Jump to content

Sjøvannsfilter. Får ikke av transparent plastlokk. Tips? ?

Biam1

Recommended Posts

Har hatt sil/ riller på vannuntaket under båten. Innvendig har jeg plastfilter montert over vannlinje.

Løsner lokket greit med ei reim, har dog de siste 30 år ikke hatt behov for å rengjøre dette filteret. Om man ikke  pleier å ligge på bunnen i gjørmete kanaler så er ikke plutselig tette filtre noe stort problem i våre farvann.

Kjøp gjerne et filter som koster 10 gangen av plastfilteret, men om man smører o- ringen så gjør det samme nytten

hanto1 skrev 12 minutter siden:

Har hatt sil/ riller på vannuntaket under båten. Innvendig har jeg plastfilter montert over vannlinje.

Løsner lokket greit med ei reim, har dog de siste 30 år ikke hatt behov for å rengjøre dette filteret. Om man ikke  pleier å ligge på bunnen i gjørmete kanaler så er ikke plutselig tette filtre noe stort problem i våre farvann.

Kjøp gjerne et filter som koster 10 gangen av plastfilteret, men om man smører o- ringen så gjør det samme nytten

Gjørme er ikke noe problem for filteret, etter som slike små partikler går rett igjennom.. muligens verre for varmeveksler..

Masse maneter, klase med fint "ålegras" eller faktisk fin groe (en grønn film) du får på selve filteret, samt masse annet..

Vær glad du ikke har opplevd det...

Meget viktig at et sjøvannsfilter kan åpnes kjapt i en slik situasjon når en merker varmgang i motor ...

for da er en lite sannsynlig ved brygge kanten..

hanto1 skrev for 1 time siden:

Samme erfaring her. Har brukt Vetus plastfilter i årevis i snekka, sjelden behov for rengjøring. Smørte alltid gjengene på lokket med noe fett før jeg skrudde dette  til med moderat styrke. Er jo noen som skrur lokket til, så til de grader, at enten sprekker lokket, ellers får du det aldri av igjen.

Gjørmete elveslam er det eneste jeg har hatt problemer med, da med tankbåt på lavann i Elben og lignende steder, samt et fiskestim.

Lokket på mitt filter åpnes like fort som metall filtrene der man må fren med fastnøkkel.

Har man sil på kjølevannsintaket er det lite som følger med inn.

Glemte forresten is slush, det tetter effektivt det meste, da er en termos med varm kaffe redningen.

Guest Avmønstret#
LM 605 skrev for 4 timer siden:

Smørte alltid gjengene på lokket med noe fett før jeg skrudde dette  til med moderat styrke. Er jo noen som skrur lokket til, så til de grader, at enten sprekker lokket, ellers får du det aldri av igjen.

Ditto. Med fett på pakning og gjenger så tetter lokket uten at en må stramme det som mannen med ljåen. 

Må ha det opp om våren hvis jeg har hatt båten på land for å fylle på litt vann for å prime sjøvannspumpa før første oppstart. Utover det har jeg ikke trengt å åpne det men pleier å ta en sjekk nå og da bare for å ha det gjort. Husker en nabobåt fikk tetta inntaket sitt og fylt opp filteret ved kjøring av motor for å lade batteriet. 

Forrige båten hadde ikke sjøvannfilter.. gikk gjennom elva på baksiden av Hvaler i ganske grumsete vann. Var akkurat i gjennom og i medstrøm så gikk impelleren føyka. Tror nok den fikk mer juling enn den tålte i muddervannet i elva. 

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Vaselin bruker jeg. Ser stadig at det refereres til "syrefri" vaselin, men har alltid brukt vanlig vaselin og aldri merket noen problemer med det. 

Eneste er å få åpna den forb---a boksen da. Er det mulig å lage noe så klønete?

Syrefri vaselin er vel mer for steder med metall, pga tæring e.l.? Disse Vetus-filtrene er jo bare plastikk pluss en gummiring...

Eller har jeg misforstått noe? 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...