Snekkeeier Startet 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2018 Hei har tenkt til å kjøpe en snekke for konfirmasjons pengene mine, har funnet den perfekte. Helt i orden og motor er nylig overhalt. Vi har vært å sett på den å blei enig om en pris om vi var intriserte. Men pappaen min sier det blir mye jobb og blir vansklig. Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Her må du nok komme med mere informasjon om snekka, motor, teknisk stand etc.. overhalt motor kan bety så mangt, noen kaller oljeskift for overhaling Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Tre eller plastsnekke? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Jeg angrer på at ikke jeg kjøpte snekke for mine komf penger... Men det er 30 årsiden nå... Minst... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
000 Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Hvis du kjøper båt for halvparten av pengene og har resten til løpende utgifter og vedlikehold så skulle det gå greit såfremt ingenting trenger reparasjon på verksted. Regn da fort 20 tusen og oppover Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Pappaen din er vel redd for å pådra seg en hagebåt ? det er mye tullskap man kan bruke ungdomstiden på. Snekke er vel noe av det bedre man kan finne på. ? gode råd skal du få her på forumet når du har kjøpt båten! Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 (redigert) 29 minutes ago, Erik said: Jeg angrer på at ikke jeg kjøpte snekke for mine komf penger... Samme her... Jeg prioriterte moped den gangen, men hadde mye glede av den også. Båt ble det ikke før mange år senere. En snekke i grei stand må jo være en perfekt ungdomsbåt. God plass, praktisk og med hyggelig drivstofforbruk. Arbeidsmengden/vedlikeholdet avhenger veldig av byggemateriale og båtens tilstand. En eldre tresnekke kan nok fort bli krevende. Lykke til! (Kan være lurt å lytte til råd fra pappa noen ganger. Er han skeptisk til denne spesifikke båten, eller ønsker han ikke at du skal investere i båt i det hele tatt??) Redigert 27.Februar.2018 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Snekke er fint om man har venner som liker å ta det rolig på sjøen. Er det fart og brom brom som gjelder i gjengen blir det fort ensomt. De fleste eldre snekker er solide, post gjerne link til annonse eller lignende så får du fort noen råd her. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 (redigert) Jeg fikk ikke lov til å kjøpe meg båt, båter var visst bare tull og masse arbeid. «Husk alle dagene det regner om sommeren!». Har angret på at jeg hørte på fattern i 35 år. Kjøp deg båt, og vær heller klar for å selge den om det skulle bli feil. Prinsippet er at det er bedre å angre på noe man har gjort, enn noe man aldri fikk gjort. Når det er sagt, så ha et realistisk forhold til det å ha båt. Det kan være mye å gjøre, men med rett instilling, nok kakao (i hvert fall til du fyller 18), og venner som stiller opp er en båt en utømmelig kilde for masse flotte opplevelser. Alt koster mye mer enn du tror, alt er i mye dårligere stand enn det ser ut som, og folk kommer til å gi deg en masse velmente dårlige råd (også kjent som alle kommer til å fortelle deg hva du burde ha gjort..). Om jeg skulle komfirmert meg igjen hadde jeg endt opp med en liten båt med overnattingsmulighet. MYE kulere å invitere med seg folk på tur. Personlig hadde jeg nok gått for en seilbåt, for det er rett og slett mye mer å lære og fikle med ombord. Og bensin kan være dyrt når man er 16 år. Jeg husker fremdeles at jeg var å så på en BB17 i Frognerkilen, som jeg hadde sååå lyst på. Jeg syklet fra Ammerud ned dit flere ganger, bare for å drømme meg vekk.. God tur! Og husk det er masse hjelp og støtte å få her på Båtplassen. Redigert 27.Februar.2018 av EiSvIn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Kjøp deg snekke, - og finn frem fiskesnøret, noen teiner etc. Plutselig selger du fersk fisk og krabber i familie og venners foreldre og du har ekstra penger til vedlikehold og andre lommepenger. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Eller kjøp deg snekke - finn fram solkrem, nokre øl og gode veninner..... Å kor eg sakna den tida NB! Det er slik det skulle ha vore, realiteten var nok ikkje heilt slik Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 (redigert) ? ka, va ikje damene med på båttur inne i Sykkylven?? ( det var de forsåvidt ikke i Ålesund heller. Men jeg så noen fra Sula som hadde med seg damer i båten.... Sula var som paradis ) Redigert 27.Februar.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 I konfirmasjonsalderen var dei som ein fjern draum, sjølv om gamlingen hadde snekke Seinare derimot, når det vart seilbåt, så sto dei i kø Det var tider det.... Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Kjøp snekke, men sett gjerne av en liten pott til vedlikehold. Pappaer er fornuftige, så lytt til ham, men bruk heller pengene på båt enn aksjefond. En snekke vil gi glede, men også lærdom, ansvar og mye annet. En god investering i din egen ungdommelige utvikling. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Gjør som faren din sier inntil du er myndig og kan bestemme sjøl. Jeg synes vi bør trå varsomt med å oppmuntre et barn til å kjøpe båt når faren hans er imot det. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Komodo Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Det høres ut som om faren din har lest for lite nyheter. I Groruddalen og på Holmlia må politiet være konstant tilstede. De må opprette ungdomsklubber og sy puter under armene på ungdommene for at de ikke skal bli narkomane og kriminelle. Faren din burde klappet i henda så fingrene tok fyr når du kommer med forslag om å kjøpe deg snekke for konf pengene! Av alle ting man kan bruke konfirmasjonspenger på må vel det være en av de mest fornuftige!! (kun overgått av dykkerutstyr som undertegnede gjorde ). Kjøper du deg en plastsnekke med en god dieselmotor i får du en båt som er veldig billig i bruk (kontra raske båter som slurper bensin), og det burde ikke være alt for mange fallgruver. Går du for ei tresnekke er du straks mer avhengig av folk med kompetanse på trebåt. Det som er så utrolig nyttig med dette forumet er jo at du kan få hjelp til å løse de aller fleste problemer selv Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
boble65 Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Ja enig? finn en grei plastsnekke og kos deg med? og er det noe du lurer på så er det bare og spørre på båtforumet så får du alltids svar. Men ikke stress med og kjøpe det første du finner. Er nok og velge i så greit og holde hodet litt kaldt? Sitér dette innlegget Link to post
aleksbe Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Ut i fra kallenavnet ditt her ser det ikkje ut som du har spesielle planar om å høyre på far din Men å ha båt er jo ofte mykje jobb - spesielt om det er ei tresnekke. Støttar tips om å kjøpe ein båt i plast. Kjøpte sjølv ein liten speedbåt då eg vart konfirmert, lærte mykje om påhengs og båt på den tida. God lærdom! Du får vise far din denne tråden og sjå om det kan hjelpe.. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Jeg mener ikke å oppfordre til ungdommelig ulydighet, men snarere til å ta en god prat med far. Sammen kan dere se på hvilke gevinster som kan ligge i å få ansvaret for en båt. Dersom det av grunner ukjente for meg skulle vise seg at det ikke er noen god ide, ja da finner man på noe annet. Essensen er at båteierskap kvesser mange av de sidene som senere blir viktige for en ung mann. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Hei hei, kanskje det er tid for en konfirmant å komme til orde? Helt med mange gode råd og advarsler og meninger om forhold mellom far og sønn/datter(?), men la nå trådstarter få tid til å komme til orde selv? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Duppe Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Eneste jeg kan bidra med er generelt rundt dette med kjøp, og det er at det er lett å bli helt hekta på den og den båten og tro den er helt perfekt, mens når man får det litt på avstand (slik det ble da jeg ikke hadde penger å slå til), ser man at man den var langt fra perfekt og man lurte seg selv. Mao. selv om du er helt bombesikker på at snekke er det suverene nå, kan det i realiteten fort være f.eks. seilbåt (som andre sier her) som var det du egentlig ville ha når det kom til stykket. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Min yngste sønn kjøpte en Fram 21 plastsnekke med en 8 hk Farymann ensylindert diesel for konfirmasjonspengene sine. Den hadde har stor glede av. Riktignok er det ting som går i stykker, men det ga god læring. Ta høyde for at du må ut med noen penger til rep. Og opplag. God fornøyelse! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 .. og båtplass må man jo også ta høyde for Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hanto1 Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Ikke kjøp trebåt om du ikke vet hva du går til og har backup hjemmfra. Det blir ofte et dyrt st. Hans bål. Det er plenty av gode plastbåter til ok priser og om ikke noe vitalt ryker så er verditapet forholdsvis lite. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Gå for plast! og kjør på er mitt argument hvis ikke det er en veldig spesiell grunn til at din far ikke vil at du skal kjøpe båt selvfølgelig) :D Jeg solgte nettop en Fevik 21 tålig oppgradert, for 20 tusen. så de trenger ikek være alt for dyre :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.