tsk Startet 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2018 Jeg tenker å støpe nytt plastdekk i sjarken, pga av at avstanden fra vannlinje til eksisterende dekk er noe lav. Har tenkt å løfte dekket ca 20 cm. Og forhøye rekka med aluminiumsrør tilsvarende høyde. Tenker å skjære ut eksisterende dekk, som består av finerplater med glassfiber. Tenker å sette igjen 10 cm av gammeldekket som er fast i skroget, som blir anlegg for nydekket, samtidig som det styrker skroget i båten. Skal bruke vannfast finer og glassfiber, og lage 3 nye luker. Har noen gjort dette før, erfaringer og råd mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Hei og velkommen på Baatplassen!! Hvis du har detaljer på båt, utstyr, motor etc. vil det være lettere å komme med råd. Bilder er jo heller ikke å forakte. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Har du vurdert aluminiumsdekk som et alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Har du vurdert å bygge nytt dekk oppå det gamle for å slippe og kutte og ta ut så mye avstivninger ?? Sitér dette innlegget Link to post
tsk Svart 1.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Bårdp skrev On 28.2.2018 at 13.56: Har du vurdert aluminiumsdekk som et alternativ? Hei; det blir plast. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Bårdp skrev On 28.2.2018 at 13.56: Har du vurdert aluminiumsdekk som et alternativ? Blir vel fort en noe høgere pris med alu. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Walter har vel noen bilder og beskrivelser i tråden sin Jeg ser du har bestemt deg for å bruke kryssfiner og glassfiber. Er det en spesiell grunn til at du ikke vil bruke divinycell? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Okkaby Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Siden jeg kanskje skal igang med noe tilsvarende sjøl. Så har jeg lurt litt på om ikke Epoxy kanskje er noe enklere å jobbe med. Prisene har jo gått ned på dette. Å epoxy er jo solide saker. Blir jo nok noe indre slipe/pusse jobb med epoxy. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Noen foretrekker polyester, andre epoxy. For min del tror jeg ikke det går fortere med epoxy, tvert i mot. Prismessig vil det også bli en god del dyrere. Hvorfor tror du det blir mindre sliping med epoxy? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Okkaby Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Komodo skrev for 1 time siden: Noen foretrekker polyester, andre epoxy. For min del tror jeg ikke det går fortere med epoxy, tvert i mot. Prismessig vil det også bli en god del dyrere. Hvorfor tror du det blir mindre sliping med epoxy? Epoxy er som maling å ikke ujevn glassfiber duk. Fuger du alle sprekker, så bør det jo være enkelt å få en fine glatte overflate med epoxy. De sliper jo ikke når de støper epoxy gulv. Tenkte sjøl 22mm finer plater med epoxy opp på. Epoxy maling på undersiden. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
index Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Du må ha duk I epoxyen også. Det er der styrken ligger.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alf-inge Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 (redigert) 19 hours ago, Okkaby said: Epoxy er som maling å ikke ujevn glassfiber duk. Fuger du alle sprekker, så bør det jo være enkelt å få en fine glatte overflate med epoxy. De sliper jo ikke når de støper epoxy gulv. Tenkte sjøl 22mm finer plater med epoxy opp på. Epoxy maling på undersiden. Her er nok en liten misforståelse. Det du beskriver er et dekk av finerplater, malt med to-komponent gulvmaling (også kalt epoxymaling). Denne malingen eller epoxyen om du vil, har ikke noen styrke i seg selv. Du risikerer at den sprekker, med vanninntrenging og råtten finer som resultat. Det som er vanlig, og som alle trodde du snakket om, er å støpe nytt dekk i glassfiberarmert polyester eller glassfiberarmert epoxy. Et slikt dekk lages ofte av plater av et lett treslag som balsa, eller et kunststoff som divinycell, med glassfiberarmert polyester eller glassfiberarmert epoxy på begge sider. Dette gir et sterkt og lett dekk. Man kan også bruke kryssfiner som mellomlag (eller distansemateriale som det kalles), men det går utover vekten uten at det blir så mye sterkere. Det er dette siste vi trodde du snakket om. Og da må det slipes uansett om du velger polyester eller epoxy. Redigert 2.Mars.2018 av alf-inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Den vesentlige delen av slipejobben i et slikt prosjekt er å kappe rent og slipe vekk gammel gelcoat før støping. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 3.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 Hvor ble trådstarter av? Skulle vært greit å fått litt mer info. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.