Jump to content

2003 Windy Scirocco 32, motorromsluken senkes bare 15-20 cm av gangen


mmosberg

Recommended Posts

 

På min 2003 Windy Scirocco 32 begynner lukeløfterene til motorromsluken å tulle når luken skal senkes. Luken vil bare senkes 15-20 cm av gangen. Må da kjøre litt oppover før jeg kan senke nye 15-20 cm. Slik må jeg jogge opp og ned helt til luken er nede. Hva kan gjøres?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Akurat samme problemet her på min 32 scirocco 99.

For et par år siden flyttet jeg om på releene til opp og ned til løfterene og inbiller meg det hjalp litt men fusker litt fremdeles.

Mistenker at det kav være releene som "slipper" så har vurdert å skifte de, ser ut som vanlige lysreleer.

Hadde vært fint å fått dette i orden så tenker på å prøve å gjøre noe med det til våren.

Link to post

Synes bare det er så rart at det ved senking av luka dette skjer. Det burde ikke være noe særlig last og strømtrekk å snakke om. Akkurat som at de (det er 2 stk lukeløftere montert) ikke går synkront......

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Stemmer , har også to stk løftere sølvfargene ,tror de er teleflex eller ultraflex.

Mine går heller ikke helt synkront. det med mindre last og strømtrekk har jeg tenkt at det kansje kan være at releene ikke "henger seg godt nok på" men dette er bare noen ideer jeg har fått for meg da jeg har sett at det ikke går an å åpne sylinderene så en plass må mann begynne:giggle:

Hadde et tilfelle en gang da jeg holdt på nede i motorrommet med begge motorene i gang og luka lukket seg nesten helt igjen før jeg så det.Klarte akurat å løfte den opp igjen og komme med ut.  Vart skremt da ja:lol: da var det masse dårlige kontakter i kablene til løfterene. 

Link to post

Det er Ultraflex løftere jeg har. Har ikke studert så nøye, men har tenkt tanken å demontere de og se om det går an å åpne de. Kanskje en god rengjøring og god oppsmøring vil hjelpe noe?

 

Hadde håpet at noen andre på forumet har erfaring med dette.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Begynn med det enkle.

Sørg for at luka går mekanisk lett.

Ta først en smøring av alle de mekaniske bevegelige delene, som hengsler og ledd.

Deretter rengjøring og kontroll av de elektriske forbindelsene fra batteri til motor, som kabelsko og kontakter.

Husk at det like gjerne kan være feil på bryteren, motor eller hengsler.

Det enkleste først.:thumbsup:

Link to post

Kjør luka max opp.

Sett en sikring under. 2x4"..

Koble fra sylindrene fra forbindelsen til luka.

Kjenn at luka beveger seg lett mekanisk.

Kjør sylindrene ned og opp med luka frakoblet for å få et inntrykk av hvilken sylinder som går tungt, om da det er feilen.

Eventuelt kan det kobles spenning direkte fra batteri på sylindrene uavhengig av bryter, koblinger og releer for feilsøking på kretsen.

Går sylindrene lett med spenning direkte, ligger feilen i styrekretsen.

Mest sannsynlig dårlig kontakt flere steder som til sammen lager kluss.

Link to post

For effektiv feilsøking.

For å avgrense om feilen ligger i styrekrets eller en av sylindrene.

Koble fra den mekaniske forbindelsen mellom sylindre og luke.

Lås luka i øverste stilling med en 2x4" i stedet for sylinder.

Kjør en og en sylinder med spenning direkte fra batteri.

Dreieretning snus med å bytte om polene, vil jeg anta.

Går sylindre feilfritt nå, ligger feilen i styrekrets.

Går de ikke bra, er feilen i  sylinder.

For sikkerhets skyld lønner det seg å se etter skilt med operativ spenning på sylinder, slik at det ikke kjøres 24v på12v sylinder.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post

Nå er det forskjell på motorromsluke og garageporter, men tanken slår meg likevel. Garageporten min har en hul gummipakning nederst. Blir denne klemt inn før porten er nede blir en membranbryter aktivisert og porten stopper og går ca 20 cm opp igjen. Dette for å hindre at noen eller noe kommer i klem. Denne er følsom  og tuller ofte når det er frost. Kan det være noe slikt på motorluka også ??

Link to post
  • 1 måned senere...

Har problemet löst sig?

Jag hade ett liknande problem som berodde på att ena lyftaren var död. Bytte denna till en ny och problemet försvann.

 

Testa att flytta på lyftarna i sidled vid öppen lucka för att se om de jobbar. Är det lätt att flytta lyftaren i sidled så hjälper den inte till att lyfta.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...