Jump to content

Bergtatt på langtur - sommeren 2020?


Pequod

Recommended Posts

Vanskelig å si noe eksakt siden det varierer med land og slusetypen. I Tyskland opplever du normalt lite venting. I Nederland er det litt mer turist aktig på de minste kanalene og ikke fullt så mye futt men fremdeles fremgang. Du kan regne med at det tar lengre tid jo lengre sør du kommer. I Frankrike lever de fremdeles på Napoléons tid og slusene hadde vel siste service på den tiden, så påregne noe tid i venting på VNF bilen. 

 

Hvis du regner ca. 20 min pr sluse Nord i Europa så vil det funke ganske greit.

 

En god huskeregel: Slapp aldri av når du sluser.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips - greit å spørre folk som har gjort dette før.

 

Yngstedattera mi synes jeg har tatt litt av med tanke på at jeg ikke skal ta turen før om to år...

 

Har samlet opp endel info allerede... Har handlet inn litt kart og bøker og fått noen flotte PDF-er fra folk både på Facebook og her på forumet.0793E4D4-494B-462E-AE09-50B0F10DB70D.jpeg.16581f11bbd0c04bbe82c39a7d3f503d.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

I de store kommersielle kanalene/slusene i nord Europa sluser du som regel sammen med disse svære lekterne 

som trafikkerer der nede. Du blir alltid tatt inn i slusen etter dem. Viktig å huske når slusen åpnes igjen, og disse lekterne drar i gang

for å komme seg ut av slusekammeret,  at du ligger fortøyd til de de er nesten ute av kammeret før du kaster løs..

De lager en formidabel strøm i vannet..

 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

I de store kommersielle kanalene/slusene i nord Europa sluser du som regel sammen med disse svære lekterne 

som trafikkerer der nede. Du blir alltid tatt inn i slusen etter dem. Viktig å huske når slusen åpnes igjen, og disse lekterne drar i gang

for å komme seg ut av slusekammeret,  at du ligger fortøyd til de de er nesten ute av kammeret før du kaster løs..

De lager en formidabel strøm i vannet..

 

 

Ja, jeg har lest om dette, så det er et godt tips jeg skal ta med meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at du gjør dette vanskeligere enn det egentlig er. Jeg har hatt båt i Nederland og har rimelig god greie på trafikk på kanalene i Europa. Hvis du har erfaring med båt i Norge, har du få problemer med å kjøre der nede. Noe er annerledes, men det venner man seg raskt til.

Når det gjelder hva du trenger, er det bare å si at det er et yrende småbåtliv på elvene og kanalene. Det er marinaer og havner nesten overalt og du får alt du trenger underveis. Navigere er ikke noe problem. Du er aldri mer enn 100 m fra land! Kart får du kjøpt underveis. 

 

Jeg skal på kanaltur nå i sommer (2018). Jeg kjørte båten ( Polar 26ft) ned til Laboe ved Kiel i fjor høst og lot den overvintre der. Planen er å starte turen videre nedover i mai.

Turen  ned til Kiel tar jo noe tid. Jeg kjørte ned langs svenskekysten, på østsiden av Sjælland til Rødbyhavn og derfra til Kiel. Jeg var alene ombord og brukte 9 dager på turen. Litt landligge pga dårlig vær. Tror egentlig jeg vil anbefale å krysse over fra Gøteborg til Fredrikshavn på en rolig dag og kjøre østsiden av Jylland nedover. Vindene er ofte fra vest og da er det le-side der.

 

Dette er ikke vanskelig, men det tar tid pga sluser og annen trafikk. Tid er nok din største utfordring.

Mvh

R

Link to post
Share on other sites

royheol skrev for 2 timer siden:

Jeg synes at du gjør dette vanskeligere enn det egentlig er. Jeg har hatt båt i Nederland og har rimelig god greie på trafikk på kanalene i Europa. Hvis du har erfaring med båt i Norge, har du få problemer med å kjøre der nede. Noe er annerledes, men det venner man seg raskt til.

