bjorngb Startet 9.Mars.2018 Del på Facebook Startet 9.Mars.2018 Det var en rettssak i 2009 ang en Dufour 385gl og nå på en 405. Under seilmagasinets i 2009 (?) besøk hos verftet innrømmet verftet kvalitetsproblemer (som skulle være forbedret). Vi skal se på en Dufour 385 fra 2006, altså fra tidsperioden de innrømmer å ha hatt kvalitetsproblemer. Båten vi skal se på, har vært på vannet i 11-12 år. Så eventuelle kvalitetsproblemer med innerliner burde vært oppdaget. Dersom det viser seg å være kvalitetsproblemer på en 10+ år gammel båt antar jeg at verftet ikke vil ta ansvar for gamle feil. Er det en rett antakelse? Så - er de bare jeg som er skeptisk? Hadde dere kjøpt brukt Dufour? Burde jeg søke unna eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Jeg ville ikke vært spesielt redd for at en 12 år gammel båt plutselig skulle få problemer med innerlineren. Dufour har produsert et stort antall båter, og mange av disse har vært på langtur uten problemer. Er allikevel underlig at noen få båter åpenbart har mangler, noe som tyder på at produksjonen ikke har den presisjonen man forventer. Det finnes et forum for Dufoureiere jeg anbefaler deg å besøke. http://www.boefamily.dk/dufour/ Den nevnte båten du skal se på kjente jeg godt en gang i tiden, og jeg kjenner også godt eierne av 4 andre GL båter fra samme periode. Inntrykket mitt er at de alle synes de har fått mye båt for pengene. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
alidal Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 (redigert) Står en del her fra rettssaken nå nylig... (dette er en 405) Redigert 9.Mars.2018 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Jeg er en av de 4 som Framtia kjenner, som eier en Dufour 386 GL. Vi er strålende fornøyd med vår båt. Den har et par minimale støpefeil i overbygget (luftblærer under gelcoaten), men utover det er det ikke noe som indikerer problemer med vår båt. Den har tålt alt vi har utsatt den for uten å mukke. Merk at D385 ikke er en skarpseiler. Det er en typisk familieseiler, men den er ingen direkte sinke heller. Uten å ha vitenskapelige tall å støtte meg på vil jeg anta at den seiler omtrent likt som en Bavaria 38 fra samme periode. Den båten du skal se på har hatt en veldig grundig og seriøs eier tidligere, så med mindre den har blitt veldig mishandlet de siste 6-7(?) årene burde den være et godt kjøp. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bigmac Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Jeg oppfattet ikke at seillagasinets artikkel beskrev at verftet innrømmet det. Men at en seilkjøl skal stå på land med for lite støtter er feil påstod de vel. Egentlig er jeg enig med de, er jo ikke rasjonellt å sette en flatbunna seiler på 10 tonn med innerliner og dyp kjøl på land i et halvt år som vi gjør i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 9.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Det kan være 385 er stor nok, vi har en Oceanis 343 i dag som vi er veldig fornøyd med (og som jeg har tilpasset vårt bruk). Men ungene begynner å bli større, og vi ser etter båt vi kan bruke til de flytter hjemmefra. Vil ha plass til at de kan ta med en kompis eller to på tur etterhvert. Takk for gode tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 D385 er veldig romslig under dekk. Ståhøyde over 1.90 i store deler av båten, og alle senger er 2.00 brede i hodeenden. Vi har sovet 7 i vår båt, og kunne hatt enda en om nødvendig. Men salongen er ikke veldig behagelig å sove i da sofaen er litt kurvet. Jeg skulle gjerne hatt vindskjermen som er på den båten du skal se på. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Sun Flyer Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 (redigert) Det er umulig å sjekke selv om innerlineren har god vedheft mot skroget. Selv om man ikke "har opplevd problemer". Han her vestfra som har hatt problemer seiler mye i Nordsjøen i allslags vær. Hvis normal bruk for deg er hyggelig familieseilaser langs svenskekysten i juli er det klin umulig å vite om båten er 100%. Det er dèt som er situasjonen om innerlinere. Jeg ville holdt meg til merker som ikke bygger på den måten eller i hvert fall som ikke er kjent for problemer disse. Det er godt utvalg i båter som er gode alternativer i størrelse/pris og alder. Redigert 9.Mars.2018 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
