Rannveig Startet 27.Februar.2018 Del på Facebook Startet 27.Februar.2018 (redigert) 1. Vi har overtatt en eldre trebåt. Se bilde under. Den har etter vår kunnskap ikke vært vedlikeholdt de siste 20 årene, men ligget tørt i naust. Vi har nå brukt den to sesonger uten å gjøre noe med den. Den trutner fort og er tett og fin, men regner med at vi bør sette den inn med noe. Kan noen ut fra bildet si hva som vil være nødvendig behandling for vår båt? Vi har ingen erfaring med trebåter. 2. Den siste sesongen har vi hatt motor på den. En 9.9 hk. Da vi tok motoren av i høst oppdaget vi store sprekker på tvers av akterenden. Båten har tydeligvis ikke tålt motoren så godt. Er det noen som vet om det er mulig å forsterke akterenden på noe vis? Med tre- eller metallbeslag? Vi har hittil kilt en treplanke under festeskruene for å ikke legge så mye press i båtens treverk, men det kan virke som om kreftene/vekten av motoren blir for mye for båten. Er det mulig å sikre akterenden på noe vis? Redigert 27.Februar.2018 av Rannveig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Det er nok kreftene fra motoren når denne brukes som er en større påvirkning på akterspeilet. Propellen skyver bakover og akterspeilet blir dratt akterover i toppen. kjør forsiktig! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 til ikke å ha sett vedlikehold på så mange år så ser den jo fin ut i treverket vil jeg si. Dersom det ikke er avflassede partier så kan jo det tyde på at båten er oljet og ikke lakket. Ser ut som en 4-taks motor? Det blir jo fort godt og vel 40 kg. Er det en planende båt eller går det mest i putrefart? Som alfaalfa skriver, er endel krefter ute å går her så vær forsiktig Kan sikkert hjelpe på med forsterkningsplater (feks kryssfiner) ut- og innvendig for å få fordelt belastninga best mulig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rannveig Svart 27.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Det er en 4-takter ja, så den er ganske tung, men kun 9.9 hk, og vi kjører kun sakte «putrefart». Likevel er det tydelig at kraften blir for stor. Tenkte litt på om hele akterspeilet kan ramle av..?? (Det er ikke slik det ser ut med sprekkene, men sånn teoretisk sett?) Havet er kaldt her nord, så sikkerheten må settes høyt. Tror den kan være oljet. I såfall - er det bare å olje et nytt lag, eller må det pusses først? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 "kun" 9,9 hk kan være mye det når båten er bygd for kanskje 4-5 hk og halve motorvekta. men putrefart bør jo gå greit. - da er det ikke mange hestene i aksjon med olje så skal det gå fint å legge på nytt uten å skrape og pusse. Er jo vanskelig å tippe hva som er brukt før, men jeg vil tro Owatrol D1 kan funke greit. Evt kan du sikkert spørre på den lokale båtsjappa der de selger slikt . Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.