Jump to content

Engbo-/Bruceanker


FredT

Recommended Posts

Hei,

 

Mine erfaringer med mitt 25kg. Engbo på en syv tonns båt er uhyre dårlige. Har vel nå tilsammen

brukt det 8 - 10 ganger og det har ALDRI satt seg fast. Når jeg - etter å ha fortøyd til land - strammer inn på vinsjen kommer ankeret pent og pyntelig "seilende" inn akkurat som det skulle gå på skinner.

Og jeg har tildels sluppet det laaangt ute. Ikke "kjørt det ned" godt nok som jeg ser noen her absolutt anbefaler. Men - jeg ser ikke hva den store forskjellen er på å stramme inn etter å ha landfeste - kontra kjøre det ned et stykke lenger utpå.

Flere ganger har jeg nok sett at det har vært en del gress ol. på bunnen, og har da tenkt at det var derfor det ikke tok tak. Nå sist - ved Havstenssund - kom ankeret imidlertid opp fullt av gjørme på

flyndrene - så det hadde tydeligvis "gjort så godt det kunne". Det var altså rent for dårlig - gikk ut å la meg på svai i stedet på mitt 15kg. Bruce - problemfritt som alltid med det ankeret.

Mange har jo gode erfaringer med Engbo, så jeg undrer hvorfor mitt ikke fungerer/hva jeg gjør galt - gode tips er meget velkomne.

Ellers er jeg nesten kommet til det punktet hvor jeg har bestemt meg på å skifte Engbo'en ut med et 20kg. Bruce i stedet. Ser i katalogen til Maritim at ankervugger finnes både for Engbo og Bruce.

Så da må jeg vel eventuelt bytte vugge også - eller kan de brukes om hverandre tro?

(det kan jeg nok finne ut ved å prøveflytte mitt Bruce fra bau til akter).

 

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme erfaring som du FredT med et Engbo på 16 kg. Det holdt nesten aldri.

Gikk derfor til anskaffelse av en Bruce kopi på 15 kg. Og det har aldri sluppet.

Men anker rullen måtte jeg bytte, da brucen har mye bredere hals enn Engboen som kun har en sylindrisk hals..

Link to post
Share on other sites

25kg??? Trodde ikke det fantes, men til poenget - hvis du aldri får feste med Engbo ankeret ville jeg sjekket meget nøye at "stammen" svinger lett fra side til side.

Denne kan låse seg i ytterstilling i enkelte tilfeller pga ujevn galvanisering. Dersom dette skjer vil den ofte bli liggende med "tenna" opp på bunnen, og bare skli bortover.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette forstår jeg ikke. De få gangene jeg ikke har fått feste med mitt 16kg Engbo er når jeg har lagt ut alt for lite kjetting i forhold til dybden. Men da har jeg bakket ut og lagt det ut på ny. Med det ankeret og 30 - 40m 6mm kjetting ute på dybder fra 3 - 10 meter sitter det som pi. . . i Grete. Så jeg er kjempefornøyd. Men tviler ikke på at jeg også ville vært det med et Bruce anker lagt ut på samme måte. Men jeg vil gjøre oppmerksom på at jeg alltid ligger med tamp i land fra bugen. Engbo ankeret skal visst nok ikke være særlig egnet til å ligge på svai.

 

ville jeg sjekket meget nøye at "stammen" svinger lett fra side til side.

Så vidt jeg vet har de tidligste Engbo ankerne mindre vinkel mellom klørne og stammen enn de som produseres nå. Men denne endringen er det lenge siden ble gjort.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fikk med et Bruce anker da jeg kjøpte båten, og forrige eier ville aldri prøvd noe annet etter de gode erfaringene.

Jeg fikk prøvd det første gang da vi la oss på svai for å vente på bedre vær like innenfor ytterste skjærene rett nord for Egersund. Det var sandbunn på ca. 10 m, og vi la kun ut ca. 1,5 båt lengde da vi regnet med å dra innen kort tid. :fishing:

Bruce`en satt som støpt fast i sanden da vi skulle ha det opp, måtte kjøre det løs. Tidligere har jeg ikke opplevd at et anker har satt seg så bra.

Ankeret tror jeg er 15 kg. og båten har nok en brutto på 5 tonn.