Når det gjelder hva du trenger, er det bare å si at det er et yrende småbåtliv på elvene og kanalene. Det er marinaer og havner nesten overalt og du får alt du trenger underveis. Navigere er ikke noe problem. Du er aldri mer enn 100 m fra land! Kart får du kjøpt underveis. 

 

Jeg skal på kanaltur nå i sommer (2018). Jeg kjørte båten ( Polar 26ft) ned til Laboe ved Kiel i fjor høst og lot den overvintre der. Planen er å starte turen videre nedover i mai.

Turen  ned til Kiel tar jo noe tid. Jeg kjørte ned langs svenskekysten, på østsiden av Sjælland til Rødbyhavn og derfra til Kiel. Jeg var alene ombord og brukte 9 dager på turen. Litt landligge pga dårlig vær. Tror egentlig jeg vil anbefale å krysse over fra Gøteborg til Fredrikshavn på en rolig dag og kjøre østsiden av Jylland nedover. Vindene er ofte fra vest og da er det le-side der.

 

Dette er ikke vanskelig, men det tar tid pga sluser og annen trafikk. Tid er nok din største utfordring.

Mvh

R

Takk for tips, men jeg ser ikke helt hvordan du kan ha fått inntrykk av at jeg "gjør dette vanskeligere enn det egentlig er"? Selv har jeg ikke den innstillingen, men ettersom jeg ikke har gjort dette før har jeg rett og slett bare spurt om råd?

 

Jeg har ikke på noen måte gitt noe inntrykk av at dette er spesielt vanskelig?

 

Men siden jeg aldri har prøvd en sluse før, har jeg naturlig nok stilt noen spørsmål angående det. Derfor skal jeg da også prøve meg litt fram og øve litt på slusing i sommer og neste sommer. I Telemarkskanalen og kanskje også Göta kanal. Tror det er en god idé. Det er greit å forberede seg litt praktisk også, ikke bare lese seg opp på ting!

 

Den største utfordringen jeg har som handicappet skipper (amputert under kneet) er balansen. Og det faktum at jeg kommer til å gjennomføre 90 prosent av slusingen alene (og forsåvidt også turen). Siden jeg på grunn av dårlig balanse ikke har lyst til å bevege meg så mye ut på det smale dollbordet på Nidelven, så må jeg finne en praktisk løsning på fortøyning i slusene der jeg helst kan stå om bord for eksempel ved førerposisjonen og holde tauene. Jeg har noen ideer...men jeg regner vel med at jeg kanske må krype på utsiden noen ganger uansett.  Blant annet tror jeg at å kjøpe inn et par kryssholt som kan monteres midtskips på begge sider er en god ide. Nidelv 24 er jo bare utstyrt med to kryssholt akter og ett i baugen.

 

Det er egentlig den eneste praktiske utfordringen jeg ser, resten tror jeg at jeg har under kontroll. Jeg går også noe saktere enn deg, så jeg har beregnet minst 14 dager ned til Kiel, og en litt annen rute enn strake veien til Fredrikshavn. Jeg tenker mer på å dra over til Lesø og deretter følge Jyllandskysten ned til Kiel. Mulig jeg drar innom Anholt hvis været er bra. Det er ting jeg får ta på sparket. Det er uansett en full dagsetappe for meg å dra til Anholt enten fra Lesø eller for eksempel fra Grenaa, så da er det så absolutt været som avgjør! Spennende kunne det uansett ha vært! 

 

Samtidig har jeg fått en god del råd fra andre. Som det gjerne bruker å være når det gjelder båtfolk, så spriker de noe... Noen mener det er umulig å gjennomføre slusing alene, andre mener jeg MÅ ha både baugtruster og hekktruster, noen mener motoren min er for liten osv. osv.

 

Det første akter jeg å motbevise, og å montere trustere i den gamle balja mi er ikke aktuelt. Når det gjelder motor kan de kanskje ha et lite poeng, jeg har bare enn 22 HK i min og marsjer toppen i 5,5 knop, men den ruta jeg driver og ser på vil unngå de største elvene der mot- og medstrøm er verst, såvidt jeg kan se. Såvidt jeg kan forstå er kanskje Rhinen den verste, men den tror jeg faktisk ikke at jeg vil være i nærheten av. Jeg skal krysse Eber, og jeg skal dra mot strømmen i Weser et stykke, men ellers blir det mindre elver og bare kanaler (hvor strøm jo ikke er et tema), så jeg tror nok at det skal gå bra likevel!

