Jump to content

Simrad "Forward scanner". Erfaringer og montering?


Styrogstell

Recommended Posts

Seilars skrev 47 minutter siden:

................., mens forwardscan er ett verktøy man kan justere langt ut på viddene. Egentlig litt rart at ikke forwardscan henter dybdedata fra nmea2000 nettverket slik at den kan bruke den informasjonen til å hente seg inn når den trenger en rettesnor.  

 

Noen andre med tilsvarende erfaringer fra forwardscan? 

 

Takk Seilars !  litt så tenkte jeg da jeg 'investerte' i denne 'dybdemåleren' (sorry Styrogstell :wink:) att jeg fikk en dybdemåler med en funksjon att se forover..........nå skjønner jeg att dette er en 'undervannsradar' som trenger litt justering for 'regn' og 'clutter'............

kan ikke finne att noen 'technical data' hvilke parametrer om noen, som sendes ut som Nmea 2000 setninger.......sender MFD'n noe videre ut i wifi-nettet om dybde under båten ??...............................alt taler for att jeg må ta fram Hilti'en o gjøre ett nytt hull i bunn neste vinter:lol: 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja, det er igrunnen en god beskrivelse.

 

Du skal bli fornøyd med forwardscan Gunga Din,  men vær litt tålmodig i starten. Når man erfarer litt om innstillinger og begrensninger, så stiger tilliten, og man har ett fantastisk verktøy.  En fordel med vanlig dybdemåler i tillegg er at man lærer litt om nøyaktigheten til forwardscan når man seiler over de områdene forwardscan alt har scannet. 

Link to post
Share on other sites

Det forwardscanneren trenger kansje er en "deafault" profil å justeres inn etter som feks et sted med visse ting undervann som ikke forandrer seg og dermed kan man vite om scanneren er innjustert eller ikke. da tenker jeg på noe fast som en brygge feks.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har nå kjørt med bare forwardscan i en halv sesong.........

95% av tiden viser det helt OK......men iblandt går det bananas......

tror jeg må kompletere med ett riktig ekolodd også, mulig jeg setter tilbake det gamle (Silva)....eller muligens kjøper en ny svinger....

min konklusjon er att når man trenger det som mest, da kan forwardscan ´balle ur´.........det gjorte ikke mitt gamle ekolodd

 

alt er koblet via Sonarhub.....vill forwardscan ha hjelp, ta input fra ett riktig ekolodd ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei! Har brukt ForwardScan fra Simrad aktivt i hele fjor sesongen. Har ikke gjort noen justeringer/optimaliseringer med selve instrumentet (Baltic 29). Mine observasjoner:

 

-Krever lav fart (2-3) knop for å «føle seg frem» blandt grunner under ankring. Er da veldig effektivt og nøyaktig

-Var ikke kompatibelt med de tidligste NSS EVO3 enheter (lå med hvit lapp i EVO3 eska som opplyste om dette). Ikke softwarerelatert.

-varslet meg rett før jeg «fant» et skjær i kjent, men tvilsomt farvann i 0,1 knop.

-tross mye innsats fikk jeg ikke denne til å virke med SmartHub.

-Virket flott med NSS Evo3 fra et par mnd etter de første modellene (Har 2 på NMEA 2000-nettet)

-anbefales, nyttig!

-ville kombinert med konvensjonell bredbåndssonar for god og pålitelig dybdeinfo
 

Morsom og nyttig sak- når brukt riktig.

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 1 time siden:

Fortsatt fornøyd med forwardscan, Gunga Din?

 

Ja til 95 %....då er den helt super.........men iblandt går den 'bananas'......så jeg har satt tilbake det gamle silva-loddet i tillegg

 

Silvaloddet  gir ett verdi på dybden 99,9 % av tiden.....det skjer att  den også kan få en 'black out'....men veldi skjeldent

 