 

Så her blir det kun Bruce :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

jeg har samme erfaringer som over. På min 4 tonns båt forsøkte jeg tidligere i år et 21 kg Engo anker jeg hadde fra en tidligere og lettere båt. Alltid mye kjetting ute, men dette slapp ofte. Videre fikk jeg det alltid opp på min lille vinsj selvom det var fullt av gjørme. Nå har jeg en 15 kg ILAS bruce kopi med godt vridde klør, og dette sitter alltid - nesten litt for godt: har det vært litt vind-drag i båten, eller jeg har kjørt ned ankeret på vei mot land må jeg alltid kjøre det løs igjen, vinsjen er ikke sterk nok (liten vinsj). dette opplevde jeg aldri med Engbo'n ansett om jeg hadde kjørt det fast eller ikke. men før dette hadde jeg en litt mindre bruce kopi av ukjent merke. dette hadde ikke like vridde klør, og gravde seg ikke lite godt ned (veide mindre også).

 

Så jeg holder meg til min bruce kopi en stund til.

Link to post
Share on other sites

.........har det vært litt vind-drag i båten, eller jeg har kjørt ned ankeret på vei mot land må jeg alltid kjøre det løs igjen, vinsjen er ikke sterk nok (liten vinsj) .................

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

 

har også satset på Bruce-kopi, både for og akter, etter å ha fulgt med på dette forum en stund.

 

Jeg stusser littt på ovenstående kommentar. Er det vanlig å forvente at vinsjen skal kunne kjøre løs ankeret?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

om det er vanlig at en vinsj skal kjøre løs ankeret eller ikke vet jeg ikke. Men min erfaring med med mindre bruce eller stort Engbo anker er at det ikke var noe problem, vinsjen har relativt uproblematisk løsnet ankeret. Men det er ikke tilfellet med den bruce kopien jeg har nå - den sitter for godt.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

om det er vanlig at en vinsj skal kjøre løs ankeret eller ikke vet jeg ikke. Men min erfaring med med mindre bruce eller stort Engbo anker er at det ikke var noe problem, vinsjen har relativt uproblematisk løsnet ankeret. Men det er ikke tilfellet med den bruce kopien jeg har nå - den sitter for godt.

<{POST_SNAPBACK}>

Regner med at du her mener etter at du har reverset båten ut fra land ,så båt ligger over ankeret.

Og ikke at du har greid å dra ankeret inn langs bunn.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

25kg??? Trodde ikke det fantes, men til poenget - hvis du aldri får feste med Engbo ankeret ville jeg sjekket meget nøye at "stammen" svinger lett fra side til side.

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager min feil - 26 kg. er det. Og stammen svinger lett fra side til side.

 

 

"Så vidt jeg vet har de tidligste Engbo ankerne mindre vinkel mellom klørne og stammen enn de som produseres nå. Men denne endringen er det lenge siden ble gjort.

Lars H."

 

Som nevnt var jeg innstilt på å kjøpe nytt Bruce anker. De hadde ønsket størrelse på marinaen i Skjebergkilen der jeg har båten. Men - i tråd med det du nevner her Lars H. hadde Tom i marinaen gjort seg samme erfaringer. En "tidlig" Engbo hadde for ham vært helt ubrukelig inntil han øket vinkelen mellom stamme og flyndre. Og som Tom sa (allviter om båt og tilhørende - og i tillegg uhyre serviceinnstilt) - jeg selger deg mer enn gjerne Brucen - men jeg synes du skulle forsøke å øke vinkelen på det du har først - så tror jeg du blir fornøyd med det du har. Slike selgere er sjelden vare i "vår" del av forretningslivet - så rådet tas i mot med takk og skal prøves.

 

Mitt anker er i dag tatt med hjem, og jeg har tenkt å finne frem vinkelsliperen for å øke vinkelen.

Målte vinkelen til ca. 32 grader - og har tenkt å øke kanskje ca. 10 til!

Noen her som vet vinkelen på dagens Engbo? Kanskje lurt av meg å vente med vinkelsliperen til jeg kan få tatt en telefon til Engbo i morgen. De må jo vite det.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Min Elwaro veier i unnerkant av 5 tonn. Jeg har et 7.5 kg. Bruce-anker, ingen kjetting, rett på tau. Slenger ut en daumann slik at vinkelen ikke blir så bratt. Ankeret drar seg godt fast og Astor ligger trygt og godt. Det har aldri løsnet.

