Larss1 Svart 22.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 Batterier kommer på plass, mangler 1 stk Multiplus, sikringsholder, samleskinne og shunt kommer opp på skottet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2018 Nå har jeg montert kontrollpanelet og batterimonitoren. Er det noen som vet om batterimonitoren kan kobles til NMEA 2000? Har en Simrad GO12 XSE jeg bruker til radarskjerm, vært praktisk å kunne få frem batteristatus på den Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 23.Februar.2018 Del på Facebook Svart 23.Februar.2018 Joerg Becker skrev On 20.2.2018 at 9.52: I teorien: ja. I praksis: vanligvis Men ellers kan ingen garantere hva en BMS ser og gjør. Den kan også kutte ut når den ser for mye forskjell mellom celler, eller ved temperatur, eller programfeil, eller ...., ..... når BMSen finner ut at cellene er full? * Jørg Sorry, jeg så først i dag at siste setningen ikke ble med. Men tilføyd nå, for fullstendighetens skyld. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 23.Februar.2018 Del på Facebook Svart 23.Februar.2018 Larss1 skrev 26 minutter siden: Er det noen som vet om batterimonitoren kan kobles til NMEA 2000? Victron BMV tilkoblet NMEA2000 Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2018 Hei Jørg Har kjøpt 2 stk ArgoFet nå, slik at begge motorer/dynamoer lader på startbanken (3 x Optima redtop) dersom BMS skulle stenge for lading under kjøring. Må jo sikre et langt liv for de gode dynamoene jeg har kjøpt av deg I slutten av neste uke håper jeg å få montert dynamoene og regulatorer, da tar jeg nok kontakt i håp om å få veiledning til riktig programmering av regulatorene. God helg PS. Jeg leste nå på victron sine sider at BMV 700, 701 og 702 kan tilkobles NMEA 2000, men desverre ikke BMV 712 som jeg har. Ingen stor sak, hadde bare vært kjekt. Link Victron Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Gratulerer med flott oppsett. Selv har jeg montert mc 614 regulator og dynamo ferdig, og venter bare på batteriene. Idag har jeg en ubrukt Victron inverter på 1500w, og en Victron 50A lader. Dette funker bra, men ønsker meg kombivarianten du har installert. Hva måtte du gi for den. Uansett trenger jeg å selge laderen og inverteren jeg har først.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 BØstrøm skrev for 3 timer siden: Gratulerer med flott oppsett. Selv har jeg montert mc 614 regulator og dynamo ferdig, og venter bare på batteriene. Idag har jeg en ubrukt Victron inverter på 1500w, og en Victron 50A lader. Dette funker bra, men ønsker meg kombivarianten du har installert. Hva måtte du gi for den. Uansett trenger jeg å selge laderen og inverteren jeg har først.... Hei BØstrøm, takk for det. Hvilke laderegime har du programert dine regulatorer til? Er det f.eks mulig å begrense ladingen til at man aldri lader banken mer enn 90%? Om det er noe poeng, mener jeg leste det var godt for batteriene om man ikke ladet de helt opp, eller kanskje var det ved langvarig lagring/ikke i bruk (?) Jeg bruker båten regelmessig hele året. Jeg betalte 14 522 kr for multiplus, fikk noe rabatt da hele oppsettet (batterier + Victron produktene) ble 70 090 kr totalt. Inverteren og laderen din er sikkert godt omsettbar, er jo kjente produkter som passer mange. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Etter hva jeg har forstått, vil cellene få ett langt liv mellom 3 og 3;5volt. Dette gjelder ihvertfall mine Winstonbatterier. Det skulle tilsi lading på 14Volt. Jeg har ikke prøvd utstyret enda, men har i utgangspunktet gått litt høyere på bulk, men reduserer nok float til 14, og minimerer tiden med bulk, som kan være 14,1. Tanken min er å lade med 14volt, så stiller jeg inn maks tid på dette, og minimum tid på de andre ladefasene, som jo Lithium ikke trenger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Det er i samme bane som jeg tenker, men noe lavere float. StorStas skrev tidligere i tråden en anbefaling på 13.5V float (siden det er hvilespenningen til maks ladede LFP batterier), og 13.9V bulk. Det er vell bare prøve seg frem, blir spennende når det er ferdig koblet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Når jeg skulle koble ladekabel fra multiplus til startbanken, oppdager jeg der bare er en flatstift-tilkobling på multiplus for lading av sekundær-batteri, det blir da 2.5 kvadrat ladekabel (2.5 meter) fra multiplus til startbanken. Syntes det var lite, men så er det vel bare vedlikeholdslading på denne kursen? Men det er heller ikke spenningssense på denne kursen(?), og kan ikke finne man kan sette ladespenning manuelt ut fra multiplus til sekundærbatteri, noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 2.