Mikkelsj Startet 1.Mars.2018 Del på Facebook Startet 1.Mars.2018 Hei! Da begynner klargjøring av båt å (forhåpentligvis) nærme seg. Jeg kjøpte i fjor en Smiling 28, som i år skal jobbes en del med før sjøsetting. Da jeg tok den opp i fjor og fikk spylt av 3 år med grobunn, la jeg merke til en del sprekker i overgangen til kjølen. Mistenker at det trengs en runde med etterstramming av kjølbolter og sparkling. Finner ingenting på nett om hvor mye moment jeg skal bruke på etterstramming av disse. Noen der ute som vet? Har alt verktøyet til jobben, så dette er noe jeg gjerne vil gjøre selv. På forhånd, takk. Mikkel Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Mars.2018 Del på Facebook Svart 1.Mars.2018 Hei Sprekkene kan tyda på grunnstøyting. Difor bør du sjekka om det er skadar/delamineringar/knusing på skroget over kjølen. Typisk skade er over akterkanten av kjølen. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 1.Mars.2018 Del på Facebook Svart 1.Mars.2018 Er det sprekk i laminatet eller er det bare en glipe mellom kjøl og skrog? Vet dessverre ikke momentet. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
HaHa Svart 1.Mars.2018 Del på Facebook Svart 1.Mars.2018 Et bilde hadde vært nyttig. Jeg vet ikke hvordan kjølen skal være festet på Smiling. Det behøver ikke å være krise, men det er verdt å undersøke nærmere før du strammer noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Mars.2018 Del på Facebook Svart 1.Mars.2018 Om det er en vanlig konstruksjon med kjølbolter så vil oppsprekking fort bety saltvann på kjølboltene. Smiling er vel fra midten av 70 tallet, da snakker vi noen år.. snart 50. Ville nok vurdert å sjekke tilstanden på boltene. Sitér dette innlegget Link to post
Tobiasitårnet Svart 1.Mars.2018 Del på Facebook Svart 1.Mars.2018 (redigert) Hei. Kjølen er opprinnelig limt fast med glassfiber/glassfibersparkel som ligger på toppen av kjølen. Dette ble så strammet opp ved hjelp av boltene du ser i bunnen av båten. Har montert noen kjøler til Yngling, Soling og Willing. Kan ikke huske at vi var så nøye på momentet til boltene. Vi dro til slik at glassfiber/sparkel ble presset ut, og det var det! Men det var mange mål som skulle stemme, kjølen måtte jo stå riktig. Skal du gjøre dette skikkelig må du ha av kjølen. Litt heftig jobb. Av med kjølen, få den sandblåst og legg på glassfiber, x antall lag. Kjølboltene sjekkes og er de rustene/deformerte må de skiftes. Lag deg noen målepunkter slik at du får kjølen " rett" på. Vet ikke om noen av disse båtene lages i Norge i dag. Ser det er en fabrikk I Vejle i Danmark som lager Yngling. http://www.borresen.com/keelboats/ Redigert 1.Mars.2018 av Tobiasitårnet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mikkelsj Svart 1.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2018 Takk for gode innspill! Her er det snakk om flere ganske små sprekker mener jeg 0 huske. Ikke en lang sprekk som strekker seg bortover hele kjølen. Det er heller ingen glipper. Nå får jeg jo ikke sett boltene i sin helhet uten røntgen/ta av hele kjølen. Boltehodene var som nye da jeg sjekket inspeksjonslukene inne i båten. Dersom noen her kan gi meg ytterligere hjelp/svar ut ifra bilder, så skal jeg prøve å få knipset noen i morgen :) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Mars.2018 Del på Facebook Svart 1.Mars.2018 (redigert) Ganske vanlig at det oppstår sprekker i overgangen kjøl/skrog om overgangen er sparklet. Noe bevegelse blir det uansett og sparkel er stiv og sprekker ved den minste bevegelse. Når det gjelder å dra til kjølbolter så er det aldri feil å gjøre det etter noen år. Jeg vet ikke dimensjonen på boltene i Smiling men her kan du få en ide om passende moment. Husk å slakke litt før du drar til med riktig moment så ikke friksjonen lurer deg. Har du kjøpt båten og ikke kjenner historien bør du også forsikre deg om at den ikke har alvorlige skader som skriver seg fra grunnstøtinger. Du vet - "det finnes to typer båteiere osv." Bank lett med hammer innvendig i området rundt bakkant av kjølen. Det skal være nesten som å slå på en ambolt (klank -klank), er det en mer dump lyd så kan det tyde på delaminering. Lykke til! Redigert 1.Mars.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Mars.2018 Del på Facebook Svart 1.Mars.2018 Bolthodene er som regel perfekte så de sladrer ikke noe særlig ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Mikkelsj Svart 1.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2018 Lazyjack skrev 37 minutter siden: Ganske vanlig at det oppstår sprekker i overgangen kjøl/skrog om overgangen er sparklet. Noe bevegelse blir det uansett og sparkel er stiv og sprekker ved den minste bevegelse. Når det gjelder å dra til kjølbolter så er det aldri feil å gjøre det etter noen år. Jeg vet ikke dimensjonen på boltene i Smiling men her kan du få en ide om passende moment. Husk å slakke litt før du drar til med riktig moment så ikke friksjonen lurer deg. Har du kjøpt båten og ikke kjenner historien bør du også forsikre deg om at den ikke har alvorlige skader som skriver seg fra grunnstøtinger. Du vet - "det finnes to typer båteiere osv." Bank lett med hammer innvendig i området rundt bakkant av kjølen. Det skal være nesten som å slå på en ambolt (klank -klank), er det en mer dump lyd så kan det tyde på delaminering. Lykke til! Takk for gode tips og råd! Dette skal jeg prøve på. Jeg både tror/håper at disse sprekkene ikke betyr større skade. Har sett bilder av sprekker på kjølen etter grunnstøting, og de var ganske omfattende sammenlignet med de jeg har funnet på min egen. Når du sier banke innvendig, mener du da å banke på de bakerste boltehodene? