Jump to content

Smiling 28, moment for etterstramming av kjølbolter?


Mikkelsj

Recommended Posts

Hei!

Da begynner klargjøring av båt å (forhåpentligvis) nærme seg. Jeg kjøpte i fjor en Smiling 28, som i år skal jobbes en del med før sjøsetting. Da jeg tok den opp i fjor og fikk spylt av 3 år med grobunn, la jeg merke til en del sprekker i overgangen til kjølen. Mistenker at det trengs en runde med etterstramming av kjølbolter og sparkling. Finner ingenting på nett om hvor mye moment jeg skal bruke på etterstramming av disse. Noen der ute som vet? Har alt verktøyet til jobben, så dette er noe jeg gjerne vil gjøre selv. 

 

På forhånd, takk. 

 

Mikkel 

Link to post

Hei.

Kjølen er opprinnelig limt fast med glassfiber/glassfibersparkel som ligger på toppen av kjølen.

Dette ble så strammet opp ved hjelp av boltene du ser i bunnen av båten.

Har montert noen kjøler til Yngling, Soling og Willing. Kan ikke huske at vi var så nøye på momentet til boltene.

Vi dro til slik at glassfiber/sparkel  ble presset ut, og det var det!

Men det var mange mål som skulle stemme, kjølen måtte jo stå riktig.

Skal du gjøre dette skikkelig må du ha av kjølen. Litt heftig jobb.

Av med kjølen, få den sandblåst og legg på glassfiber, x antall lag.

Kjølboltene sjekkes og er de rustene/deformerte må de skiftes.

Lag deg noen målepunkter slik at du får kjølen " rett" på.

 

Vet ikke om noen av disse båtene lages i Norge i dag.

Ser det er en fabrikk I Vejle i Danmark som lager Yngling. http://www.borresen.com/keelboats/

 

Redigert av Tobiasitårnet (see edit history)
Link to post

Takk for gode innspill! Her er det snakk om flere ganske små sprekker mener jeg 0 huske. Ikke en lang sprekk som strekker seg bortover hele kjølen. Det er heller ingen glipper. Nå får jeg jo ikke sett boltene i sin helhet uten røntgen/ta av hele kjølen. Boltehodene var som nye da jeg sjekket inspeksjonslukene inne i båten. 

Dersom noen her kan gi meg ytterligere hjelp/svar ut ifra bilder, så skal jeg prøve å få knipset noen i morgen :) 

Link to post

Ganske vanlig at det oppstår sprekker i overgangen kjøl/skrog om overgangen er sparklet. Noe bevegelse blir det uansett og sparkel er stiv og sprekker ved den minste bevegelse.

Når det gjelder å dra til kjølbolter så er det aldri feil å gjøre det etter noen år. Jeg vet ikke dimensjonen på boltene i Smiling men her kan du få en ide om passende moment. Husk å slakke litt før du drar til med riktig moment så ikke friksjonen lurer deg.

Har du kjøpt båten og ikke kjenner historien bør du også forsikre deg om at den ikke har alvorlige skader som skriver seg fra grunnstøtinger. Du vet - "det finnes to typer båteiere osv."
Bank lett med hammer innvendig i området rundt bakkant av kjølen. Det skal være nesten som å slå på en ambolt (klank -klank), er det en mer dump lyd så kan det tyde på delaminering.
Lykke til!

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Lazyjack skrev 37 minutter siden:

Ganske vanlig at det oppstår sprekker i overgangen kjøl/skrog om overgangen er sparklet. Noe bevegelse blir det uansett og sparkel er stiv og sprekker ved den minste bevegelse.

Når det gjelder å dra til kjølbolter så er det aldri feil å gjøre det etter noen år. Jeg vet ikke dimensjonen på boltene i Smiling men her kan du få en ide om passende moment. Husk å slakke litt før du drar til med riktig moment så ikke friksjonen lurer deg.

Har du kjøpt båten og ikke kjenner historien bør du også forsikre deg om at den ikke har alvorlige skader som skriver seg fra grunnstøtinger. Du vet - "det finnes to typer båteiere osv."
Bank lett med hammer innvendig i området rundt bakkant av kjølen. Det skal være nesten som å slå på en ambolt (klank -klank), er det en mer dump lyd så kan det tyde på delaminering.
Lykke til!