 

Ellers føler jeg meg faktisk allerede rimelig godt forberedt med flere kilo med kanalguider både for Tyskland, Nederland, Frankrike og Belgia, kart og bok som forklarer CEVNI-merkingen. Har lest noen steder at man må ha et CEVNI-sertifikat, men så har jeg også lest at det kun gjelder båter over 50 fot? Kunne kanskje uansett vært greit å hatt et. Et internasjonalt ICC-sertifkat er kanskje en ide?

 

Leste en skrekkhistorie om en seilbåt som var stoppet og ikke hadde sertifikatene i orden. De fikk en solid bot, seileforbud og måtte frakte båten hjem...

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde ingen sertifirkater når jeg var på kanalene der nede..

Masse vandre historier...

Slusingen er ganske enkel, og selv alene vil du greie det fint...

Et kryssholdt midtskips er en god ide, eller litt foran midtskips... masse fendre...

Men på de fleste slusene må du kaste tauet over på neste pullert i sluseveggen etter som du stiger/synker..

Bare de største slusene har pullerter som flyter inne i sluseveggen, og følger deg oppover..

Men som sagt slusing er enkelt...

Den største utfordringen for deg er som sagt fra Norge til Lubeck .. der er ingen skjærgård å gjemme seg bak,

og du må gå mye i åpent hav langs land.. men som regel langt fra land..

Veldig langgrunt, men det ser du på kartet...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kom over disse to bøkene i to antikvariater. Den til venstre er om en Nidelv 26 som dro fra Rotterdam til Svartehavet i 1999.

 

Den fra Odd Børretzen er fra 1975 og handler om da han tok sin 28 fots tresnekke inn i Frankrike.

 

Har begynt på sistnevnte og ser at også Børretzen gikk fra Hvaler og ned til Kiel. Og deretter viser det seg st han tok samme rute som jeg har tenkt meg å ta! Helt til Oldenburg der han imidlertid drar til Emden, mens jeg har tenkt meg ned mot Dörfen.

 

Ikke hørt om den boka før, så det var morsomt å oppdage at jeg vil seile i hans fotspor nesten 50 år etter! ?

15A41581-3945-4C9B-8CDD-0EA754338461.jpeg.630e2b5ac6ecf9f8791b385bea87e249.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har gjort meg noen tanker om rutevalget for sommeren 2020 og har skrevet om det i bloggen. Tar gjerne imot synspunkter! Skal ikke spikre fast noe ennå, men jeg tror dette valget høres ganske så greit ut slik det ser ut nå.

 

Det mest sjarmerende med båtlivet for meg har alltid vært det impulsive. Å dra ut med båten uten noe bestemt mål, kanskje bare med en slags overordnet tanke om hvor jeg skal, men med mulighet for impulsive stopp og endring av planer på kort varsel. Når det gjelder prosjektet jeg skal gjennomføre i 2020 må jeg imidlertid planlegge noe mer.

 

Tross alt er jeg avhengig av å komme meg gjennom elver og kanaler for å få fullført turen, så en slags rute er jeg rett og slett nødt til å planlegge. Elver og kanaler går sine egne veier! Ikke helt rom for å finne på noe annet der… 

Ikke minst må jeg planlegge for å beregne tidsbruk og avstander. Det eneste som kan tas impulsivt når man tøffer gjennom kanaler og elver er hvilke stopp jeg gjør underveis, hvor ofte og ikke minst hvor.

 

Og jeg har begynt å nærme meg en slags overordnet rute som jeg sannsynligvis holder meg til hvis tidsskjemaet viser seg å holde. Jeg har flere alternativer å ta hvis jeg kommer i tidsnød, og noen alternativer også hvis det viser seg at jeg har bra med tid.

