kokken Startet 7.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2018 Noen med gode tips? Er ufattelig trangt Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Denne pumpa er vel bakovervendt dersom jeg ikke husker feil. Kan det være lettere å demontere pumpa ifra registeret (her er det O-ring tetting) og bytte impeller med pumpa ute. (Kanskje like vanskelig å få pumpa ut fordi om den sitter på tre muttere) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
kokken Svart 8.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Hei bakovervend pumpe ja trur varmeveksler må av for å få ut pumpen. blir vel litt skruing i blinde, så får vi sjå hva som skjer? Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Dette gjorde jeg for et par år siden. Veeeldig trangt. Dette gjorde jeg: 1. Av med lokk. 2. Pøs på med CRC spray. 3. Start motoren. Bør være kald motor. 4. Følg med på impelleren. Den spretter ut til slutt. 5. Stanse motoren. Ny impeller monteres på følgende måte: 1. Pøs på med mer CRC 2. Bruk to strips som du strammer rundt impelleren slik at bladene er i bøyd posisjon hele veien rundt. 3. Dytt impelleren inn. Etterhvert vil stripsene gli av jo lenger inn impelleren er i huset. 4. Når impelleren er kommet helt inn festes lokket igjen. Håper du får det til. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Eller få deg en avtrekkertang, samt få tak i et "hurtiglokk", som har tre bolter og vingemuttere. Det het speedskift et eller annet. Da er det bare å tre innpå to skruer og entre lokket, skru på 4 vingemuttere. Lokket er i messing, tykt med o-ring. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
nordan family 27 Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Ingen gode tips. Men et liten betraktning: hvis du har en rimelig ny original impeller er det gjenger i den. Med volvos eget impellerverktøy (ca 100,-) kan du skru ut den gamle impelleren relativt enkelt. Monter så originalimpeller (med tilsvarende gjenger for neste skift). Bruker selv strips som nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 9.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Takk for gode tips ? Er dessverre ikkje gjenger i impellerane til denne motoren, orginal Volvo skal i båten om litt for å prøve,blir nok innsausing med CRC litt strips og godt humør ? Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 9.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Skrudde av sjøvannsintaket på pumpa for bedre tilkomst, fikk inn et lite flatt skruhjern og lirka den litt bakover.. spraya godt med div CRC og noe smøremiddel på boks fra Biltema. Starta så opp motoren i ca 1-2 min så godstoffet skulle få komme godt rundt. Samtidig kom den så langt ut at eg fikk tak med ei vannpumpe tang og litt pusting og pæsing så smatt den ut? Impelleren såg faktisk heilt fin ut, men nå veit eg at den er ny.. (kjøpte båten i sommer som var) Sitér dette innlegget Link to post
torkri Svart 9.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Står det montert originalimpeller har Volvo ett lite spesialverktøy for å demontere impelleren. Verktøyet koster ett par hundrelapper og er absolutt verd pengene. Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 9.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 (redigert) Trur jammen eg skal kjøre Systemrens på sjøvannsiden når impelleren først er ute..Så er eg ferdi å krype borti det trange hull for i år. Har rigga til litt utstyr som eg brukte for å ta sjøvannsiden på 2stk D4 300 (varmeplate,en stor panne,en lensepumpe og litt slanger) Redigert 9.Mars.2018 av kokken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.