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 Det går fremover med installasjonen, men når jeg skulle slå på multiplusen gikk den i overload, uten tilkoblet last. Har feilsøkt og installert ny programvare uten hell, så den må sendes inn. Her er multiplus, shunt og sikring kommet opp: Alle batteriene er tilkoblet: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 6.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2018 Regulatorer og batteriskillere. Jeg tenker 35mm3 fra dynamoer til batteriskillere (ca 1 meter på ene maskinen og 1.5 meter på den andre), er det nok? Det er 100A dynamoer. Fra batteriskillere til forbruksbanken har jeg lagt 50mm3, det er 1 meter. Til startbanken har jeg lagt 32mm3. Mener jeg leste ett sted det kunne vært smart å forsyne regulatorene med driftsspenning fra startbanken, stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Larss1 skrev for 11 timer siden: Sitat mm3 Bare for ordens skyld og de som ikke vet: Betegnelsen for kvadrat-millimeter er mm² mm³ betyr kubikk-millimeter Sitat Mener jeg leste ett sted det kunne vært smart å forsyne regulatorene med driftsspenning fra startbanken, stemmer det? Ja, jeg blant andre henviser på det fordi det sikrer at dynamoen også kan startes når BMSen stenger LFP-banken/sekundårbatteriet er tom/andre feil. Erfaringsmessig er startbatterier ytterst sjelden "så død" at den ikke en gang klarer å levere feltstrøm. Reléer derimot kan bare stå åpent. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Klein Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Hei, ser at du har montert sikring på +12 V DC til Multiplusen, men har du også montert noen bryter på den lederen? Ser av veiledning og andre steder at det anbefales. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Larss1: Vei ikke hvilken kabel du bruker, men syns det virker skummelt med stålklammer.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Akkurat det reagerte jeg litt på også, spes. med + og minus under samme... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 7.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Joerg Becker skrev for 4 timer siden: Oi det går fort på tastaturet til tider, bra du korrigerer meg Joerg Godt jeg fikk bekreftet driftsspenningen til regulatorene, da tar vi det fra startbanken! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 7.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Kaptein Klein skrev for 3 timer siden: Hei, ser at du har montert sikring på +12 V DC til Multiplusen, men har du også montert noen bryter på den lederen? Ser av veiledning og andre steder at det anbefales. Hei Kaptein Kleiv, det fremgår ikke i installasjonsveiledningen eller i blokkdiagrammene i manualen, burde jeg hatt bryter her? alidal skrev for 3 timer siden: Larss1: Vei ikke hvilken kabel du bruker, men syns det virker skummelt med stålklammer.... Hei alidal, det er en dobbeltisolert fortinnet kobberkabel. Er klammret godt fast så det ikke skal oppstå gnag. Brukes mye som sveiseledning (røff behandling og dras rundt omkring på byggeplasser). Er god å jobbe med selv med dobbeltissolasjon, Datablad her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Klein Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 På side 3 i brukermanualen, står det under "Installation": Ensure that the DC and AC input cables are fused and fitted with circuit breakers. Ellers så jeg på et Youtubeklipp at Jeff Cote fra Pacific Yacht Systems gjentok dette: Utifra begrunnelsen hans (å få slått av 230 V vekselstrøm), burde vel dette kunne oppnås ved å slå av inverter, eller ved å ta 230V sikringen, men jeg tenker mer på å kunne få isolert Multiplusen helt hvis det skulle være nødvendig. Hvor er din Multiplus koblet opp ifht kontaktorer, LFP Bank, osv? Selv har jeg tenkt å koble den etter LVC, men jeg er da ikke beskyttet fra overladning (har dog tenkt å koble Multiplus til BMS slik at Multiplus stopper lading/forbruk ut fra signal). Har du forresten "jordet" Multiplus i båten? Jeff Cote fraråder forøvrig eksplisitt i et annnet klipp bruk av sveiseledning (tåler ikke drivstoffsøl) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Helt ok når det er dobbeltisolert ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 7.