 

Når det gjelder tidsberegning har jeg med vilje og konsekvent regnet med en gjennomsnittfart på 4 knop gjennom hele turen. I praksis vil det nok kanskje være noe mer, spesielt på strekket fra Nesodden til Kiel og fra Lübeck og hjemover vil nok gjennomsnittfarten være noe høyere. På kanalene er det imidlertid også fartsgrenser som jeg må overholde, i noen tilfelle må jeg faktisk ned i både 4 knop og mindre!

I selve kanalene er det vel ingen strøm i det hele tatt, men på elvene kan det være til dels både sterk motstrøm og medstrøm. Jeg må også beregne tid på selve slusingen. Noen kanaler har få sluser, andre veldig mange. Såvidt jeg kan se nå vil jeg imidlertid unngå de største elvene og den verste motstrømmen.

 

Jeg skal krysse Eber og ta et stykke ned Weser motstrøms, men bortsett fra disse er det vel kun mindre elver og på kanaler jeg skal ferdes. Et av alternativene mine til retur vil gå på elva Mosel, ettersom mange har anbefalt at jeg bare er NØDT til å dra der hvis jeg først skal gjennom Tyskland. Det er imidlertid en omvei, så om jeg har nok tid er usikkert. Så det får jeg vel avgjøre når jeg nærmer meg. Den ruta vil da i så fall også føre meg medstrøms langs Rhinen fra Koblenz og opp til Düsseldorf før jeg er tilbake i kanalene.

 

Turen ned til starten på kanaleventyret har jeg beregnet vil ta rundt to til tre uker. En ukes tid ned fra Nesodden til skjærgården utenfor Göteborg for deretter krysse over til øya Læsø og så inn til fastlands-Danmark for deretter å følge kysten langs Jylland ned til Kiel. (Å følge kysten er forøvrig en sannhet med visse modifikasjoner – langs Jylland og forsåvidt også resten av Danmark er det svært langgrunt, så i praksis vil jeg befinne meg godt utpå uansett…)

 

Etappen fra Göteborg til Kiel har jeg beregnet til ca. 275 nautiske mil. Med 4 knop i gjennomsnittsfart, så vil det ta rundt 70 timer. Regner jeg med en gjennomsnittlig dagsetappe på sju timer blir det ti dager i tillegg til de sju ned til Göteborg. 

Flere av dagsetappene vil nok være lengre enn sju timer, noen kan kanskje bli kortere. Jeg planlegger stopp på Læsø, kanskje i Sæby, kanskje Hals, Grenå og absolutt Ebeltoft og i Frederica eller Middelfart, men jeg kan ombestemme meg! Og alt er selvsagt avhengig av både vær og vind og motstrøm. Jeg har lyst til å kjøre på så mye som mulig fram til jeg kommer inn i kanalene, for å kunne ha mest mulig tid der. Samtidig ønsker jeg ikke å stresse. Så vi får se hvordan det går! 

 

Her vurderer jeg også muligheten for en avstikker til den enda mindre øya Anholt, men fra Læsø vil det ta rundt 10 timer og fra Grenå rundt 6,5 timer – så her er det været og lysten som avgjør… Skal jeg krysse Kattegat såpass lenge skal det være blikkstille! Mulig jeg prøver meg der på returen hvis tiden strekker til?

 

Ruta er egentlig lagt i ganske detalj helt fram til jeg krysser den nederlandske grensa. Kiel-kanalen har jeg tenkt å krysse så fort som mulig, gjerne i ett strekk, men det får også tiden vise. Det vil i så fall ta nærmere 12 timer… Det er en stor kanal med mye trafikk, og sannsynligvis den minst “koselige” kanalen jeg kommer til å trafikkere. Den har jo mer trafikk enn både Suez- og Panamakanalen! Så derfor ønsker jeg egentlig å bli fort ferdig med den. Jeg har lest at flere anbefaler et stopp eller en overnatting i Rendsburg. Vi får se…

 

Fra Brunsbüttel krysser jeg Elben og tar Otterndorf-kanalen ned til Bremerhaven. Deretter drar jeg nedover elva Weser til Elsfleth der jeg tar inn til elva Hunte og fortsetter mot Nederland via Oldenburg og Küstenkanale.  Jeg drar inn i Nederland via Haren og Haren-Rutenbrock-kanalen.

