Jump to content

Mercruiser Diesel eller Bensin ?

keha

Recommended Posts

Hei alle godtfolk !

Jeg skal kjøpe min første båt snart. Og av de båtene jeg har sett meg ut, så er det Mercruiser motor i den.

Sliter litt med å bestemme meg om jeg skal satse på en 1,7 diesel eller en V6 Bensin.

Etter litt lesing så forstår jeg at disse dieselmotorene sliter med problem med turbo/wastegate. Som kan føre til havari.

Men fordelen til diesel er jo at kostnaden pr liter diesel og forbruket er lavere.

Noen har jo skrevet at det kan lønne seg å montere turbotrykk måler, slik at man kan se problemet før motoren ryker.

Derfor tenker jeg at det kan være verdt å akseptere et høyre forbruk og høyre liters pris dersom en V6 bensin er mer pålitelig.

Hva tenker medlemmene her ? Hva hadde dere satset på ? Diesel eller bensin ?

Takker for alle gode svar og meninger. Her trenger jeg både positive og negative erfaringer.

Kan du skru litt selv og ta service selv? Er du villig til å leve med omtrent dobbel kostnad på drivstoff - mot å ha mot lavere kostnader på service og innkjøp? Hvis svarene på de to spørsmålene er ja, så vil jeg si gå for bensin. Bensin V6 er morsommere, gir hyggeligere lyd (ingen som mistenker at du kjører VW Caddy når du har V6er) og er raskere enn 1,7 diesel. I tillegg er delekostnadene på bensinmotorer lavere enn på diesel (som regel, har ikke sjekket spesifikt denne maskinen). Fordelen med dieselmaskinen er gjerne brannsikkerhet og lavere drivstoffkostnad og sikkert noe jeg ikke kommer på nå - men antar at tråden straks fylles opp med folk som kommer til å informere deg om alle fordelene med diesel, samt fortelle deg alle ulempene med bensin :)

Uansett - lykke til med båtkjøp, jeg er sikker på at du kommer til å trives uansett hvilket motoalternativ du velger :)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

finn nå ikke på å kjøpe båt med den 1.7 dieselen montert, det finnes vel knapt en motor som har hatt så mye problemer og havarier som den 1.7 Mercruiser motoren, den er oppbygd av en Isuzu/Opel motor, samme motor er mye brukt i Opel sine eldre bilder, Astra, Corsa og div, problemene som regel er dyser, turbo/wastegate med dertil spredte stempler, bøyde råder

Redigert av Andor (see edit history)

Oi. Her var det kort responstid på gode svar:)  Leser fortsatt litt om dette og enkelte mener at denne 1.7 

Diesel motoren er underdimmensjonert for båter som er 20-23 fot og er lastet med folk og pakk. Men man kan ikke dra en konklusjon basert på hva enkelte mener eller å ha opplevd. Så jeg håper at flere kan dele sine meninger om dette. Om dette koker ned til økonomi vs pålitelighet... Så velger jeg pålitelighet!

Jeg har selv 1.7 tdien, og for meg så er det fortsatt kun positive erfaringer. Ekstremt gjerrig på drivstoff, og du kommer til for inspeksjon og service på motor. Men som nevnt her er noen forbehold når motoren blir brukt hardt.

Hva jeg selv har erfart er at det ikke er krefter i overflod på denne motoren når den står i en Bella652. Dette er en ganske tung båt på 21 fot (1500 kg inkl motor og drev, uten last). Dette betyr at når den blir litt grodd, så går motoren dertil tungt, så det er viktig med renhold. Videre så marsjer jeg aldri over 3600 o/min, og man skal ikke ha på en propell som gjør at du ikke kommer opp i maks turtall på 4200 omin. (4000-4400).

Den har også en intercooler og kjøleblokk som krever litt stell. Om temp på motor passerer normal på maks pådrag, så har nok en eller begge blitt grodd av salt eller annet og krever rensing. Intercooleren er litt krevende siden det ikke levers pakning til denne, men det er greit å skjære til universalpakninger. Risten på inntaket ville jeg ha byttet med et filter.

Regreim skal byttes på hvert 5. år, men når jeg tok over båten så hadde den enda ikke vært byttet til tross for at den har blitt fulgt på serviceverksted. Den var som gummi i forhold til den nye...

Viktig å holde øye med Wastegate at den ikke henger seg opp. Noen som har fått høyt turbotrykk grunnet dette.

En annen fordel på denne motoren er tilgang til relativt billig service materiell. Mann filter fås både til olje og dieselfilteret. Regreimkit kan fåes fra Bosch.

Som det skrives over. Diesel motoren er ikke en dårlig motor men er i mange tilfeller satt inn i feil båt. Det er ekstremt viktig at den ikke blir overbelastet og at waste gate virker. En slik motor tåler typisk 60-80 hk kontinuerlig og det betyr at den må holdes på 80 til 90% av max turtall når man marsjer. Det mange glemmer er at når båten lastes må hastighet økes for å holde båten på plan. Båten går samtidig senere med samme turtall. Dette gjør at motor last øker dramatisk fra tom til full båt. Langtur i en slik kondisjon kan medføre overbelastning.

en mulighet for å detektere dette er å montere flow måler på fuel. Bruker motoren mere enn 80% av det den kan bruke på fullt er den overbelastet. 

