Jump to content

Engbo-/Bruceanker


FredT

Recommended Posts

Kjøpte meg anker i dag. En brucekopi til, denne gangen 10 kg. Kikke på Maritim sine, likte ikke disse 100%. Synes de hadde korte "flyndrer" og mye vekt i skaftet.

På SeaSea fant jeg en kopi jeg likte langt bedre. Skarpe, mer nedadvendte klør, mye vekt i bladet, bedre balanse.

Så får historien vise om det er brukbart.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ser av innleggene at sågodt som alle bruker blytau. Jeg har satset på kjetting hele veien (30 fot halvplaner, Ankervinsj, 10 kg Bruce kopi, 50m 6 mm rustfri kjetting). Er det noe galt i det?

 

Skjønner at det ikke er så enkelt å manøvrere kjettingen fra baug til akter. Har derfor komplett opplegg i begge ender.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ikke noe galt med kjetting, annet enn vekta. Jeg synes faktisk 30 kg ekstra vekt i hjørnet på badeplattformen er en stor ulempe.

50 m 6mm kjetting veier ca 42 kg. Jeg vil ikke ha det på badeplattformen, men integrert i skroget bak. Større vekt i forhold til blytau (?) burde vel gi bedre ankerfeste?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ser av innleggene at sågodt som alle bruker blytau. Jeg har satset på kjetting hele veien (30 fot halvplaner, Ankervinsj, 10 kg Bruce kopi, 50m 6 mm rustfri kjetting). Er det noe galt i det?

Skjønner at det ikke er så enkelt å manøvrere kjettingen fra baug til akter. Har derfor komplett opplegg i begge ender.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke noe galt i det. Faktisk, når allt kommer til allt, den klart beste løsningen du kan ha. Bombesikker og klart bedre enn alle andre løsninger når det gjelder holdekraft. Ulemper, tja, noen nevner vekt? Støy? Hvis du ikke har winch med kontrollert utslipp vil nok kjetting bråke mer når du kommer sigende om natta og slipper anker. De få ulempene kan klart ikke veie opp for fordelene.

hilsen rem med 2x15 kg bruce og 70 + 50 meter 8mm kjetting.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Så var ny ankervinsj på plass bak. Quick vinsj med 50 m 8 mm kjetting.

Valgfri utkjøring eller frittfall (kan gjøres stille om natta).

 

Ligger i båsen, har 31 meters dyp under kjølen, skal sjekke om det virker. Kjører ut ankeret, forsiktig, så plutselig raser det ut, alt sammen.

 

Prøvde å stoppe med å kjøre opp, men alle 50 meter åker i sjøen...

 

Ja ja, da er det bare å vinsje inn da, og etter ca 20 meter innhalt kjetting skjer det, bråstopp! :headbang: Joda dere sier Bruce (kopi) sitter alltid, og det gjør det, dro båten 10 cm ned i hekken.

 

Hva nå, det er jo ikke hjelp å få av å slippe ned en ring rundt kjettingen, da ankeret står rett opp og ned. Prøver å slippe ut, og så vinsje inn, samme resultat igjen etter 20 meter.

 

På tredje fosøk så kommer ankeret opp uten problem. :cool: Joda Bruce sitter, men det får da være måte på!!

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

ja - vil ikke tyngre kjetting gjøre mye av det samme som "daumannen" som det skrytes av over? Eller er det andre fordeler med daumannen som ikke veies opp med bruk av kun kjetting?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, vekten av kjettingen vil bli jevnt fordelt over hele lengden av kjettingen, slik at kjettingen henger i bue. Daumannen vil forme kjettingen med en knekk, nedenfor daumannen vil kjettingen derfor ligge flatere enn uten daumann, over daumannen vil kjettingen henge brattere.

 

Men: Jo mer kjetting du har ute, desto mindre vil det ha å si om du bruker daumann eller ei. :wink:

 

Jeg bruker imidlertid daumann primært for fjæring i fortøyningen sin del, for å holde oss klar av land, ikke for bedre feste for ankeret :yesnod:

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, vekten av kjettingen vil bli jevnt fordelt over hele lengden av kjettingen, slik at kjettingen henger i bue. Daumannen vil forme kjettingen med en knekk, nedenfor daumannen vil kjettingen derfor ligge flatere enn uten daumann, over daumannen vil kjettingen henge brattere.

Men: Jo mer kjetting du har ute, desto mindre vil det ha å si om du bruker daumann eller ei.  :wink:

Jeg bruker imidlertid daumann primært for fjæring i fortøyningen sin del, for å holde oss klar av land, ikke for bedre feste for ankeret :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Trenger vel ikke daumann når du har kjetting? Skjønner ikke heller helt hvordan daumannen fungerer på kjetting når du skal fire den ned? Daumannen er vel mest for å kompansere vekt på for et ankertaug som er for lett.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det betyr vel egentlig ikke så mye om det er med 5kg +/- på en ikke-planende båt :wink:

 

Saken med daumann er at dn trekker deg UT FRA fjæresteinene uansett flo/fjære eller om ankeret kommer litt nærmere land ved flo sjø. Hvis du strammer opp ankeret må du passe på å stramme inn ved fjære, ellers kommer du inn i fjæresteinene. :sad:

 

Jeg kan ikke ha kjettng nederst pga ankervinsjen ikke takler 5 m med kjetting nederst, ellers er jeg enig i at kjetting nederst er bedre :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Nå kunne sikkert min daumann vært noe lettere, men det ble da slik etter at støpen var ferdig.

 

Jeg har et spesiellt dreggfeste som gjør at jeg ikke kan ha kjetting nederst mot dreggen. Derfor er jeg 100% fornøyd med en daumann jeg slipper et godt stykke ned mot bunnen. Liker å ha svai med god "strikk" i dreggtauet. Astor er tung og har et godt vindfang. Ligger trygt og godt, så langt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...