 

På Bruceankeret spiller tyngden mindre rolle. Det drar seg godt ned dersom bunnen er løs. Ellers griper det godt rundt seg. Men daumannen gjør en kjempejobb. Den er forøvrig like tung som ankeret.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I dag våknet jeg av at nabobåten dunket inn i siden min. Naboen var en 27-foter med 16 kg Engbo. En kulefender gjorde underverker. Eieren kom etter hvert ut og prøvde å stramme opp. Det gikk dårlig. Bruceankeret mitt på 10 kg holdt uten problemer slik det alltid gjør.

 

Frisk bris inn fra siden. Gjørmebunn med sand øverst. Blytau på begge vinsjene. 25-30m tau ute. anslagsvis 6-7 m dybde jevnt skrånende opp til omlag en meter i baugen. Ideelle ankringsforhold vil nå jeg si. Engboen kan du få billig av nabobåten. Han har hatt 10 kg bruce på lista lenge, men ikke fått ut fingeren. Det kan legges til at han har mange dårlige erfaringer med sitt 16 kg engbo.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

:headbang: Oi oi oi, her "får" Engbo det :sad:

 

Og jeg som har for sesongen byttet fra skålanker til Engbo, i håp om revolusjon :blush::blush:

 

Hadde litt lignede erfaring som beskrevet i innleggene her av mitt skålanker, men dog det funket også ok. Det er de gangene vinden virkelig snur og overrasker.

 

I år er det altså 16 kg Engbo som holder Månestråle på plass, og det til gangs hittil. Men etter å ha lest denne tråden ble jeg usikker :headbang:

 

Men hva med å kjøre opp selvtilliten litt, hæ!! Engbo eiere kom igjen, det er bra ikke sant :wink::yesnod:

 

Jeg lå sammen men noen en gang og alle ankerene slapp bortsett fra Engbo ........... :wink: skjønner!!

 

Kom igjen !!!!!

 

Fortsatt god sommer og ferie, om en uke reiser vi :smiley::smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Ser at du bruker daumann, Astor. En som er like tung som ankeret. Hadde det ikke vært bedre med en 10 kg og ingen daumann? Da hadde du jo spart 5 kg og i tillegg antagelig fått bedre feste.

 

Da jeg fikk vinden inn i siden i går og naboene måtte flytte, tenker jeg på hva som hadde skjedd hvis vinden hadde snudd enda mer og kommet inn i hekken. Daumannen sitter jo der og fjærer. Fjæring liker jeg dårlig når jeg er fortøyd i land. Det siste jeg ønsker er å dunke baugen i steinene, så jeg strammer opp skikkelig i utgangspunktet. Og ankeret har ingen problemer med å få tak uten daumann. Noen meter kjetting i enden må da være svært mye bedre enn en daumann? Lettere å bruke også.

 

Prøvde å dra i ankertauet til nabobåten med dårlig feste. Jeg klarte knapt å rikke det, men det gjorde vinden. Tror ikke en daumann fra eller til hadde spilt noen som helst rolle her. På svai derimot blir saken en helt annen. Da har man ingen steiner å slå mot når det fjører som mest.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Dagens telefon til Engbo ga følgende resultat.

Tilsvarende mitt 26kg lages ikke lenger - men man virket svært overrasket over mine bedrøvelige erfaringer med det. På Engbo virket man nærmest lei seg for at de ikke lenger leverte det, da de hadde utelukkende gode erfaringer med det.

Som nevnt - mitt anker har vinkel på ca. 32 grader mellom stamme/flyndrer - men jeg fikk opplyst at dagens Engbo'er har 40 grader. (med 21kg som største). På Engbo var man åpen for at vinkeløkning

til ca. 40 grader på mitt anker nok kunne gi bedre resultater.

Tenkte litt - og kom til at jeg like gjerne byttet til Bruce uten å gå om forsøksveien med vinkeløkning på Engbo'en. De hadde som sagt 20kg. i marinaen min -og siden det passet rett inn vugga (og ikke var dyrt heller - faktisk merket Engbo det også!) var valget enkelt.

