Torro1 Startet 26.Februar.2018 Del på Facebook Startet 26.Februar.2018 På tur i marsjfart var det som om motoren brått mistet turtall for så i neste øyeblikk rase opp i turtall... Etter å ha tatt av giret, viser det seg at akslingen er knekt. Hva kan ha forårsaket dette? Kan det være varmgang (det var lite olje på giret - mulig lekasje)? Kan noe ha kommet i propellen? Giret er et volvo Penta MS5b som står på en VP KAMD42. Strak aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Jeg ville tatt en visuell sjekk av propell og aksling først. Det er det aller enkleste og billigste å gjøre. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 (redigert) Mener jeg ser splinen som går inn i demperplaten montert på svinghjulet. Vanlig feil er demperplate ute av senter eller feilmontert 'bell housing', bolter som har løsnet etc. Enten bell husing til motor eller gir til bell housing. Slike feil vi gi vibrasjon. Symptomatisk er at man kan se 'årringer' i bruddflaten og et blank 'tapp' der restbruddet har funnet sted. Øverst i bildet av akseltappen ser du årringene, og nederst til høyre ser du restbruddet. Ikke så mye å lure på. Grei skuring. Fra avdelingen for fjerndiagnose :-) Redigert 26.Februar.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torro Svart 24.Mars.2018 Del på Facebook Svart 24.Mars.2018 Måtte reise bort en periode men er nå tilbake og har sett på demperplate og svinghjul - disse ser hel og fin ut, sitter godt fast og har ikke noe «kast» når motoren går. ser derfor ikke ut til at disse er årsaken til at akslingen gikk av. I morgen skal gearet i skrustikka og demonteres - blir spennende å se hva man finner... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mars.2018 Del på Facebook Svart 24.Mars.2018 Du må da klokke svinghjul og demperplate og spline. Sjekke om run out er til spec. Dette er ikke en øyemålsøvelse. Sitér dette innlegget Link to post
Torro Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Hulda skrev On 24.3.2018 at 19.00: Du må da klokke svinghjul og demperplate og spline. Sjekke om run out er til spec. Dette er ikke en øyemålsøvelse. Hvor stor toleranse er vanlig på run out? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Vet ikke, det er spørsmål motor/girfabrikant kan svare på. Men TIR 5/10 mm på spline kan vel være et greit utgangspunkt som maks. Men det er utstyrsprodusentene som skal svare på dette. Svinghjulet i seg selv vil vel ligge på TIR 5/100 mm maks. Sitér dette innlegget Link to post
Torro1 Svart 26.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Hulda skrev 16 minutter siden: Vet ikke, det er spørsmål motor/girfabrikant kan svare på. Men TIR 5/10 mm på spline kan vel være et greit utgangspunkt som maks. Men det er utstyrsprodusentene som skal svare på dette. Svinghjulet i seg selv vil vel ligge på TIR 5/100 mm maks. Ok - takk for svar. da har jeg et utgangspunkt å gå etter. Har fått tak i ei klokke, så nå er det å krype ned i motorrommet å starte måling Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Torro1 skrev On 26.2.2018 at 10.41: På tur i marsjfart var det som om motoren brått mistet turtall for så i neste øyeblikk rase opp i turtall... Kan noe ha kommet i propellen? Ja. Støtter Popeye70 ville startet med å kontrollere propell og aksel Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Enig, hvis bruddet hadde vært i andre enden av kassa. Dette er, så vidt jeg skjønner, der splinen går fra lagret og inn i demperplaten. Bruddmekanikk er noe jeg vet litt om. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Til orientering, i utgående pinion (nederst på vertikalaksel) ligger det en "slurekobling" som normalt skal "glippe" dersom propellaksel blir blokkert for å beskytte resten av girkassen. Den er normalt innstilt til "slippmoment" fra fabrikk, men selvfølgelig er det muligheter for at denne kan ha "låst" seg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Da snapper akslingen rett av. Dette bruddet har utviklet seg over lang tid. Et slik brudd som man ser her, kan naturligvis ha opphav i en kjærv (bruddanvisning) på akslingen. Men den slags skal plukkes opp under produksjonen av akslingen. En annen mulighet er at demperplaten er der, er i senter, men at den har konket og overfører alle torsjonssvingningene rett til akseltappen. Men det burde gi støy. Hos meg hadde teinetau i propellen gitt overstrekk i demperplaten slik at den måtte byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Torro Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Åpnet gearet - alle tannhjul er skadet... Resten av akslingen som sitter igjen i gearet sitter bom fast - tror lageret har gått i stykker og kilt akslingen fast. Her er det bare å begynne å lete etter nytt gear? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Dette har nok dratt tungt, og i rykk og napp. Men uansett, klokk og sjekk drivlinjen, slik at det ikke er noe feil der. Spesielt om demperplaten har blitt overbelastet. Nytt gir er nok bare å lete etter, først som sist. Sitér dette innlegget Link to post
Torro Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Noen gear-type å anbefale? Ser på et ZF45a men det har ikke samme utveksling som «gammelgearet»på 2.40:1 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Har akkurat samme giret selv. Samme giret blir vel også brukt av en del Volvo. Vil anta at det er grei kvalitet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.