Jump to content

bytte Impeller Volvo penta Tamd 75 styrbord Motor i princess p42

kokken

Recommended Posts

Dette gjorde jeg for et par år siden. Veeeldig trangt. Dette gjorde jeg:

1. Av med lokk.

2. Pøs på med CRC spray.

3. Start motoren. Bør være kald motor.

4. Følg med på impelleren. Den spretter ut til slutt.

5. Stanse motoren.

Ny impeller monteres på følgende måte:

1. Pøs på med mer CRC

2. Bruk to strips som du strammer rundt impelleren slik at bladene er i bøyd posisjon hele veien rundt.

3. Dytt impelleren inn. Etterhvert vil stripsene gli av jo lenger inn impelleren er i huset.

4. Når impelleren er kommet helt inn festes lokket igjen.

Håper du får det til. 

Ingen gode tips. Men et liten betraktning: hvis du har en rimelig ny original impeller er det gjenger i den. Med volvos eget impellerverktøy (ca 100,-) kan du skru ut den gamle impelleren relativt enkelt. Monter så originalimpeller (med tilsvarende gjenger for neste skift). Bruker selv strips som nevnt. 

Skrudde av sjøvannsintaket på pumpa for bedre tilkomst, fikk inn et lite flatt skruhjern og lirka den litt bakover.. spraya godt med div CRC og noe smøremiddel på boks fra Biltema. Starta så opp motoren i ca 1-2 min så godstoffet  skulle få komme godt rundt. Samtidig kom den så langt ut at eg fikk tak med ei vannpumpe tang og litt pusting og pæsing så smatt den ut?

Impelleren såg faktisk heilt fin ut, men nå veit eg at den er ny.. (kjøpte båten i sommer som var)IMG_0925.JPG.2aaff23a820d48f8124460f27b5b5762.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...