Det er en litt lenger rute enn ved å gå inn ved Wilhelmshafen via Groningen og ut ved Emden, som kanskje er både kortere og mer vanlig, men det er den ruta jeg har lyst til å ta! I tillegg er det en rute ikke alle med litt større båt kan ta, både med tanke på høyde og dyptgående. Nettopp derfor har jeg lyst til å ta den! Men jeg holder selvsagt åpent for andre alternativer.

 

En morsom ting å ta med i forbindelse med dette er en bok jeg snublet over på et antikvariat. Den er skrevet av selveste Odd Børretzen og handler om en reise han foretok med sin 28 fots store tresnekke i 1974! Han dro fra Hvaler og ned til Frankrike gjennom elver og kanaler med kun et kompass, klokke, papirkart og tidevannstabeller…

Det morsomme er at at han nesten tok samme rute som jeg i begynnelsen. Ned til Kiel tok han den ruta jeg har tenkt å ta tilbake (om København), men deretter tar han akkurat samme kanal som jeg tenkte å ta fra Brunsbüttel! Deretter tar han også samme rute som jeg har tenkt fra Bremerhaven, men tar en annen retning enn jeg etter Oldenburg, der jeg tar Küstenkanale ned til Dörfen og over til Nederland, mens han drar en annen retning til Emden.

 

Et utrolig sammentreff ettersom jeg ikke hadde lest boken eller hørt om den der jeg satt hjemme for et par uker siden og gikk gjennom kart og kanalbeskrivelser! Men nå kommer jeg altså til å seile i hans fotspor i alle fall i et par uker! Børretzen skrev i sin bok at han kanskje var den første nordmann som tok akkurat den veien, i 1974! Hans noe maleriske beskrivelse av en tøff overfart fra Bremerhaven og inn til Ottendorf likte jeg imidlertid ikke… Håper strømmen og vinden er noe mer på mitt parti om to år…

 

Etter å ha lest meg litt opp på Nederland og det sinnrike kanalsystemet der, så har jeg lyst til å tilbringe litt mer tid der enn opprinnelig planlagt. Jeg skal jo videre til Amsterdam, deretter Utrecht og Arnhem. Jeg har også litt lyst til å stikke innom Gouda og handle inn litt ost…så får vi se hvor jeg havner til slutt, det er nok alternativer å ta av!

 

Jeg er mer usikker på om jeg skal prøve meg på å stikke innom Belgia og Nord-Frankrike, jeg tror ikke jeg har tid nok, men det er fristende å prøve. Å dra helt ned til Paris er ikke aktuelt. Tror jeg! Børretzen havnet der, båten ble liggende i Paris mens han leide en leilighet i en fransk landsby enda lenger sørøst. Boken forteller ikke om han tok båten tilbake igjen eller solgte den…

 

Jeg har da to alternativer. Velger jeg å dra inn i Belgia og Frankrike har jeg lyst til å dra inn igjen til Tyskland via elva Mosel, den går som sagt gjennom et område som anbefales i samtlige reiseguider jeg har lest! Og den begynner i Frankrike. Om jeg havner såpass langt østover er avhengig av hvor jeg ender opp i Belgia… Tar jeg Mosel den veien renner den også riktig vei i forhold til strøm.

 

Alternativet, og den korteste veien, er å krysse over fra Nederland til Tyskland mot Münster. Deretter opp til Hannover og litt øst for Hamburg ved Lüneburg før jeg kommer ut i Østersjøen via Lübeck og Travemunde. Det er vel den mest sannsynlige veien jeg tar.

 

Et annet alternativ er via Belgia og Maastricht og opp i Tyskland. Kanskje hilse på en kollega i Brussel? Og et gjensyn med den norske sjømannskirka i Antwerpen som jeg var innom på 70-tallet? Hvis den fremdeles er der… De hadde en liten bowlinghall, husker jeg.

