Jump to content

Mest effektive fiskemetode?

Scampern

Recommended Posts

Scampern skrev 1 time siden:

Kanskje jeg må ta opp den "geskjeften" igjen.

Det beste tidsmessig er vel å ha en lang lenke? i stedet for mange korte karn?

Ja, men aller viktigst er hvor du setter garnet.. at du kjenner til plassene osv..

En lang lenke er tungt å dra opp for hånd, jeg har aldri mer en to garn i lenke, ellers blir det for tungt å dra..

For å finne plassene kan det være smart og bruke enkle garn på mange ulike steder, til du finner områder så gir mer fisk, for så

bruke garn  lenker der..  

Har du kraftblokk ??

Bårdp skrev for 6 timer siden:

Er nå ikke noe problem å dra opp et hundrede Kg med en enkel juksa maskin på en formidag. Garn blir for mye styr, først må en ut å sette får så å dra ut neste dag for å dra de opp. Og dessuten risikerer man og få mange hundrede kg fisk som bare blir en plage når en kun er sportsfisker.

Forskjell på Lofoten og Sørlandet... :wink:

Dynamitt eller strøm . . .!

Jeg spøker ikke. Det er som kjent forbudt, men veldig effktivt og mye brukt blant naturfolkene i verden, disse som etter sigende "lever i pakt med naturen og tar vare på resursene". Det sies her at gir du en dynamittgube til en av fjellfolket her i Thailand drar han på fisketur. Ellers et et bilbatteri og to elektroder den kanskje mest utbredte ulovlige metoden her . . . .

Dette bare til litt refleksjon for de av oss som mener at det er vi i vesten som driver rovdrift på naturen på bekostning av verdens naturfolk. De gjør så godt de kan selv, bare de får hjelpemidlene . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Liten avsporing, men har sett effektene av både cyanidfiske og dynamittfiske når vi har dykket... Det er ikke mye livsgrunnlag for fisken videre. Har også hørt dynamittsalver gå av underveis i dykketuren, så metodene lever den dag idag (dessverre).

Dette var riktignok på andre siden av kloden, vi får holde oss til line og garn ?

Her til lands har jeg hørt at fiske med sement i mindre elver er utbrett i enkelte kretser og skal vist nokk være svært effektivt.

Men om målet er å få opp mest mulig fisk på kortest mulig tid er jo ringnot og trål det mest effektive.

Når en i en slik trå spør om mest effektive fiskemetode og ikke sier hvilken fisk en er ute etter blir det nå vanskelig å svare på. En bruker liksom ikke samme redskap etter sild og kveite.

Redigert av Bårdp (see edit history)

Ja jeg kunne gitt litt mer info ja ;)

Sei, lyr, Torsk, brosme, lange og hyse er vel det jeg har mulighet til å skaffe her nede i matfisk størrelse :)

Tror jeg gir linene ett nytt forsøk. Hadde noen "blanke" turer som gjorde at jeg la det fra meg igjen men jeg tror jeg skal montere litt flyt på linen for å få den opp fra bunnen og vurdere plassene jeg setter de litt nøyere før jeg drar ut :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...