Jump to content

Sikring merket "Cool plant", hva er det?


BØstrøm

Recommended Posts

Motiva 43 stålbåt. Sikringen står sammen med tre andre store sikringer/forbrukere, og er pluss. Mener de er på 25A hver, og de andre er til heater, autopilot og en til jeg ikke husker. Disse er lokalisert utenfor sikringsboksen. Når jeg googler cool plant kommer det opp gøye planter o.lign?

Link to post
Share on other sites

mthoms skrev 50 minutter siden:

Tja .... nogen har bygget om uden at dokumentere korrekt. Jeg kender typen. Min sikring mærket Cooker forsyner køleskabet :giggle:

 

Det er nok ikke uvanlig, spesielt på en fritidsbåt, at dokumentasjonen begynder å bli svært missvisende etter hvert som båten blir eldre. Jeg tipper det er skrivefeil på merkingen av din sikring, der skulle helt sikkert stått "Cooler" 

Link to post
Share on other sites

Hva sikringen opprinnelig var til, er ukjent. Står COOL mellomrom Plant? 

 

Nå er jo det bare halve historien. Byttet instrumentpanel for ca. 2 måneder siden, og fikk meg deretter en ny hobby. Hver dag entrer jeg båten, finner frem avbiter, hodelykt, og slangemenneskemodus. Dagens fangst telles i meter kabel som ligger død i kanaler og kroker, jeg har trukket ut. Idag, f.eks, var fangsten på ca 16 meter, men jeg har hatt dager på gode 50.  Begynner å nærme seg tiden da jeg kan begynne å stripse, samle, og sette tilbake lokk på kabelgater osv. Fordelen er at jeg ikke har sett en skjære på aldri så lenge. De har rømt byen i ren misunnelse.

 

Egentlig er dette til skrekk og advarsel for de som implenterer nytt utstyr. I min båt nå er det sikkert 3.generasjons navigasjonssystem. Varmere har kommet og gått, gamle eiere har gått på land, og noen kommer etter meg. Ta tiden som skal til for å trekke unødig kabling ut av båten. Om ikke, så bør man merke skikkelig med ....(jeg vet ikke hva). Originaltegningene hos meg er null verdt nå. Kun endel merking gjør hobbyen min overaskende koselig i glimt. Det værste er at man lager brannfeller. Hos meg var det eksempler på kabling som via og via gikk til toalett akter, og ikke var sikret. Heldigvis var originalnettet i utgangspunktet vettig laget, og endel av det originale forblir, skikkelig sikret, merket, tette koplingsbokser, osv. Alt som har kommet etterpå er en utfordring. Idag dro jeg f.eks ut kabel for varmeapparat, med sikringsholder osv, ca 10 meter kabel. Før har jeg gjort det samme, men da med strøm hentet rett på batteri, og liggende parallelt. 

 

For de som tenker å trekke seg tilbake, eller av andre grunner har fritidsproblemer, og ønsker seg en utfordring med båt. Kjøp en gammel Motiva, så får du ihvertfall slått ihjæl tia. 

 

Uansett, hverken kinasjakk, Rubics Kube, eller slavearbeid på «dagsen» kan måle seg med å gå løs på svulmende kabelkanaler fra det glade 90` tall. Men Gud hvor deilig det er når man endelig kan få på noen lokk, og glemme det bak de neste 10 årene. At sex er oppskrytt er vel ingen overraskelse for mange. Vi skriver jo ikke om å snyte seg, eller etterlate ting i løyndom, på første siden i VG’helg heller. Men å få skikk på en gammel båt, krever sin Mann. Takk skaperen for at vi har Båtplassen....

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...