Jeg seiler mye i Danmark, o iblandt ønsker jeg ta en snarvei over noe grundt område si 2,5 m....jeg stikker 1,90-95

kommer jeg da seilende i 5-6 knop og Forwardscannen begynner å fladdra å begynner å vise tall på 1,5 eller noe sånnt

det er ikke bra for nervene :sweat:..........så jeg tror man trenger ha ett riktig ekkolodd også.........Forwardscannen er mer

for å lete seg sakte inn i en vik.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg var ganske fornøyd frem til våren 2019, da var jeg en tur på land, og etter det har den vært totalt upålitelig.  Hadde ikke tid til å gjøre noe med den saken i 2019, men nå i 2020 vil jeg gjerne ha den til å virke som i 2018 igjen.  Håper navico har flere erfaringer slik at jeg kan få opp tilliten til den igjen.  Min erfaring er uansett at forwardscan kun er ett kjekt å ha instrument som ikke bør erstatte en dybdemåler ettersom den ofte er ustabil.  Ville jeg montert en slik idag? Kun dersom en software update eller noe slikt gir meg tilliten tilbake. Pr. dags dato ville jeg ikke kjøpt en slik.  Men jeg har ikke gitt opp, for det var ganske kjekt i 2018 de gangene jeg trengte den og den var til å stole på. Kanskje likte den dårlig å få sitt andre lag med bunnstoff i 2019. (av godkjent type).  

 

Hvis flere har erfaringer med Simrad/B&G forwardscan, så vil det være fint å dele disse erfaringene her. Kanskje er det noen triks...

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en vanlig dybdemåler i det ene skroget, og har vurdert å montere en slik i det andre. Vi ligger omtrent alltid på svai, og da vil vi typisk legge oss så langt inn som mulig, men av videoene jeg ser på nettet syns jeg den virker for usikker til å gi noe stor verdi, og dermed egentlig bare skape potensielt stress. Tror jeg venter til teknologien kommer litt lenger (og for svaiing i Danmark er det egentlig bare å kjøre til man treffer sanden og så bakke noen meter:)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Tenkte jeg skulle gjøre det jeg kan for å unngå flere fadeser som i fjorsommer - så nå har jeg pantet alt av tomflasker og kjøpt en slik.  I påvente av vår og slipsett driver jeg og planlegger plasseringen.

Hva tror folket om å montere her, litt bak fremre ende på kjølen? Bunnen er ganske flat her, og svingeren vil være skjermet om man skal løfte båten, samtidig går vel ikke strålen så mange grader til sidene at kjølen blir et problem?

Det til høyre i bildet er logg, svingeren for dybde står en god meter lengre bak.

IMG_5605.jpg.9c3c3f79c4ae15db8dcd12e4839088df.jpg

IMG_3644.jpg.968e1dea519cf8148e968ff9528aea13.jpg

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jau.

Monterte giveren da jeg omsider fikk opp båten for en ukes tid siden. Har i dag drevet og trukket kabel men har gått på en liten snag... 

Jeg skal koble den til en B&G Vulcan 12 plotter som står på pidestall i cockpit
1) Dermed blir kabel sannsynligvis minimalt for kort (50cm-1m).
2) Det er utrolig trangt mellom innertak og dekk i området og jeg må bore et hull i sammenstøpingen som jeg helst ikke vil ha så stort som pluggen (25+mm).  Kommer jeg litt skjevt ene veien blir det hull i taket, skjevt andre veien hull i cockpit..

Til spørsmålet:  Kan jeg kappe kabelen og skjøte inn en meter eller to noenlunde greit, det er en 9-pins plugg i enden så jeg regner med kabel har 9 ledere, kanskje en skjerm i tillegg...

Noen som har gjort noe sånt?

(Det finnes et 3m forlenger å få kjøpt, men den koster 1000-1500kr og hjelper ikke på plugg-problemet)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

When all else fails... :giggle:

Ellers var jeg og diskuterte dette med en av selgerne på den lokale båtsjappa og han var VELDIG skeptisk til å kutte/skjøte denne kabelen, gitt at her var snakk om høy frekvens, skjerming av de enkelte lederne ++.

Så må tenke litt mer på dette før jeg tar fram avbitern..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Ja, den kan skjøtes. Men siden du spør er jeg ikke overbevist om at du ikke har nødvendig kunnskap til å gjøre dette. Du trenger en skjermet kabel med skjerm rundt hele kabelen samt individuelt skjermede par. Denne kabelen må ha riktige elektriske egenskaper som tilstrekkelig maksimal spenning, riktig kapasitans og resistans. Så må parene i svingerkabelen matches med par i skjøtekablen. Så er det jobben med å få til vanntette skjøter samt skjerming over skjøtene. 

 

Airmar har laget noen skjøtehylser som gjør koblingen mye enklere. 

https://www.defender.com/product3.jsp?path=-1|344|2028692|2028928&id=4440898

 

Det beste når det gjelder å finne en kabel med riktige egenskaper er få tak i en kabel fra en svinger eller skjøtekabel med tilstrekkelig antall skjermede par. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...