Så der ligger det nå - så får jeg se hvor fornøyd jeg blir med det.....

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Ser at du bruker daumann, Astor. En som er like tung som ankeret. Hadde det ikke vært bedre med en 10 kg og ingen daumann? Da hadde du jo spart 5 kg og i tillegg antagelig fått bedre feste.

 

Daumannen sitter jo der og fjærer. Fjæring liker jeg dårlig når jeg er fortøyd i land. Det siste jeg ønsker er å dunke baugen i steinene, så jeg strammer opp skikkelig i utgangspunktet. Og ankeret har ingen problemer med å få tak uten daumann. Noen meter kjetting i enden må da være svært mye bedre enn en daumann? Lettere å bruke også.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det betyr vel egentlig ikke så mye om det er med 5kg +/- på en ikke-planende båt :wink:

 

Saken med daumann er at dn trekker deg UT FRA fjæresteinene uansett flo/fjære eller om ankeret kommer litt nærmere land ved flo sjø. Hvis du strammer opp ankeret må du passe på å stramme inn ved fjære, ellers kommer du inn i fjæresteinene. :sad:

 

Jeg kan ikke ha kjettng nederst pga ankervinsjen ikke takler 5 m med kjetting nederst, ellers er jeg enig i at kjetting nederst er bedre :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det betyr vel egentlig ikke så mye om det er med 5kg +/- på en ikke-planende båt :wink:

 

Saken med daumann er at dn trekker deg UT FRA fjæresteinene uansett flo/fjære eller om ankeret kommer litt nærmere land ved flo sjø. Hvis du strammer opp ankeret må du passe på å stramme inn ved fjære, ellers kommer du inn i fjæresteinene. :sad:

 

Jeg kan ikke ha kjettng nederst pga ankervinsjen ikke takler 5 m med kjetting nederst, ellers er jeg enig i at kjetting nederst er bedre :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig jeg ikke helt skjønner dette, men jeg strammer da aldri inn ved fjære? Er det vanlig? Jeg legger til, strammer opp litt og justerer baufortøyningene. Så strammer jeg opp til det knaker og tauet står som et spent streng. Det er det. Da ligger det slik den en dag eller to før vi går videre. En og annen sjelden gang kan jeg stramme opp ytterligere 20-30 cm etter et døgn eller så, men det er maks. Og uansett hvor mye jeg strammer, viser det seg at tauet ligger i en slak bue uansett.

 

Jeg har altså ikke kjetting, ikke engang på enden, men blytau. Og daumann har jeg aldri følt noe behov for. Kan heller ikke se at noen kilo med daumann på tauet skulle spille noe fra eller til når vinden står i hekken. Daumannen blir som ingenting der den henger på ei line som strammer seg med mange hundre kilo. Slik jeg ser det blir det jo slik at når man trenger det som mest, har den minst effekt. 5 kilo ekstra ankervekt er derimot som natt og dag - uansett båttype.

 

Ellers har jeg i år sett skålanker på 6 tonns båter og paraplydregg på 10 tonns båter. Det har gått alldeles utmerket. Unntatt når vinden både snur og blir frisk bris samtidig, men det skjer jo ikke særlig ofte. Og når det skjerså får de med dårlig feste bare flytte. For min del har jeg mer lyst til å sove om natta enn å finne ny ankringsplass i le i mørket.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke helt skjønner dette, men jeg strammer da aldri inn ved fjære? Er det vanlig?

<{POST_SNAPBACK}>

Det kommer vel an på hvor stor forskjellen er på flo og fjære. Men her vestpå er det i alle fall såpass forskjell at fortøyningene må justeres fra tid til annen. Og da er det i alle fall min erfaring at en daumann er god å ha for å unngå at baugen slår i steinene når vannstanden synker og tauene blir slakkere. Dette gjelder da helst på dagtid. Om natten derimot, pleier jeg å slakke litt på landtauene og stramme opp ankertauet slik at båten blir liggende litt lengre fra land (0,5 til 1 meter).