Takk for gode tips og råd! Dette skal jeg prøve på. Jeg både tror/håper at disse sprekkene ikke betyr større skade. Har sett bilder av sprekker på kjølen etter grunnstøting, og de var ganske omfattende sammenlignet med de jeg har funnet på min egen. Når du sier banke innvendig, mener du da å banke på de bakerste boltehodene? 

Link to post
Guest Avmønstret#
Lazyjack skrev 32 minutter siden:

 

Pinkvin, du skriver om boltehode? Jeg har gått ut fra at han har klassiske kjølbolter med gjenger i begge ender (studs). 

 

Joda, jeg brukte samme ord som trådstarter for å holde kommunikasjonen i orden uten å forvirre med å introdusere nye inntrykk. 

 

Både jeg og trådstarter skjønner akkurat hva og hvor det menes ;-)

--

Forøvrig helt enig selvsagt :-) 

Link to post
Guest Avmønstret#
Mikkelsj skrev for 10 timer siden:

Takk for gode tips og råd! Dette skal jeg prøve på. Jeg både tror/håper at disse sprekkene ikke betyr større skade. Har sett bilder av sprekker på kjølen etter grunnstøting, og de var ganske omfattende sammenlignet med de jeg har funnet på min egen.

 

Ikke ta alt for lett på dette. Ett tips kan være å se på overgangen mellom kjøl og skrog når du har satt båten på land. Blir det liggende fukt i overgangen over lengre tid, renner det vann ut av overgangen osv. Om fukten blir liggende lenge eller det renner vann ned etter bunnstoffet på resten av skroget har tørket ville jeg nok inspisert ytterligere. 

 

Det er ikke "bare sprekker". Sprekkene slipper inn vann, og ganske sannsynlig inn på kjølboltene dine, som snart er 50 år gamle. 

 

Jeg tror ikke at du plutselig vil miste kjølen, men ville vært nervøs mtp bruk i hardt vær, eller hva som skjer hvis en går på grunn osv. Så om det er snakk om solskinnsseiling på fine dager ville jeg vel tettet evt sprekker og glemt hele greia. Men for "vanlig bruk" og mtp evt salg ville jeg nok hatt det bedre med meg selv om jeg hadde full kontroll. 

Link to post

Det er hvert fall ingen tvil om at båten har vært på grunn og knust laminatet. Trolig (men ikke nødvendigvis) har du lekkasjer inn til boltene. Og resultatet kan være som vist på linken til Lazyjack. Det er i hovedsak mer eksklusive materialer som sjøvannsbestandig bronse, SuperDuplex, Monel etc som ikke reagerer som vist i linken. Vanlige materiealer, som eks A4, vil kunne reagere som vist. 

Link to post

Veldig mange gamle plastseilere ser slik ut og de seiler rundt uten at det bekymrer eierne. Dette med å miste kjølen ser ut til å være mer vanlig blant nyere båter hvor konstruksjon og produksjonen er er optimalisert mtp. at det skal være sterkt nok men ikke mer. Bommer man litt der så holder det ikke, ref. artikkelen. I tidligere tider, som da båten din ble bygget, smurte man på til man var sikker på at det holdt.

På treseilere kan man banke på toppen av kjølboltene og få et inntrykk av om det er hel ved men det fungerer ikke like godt på plastskrog.

Jeg vil si:

1. Dra til boltene med samme moment og i fornuftig rekkefølge.  Gir de ikke etter så er det OK.

2. Røsk og riv i kjølen når båten henger i stroppene og se om du ser bevegelse i sprekkene.

3. Bank innvendig for å sjekke for knust laminat.

Er alt dette OK så ville jeg seilt bekymringsløst av gårde :sailing:

Link to post

Personlig hadde jeg gitt blaffen i ettertrekkingen også. På mange av disse båtene er gjengepartiet på boltene støpt fast. Saken er at det ofte ble brukt gjengestenger som kjølbolter. Og det lakk langs gjengepertiet. Men du kan jo prøve. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hørt om en Smiling som har mistet kjølen. Det å løfte båten i krybba, for så å sette den med vekten ned på kjølen og se etter forandring i overgang kjøl/skrog er en grei test.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...