Solseng Startet 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2018 Tenkte det sikkert er noen som er interessert i denne nyheten. https://www.mercurymarine.com/no/no/outboard-motors/Fourstroke-V6-Outboard-Motor?utm_medium=us+&utm_term=no&utm_source=Overlay_IP%3Dno&utm_campaign=Region+Redirection#engine360 Link to post
Karl Norge Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 Dette var meget gode nyheter. Tøft design og lovende spec. Link to post
John_Kr Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 De skulle kanskje hatt 150HK modell, det er vel denne størrelsen det er mest salg på... Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
GunR Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 De har jo en 150 hk firetakter! Lansert i 2012. 3 liters 4 sylindret. Litt overrasket over at de ikke har kommet med en 175 eller 200 hester på den blokka. Med denne nye 3.4L V6- eren gjør de det som er vanlig, bruke samme kontruksjon på flere effektuttak. Dette blir nok flotte motorer, synd jeg ikke skal ha en.. Link to post
John_Kr Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 Åpenbart at de prøver å henge med i utslippskravene og fornyer seg, det tjener de på. En annen ting Mercury er best i klassen i er propeller, de er knallgode ref. tester. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 Imponerende lav vekt! Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
John_Kr Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 (redigert) Evinrude sin 150HK med innebygget powerstyring veier 240Kg + propell. Mercuryen veide vel 219kg + propell. En av argumentene til produsentene av 2-taktere var imponerende vekt, her er 4-takteren lettere, hmmm... Redigert 15.Februar.2018 av John_Kr (see edit history) Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 yamahas F175 er også oppgitt til 219 kg Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 15.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 (redigert) Jeg regner med at disse nye motorene erstatter de 4-sylindrede Veradoene (og kanskje noen av Optimaxene?). Jeg synes disse virker spennende med den lave vekten og det store slagvolumet. Blir spennende å se om disse blir like godt priset i markedet som 150-hesteren. Siden alt har vært hemmelig frem til i dag rundt disse motorene, er det begrenset med info enda. Men så en pris på THT som indikerer konkurransedyktig prising. Redigert 15.Februar.2018 av Solseng (see edit history) Link to post
Kiekhaefer Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 Spennende, men det gjenstår å se hvor bra den er. Link to post
-morten- Svart 16.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 14 hours ago, John_Kr said: Evinrude sin 150HK med innebygget powerstyring veier 240Kg + propell. Mercuryen veide vel 219kg + propell. En av argumentene til produsentene av 2-taktere var imponerende vekt, her er 4-takteren lettere, hmmm... Selve motorblokka er vel lettere på en totakter, men om man begynner å plusse på insprøytningssystem oljetank om den ikke er separat, integrerte systemer med servostyring og sånt, Kansje kompressor på noen, baller det fort på seg! før i tida var nok en enkel totakter lettere ja! Har en eldre Mercury EFI, og er faktisk kjempefornøyd med motoren, noe jeg aldri trodde jeg skulle bli.. Merc har stor markedsandel på verdensbasis og som det nevnes, de har stort og bra utvalg av originale propeller. Jeg har et veldig bra Autorisert Merc verksted ved hytta, noe som er veldig praktisk Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kiekhaefer Svart 16.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 (redigert) Optimax under 200 hk er allerede ute, så da er det bare ett spørsmål om tid før de er ute av prod. En velfungerende motor på alle måter men tidens tann har innhentet den, den nye serien til Merc (175/200/225) er nok ett ordentlig løft på alle måter. Redigert 16.Februar.2018 av Verado (see edit history) Link to post
ivar Svart 16.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 .. Men må jo innrømme for min del at utseendet på disse nymotorene krever litt tilvenning.. spesielt G2 motorene Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Karl Norge Svart 16.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 (redigert) Ja, utseende trenger litt tid til tilvenning. Men formspråket skal vel signalisere at dette er noe helt nytt og fantastisk. Tilsvarende motor fra Yamaha er vel mer avansert under dekselet, men det dekselet signaliserer et kjedelig gammelt produkt. Da er det klassiske spørsmålet om hva som betyr mest, innhold eller utseende. Redigert 16.Februar.2018 av Karl Norge (see edit history) Link to post
