Jump to content

Sikkerhet ved kjøp av ny, dyr båt


kointa

Recommended Posts

Er ikke direkte aktuelt for meg men hvilke forholdsregler gjør dere som kjøper/selger båt til ett par tre millioner? Jeg samenligner litt med boligkjøp hvor bortimot alle «må» bruke megler som tar 100 000 for jobben. (Har forresten både kjøpt, og solgt leilighet uten megler, og puttet spart gebyr i egen lomme ):

Ny båt fra forhandler er vel sikkert, men ved bruktbåt til ett par mill. Bruker Dere en uavhengig tredjemann ved besiktelse, som går båten i sømmeme ? 

Selv om man er båtkyndig er det en st’or invistering, så er det noe dere fixer helt på egenhånd og stoler på egen kunnskap ?

har egentlig alltid lurt litt på dette, så derfor drister jeg meg å spørre.

Redigert av kointa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er også interessert i erfaringer rundt hvordan man gjør dette. Er nok ikke relevant for min del denne sesongen heller dessverre, men på sikt kan det fort bli båt i en prisklasse og med en kompleksitet som kvalifiserer til "ekstra vaktsomhet". Har forstått at flere her inne på BP har hjulpet hverandre ved besiktning og prøvekjøring. Ellers er det vel profesjonelle takstmenn som også kan gjøre dette, om man er usikker på egen kompetanse? Videre har man jo problematikken med heftelser, noe som kan være utfordrende nok å finne ut av. Selve overføringen av eierskap og penger burde man kunne ordne sikkert med litt assistanse fra banken. Hyggelig om dere som har gjennomført noen kjøp opp igjennom kunnne dele erfaringer, evt linke til tråder der dette er beskrevet.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg vurdert å anskaffe en seilbåt i relevant størrelse for mitt formål og dog endel lavere i prisklasse en det du sier.

For mange er feks et båtkjøp til 50 000 kr like "dramatisk" som det oppleves for de som investerer millioner(og gjerne da er blandt dem som ikke har tid til å bruke båten, for den skal betales)

For mitt vedkommende bruker jeg 'kjentfolk" når det gjelder å rådføre seg. Feks kunne jeg funnet på å kjøpt en båt i utlandet, uten å være klar over at det kunne ryke på stort "port fee", som ville blitt en formidabel tilleggsregning, og ble "reddet" ut av et slikt scenarie, ved at jeg har en venn som seiler rundt og koser seg i det området den tenkte båten var ment anskaffet.

Så for meg har jeg 5 rådgiverer hvorpå hverseg dekker sitt aspekt i saken. En er spesialist på seil og vil derfor være den som får siste ord gjeldende selv, og en er "finn.no nerd" og kan alt om priser og hva som ligger ute for salg, og en er "generelt kunnskapsrik på "sjødyktighet og teknisk", mens to er orienterte om priser i Norge versus utlandet og slike saker som er greit å vite om planen omfatter mere en litt seiling dann og vann i Norske farvann. Således kan jeg kansje påstå å være heldig.

Dog mener jeg at med alskens forum og internet greier, er det bare å søke og poste. Dette er jo et overlegen glimrende forum for å "dobbelsjekke" at man ikke ryker på en smell, men ute i den store verden er det ofte mere "dybdegrupper" som omhandler bestemte båtmerker osv.
Er feks temmelig sikker på at det finnes en egen klubb og forum for omtrent alt flytende i 2018.

Det jeg ser og tror er at mange legger ut båten til "eventyr pris" i håp om å lande litt over det den er verdt. Feks dobbelt så mye.

Det er 100% kjøpers marked og dersom du ser på en konkret sak/ kjøp, er jeg hellig overbevist om at du vil finne god støtte i dette og andre forum.

Link to post
Share on other sites

Siste kjøp i Norge: Gikk gjennom båten, prøvekjørte. Ringte merkeverksted på motor, da det akkurat hadde vært en skade på motor som ble fikset. Betalte via nettbank, mens jeg hadde kundeservice på DNB på telefon der hun beskrev hvordan vi skulle overføre penger uten risiko for selger. Forbrukerrådets kontrakt, tok med båten når den var betalt.

 

Kjøp utland via agent. Nede og så på båten, gikk gjennom alle detaljer for å se etter skader. Brukte en del uker på å bli enige om en pris. Bud gitt med forbehold som var så diffust at jeg kunne gå fra handelen. Dro ned igjen og gikk gjennom båt igjen med agent og eier. På forhånd hadde vi avtalt overførsel med bank, inkludert eurokurs (her kan en forhandle på større beløp) slik at de overførte penger når de fikk telefon fra oss. Alle papirer i banken var signert på forhånd. Agent ordnet kontrakt og overførsel av eierskap i offentlig register i middelhavet. Hadde også vært i kontakt med skipsregisteret i Norge og fikk alle papirer som de krever. Ekstremt mye papirer som må være riktig. Agenten gjorde en god jobb, tror jeg vil bruke agent neste gang ved kjøp i utlandet på grunn av papirene. Når vi var enige ble alle papirer signert. Banken fikk beskjed om å overføre penger, når tidligere eier fikk beskjed fra sin bank om at pengene var på hans konto overtok vi båten.

 

Jeg ville aldri kjøpt en båt uten å ha sett den og gått gjennom den selv. Selv en gummijolle, men er litt kontrollfreak.

 

 

Link to post
Share on other sites

17 minutes ago, Hulda said:

Det der med å låse kursen har jeg tjent en del på. Fornuftig forutsetning å ta.

 

Tja, med tanke på hvor svak kronen er i dag mot euro så ville jeg for egen del tatt sjansen på at kronen styrket seg heller enn å låse inn til dagens kurs.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Å låse kursen er i hvert fall en grei forsikring og gir deg forutsigbarhet. Nå vet ikke jeg hvor lenge det er vanlig å vente fra man blir enig om en pris til betalingen skal gjøres, men 3-4% på en båt til 2-3 mill blir jo noen båtpenger... Og selv om man mener kronen skal styrke seg på sikt vil en handel av denne typen være sårbar for korte svingninger i valutamarkedet. Og de kan være litt værre å forutse...

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...