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Takk for nyttig informasjon og video Kaptein Klein Vet du ved hvilke tilfeller har man behov for å koble fra DC? Som du sier angående AC er det bare slå ned sikringen (kombivern her). Jeg har ikke så avansert bank, det er 5 stk makspower 100Ah batterier som har intern BMS. Multiplus står montert halvmeter fra selve banken, med en 300A sikring mellom og 70mm2 kabel. Har ikke jordet chassis, men ser nå det må gjøres, takk for tips Det er nok mange varianter av sveiseledning, disse er montert på store dieselagregat osv og jeg har ikke sett antydning til oppløsning av gummi eller andre svakheter etter lang tids bruk så de føler jeg meg trygg på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Klein Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 Å koble fra DC kan også være greit dersom oppsettet med BMS, batterier skulle slå seg vrangt, og så kunne helt isolere lader/inverter. Men om den situasjonen kommer til å oppstå er for meg nokså usikkert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 8.Mars.2018 Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 Angående laderegime, og voltspenning, har jeg lest meg opp, og valgt litt annerledes enn tidligere tenkt. Nå lader jeg cellene til 3;6, og har også tenkt å sette inn bryter for å stenge ladingen helt, da lithium lagres best ved ca 60prosent fylte. Min MCregulator har softwareversjon 4,0; og jeg har programmert i UFP, under type batteri. Det gikk fint å stille alle tre ladefaser i den samme volten, selv om det blir opplyst at det må være 0;1 volt imellom. Lithiumbatterier er ikke bygget for å holdes toppladet. Vanligvis forsyner de biler, verktøy og telefoner, som lades og tømmes. Klattlading er kjempebra mellom 60 og 80 prosent kapasitet. Fett å prøvekjøre, og banke 200A inn i batteriene på hurtig tomgang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 8.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2018 Kaptein Klein skrev for 4 timer siden: Å koble fra DC kan også være greit dersom oppsettet med BMS, batterier skulle slå seg vrangt, og så kunne helt isolere lader/inverter. Men om den situasjonen kommer til å oppstå er for meg nokså usikkert. Da er det strengt tatt en skjelden gang, i beste fall svært skjeldent det vil være behov for å skille DC fra multiplus. Den gangen jeg har behov for det kan jeg ta belage meg på å ta sikringen, tar 2 min å skru ut BØstrøm skrev for 2 timer siden: Angående laderegime, og voltspenning, har jeg lest meg opp, og valgt litt annerledes enn tidligere tenkt. Nå lader jeg cellene til 3;6, og har også tenkt å sette inn bryter for å stenge ladingen helt, da lithium lagres best ved ca 60prosent fylte. Når du sier lagres best, er det da ved vinteropplag? Jeg bruker båten hele året, maks 10 dager mellom hver gang motorene er i gang. BØstrøm skrev for 2 timer siden: Min MCregulator har softwareversjon 4,0; og jeg har programmert i UFP, under type batteri. Det gikk fint å stille alle tre ladefaser i den samme volten, selv om det blir opplyst at det må være 0;1 volt imellom. Håper jeg har samme versjon BØstrøm skrev for 2 timer siden: Lithiumbatterier er ikke bygget for å holdes toppladet. Vanligvis forsyner de biler, verktøy og telefoner, som lades og tømmes. Klattlading er kjempebra mellom 60 og 80 prosent kapasitet. Fett å prøvekjøre, og banke 200A inn i batteriene på hurtig tomgang. Jeg har ikke behov for å topplade, kan jeg regulere det med MC regulatorene? Wow, 200A er mye! Hvilke dyna var det du hadde? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Du kan sette ladespenning, og forskjellige bulkfaser manuelt. For meg betyr det 12,6V bulk i 2 timer, 12,6V i 2 timer, og 12,6V i float i 6 timer. Eventuelt lavere volt, i en helt flat ladekurve. Lagring er best ved 60 prosent hele tiden skulle jeg mene. Det betyr at det vil være litt uheldig om du går fra båten med 14volt på batteriene hver 10.dag. Jeg har Balmars 210A dynamo, som er redusert til 85%. Den ga ca 170A ved prøvekjøring. I tillegg har jeg originaldynamoen, som ladet inn på blybatteriene. Jeg kan lade paralellt med batterilader og dynamo fra hjelpemotor også, så da blir det bra med strøm ombord. Drømmen nå er å utvide lithiumbanken med 600AH til, men det krever nærmest arv/feriepenger/tilbakebetalt skatt, eller en kombo av dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.