Jump to content

Knekt aksling i VP MS5b gir - hva kan ha forårsaket dette?


Torro1

Recommended Posts

IMG_1792.JPG.5db233b99e078b3e17face6fb3db7fec.JPG

 

På tur i marsjfart var det som om motoren brått mistet turtall for så i neste øyeblikk rase opp i turtall...

Etter å ha tatt av giret, viser det seg at akslingen er knekt. Hva kan ha forårsaket dette? Kan det være varmgang (det var lite olje på giret - mulig lekasje)? Kan noe ha kommet i propellen?

 

Giret er et volvo Penta MS5b som står på en VP KAMD42. Strak aksling.

Link to post

Mener jeg ser splinen som går inn i demperplaten montert på svinghjulet. Vanlig feil er demperplate ute av senter eller feilmontert 'bell housing', bolter som har løsnet etc. Enten bell husing til motor eller gir til bell housing. Slike feil vi gi vibrasjon. Symptomatisk er at man kan se 'årringer' i bruddflaten og et blank 'tapp' der restbruddet har funnet sted. Øverst i bildet av akseltappen ser du årringene, og nederst til høyre ser du restbruddet. Ikke så mye å lure på. Grei skuring.

 

Fra avdelingen for fjerndiagnose :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...

Måtte reise bort en periode men er nå tilbake og har sett på demperplate og svinghjul - disse ser hel og fin ut, sitter godt fast og har ikke noe «kast» når motoren går. ser derfor ikke ut til at disse er årsaken til at akslingen gikk av.

 

I morgen skal gearet i skrustikka og demonteres - blir spennende å se hva man finner...

Link to post
Hulda skrev 16 minutter siden:

Vet ikke, det er spørsmål motor/girfabrikant kan svare på. Men TIR 5/10 mm på spline kan vel være et greit utgangspunkt som maks. Men det er utstyrsprodusentene som skal svare på dette. Svinghjulet i seg selv vil vel ligge på TIR 5/100 mm maks.

 

Ok - takk for svar. da har jeg et utgangspunkt å gå etter.

Har fått tak i ei klokke, så nå er det å krype ned i motorrommet å starte måling:smiley:

 

Link to post

Til orientering, i utgående pinion (nederst på vertikalaksel) ligger det en "slurekobling" som normalt skal "glippe" dersom propellaksel blir blokkert for å beskytte resten av girkassen.  Den er normalt innstilt til "slippmoment" fra fabrikk, men selvfølgelig er det muligheter for at denne kan ha "låst" seg.

Link to post

Da snapper akslingen rett av. Dette bruddet har utviklet seg over lang tid. Et slik brudd som man ser her, kan naturligvis ha opphav i en kjærv (bruddanvisning) på akslingen. Men den slags skal plukkes opp under produksjonen av akslingen. En annen mulighet er at demperplaten er der, er i senter, men at den har konket og overfører alle torsjonssvingningene rett til akseltappen. Men det burde gi støy. Hos meg hadde teinetau i propellen gitt overstrekk i demperplaten slik at den måtte byttes.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...