Guest Avmønstret# Startet 10.Mars.2018 Del på Facebook Startet 10.Mars.2018 Med båt fra 1986 så har jeg egentlig aldri visst hva min båt tilhører ifht kategoriene: CE-merkingen krever at båten er konstruert og bygget til en av fire konstruksjonskategorier, nemlig A, B, C, eller D. Kategoriene setter grenser for båtens konstruksjon og ikke for båtens bruk. Kategori A gjelder havgående båter som er konstruert for lengre reiser. Må tåle Beaufort vindstyrke over 8 (mer enn 20,8 m/sek) og signifikant bølgehøyde på mer enn 4 meter. Signifikant bølgehøyde er gjennomsnittshøyden (fra bølgebunn til bølgetopp) av den tredjedelen av alle bølgene i et bølgefelt som er høyest i løpet av 20 minutter. Kategori B gjelder båter som er konstruert for bruk utenfor kysten. De skal tåle bølgehøyde til og med 4 meter og vindstyrke til og med 8 (20,7 m/sek). Kategori C gjelder båter som er konstruert for bruk nær kysten. De skal tåle signifikant bølgehøyde til og med 2 meter og til og med 6 (13,8 m/sek). Kategori D gjelder båter som er konstruert for bruk i beskyttet farvann. De skal tåle signifikant bølgehøyde til og med 0,3 meter og vindstyrke til og med 4 (mindre enn 7,9 m/sek). Men så fant jeg en originalbrosjyre til båten hvor det stod at den var "Categorie de navigation class- 1". Jaha.. høres jo litt lovende ut, men forteller meg like lite egentlig. Så fant jeg en side som prøver å oversette mellom de gamle og nye kategoriene: Så om noen andre sitter med en eldre båt som er oppgitt å være i "Categori de navigation" 1-6, værsågod, her er oversettelsen :-) http://blog.choose-your-boat.com/choisir-son-bateau-selon-ses-categories-de-conception-ou-de-navigation/ http://seme.cer.free.fr/plaisance/categories-bateaux.php Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Verftsbygg frå 1983 her. Ingen kategori oppgitt. Men vinduer i klemlister taler for C. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Sjeldenutpå skrev 21 minutter siden: Verftsbygg frå 1983 her. Ingen kategori oppgitt. Men vinduer i klemlister taler for C. Ja apropos, noen som vet hvor en finner teksten til de ulike kategoriene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Iwrig Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Hvilken havgående kategori??? enten er båten havgående eller så er den det ikke! havgående, kystnært, innaskjærs! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 De fleste motorbåter når vel knapt ut på havet før de er fri for bunkers. Er vel kun seilbåter som i realiteten er havgående når det kommer til lystbåter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Har elling, og er motor båt den er i kategori A. Og det var to stykker som har krysset alanteren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
smurfe Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Må bare si at Elling er en båt jeg virkelig har fått øynene opp for. Jeg ligger i Frankrike nå i seilbåt. Sjelden jeg ser på motorbåter for å være ærlig. Men denne typen båt må jeg si er noe for seg selv. Båten som ligger i havnen her er 40 fot mener jeg å huske. Når den kom hit for et par mnd siden så måtte jeg ta en ekstra titt. Du ser med en gang at dette er havgående båt. Sjekket på YouTube og der ligger det blant annet en video hvor selvoppretting testes. Bør sees. Jeg ble hvertfall overrasket. Skulle jeg konvertert til motorbåt så hadde nok valget falt på en Elling selv om lommeboken nok hadde protestert høylydt. Flott båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Vel min Kloster P28 er både selvrettende og synkefri men blir nå ikke havgående av den grunn. Etter 2-300 nm er jeg fri for diesel og da har jeg jo knapt nådd ut på havet. Derimot hadde mein forrige båt en Bavaria 40AC ubegrenset rekkevidde bare det blåste og den var således havgående. Vet ikke hvor store tanker det er på en Elling men blir imponert om jeg kan gå fra Bodø til New York uten stopp med en slik. For øvrig en flott båt jeg godt kunne tenke meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Norsken Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 (redigert) 1 hour ago, Bårdp said: Vel min Kloster P28 er både selvrettende og synkefri men blir nå ikke havgående av den grunn. Etter 2-300 nm er jeg fri for diesel og da har jeg jo knapt nådd ut på havet. Derimot hadde mein forrige båt en Bavaria 40AC ubegrenset rekkevidde bare det blåste og den var således havgående. Vet ikke hvor store tanker det er på en Elling men blir imponert om jeg kan gå fra Bodø til New York uten stopp med en slik. For øvrig en flott båt jeg godt kunne tenke meg. Ble nysgjerrig og sjekket opp litt om båten. Var nevnt att den hadde en tank på 1500 liter. ''Med seilbåtfart, det vil si cirka sju knop, bruker båten sju liter diesel i timen. I ni-ti knop, er det en veldig behagelig fart Da bruker den 11-12 liter i timen. Drar vi opp i 13-14 knop bruker den sånn cirka 47 liter i timen. Med full fart får vi 18,5 knop'' 15 dager fra las palmas til sint maarten. tatt fra en liten artikkel fra båtliv. Redigert 10.Mars.2018 av Norsken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frissy Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Beneteau Oceanis clipper 343 kategori A Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duppe Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Visste det, men synes det er smått utrolig at det skal gå med 4 meter og 20 ms vind med bare en liten sjalusidør mellom cockpit og badeplattform som er i (så og si) samme høyde. Må i så fall være beregnet på at at motor virker og baugen alltid er mot vinden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Bårdp skrev for 12 timer siden: De fleste motorbåter når vel knapt ut på havet før de er fri for bunkers. Er vel kun seilbåter som i realiteten er havgående når det kommer til lystbåter. Størrelsen på dieseltanken er nå en ting, men jeg tenker på alle motorbåtene som går langs kysten og må krysse åpne strekk osv. Er det bare "ekstreme" motorbåter som er klasse A? Hvilken klasse har ordinære familiebåter som selges i litt volum? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Store vindusflater er jo det som gjør motorbåter mer sårbar i tung sjø.. i motsetning til seilbåtene.. Men det er nok mange motorbåter i litt størrelse som med letthet krysser Atlanteren.. Her er en jeg ble kjent med, fra Canada... http://lerevereport.blogspot.com.es/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Trollerbåter (ikke Trawler!) som Dieselduck er ju kjennt for lange passasjer..... http://www.dieselducks.com/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Barbaria Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Iht. Recreational Craft Directive 94/25/EC och levert med Lloyd certifikat (Lloyd’s Register Quality Assurance). http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:31994L0025 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Svart 17.Mars.2018 Del på Facebook Svart 17.Mars.2018 On 3/10/2018 at 7:38 PM, Pinkvin said: Ja apropos, noen som vet hvor en finner teksten til de ulike kategoriene? Den finner du i hver eneste en av pensumbøkene til Båtførerprøven. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 17.Mars.2018 Del på Facebook Svart 17.Mars.2018 Vår 39 fots motorbåt er en Kategori B, så den skal da tåle 4m signifikant og 20 m/s. Jeg synts det høres voldomt ut - og det er vel sikkert også forskjell på forholdene etc etc. Men hva betyr egentlig dette i praksis? Si jeg får motorstopp i åpent hav under disse foholdene. Er det det som skal gå bra ? Eller betyr det at det går bra under disse forholdene utelukkende dersom man har fremdrift og gjør "alt "riktig ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.Mars.2018 Del på Facebook Svart 17.Mars.2018 Satser på at du treffer på siste alternativet. Spørsmålet er om en motorbåt uten fremdrift (og styring) kan kalles sjødyktig. Og hvis den ikke er sjødyktig, så detter vel en del av klassifiseringsregimet fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.