Jump to content

Simrad "Forward scanner". Erfaringer og montering?


Styrogstell

Recommended Posts

Hei ...

Lest endel om Simrad sin "Forward Scanner", som tolkes som "undervanns- radaren" og et "must have" for den som ser for seg å kansje gå inn i "ukjendte farvann". 

Er det noen som har brukt slikt og ikke minst montert den? Det er vel slik at det er ganske stor forskjell på å monterer en slik på seilbåt vs motorbåt feks?

I mitt tilfelle er det seilbåt det evenetuellt gjelder og da tenker på plasseringen av selve gjennomføringen.

For å være helt konkret er det denne jeg undrer på om noen har i bruk og kan fortelle litt om:

http://ww2.simrad-yachting.com/en-GB/Products/Echosounders/Transducers/ForwardScan-Transducer-en-gb.aspx

Også en artikkel her om flere varianter av det samme:

http://www.pbo.co.uk/gear/5-forward-looking-sonar-tested-29321
 

Redigert av Styrogstell
La til en link (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei har ikke bilder.....

 

Satte det der mitt gamle lod satt, dvs framfør kjølen...så att det här 'fri sikt' forover...og så monterte jeg det lodrett 

 

Det var litt dårlig bruksanvisning. ..får jeg det ikke til å funke så får jeg vel flytte det

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det låg en veldig enkel/dårlig skisse i esken .....

 

jeg vet ikke om den må monteres i lod, det noe jeg tror

den sender en stråle/beam forover, jeg tenkte som så att den beamen kommer ju gå litt skjevt om jeg monterer den flush skroget,.... men som sagt jeg vet ikke

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 15 timer siden:

den sender en stråle/beam forover

Jeg understreker at jeg har ikke noe sånt lodd, men jeg har jobba noe med hydroakustikk.

Vanligvis sender slike innretninger omnidireksjonalt, og går så over til å lytte med hele mottagerarrayet.

Grunnen til det er enkel. Hvis den skulle sende med et element om gangen, og så gå over til å lyttet ville den aldri bli ferdig.

De som husker det scannende loddet til Interphase vet hvordan utslag det får. Svære fiskestimer rakk å svømme forbi innen loddet kom tilbake til samme stedet.

Link to post
Share on other sites

Mulligan, jeg har mitt framfor kjølen o rett plassert, som jeg tror

 

men min kompis vill teste å ha det der hans gamle satt midskips og ved siden av kjølen, jeg mistenker att kjølen vill skygge beamen

slik att han bare kommer å se styrbordsiden...eller tenker jeg feil  (han seiler langkjølt,)   

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har hatt B&G forward scan i en sesong. Er godt fornøyd, men det krevde litt prøving og feiling for å lære seg å justere den riktig. Forward scan har ikke verdens beste eller mest detaljerte bruksanvisning.  Har tenkt at det er litt som en radar, man må gjøre seg kjent med den for å bygge tillit.  Ble overrasket da jeg en gang fortøyde med baug mot land og så at det på forward scan var 10 meter til land.  Men når man får litt erfarimg og justerer den riktig,  så  blir man fort avhengig av den. 

Link to post
Share on other sites

I senter av båten, kanskje 5 cm til babord for center.  Det blir ca en halvmeter foran dybdemåleren, og kanskje 1,2-1,3m foran kjølen.  Det jeg søkte etter var igrunnen en flatest mulig plass som var mest mulig i senter av båten, og helst mer enn 50 cm fra andre givere som feks. dybdemåleren. Hos meg passet det fint å ha forward scan foran airmar sensorene for dybde og fart.  Jeg brukte ett iphone kompass til å finne ut hvor mange grader dette stedet var tiltet oppover i forhold til ett annet kjent punkt ombord som jeg mener er i vater på sjøen. Denne verdien legges inn i menyen, men sideveis har jeg ikke noen korrigering i meny, så det er kjekt å få sensor mest mulig i senter om man ikke vil bygge en form for foring for å rette den.  I praksis på sjøen fungerte ikke forward scan så godt med den verdien jeg målte meg frem til, så jeg justerte vinkelen til jeg følte ting fungerte.  Det gikk med andre ord med litt tid til prøving og feiling før ting fungerte optimalt.  Nå er det nesten ett uunnværlig hjelpemiddel.  

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev On 9.3.2018 at 11.53:

midskips og ved siden av kjølen, jeg mistenker att kjølen vill skygge beamen

 

Det tror jeg også. Han må på en langkjølt båt montere den så langt framme han kan få den og gjerne på et blister slik at den blir stående rett og løftet litt ut fra skroget. Det er kjekt å ha i bakhodet at vinkelen på en transducer er målt der energien fra senderen er sunket til det halve. Nærmere båten er loben mye bredere.

