mmosberg Startet 8.Februar.2018 Del på Facebook Startet 8.Februar.2018 På min 2003 Windy Scirocco 32 begynner lukeløfterene til motorromsluken å tulle når luken skal senkes. Luken vil bare senkes 15-20 cm av gangen. Må da kjøre litt oppover før jeg kan senke nye 15-20 cm. Slik må jeg jogge opp og ned helt til luken er nede. Hva kan gjøres? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Windy 32 Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Akurat samme problemet her på min 32 scirocco 99. For et par år siden flyttet jeg om på releene til opp og ned til løfterene og inbiller meg det hjalp litt men fusker litt fremdeles. Mistenker at det kav være releene som "slipper" så har vurdert å skifte de, ser ut som vanlige lysreleer. Hadde vært fint å fått dette i orden så tenker på å prøve å gjøre noe med det til våren. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 9.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 (redigert) Synes bare det er så rart at det ved senking av luka dette skjer. Det burde ikke være noe særlig last og strømtrekk å snakke om. Akkurat som at de (det er 2 stk lukeløftere montert) ikke går synkront...... Redigert 9.Februar.2018 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Windy 32 Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Stemmer , har også to stk løftere sølvfargene ,tror de er teleflex eller ultraflex. Mine går heller ikke helt synkront. det med mindre last og strømtrekk har jeg tenkt at det kansje kan være at releene ikke "henger seg godt nok på" men dette er bare noen ideer jeg har fått for meg da jeg har sett at det ikke går an å åpne sylinderene så en plass må mann begynne Hadde et tilfelle en gang da jeg holdt på nede i motorrommet med begge motorene i gang og luka lukket seg nesten helt igjen før jeg så det.Klarte akurat å løfte den opp igjen og komme med ut. Vart skremt da ja da var det masse dårlige kontakter i kablene til løfterene. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 9.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Det er Ultraflex løftere jeg har. Har ikke studert så nøye, men har tenkt tanken å demontere de og se om det går an å åpne de. Kanskje en god rengjøring og god oppsmøring vil hjelpe noe? Hadde håpet at noen andre på forumet har erfaring med dette. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Karl Norge Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Begynn med det enkle. Sørg for at luka går mekanisk lett. Ta først en smøring av alle de mekaniske bevegelige delene, som hengsler og ledd. Deretter rengjøring og kontroll av de elektriske forbindelsene fra batteri til motor, som kabelsko og kontakter. Husk at det like gjerne kan være feil på bryteren, motor eller hengsler. Det enkleste først. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Kjør luka max opp. Sett en sikring under. 2x4".. Koble fra sylindrene fra forbindelsen til luka. Kjenn at luka beveger seg lett mekanisk. Kjør sylindrene ned og opp med luka frakoblet for å få et inntrykk av hvilken sylinder som går tungt, om da det er feilen. Eventuelt kan det kobles spenning direkte fra batteri på sylindrene uavhengig av bryter, koblinger og releer for feilsøking på kretsen. Går sylindrene lett med spenning direkte, ligger feilen i styrekretsen. Mest sannsynlig dårlig kontakt flere steder som til sammen lager kluss. Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Kansje det kan være brudd i kablene helt inntil sylinderene da det er bevegelse der hver gang den går opp og ned. fikk selv ikke byttet siste 10cm av kabelene da de er koblet inni sylinderene. løfte opp luka og koble fra som Karl Norge sier og bevege de litt samtidig som man kjører de er nok et godt tips Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 (redigert) For effektiv feilsøking. For å avgrense om feilen ligger i styrekrets eller en av sylindrene. Koble fra den mekaniske forbindelsen mellom sylindre og luke. Lås luka i øverste stilling med en 2x4" i stedet for sylinder. Kjør en og en sylinder med spenning direkte fra batteri. Dreieretning snus med å bytte om polene, vil jeg anta. Går sylindre feilfritt nå, ligger feilen i styrekrets. Går de ikke bra, er feilen i sylinder. For sikkerhets skyld lønner det seg å se etter skilt med operativ spenning på sylinder, slik at det ikke kjøres 24v på12v sylinder. Redigert 9.Februar.2018 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 9.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Skal gjøre den feilsøkingen. Kommer tilbake. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Windy 32 Svart 10.Februar.2018 Del på Facebook Svart 10.Februar.2018 Har sendt deg en PM Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Februar.2018 Del på Facebook Svart 10.Februar.2018 Nå er det forskjell på motorromsluke og garageporter, men tanken slår meg likevel. Garageporten min har en hul gummipakning nederst. Blir denne klemt inn før porten er nede blir en membranbryter aktivisert og porten stopper og går ca 20 cm opp igjen. Dette for å hindre at noen eller noe kommer i klem. Denne er følsom og tuller ofte når det er frost. Kan det være noe slikt på motorluka også ?? Sitér dette innlegget Link to post
Sverocco Svart 5.April.2018 Del på Facebook Svart 5.April.2018 Har problemet löst sig? Jag hade ett liknande problem som berodde på att ena lyftaren var död. Bytte denna till en ny och problemet försvann. Testa att flytta på lyftarna i sidled vid öppen lucka för att se om de jobbar. Är det lätt att flytta lyftaren i sidled så hjälper den inte till att lyfta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.