 

Uansett hvilken rute jeg velger gjennom Nederland og Tyskland og eventuelt gjennom Belgia og Frankrike, så skal jeg havne ut fra kanalsystemet i Lübeck/Travemunde. Jeg dropper sannsynligvis å besøke Berlin, men det er igjen avhengig av tidsbruken, om jeg er foran eller etter skjema når jeg nærmer meg, det blir noen ukers omvei…så også det er høyst tvilsomt.

 

Deretter går turen over til Danmark via Falster og opp til København. Så videre opp til Helsingør, over til Sverige og langs svenskekysten og hjem.

 

Men det er fortsatt to år til, og mye kan skje fram til da, ikke minst kan jeg komme til å ombestemme meg underveis og ta noen avstikkere både her og der!

Link to post
Share on other sites

Det blir en knalltur! En del av de små kanalene du har i starten på ruta de kan av og til være stengt eller ha lite vann, så legg opp en plan b på de stedene. Personlig ville jeg unngått Kiel kanalen og heller tatt inngang Travemunde, Lübeck og medstrøms ned Elbe og fortsatt på planen din. Det er en mye bedre og flottere start på kanal livet enn Kielkanalen. 

 

 

8EF56205-37F3-4569-9687-DE40C80F1896.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått Rihnen begge veier. Husk trafikk som kommer nedover, medstrøms, har forkjørsrett. Og trafikken kan forandres fra høyrekjøring til venstrekjøring om lekterene som kommer nedover ønsker det. De vrir da opp en blå plate med et blinkende lys i midten. Den står på siden av styrehuset. Viktig og være oppmerksom på. 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev On 31.3.2018 at 12.20:

Det blir en knalltur! En del av de små kanalene du har i starten på ruta de kan av og til være stengt eller ha lite vann, så legg opp en plan b på de stedene. Personlig ville jeg unngått Kiel kanalen og heller tatt inngang Travemunde, Lübeck og medstrøms ned Elbe og fortsatt på planen din. Det er en mye bedre og flottere start på kanal livet enn Kielkanalen. 

 

 

8EF56205-37F3-4569-9687-DE40C80F1896.jpeg

 

Jeg ser poenget ditt. Men slik det ser ut nå holder jeg fremdeles på å starte der. Hovedårsaken til det er at jeg ser Nederland som hovedmålet for turen - i den grad jeg har noe slikt - og jeg ser for meg at jeg kommer til å "vase rundt" i kanalene der en stund før jeg fortsetter. Derfor vil jeg være sikker på at jeg ikke har noe stort tidspress mens jeg er der.

Link to post
Share on other sites

Bidevind skrev for 23 timer siden:

Du bør absolut få med deg Tunø og Samsø syd for Ebeltoft når du først er i de områdene.

Har kikket på dem såvidt, og noterer det i bakhodet! Det er vel Mårup eller Kolby Kås som er de mest aktuelle havnene å legge til i på Samsø? Har du vært i begge?

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 21 timer siden:

Jeg har gått Rihnen begge veier. Husk trafikk som kommer nedover, medstrøms, har forkjørsrett. Og trafikken kan forandres fra høyrekjøring til venstrekjøring om lekterene som kommer nedover ønsker det. De vrir da opp en blå plate med et blinkende lys i midten. Den står på siden av styrehuset. Viktig og være oppmerksom på. 

 

Jepp, har lest om den blå plata, og har også en bok med alle de forskjellige merkene og lyssignalene jeg kan forvente å se på elvene og kanalene. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 7 minutter siden:

Har kikket på dem såvidt, og noterer det i bakhodet! Det er vel Mårup eller Kolby Kås som er de mest aktuelle havnene å legge til i på Samsø? Har du vært i begge?

 

Vi har vært på begge øyene, lå i Ballen havn på Samsø.

Tunø er en veldig idyllisk bilfri øy, og må du velge bør du velge den.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det kan hende det er lurt å ha et bevis på gjennomgått prøve for CEVNI, men danskene som avholder slike kurs krever at du har avlagt dansk duelighetsprøve og sender med dokumentasjon før du avlegger prøve og får tilsendt bevis. Har ikke sett slikt avholdes i Norge.

 

https://www.soefartsstyrelsen.dk/SkoleFritidssejlads/UddPersonligeBeviser/Kanalbevis

 

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...