Link to post
Share on other sites

Takk Mulligan o Seilars........

min sitter i forkant kjøl ca 5cm off senter, jeg tok vek den gamle dybdemålern, var det dumt, forwardscan gir vel aktuell dybde under båten også, og gir tallet på displayen selv om jeg har opp chart eller radar på displayen

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Forwardscan viser dybde, men av og til kan min forwardscan være uenig med airmar dybdemåleren, og da kan det hjelpe å fortelle forwardscan hvor dypt jeg forventer at det skal være ved å velge riktig skala. Det er mitt inntrykk at forwardscan ikke er like stabil og pålitelig som en vanlig dybdemåler, selv om den også viser dybden. Kanskje har dette noe med at jeg har to forskjellige dybdemålere å gjøre, eller det er mine settinger.  Når man «forteller» forwardscan hvor dypt det forventes å være, så kommer den på sporet igjen.  Seiler jeg i ett område som det er 20 meters dybde, så kan det med andre ord lønne seg å zoome inn skjermen så den viser noe i nærheten av forventet ved å bruke kartdybde eller dybde fra annen giver.  Alt dette kan skyldes mine settinger, men den vanlige dybdemåleren min har ingen settinger, og viser alltid ett tall jeg stoler på. Ved å ha begge vet jeg om forward scan er på rett spor. Enighet rett ned betyr at det forwardscan viser forover er troverdig. Normalt sett så er de enige, men det hender som sagt at forward scan er litt på bærtur, og da er den vanlige god å ha. 

Link to post
Share on other sites

Skall teste å kjøre denne sesongen med bare Forwardscan, blir det som du beskriver Seilars monterer jeg inn den gamle loggen også.......seiler mye i Danmark å liker shortcuts, og litt grunne leder, gikk Bøgestrømmen og videre ned mot Nykøbing, Falster og renna ned mot Gedser......da jeg løfte båten det året såg det ut som kjølen var sandblåst i bunn o ca 5-10cm opp på sidene........men følte aldri att vi var på noen gang.

er ju kjekk å ha i Bohuslän også, der føler man direkte en bunnkjenning :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Forward scanner er jo ingen dybdemåler, men skal gi et bilde av eventuelle farer forut under vann, slik beskrevet i reklamen. Det står ingenting om dybdemåler der som jeg har sett(Simrad/B&G). Kun at den kan varsle grunner og dermed være et øye under vann.

Å starte å lese den som en dybdemåler blir vel kansje litt utenfor formålet? De fleste som bruker 6-7000 på en slik giver, har vel strengt tatt gjerne mere utstyr til samme skjermen eller navigasjonssystemet? Som fishfinder, navigasjon og dybemåler feks.

Link to post
Share on other sites

Jeg tolket reklamen som jeg fikk en dybdemåler kombinert med en framåt seende funksjon også, men iblant leser jeg det jeg ønsker, og ikke det det står :smiley:  jeg får teste en sesong........mulig jeg får bore opp ett nytt hull til den gamle Silva dybdemåleren til neste år.

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Den viser dybde rett ned også, så du kan fint prøve det en sesong. Er du ikke fornøyd så får du finne frem hullsag og den gamle giveren.  Jeg synest som sagt den er litt for avhengig av å ha de riktige innstillingene, og er litt mindre stabil enn vanlig dybdemåler. Uansett så fungerer det nok fint å teste ut med kun forwardscan en sesong.  Du får tross alt mye info i tillegg til dybde rett ned. 

Link to post
Share on other sites

Bare for å sette en stopper for vinklingen med forwarscanner som dybdemåler:

"The award winning ForwardScan® forward-looking sonar shows what lies ahead under the water with approaching depth information." B&G. 

Det står altså ikke annet en den kommende dybden. Det er jo det det hele handler om. En giver her koster 7000 minst og en giver for dybdemåling? 500 kr? Derfor føler jeg det blir misvisende når man krever at noe som ikke er en dybdemåler i tradisjonell forstand skal gi den dataen den ikke er laget for. Det blir veldig rar diskusjon i så fall.

Link to post
Share on other sites

Sikkert riktig at forwardscan ikke er en dybdemåler, men alle som monterer forwardscan har en vanlig dybdemåler fra før.  Om de velger å beholde den eller erstatte den handler neppe om penger, men om å lage ett hull til i båten.  For mange er det nok mindre skremmende/mindre arbeid å skru ut og sette inn enn å sette hullsagen mot bunnen og lage enda ett hull.  Men min erfaring er at forwardscan selv om den viser dybden rett ned er litt for ustabil til å erstatte dybdemåleren.  Løsningen blir best om man henter dybde fra  annen dybdemåler, og bruker den til å dobbeltsjekke at forwardscan er på rett spor. Er først disse to dybdene like, så vet man at man kan stole på forward scan.  En vanlig dybdemåler er tross alt på sporet 100% av tiden, mens forwardscan er ett verktøy man kan justere langt ut på viddene. Egentlig litt rart at ikke forwardscan henter dybdedata fra nmea2000 nettverket slik at den kan bruke den informasjonen til å hente seg inn når den trenger en rettesnor.  

 

Noen andre med tilsvarende erfaringer fra forwardscan? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...