ivar Svart 16.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 viktigste er vel at det fungerer - og det ser det jo ut til at det gjør Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 (redigert) Angivelig er formen på dekselet formet for å passe til eldre motorbrønner (repower). Jeg kjenner jo problematikken. Må til med motorheis på snaue 20 kg (evt. avstandsbrakett) på Suzuki DF150 som alene veier 232kg + propell/olje da jeg kjøpte ny motor i fjor. Dette for å få tiltet nok opp til å få undervannshuset ut av vannet. Jeg stusset nok også litt over det visuelle uttrykket, men hadde nok gått for en Mercury 175 i dag hvis jeg hadde visst at den kunne tiltes langt nok opp. Det er dog ikke sikkert den hadde kunnet det. Vel, vel... Suzukien er velutprøvd og dytter båten bra nok. Redigert 16.Februar.2018 av Solseng (see edit history) Link to post
Snusmumrikken Svart 16.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 Hmm.. Like før vi handler en ny Mercury F150, spørs om det kommer en nyere og oppdatert versjon? Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Solseng Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 (redigert) Snusmumrikken skrev 18 minutter siden: Hmm.. Like før vi handler en ny Mercury F150, spørs om det kommer en nyere og oppdatert versjon? Nei. Den nye V6-serien bygger på F150-konseptet. 150en kommer dog nå i en litt trimmet versjon (+10% av oppgitt effekt) kallt ProXS https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/outboard/fourstroke/150-pro-xs-fourstroke/ Men 150en er relativt ny, og vil være en basismotor i mange år fremover. Redigert 16.Februar.2018 av Solseng (see edit history) Link to post
John_Kr Svart 23.November.2021 Link til dette innlegget Svart 23.November.2021 Drar frem denne tråden igjen... Er det noen som har kjøpt denne 175Hk motoren til Mercury og hvilke erfaringer har dere? Jeg har bestilt en ny Nordkapp med denne motoren, får båten til våren 2022. Spent, tror dette er en knallbra motor. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Guest Svart 29.November.2021 Link til dette innlegget Svart 29.November.2021 John_Kr skrev On 23.11.2021 at 8.43: Drar frem denne tråden igjen... Er det noen som har kjøpt denne 175Hk motoren til Mercury og hvilke erfaringer har dere? Jeg har bestilt en ny Nordkapp med denne motoren, får båten til våren 2022. Spent, tror dette er en knallbra motor. Har kun prøvekjørt ett par båter med sånn motor, de har virka de. Men kan dessverre ikke sammenlignes med 200 proxs som er V8 og har mindre vekt enn G2 150 Link to post
John_Kr Svart 2.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2021 Jeg spurte etter erfaringer på V6 motoren og ikke V8... Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Guest Svart 2.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2021 (redigert) Og jeg sa jeg hadde prøvd ett par av de (kunde båter) og at de virka, men syns dessverre de var litt daue. Så jeg personelig vil anbefale storebroren. Den erfaringa vi har med de er at de går litt dårligere enn G2, har vel mista 3-4knop. Samme er det med 705 med 250ho VS 250 V8 (har en kunde båt som gikk med 250ho som blei bytta ut med 250 V8) bortsett fra det, så har vi ikke holdt på med mercury mer enn 1 sesong, så har ikke fått så mye mer erfaring enn det. Så det er jo i allefall en problemfri motor de første mnd Redigert 2.Desember.2021 av Guest (see edit history) Link to post
John_Kr Svart 2.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2021 (redigert) Takker for svaret ... Har hatt flere Evindruder (G1 & G2), nå er det slutt på de, var fornøyd med de, spreke og hadde aldri noe omfattende tull. Har bestilt 175Hk fra Mercury på N605 og det er max motor. Er vel forberedt på at en 4-takter en noe sløvere en 2-takter, men det er greit ift min kjørestil. Viktigst for meg at jeg kan stole på motoren og at de er greie å vedlikeholde. Redigert 2.Desember.2021 av John_Kr (see edit history) Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Guest Svart 2.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2021 John_Kr skrev for 1 time siden: Takker for svaret ... Har hatt flere Evindruder (G1 & G2), nå er det slutt på de, var fornøyd med de, spreke og hadde aldri noe omfattende tull. Har bestilt 175Hk fra Mercury på N605 og det er max motor. Er vel forberedt på at en 4-takter en noe sløvere en 2-takter, men det er greit ift min kjørestil. Viktigst for meg at jeg kan stole på motoren og at de er greie å vedlikeholde. Mange av de nye 4takterne går bedre enn 2 takterne, det ser vi jo i gt15-gt30-3b og catter med 300 V8 vs 300xs. Synd Nordkapp ikke godkjenner 605'n for 200, da kunne man satt på en pro XS V8 og fått en ganske spennende båt. 605'n jeg hadde, hadde jo 200 g1 og gjorde 52.7 på sitt beste. Burde vært mulighet for å lukte på 60 knuter med en kvass 200, lift og skikkelig propell. Økonomifart på 40-45 hadde gjort seg, da er det plutselig en fornuftig "lang distanse" cruiser Har savna Nordkapp'n lenge, så måtte ha en ny nå :) Link to post
Teerex Svart 2.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2021 Eika skrev for 9 timer siden: Den erfaringa vi har med de er at de går litt dårligere enn G2, har vel mista 3-4knop. Samme er det med 705 med 250ho VS 250 V8 (har en kunde båt som gikk med 250ho som blei bytta ut med 250 V8) 250 HO har vel ca 275 hk så litt ekstra guffe sånn sett. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn