MajorAndy Startet 7.Mars.2018 Del på Facebook Startet 7.Mars.2018 For nylig renoverede jeg 12V-systemet i båden og satte bl.a. en shunt ind for at måle forbruget. Til at forbinde den negative samleskinne med shunten har jeg brugt et 19 cm langt, 50 kvadrat kabel (AWG 0). Den maksimale strøm, jeg tænker der vil gå gennem her er når jeg bruger hæk- eller agterthruster og det er ikke over 300A. Er tværsnittet godt nok når kablet/forbindelsen ikke er længere end 19 cm? Eller bør jeg gå op i tværsnit? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 (redigert) Det skulle fungere utmerket, med 300A får du ikke mer enn 0,02volt tap i den korte kabelbiten. (0,0172×0,19)/50×300=0,02V Redigert 7.Mars.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MajorAndy Svart 7.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Og ingen problemer med varme? Det er mest det, jeg tænker på? Men på den anden side kører jeg jo ikke thrustere mere en 5-10 sekunder ad gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 (redigert) Effekten i kabelbiten blir P=U×I altså 0,02×300=6watt. Det betyr ingenting. Med halvparten så tykk kabel ville spenningstapet og effekten blitt det dobbelte, og med dobbelt så tykk kabel halvert. Redigert 7.Mars.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sequoia Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 (redigert) Slettet siden Lars H. skrev det samme. Redigert 7.Mars.2018 av diaX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Tak for svar - det fjerner en bekymring fra mine skuldre! Så skal vi bare hen til den 6. april for at få båden i vandet. Utålmodig nu!!!! Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Om jeg legger dataene inn Blue Sea sin Circuit Wizard, anbefales det minst 3/0, eller 95 mm2, om du skal ha en belastning på 300 amp over 10 min og kapslingen tåler 90 grader c. Da har du spenningsfall på under 3 %. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Det var vel 300amp i 10 sek ikke 10 min ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 oyster skrev 1 time siden: Om jeg legger dataene inn Blue Sea sin Circuit Wizard Jeg foretrekker å bruke ohm's lov for slike beregninger, så slapp av MajorAndy. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Hva ligger det nominelle strømtrekket på? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Ikke forstået...? (Er ikke ingeniør) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.