seilglede Startet 7.Mars.2018 Del på Facebook Startet 7.Mars.2018 Vet noen om en type alarm eller lys som slår inn når spenningen synker under et visst nivå? Har tenkt å montere en slik varsling ute i cockpiten når forbruksbatteriene kommer under ca 12,3 V (eller derirundt) Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Kan du ikke bare bruke kartplotteren ? Garmin plottere har ihvertfall denne funksjonen. amper meter/volt meter til båt finnes jo, men det må jo kobles opp også Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
seilglede Svart 7.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Furu skrev for 2 timer siden: Kan du ikke bare bruke kartplotteren ? Garmin plottere har ihvertfall denne funksjonen. amper meter/volt meter til båt finnes jo, men det må jo kobles opp også Jeg har voltmeter og avlesning, både start og forbruk, men ønsker en alarm i tillegg. Det er spesielt når man seiler og ligger stille at jeg ser behovet for å bli varslet før batteriene blir ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Jeg har en sånn fra ebay i roteskuffen min, mulig det kan være noe: https://www.ebay.com/itm/12V-On-Board-Battery-Low-Voltage-Alarm-Buzzer-Under-Voltage-Protection-Module/401450840087 Den er justerbar med innebygd potmeter, som ikke nødvendigvis er det aller enkleste å konfigurere. Men til 15 kr. så er det vel begrenset hva man får. Godt mulig du finner digitale varianter der inne også, det vil være enklere å konfigurere tipper jeg. Den har heller ikke tidsforsinkelse, så hvis du plutselig trekker mye strøm så kan alarmen varsle litt tidligere enn du ønsker. Alarmen stopper så fort batteriet er over terskelen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 seilglede skrev for 4 timer siden: Vet noen om en type alarm eller lys som slår inn når spenningen synker under et visst nivå? Har tenkt å montere en slik varsling ute i cockpiten når forbruksbatteriene kommer under ca 12,3 V (eller derirundt) Du har kanskje tenkt på dette allerede, men det kan være litt irriterende med en alarm som går hver gang noe trekker mye strøm og drar spenningen ned under 12.3V. Kjøleskap eller vannpumpe f.eks, eller begge samtidig for den saks skyld Sitér dette innlegget Link to post
seilglede Svart 10.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Landcrab skrev On 07.03.2018 at 21.55: Du har kanskje tenkt på dette allerede, men det kan være litt irriterende med en alarm som går hver gang noe trekker mye strøm og drar spenningen ned under 12.3V. Kjøleskap eller vannpumpe f.eks, eller begge samtidig for den saks skyld Ja, ideelt skulle det vært en alarm med en liten forsinkelse. 12,3 V var jo bare et eksempel da, jeg bør vel teste ut hva som den rette setpunktet for at alarmen skal slå inn, ut fra den batteribanken man selv har, så det ikke blir mange irriterende alarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 http://www.reuk.co.uk/wordpress/electric-circuit/simple-low-voltage-disconnect-with-ne555/ har du en loddebolt så kan du jo lage det selv Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.