Jump to content

Vet du hvilken havgående kategori din båt er?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Med båt fra 1986 så har jeg egentlig aldri visst hva min båt tilhører ifht kategoriene:

 

CE-merkingen krever at båten er konstruert og bygget til en av fire konstruksjonskategorier, nemlig A, B, C, eller D. Kategoriene setter grenser for båtens konstruksjon og ikke for båtens bruk.

  • Kategori A gjelder havgående båter som er konstruert for lengre reiser. Må tåle Beaufort vindstyrke over 8 (mer enn 20,8 m/sek) og signifikant bølgehøyde på mer enn 4 meter. Signifikant bølgehøyde er gjennomsnittshøyden (fra bølgebunn til bølgetopp) av den tredjedelen av alle bølgene i et bølgefelt som er høyest i løpet av 20 minutter.
  • Kategori B gjelder båter som er konstruert for bruk utenfor kysten. De skal tåle bølgehøyde til og med 4 meter og vindstyrke til og med 8 (20,7 m/sek).
  • Kategori C gjelder båter som er konstruert for  bruk nær kysten. De skal tåle signifikant bølgehøyde til og med 2 meter og  til og med 6 (13,8 m/sek).
  • Kategori D gjelder båter som er konstruert for bruk i beskyttet farvann. De skal tåle signifikant bølgehøyde til og med 0,3 meter og vindstyrke til og med 4 (mindre enn 7,9 m/sek).

 

Men så fant jeg en originalbrosjyre til båten hvor det stod at den var "Categorie de navigation class- 1". Jaha.. høres jo litt lovende ut, men forteller meg like lite egentlig. Så fant jeg en side som prøver å oversette mellom de gamle og nye kategoriene: 

 

-WJjYdPJWPPrpeLDlQA4s71yCQbh2d_13sjUBtMp

 

Så om noen andre sitter med en eldre båt som er oppgitt å være i "Categori de navigation" 1-6, værsågod, her er oversettelsen :-) 

 

 

http://blog.choose-your-boat.com/choisir-son-bateau-selon-ses-categories-de-conception-ou-de-navigation/

 

http://seme.cer.free.fr/plaisance/categories-bateaux.php

Link to post
Share on other sites

Må bare si at Elling er en båt jeg virkelig har fått øynene opp for. Jeg ligger i Frankrike nå i seilbåt. Sjelden jeg ser på motorbåter for å være ærlig. Men denne typen båt må jeg si er noe for seg selv. Båten som ligger i havnen her er 40 fot mener jeg å huske. Når den kom hit for et par mnd siden så måtte jeg ta en ekstra titt. Du ser med en gang at dette er havgående båt. Sjekket på YouTube og der ligger det blant annet en video hvor selvoppretting testes. Bør sees. Jeg ble hvertfall overrasket. Skulle jeg konvertert til motorbåt så hadde nok valget falt på en Elling selv om lommeboken nok hadde protestert høylydt. Flott båt.

Link to post
Share on other sites

Vel min Kloster P28 er både selvrettende og synkefri men blir nå ikke havgående av den grunn. Etter 2-300 nm er jeg fri for diesel og da har jeg jo knapt nådd ut på havet. Derimot hadde mein forrige båt en Bavaria 40AC ubegrenset rekkevidde bare det blåste og den var således havgående. Vet ikke hvor store tanker det er på en Elling men blir imponert om jeg kan gå fra Bodø til New York uten stopp med en slik. For øvrig en flott båt jeg godt kunne tenke meg.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Bårdp said:

Vel min Kloster P28 er både selvrettende og synkefri men blir nå ikke havgående av den grunn. Etter 2-300 nm er jeg fri for diesel og da har jeg jo knapt nådd ut på havet. Derimot hadde mein forrige båt en Bavaria 40AC ubegrenset rekkevidde bare det blåste og den var således havgående. Vet ikke hvor store tanker det er på en Elling men blir imponert om jeg kan gå fra Bodø til New York uten stopp med en slik. For øvrig en flott båt jeg godt kunne tenke meg.

Ble nysgjerrig og sjekket opp litt om båten. Var nevnt att den hadde en tank på 1500 liter. 

 

''Med seilbåtfart, det vil si cirka sju knop, bruker båten sju liter diesel i timen. I ni-ti knop, er det en veldig behagelig fart Da bruker den  11-12 liter i timen.  Drar vi opp i 13-14 knop bruker den sånn cirka 47 liter i timen. Med full fart får vi 18,5 knop'' 

 

15 dager fra las palmas til sint maarten.

tatt fra en liten artikkel fra båtliv.

Redigert av Norsken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Visste det, men synes det er smått utrolig at det skal gå med 4 meter og 20 ms vind med bare en liten sjalusidør mellom cockpit og badeplattform som er i (så og si) samme høyde.

 

Må i så fall være beregnet på at at motor virker og baugen alltid er mot vinden.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bårdp skrev for 12 timer siden:

De fleste motorbåter når vel knapt ut på havet før de er fri for bunkers. Er vel kun seilbåter som i realiteten er havgående når det kommer til lystbåter.

 

Størrelsen på dieseltanken er nå en ting, men jeg tenker på alle motorbåtene som går langs kysten og må krysse åpne strekk osv. 

 

Er det bare "ekstreme" motorbåter som er klasse A? Hvilken klasse har ordinære familiebåter som selges i litt volum? 

Link to post
Share on other sites

Vår 39 fots motorbåt er en Kategori B, så den skal da tåle 4m signifikant og 20 m/s. Jeg synts det høres voldomt ut - og det er vel sikkert også forskjell på forholdene etc etc.

 

Men hva betyr egentlig dette i praksis? Si jeg får motorstopp i åpent hav under disse foholdene. Er det det som skal gå bra ? Eller betyr det at det går bra under disse forholdene utelukkende dersom man har fremdrift og gjør "alt "riktig ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...