alidal Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 (redigert) Skaden kan ha kommet av at båten har blitt lagret feil på land iflg Dufour... https://www.seilmagasinet.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=50064 Redigert 9.Mars.2018 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 9.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Bigmac skrev for 2 timer siden: Jeg oppfattet ikke at seillagasinets artikkel beskrev at verftet innrømmet det. Fra seilmagasinet som alidal linker til :’SEILmagasinet har vært på Dufour-verftet i 2009. Da erkjente de at de hadde hatt kvalitetsproblemer, men at dette da var løst.‘ Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Artikkelen fra 2.mars sier ikke noe om det, men fra 3.mars så er sitatet korrekt. However, det er tatt ut av sammenheng og har ingen bekreftet relevans til innerliner problemer som sådan (og det antar jeg journalisten unnlater å påpeke også). Ville jo vært rart om produsenter ikke har utfordringer og innfører intern kvalitetskontroll - selv i 2009. (Mesteparten av denne type masseproduksjon baserer seg på kvalitetsmodeller i Europa). Jeg har ikke kjennskap til saken, men når jeg tar meg en tur på opplagsplassen og ser folk sette 10-15tonn på en kjøl med 1kvm innfesting så virker ikke det smart for meg i alle fall. En kjøl på moderne seilbåt er jo bygd for å henge vha tyngdekraften. Er det ingen andre som synes det "skurrer" når dere ser det? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 9.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Bigmac skrev 39 minutter siden: Jeg har ikke kjennskap til saken, men når jeg tar meg en tur på opplagsplassen og ser folk sette 10-15tonn på en kjøl med 1kvm innfesting så virker ikke det smart for meg i alle fall. En kjøl på moderne seilbåt er jo bygd for å henge vha tyngdekraften. Er det ingen andre som synes det "skurrer" når dere ser det? Enig i det. Vi har hatt egen båt på vannet hele året, siden det er isfritt hele året Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Tåler ikke båten å stå på kjølen, så tåler den heller ikke store grundstøtingen. Jeg antar dimensjonerende krefter på kjøl, dvs det konstruktøren må anta at båten skal tåle uten skader / større skader er grunnstøting, evt ligge på bankekryss med kjølen stikkende 45 grader ut til siden og bli ristet skikkelig. Da gelcoat er sprø greier, så flex’er vel den lite før det blir krakkeleringer. Så båtkonstruktøren må vel konstruere uten flex / nedbøyning. Så om båten står på kjølen eller kjølen henger i 8-12 kjølbolter (3-6 tonn kjøl) så skal konstruksjonen ikke deformeres ( om jeg skal tørre å dra til sjøs med den). Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 bjorngb skrev for 11 timer siden: Enig i det. Vi har hatt egen båt på vannet hele året, siden det er isfritt hele året Samme her. Vår D385 ligger på vannet hele året, med unntak av 3-4 dager med vårpuss hvert år. Båtene er laget for å ligge på vannet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Bigmac skrev for 15 timer siden: En kjøl på moderne seilbåt er jo bygd for å henge vha tyngdekraften. Er det ingen andre som synes det "skurrer" når dere ser det? En kjøl på en seilbåt er dimensjonert for å ta opp sideveis belastninger. Forestill deg en kryss i litt stor sjø, du kommer over toppen på en sjø, og ramler sideveis ned i gropa. Kjølen får en enorm sideveis belastning. Eller en broach, hvor innfestningen må tåle hele vekta av kjølen sideveis. En båt som produsenten hevder ikke kan stå på kjølen setter jeg ikke mine bein ombord i. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Det er jo bullshit det verftet hevdet; at det kun er i Norge man lagrer båter på land sånn. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Snemann Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 I dette tilfellet tenker jeg at båten er fra en periode hvor det har vært problemer med kvaliteten. Dette sier også verftet selv. Problemstillingen blir da om det er mulig å oppdage mulige feil og svakheter ? Mange mener problemene ikke er lette eller mulige å oppdage, før de er av en viss størrelse og dermed utgjør stort og kostbart problem. Etter min vurdering følger det altså en viss risiko ved å kjøpe en slik båt som trådstarter spør om. Dette bør reflekteres i prisen. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Får betalt for reparasjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 "Flere eksperter hevder at moderne båter får skader av å stå med for mye vekt på kjølen under vinteropplag." Sitér dette innlegget Link to post
KHansen Svart 19.Desember.2019 Del på Facebook Svart 19.Desember.2019 Hei. Vi driver og titter på en Dufour 385 GL fra 2005. Er det noen som hvet hvilken år Dufour hadde problemer med at innerlinen løsner fra skroget? Og andre ting man bør sjekk før man kjøper en slik båt? Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2019 Del på Facebook Svart 19.Desember.2019 Tja, hos Sonskilen Båthavn kjenner de i hvertfall til lagringsproblematikken. Når de avlaster disse båtene til et visst punkt, justeres sidestøttene for å ta opp restvekten. I hvert fall var det slik da Sverre rådde grunnen. På et par av disse regattamaskinene hang vel kjølen mer eller mindre i løse lufta. Kjølene på disse båtene ble stroppet fast i krybbene for å unngå velt. Vil anta at det er slik nå også. Glassfiber er typisk sterkt materiale i strekk, og vesentlig svakere i kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
KHansen Svart 27.Desember.2019 Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 Takk for svar .-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.