Jump to content

Tips til LED pærer med dimmestøtte og varmt lys på Ebay, Ali, Amazon eller Norske butikker


Sjøbliss

Recommended Posts

Fantino skrev On 6.11.2018 at 22.19:

...Noen hundrelapper for 10/20 slike kan jo ikke være all verdens risk å ta, uten at jeg selv har prøvd ut disse da.

Risikoen for brann vil jeg tro kan være høyere med å kjøpe billigpærer fra selgere som det potensielt ikke føres noe kontroll med, men med så mye vann rundt oss er vel ikke det noen bekymring;)

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle få ordentlige pærer i stedet for å spare noen kroner. Kjøpte dyre pærer hos Best Marin. Varmhvite. Dyre.

 

Så ut som et likhus i båten etterpå. Satt inn halvparten av de gamle igjen. Er en noenlunde mellomting. 

 

Så kjøp en pære først og se om du liker den. Det hjelper ikke nødvendigvis at det er dyr, kjøpt i norsk butikk, eller at butikksjefen sverger dens velfungerenhet. 

Link to post
Share on other sites

alidal skrev On 13.2.2018 at 14.48:

Har bestilt disse på ledonline.no

2700 K, RA <=90, 1,5 w og kr 49,- pr stk

 

Håper det blir bedre enn tidligere forsøk med LED.

Har du fått testet disse? 

 

 

Bitteliten skrev On 14.2.2018 at 10.00:

Pærene fra Båtsystem som jeg kjøpte hos Seatronic er dimbare. Min dimmer er fra 2004 - og den dimmer helt fint disse.er snakk om.

 

Disse finnes i rødt og hvitt. Kjekt om man vil ha nattlys i spot over feks navigasjonsplass.

 

 

Fikk disse i posten i dag, bestilte 1.3w fra seatronic.no (https://seatronic.no/led-g4-sidepin-6-led). Di kan riktignok dimmes med mine eldre dimmere, men det var hvitt lys og ikke varmhvit slik det står i produktinfo, så de returnerer jeg. Ble også for sterkt lys på minimal dimming, men det er en smakssak, og sikkert stor forskjell på dimmere. Verdt forsøket siden jeg slapp kjøpe nye dimmere om fargen passet :) 

 

Noen som har funnet pærer G4 med 0.5-1.0w med varmhvit lys som kan dimmes? Pris er ikke ett tema sålenge det fungerer. 

 

 

Link to post
Share on other sites

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&amp;flypage=flypage_ny.tpl&amp;product_id=1311&amp;category_id=63&amp;option=com_virtuemart&amp;Itemid=39

Kjøpte disse, og er veldig fornøyd med lysfargen. De er gulere enn jeg forventet utfra 2700-3000. Kan kun dimmes med 12V dimmer står det. Har ikke dimmer på mine.

Link to post
Share on other sites

Jeg fattet interesse for denne tråden her da jeg tidligere har skiftet ut alle mine G4 pærer(15 stk.) fra 20W til 5W halogen.

Dette er en meget behagelig lysstyrke, men for lite lys om man skal lese etc.

Jeg ønsker derfor å øke fra 5W til en LED pære som tilsvarer 10W. Er ikke opptatt av dimming da jeg ikke har det på noe sted.

 

Tanken min var også å finne noe med god kvalitet til en pris som ikke er for høy. Jeg synes 50,- til 60,- pr. pære får være smertegrensen.

I tillegg til Kelvin som alle nå er veldig klar over hva betyr, finne også en benevnelse som heter RA eller CRI indeks.

Dette dreier seg om farge-gjengivelsen. Dette er en like viktig faktor som Kelvin og spesielt på LED hvor denne faktoren fort kan være dårlig.

Dagslys har en RA/CRI på 100% og for en LED-pære som skal benyttes innvendig bør man tilstrebe produkter som ikke ligger under RA/CRI på 80. Ofte forkortes dette i beskrivelsen for pæren og har man RA 80 og Kelvin 2700 kan beskrivelsen gjerne være G4 12V/827.

For de som vil lese mer om RA/CRI.

 

Jeg fant for øvrig en pære som jeg bestilte 17 stk. av produsert av Philips.

Dette er jo en anerkjent produsent og spesifikasjonene synes jeg så interessante ut for meg som ønsker en pære med effekten av 10W halogen.

Prisen var også akseptabel. Nå har jeg altså ikke noen erfaring med den enda, men det ser i hvert fall bra ut på de områdene jeg vektlegger.

https://www.lampedirekte.no/philips-corepro-ledcapsule-lv-g4-0-9w-827-extra-varm-hvit-erstatter-10w

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...