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Mars.2018 Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 (redigert) Banke rundt på glassfiberen innvendig i bakkant av kjølen! Pinkvin, du skriver om boltehode? Jeg har gått ut fra at han har klassiske kjølbolter med gjenger i begge ender (studs). Redigert 2.Mars.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Mars.2018 Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 Lazyjack skrev 32 minutter siden: Pinkvin, du skriver om boltehode? Jeg har gått ut fra at han har klassiske kjølbolter med gjenger i begge ender (studs). Joda, jeg brukte samme ord som trådstarter for å holde kommunikasjonen i orden uten å forvirre med å introdusere nye inntrykk. Både jeg og trådstarter skjønner akkurat hva og hvor det menes ;-) -- Forøvrig helt enig selvsagt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Mars.2018 Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 Mikkelsj skrev for 10 timer siden: Takk for gode tips og råd! Dette skal jeg prøve på. Jeg både tror/håper at disse sprekkene ikke betyr større skade. Har sett bilder av sprekker på kjølen etter grunnstøting, og de var ganske omfattende sammenlignet med de jeg har funnet på min egen. Ikke ta alt for lett på dette. Ett tips kan være å se på overgangen mellom kjøl og skrog når du har satt båten på land. Blir det liggende fukt i overgangen over lengre tid, renner det vann ut av overgangen osv. Om fukten blir liggende lenge eller det renner vann ned etter bunnstoffet på resten av skroget har tørket ville jeg nok inspisert ytterligere. Det er ikke "bare sprekker". Sprekkene slipper inn vann, og ganske sannsynlig inn på kjølboltene dine, som snart er 50 år gamle. Jeg tror ikke at du plutselig vil miste kjølen, men ville vært nervøs mtp bruk i hardt vær, eller hva som skjer hvis en går på grunn osv. Så om det er snakk om solskinnsseiling på fine dager ville jeg vel tettet evt sprekker og glemt hele greia. Men for "vanlig bruk" og mtp evt salg ville jeg nok hatt det bedre med meg selv om jeg hadde full kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Mars.2018 Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 Dette kan jo være relevant lesning i denne sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Mikkelsj Svart 2.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 Her kommer litt bilder. Husket litt feil. Som dere ser er det ingen sprekker i område midt på kjølen (ca 30-40cm) på begge sider. Jeg er Ingen fotograf, men håper det går an å få et visst inntrykk her. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2018 Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 Det er hvert fall ingen tvil om at båten har vært på grunn og knust laminatet. Trolig (men ikke nødvendigvis) har du lekkasjer inn til boltene. Og resultatet kan være som vist på linken til Lazyjack. Det er i hovedsak mer eksklusive materialer som sjøvannsbestandig bronse, SuperDuplex, Monel etc som ikke reagerer som vist i linken. Vanlige materiealer, som eks A4, vil kunne reagere som vist. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Mars.2018 Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 Veldig mange gamle plastseilere ser slik ut og de seiler rundt uten at det bekymrer eierne. Dette med å miste kjølen ser ut til å være mer vanlig blant nyere båter hvor konstruksjon og produksjonen er er optimalisert mtp. at det skal være sterkt nok men ikke mer. Bommer man litt der så holder det ikke, ref. artikkelen. I tidligere tider, som da båten din ble bygget, smurte man på til man var sikker på at det holdt. På treseilere kan man banke på toppen av kjølboltene og få et inntrykk av om det er hel ved men det fungerer ikke like godt på plastskrog. Jeg vil si: 1. Dra til boltene med samme moment og i fornuftig rekkefølge. Gir de ikke etter så er det OK. 2. Røsk og riv i kjølen når båten henger i stroppene og se om du ser bevegelse i sprekkene. 3. Bank innvendig for å sjekke for knust laminat. Er alt dette OK så ville jeg seilt bekymringsløst av gårde Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2018 Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 Personlig hadde jeg gitt blaffen i ettertrekkingen også. På mange av disse båtene er gjengepartiet på boltene støpt fast. Saken er at det ofte ble brukt gjengestenger som kjølbolter. Og det lakk langs gjengepertiet. Men du kan jo prøve. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hørt om en Smiling som har mistet kjølen. Det å løfte båten i krybba, for så å sette den med vekten ned på kjølen og se etter forandring i overgang kjøl/skrog er en grei test. Sitér dette innlegget Link to post
Mikkelsj Svart 2.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 Takk for god hjelp! Tar alle gode råd og tips med meg videre. Stegene skal følges til punkt og prikke Lazyjack! Så får vi bare håpe det ikke dukker opp et nytt innlegg fra meg om hvordan jeg skal få fisket opp kjølen fra 50 meters dyp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.