Downwind Startet 2.Mars.2018 Del på Facebook Startet 2.Mars.2018 Etter å ha hatt AIS-motaker koplet opp mot kartplotter i noen år, ønsker jeg nå å installere en AIS sender/mottaker. Jeg vurderer en Icom MA 500 TP som blant andre Seatronic har. Er det noen som har erfaring med bruk av denne, eventuelt har andre tilsvarende å anbefale ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Mars.2018 Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 (redigert) Skal du bruke eksisterende VHF-antenne og sette på en splitter, eller tenker du ha separat antenne?. Jeg har valgt tranceiver med innebygd splitter, og er godt fornøyd med det. ICOM har gode produkter, men jeg har ikke erfaring med denne du viser til her. Redigert 2.Mars.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Downwind Svart 2.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 Jeg har allerede en antenne for AIS-mottakeren, og bruker enten den eller antennen som følger med AISen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Mars.2018 Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 Den leveres kun med GPS-antenne, ikke VHF-antenne ser det ut til. Men om du allerede har VHF-antenne for AIS-mottaker i tillegg til VHF-antenne til radio, slipper du så klart splitter, og du har et godt utgangpunkt. Selv ville jeg valgt en tranceiver som sender med 5W, kommer flere og flere av disse på markedet nå (se også nylig tråd om evnet her på BP). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Seiler Svart 2.Mars.2018 Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 (redigert) Jeg har en Icom MA 500 og er godt fornøyd med den. Er koblet opp mot en Raymarine plotter og en Icom VHF. Kan kalle opp andre båter fra AIS'en uten å taste inn MMSI nr. (har ikke testet dette enda). Har satt opp egen antenne for AIS'en. Redigert 2.Mars.2018 av Seiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.