Jeg hadde en Nor-Dan 660 Bowrider (22 fot) med V6 220hk Bensin. Nydelig motor. Stille gange på sakte fart, og kontant trykk og vakker lyd på full fres. V6'n sitter vel i omtrent alt av amerikanske båter på 20-25 fot, så reservedeler får du billig fra Junaiten. I den grad du trenger noe som helst. Hadde min båt i 3 sesonger tror jeg, og byttet bare bare olje samt bensinfilter og oljefilter hver høst. Alt annet fungerte optimalt uten et feilslag.

Ingen erfaring med 1,7D ut over det jeg har lest her på BP, men valget for min del ville vært soleklart, V6 Bensin !

Kan supplere Bella652 litt. Har samme motor, 2007 mod som jeg kjøpte i 2009. Enkelt vedlikehold, 4 anoder på motor, olje og filtere. Reg.rem skiftes enkelt om du har skrudd litt. Wastegate er nevnt, må følges opp. Om du har båtplass i saltvann må varmeveksler renses med Systemrens hver annet år, hvis ikke vil motor gå varm.

Enkel motor å skru på. Mekanisk innsprøyting uten elektronikk. Stempler ble modifiser ca. 2004 (?) og havarier etter dette er skjelden. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

ulyden skrev for 10 timer siden:

Som det skrives over. Diesel motoren er ikke en dårlig motor men er i mange tilfeller satt inn i feil båt.

Og i tillegg har jo bruksmønsteret ditt mye å si. Skal du gå i timesvis og blangse etter ørret kan jo 1,7 literen være et godt valg, den vil jo da være økonomisk. Skal du bare fort ut på badetur og tilbake er vel V-6èren et naturlig førstevalg.

ulyden skrev for 17 timer siden:

Diesel motoren er ikke en dårlig motor men er i mange tilfeller satt inn i feil båt. 

En slik motor tåler typisk 60-80 hk kontinuerlig og det betyr at den må holdes på 80 til 90% av max turtall når man marsjer.

Det er rart dette er så bra motor men samtidig den eneste motoren på markedet man kan sette i feil båt med fatale følger . Denne motoren er sjølveste definisjonen på en drittmotor. Ver2 av den kan vel alltids brukes om en holder ut kaklingen og vibrasjonene.

Ja den neste der er nok riktig men å selge en motor på 115 hk elns for så å komme med nei denne kan du bare ta ut max 80 hk utav ellers totalhavarerer den er sjølvsagt altfor dårlig. 

Å i det heile tatt sette desse to motorene opp mot hverandre er igrunn heilt uforståelig da de har ingenting til felles. Den ene er værste drittmotoren på markedet i moderne tid, både på kvalitet og ganglag, og den andre er gull. 

Knurrbart skrev for 2 timer siden:

Det er rart dette er så bra motor men samtidig den eneste motoren på markedet man kan sette i feil båt med fatale følger . Denne motoren er sjølveste definisjonen på en drittmotor. Ver2 av den kan vel alltids brukes om en holder ut kaklingen og vibrasjonene.

Ja den neste der er nok riktig men å selge en motor på 115 hk elns for så å komme med nei denne kan du bare ta ut max 80 hk utav ellers totalhavarerer den er sjølvsagt altfor dårlig. 

Å i det heile tatt sette desse to motorene opp mot hverandre er igrunn heilt uforståelig da de har ingenting til felles. Den ene er værste drittmotoren på markedet i moderne tid, både på kvalitet og ganglag, og den andre er gull. 

Alle motorer kan knekkes ned ved feil bruk og overbelastning. Diesel motorer uten turbo er vel dem som tåler mest når man snakker generelt. 

Bensin V6 uten turbo er også rimelig trygt. Disse motorene er vel haugamle og utprøvd så det holder. Absolutt tryggeste kjøp. Selfølgelig ikke feilfrie eller imun mot kjøleproblemer og korrosjon.

ang diselen så husker jeg godt når den kom. Den skulle konkurere mot påhengere i segmentet rundt 20 fot. Jeg har selv marinisert en diesel til en 20 fots båt en gang.

Å finne en diesel motor som var egnet var nesten helt umulig. Fysisk størrelse var begrenset til 4 syl ca 2 liter og jeg trengte 80-100 hk kontinuerlig. Volvo sin perkins var vel den gangen det eneste som var liten nok. 31 motoren var for høy. Yanmar sin 77 hk var for svak.

mercruiser gikk rett inn i dette markedet. Motoren var så imponerende at den ble satt inn i altfor tunge båter. Volvo hadde nok aldri gjort samme tabben. De hadde alle rede sine erfaringer med for små motorer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...