 

Men nå har jeg pleid å bruke paraplydregg da, og har kun fått prøvd min nyinnkjøpte Bruce kopi en gang så langt. Så jeg har ikke noen erfaring med daumann på Bruce'en ennå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke helt skjønner dette, men jeg strammer da aldri inn ved fjære? Er det vanlig? Jeg legger til, strammer opp litt og justerer baufortøyningene. Så strammer jeg opp til det knaker og tauet står som et spent streng. Det er det. Da ligger det slik den en dag eller to før vi går videre.  En og annen sjelden gang kan jeg stramme opp ytterligere 20-30 cm etter et døgn eller så, men det er maks. Og uansett hvor mye jeg strammer, viser det seg at tauet ligger i en slak bue uansett.

 

Jeg har altså ikke kjetting, ikke engang på enden, men blytau.  Og daumann har jeg aldri følt noe behov for.  Kan heller ikke se at noen kilo med daumann på tauet skulle spille noe fra eller til når vinden står i hekken. Daumannen blir som ingenting der den henger på ei line som strammer seg med mange hundre kilo. Slik jeg ser det blir det jo slik at når man trenger det som mest, har den minst effekt. 5 kilo ekstra ankervekt er derimot som natt og dag - uansett båttype.

 

Ellers har jeg i år sett skålanker på 6 tonns båter og paraplydregg på 10 tonns båter.  Det har gått alldeles utmerket. Unntatt når vinden både snur og blir frisk bris samtidig, men det skjer jo ikke særlig ofte.  Og når det skjerså får de med dårlig feste bare flytte. For min del har jeg mer lyst til å sove om natta enn å finne ny ankringsplass i le i mørket.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg foretrekker å gjøre det slik: Slipper ut ankeret, kjører inn og fortøyer i passe av/påstigningsavstand fra land. Så strammer jeg opp ankeret med vinsjen, "til det knaker" om du vil :smiley: Jeg har sålangt ikke praktisert å kjøre fast ankeret på vei inn til land. Jeg har også blytau, men slenger på 7-kilos daumann. Dernest løser jeg opp fortøyningen foran litt, slik at båten siger fra land (1-2m, har baugspyd) til det ikke er fare for landkjenning for noen del av båten ved store bølger fra andre båter. Jeg strammer ikke inn på ankervinsjen nå, men blytauet/daumannen trekker båten ut.

 

Når jeg vil ombord eller skal på land, trekker jeg i landfortøyningen til ankertauet strammer, da er det passe avstand å gå ombord, og så siger båten lenger ut i trygg avstand fra land igjen etterpå. Nå spiller flo /fjære ingen rolle; jeg ligger med stramme fortøyninger til land uansett. :drink:

 

Hvis vi får så sterk vind akterut at båten presses nærmere land enn jeg liker, må jeg henge på mer vekt på daumannen, eller stramme opp ankertauet som siste løsning.

 

Jeg tror det egentlig er slik det fungerer hos deg også, pga at du har blytau. Hvis du fortøyer ved fjære, trekkes ankeret kansje litt lenger inn ved flo, og ved fjære igjen er det vekten av blytauet som holder deg ute fra land igjen. :cool:

 

Jeg liker best å ligge litt lengre fra land hvis det kommer bølger. Men: "Smaken er som baken; han er delt" :flag:

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på hvor stor forskjellen er på flo og fjære. Men her vestpå er det i alle fall såpass forskjell at fortøyningene må justeres fra tid til annen. Og da er det i alle fall min erfaring at en daumann er god å ha for å unngå at baugen slår i steinene når vannstanden synker og tauene blir slakkere. Dette gjelder da helst på dagtid. Om natten derimot, pleier jeg å slakke litt på landtauene og stramme opp ankertauet slik at båten blir liggende litt lengre fra land (0,5 til 1 meter).

 

Men nå har jeg pleid å bruke paraplydregg da, og har kun fått prøvd min nyinnkjøpte Bruce kopi en gang så langt. Så jeg har ikke noen erfaring med daumann på Bruce'en ennå...

<{POST_SNAPBACK}>

Forkjellen i flo og fjære ligger vel på ca meteren her hos oss, gjetter jeg?

 

Om natten "tar jeg helt av" og trekker meg 2-3meter fra land med ankervinsjen og slakker ut framme. :lol:

 

Jeg bruker 10kg Bruce-kopi, 14mm blytau og 7kg daumann til ca 5tonn båt med relativt stort vindfang; kjempegreier sålangt! (Uten at jeg har lagt meg således til at jeg har fått røynt det ennå)

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...