Jump to content

Mikuni MY30 -- Vond lukt...

s-bgaare

Recommended Posts

Hei!

Har en Mikuni MY30 som har fungert utmerket i 8 år, men så streiket glødepluggen, brente av pga. sot og koks i glødepluggbosset. Før glødepluggen brente av hadde apparatet vært tregt å starte med mye dieselrøyk ut skutesida før varmeapparatet startet. Hadde vært slik omkring 3/4 år innen glødeplugg og glødepluggboss måtte skiftes.

Sjekket varmeveksler og brennkammer samtidig. Svært lite sot i disse. Etter skifting av plugg og boss var varmeren som ny igjen og svært lettstartet. Slik var den i nesten en måned, men så begynte det å lukte surt, nesten som brent ledningsisolasjon.

Ut med apparatet og kikket etter om noen ledninger skulle ligge ned mot varmeveksleren, men nei. Alt av ledninger var OK. Varmeveksleren og viftemotoren var ren og fin. Fant intet som skulle kunne tilsi vond, sur lukt.

Satte apparatet i båten igjen og startet opp. Etter kort tid fikk jeg sur lukt i cabinen igjen. I maskinrommet hvor varmeren var montert luktet det intet.

Luftet ut i båten og kjørte varmeapparatet (Mikuni-vifta) på ventilasjon, uten varme. Da luktet det ikke surt.

Startet brenneren, varme, og da fikk jeg sur lukt igjen. Kom til at det kanskje kunne være sur eksos fra forbrenningen, lekkasje i apparatet.

Kjøpte nye pakninger. Skiftet "tau-pakningen" mellom brennkammeret og varmeveksleren, pakningen under glødepluggbosset og pakningen mellom varmeveksler og vifte-motor-del.

Testet Mikuni igjen i båten med resultat: Sur lukt i cabin, men frisk og god lukt i motorrom hvor varmeapparatet står montert.

Tok varmeapparatet ut igjen, hjem på kjøkkenbordet, plukket det fra hverandre igjen og inspiserte alle deler uten å finne noe galt. Fant ingen antydning til sprekker eller gliper i varmeveksleren. Fant ikke sot eller skitt på utsiden av varmeveksleren. Intet som kunne tyde på lekkasje.

Brukte litt trykkluft i garasjen til å blåse gjennom dieselrøret til glødepluggbosset og luftinntaket i glødepluggbosset. Her var det rent og fint uten skitt eller at noe var tett. Jeg blåste gjennom kanalene for forbrenningsluft i varmeveksleren og skovler og viftehus på forbrenningshusvifta samt skovlene på vifta til cabinluft. Alt var rent og fint.

Satte sammen varmeapparatet igjen og testet det i båten. Sur lukt i cabin og frisk luft i maskinen.

kunne det lekke fra eksoskoblingen slik at sur forbrenningseksos ble dratt inn i innsuge for cabinluft? kjøpte tre meter 80 mm luftslange og koblet til innsuget for cabinluft. Testet på nytt med innsuget flere meter fra varmeapparatet, men samme resultat etter kort tid, sur lukt i cabinen.

Hvor har jeg feilet? Hva har jeg gjort galt? Hva kan problemet være? Alle gode råd og tips mottas med stor takk...! Har DU kanskje vært borti noe lignende?

Redigert av s-bgaare (see edit history)
SoBo skrev 56 minutter siden:

Du har ikke noe i slangene da, som lager lukt når det blir varmt.

Har du prøvet varmeren uten å koble på varmluftslangene,

for å se om lukta da kommer ut av brenneren eller ei.

Ja, jeg har kjørt varmeren i maskinrommet uten å kople slangen til cabin. Da fikk jeg den sure lukta ut i maskinenrommet. Lukta kommer ikke fra slangene, men fra Mikuni-apparatet og kun når heateren/brenneren er i funksjon, når den gir varm luft. Jeg har testet og testet og hatt mange rare tanker over lengre tid. Jeg har også prøvd med flytende pakning (350+ grdr. C) på alle de nye pakningene utenom "tau-pakningen" mellom brennerrøret og varmeveksleren, men uten hell. Stadig sur lukt. Ikke lukt fra den flytende pakning. Har senere fjernet den flytende... Har lurt på om det kan være en mikrolekasje i selve varmeveksleren. Kanskje jeg skal ta ut apparatet igjen og prøve med litt overtrykk på varmeveksleren og såpevann eller Lekasjesøker på sprayflaske, men da vil Mikunien være kald. Kald eller varm vil være en forskjell med tanke på metallets ekspansjon og/eller krymping.

Fortsett å tenke... Plutselig kommer du kanskje på noe som jeg ikke har sett eller tenkt på... Det eneste positive så langt er at jeg er blitt "ekspert" på demontering, sundplukking og remontering av Mikuni MY30. Det er et herlig og lettvint apparat å ta service på dersom "mitt problem" ikke dukker opp. Mye lettere enn for eksempel Webasto, som jeg også årlig pleide å etterse på kjøkkenbordet.

Tankene går hele tiden... Hva kan være årsaken til problemet? Snart påske og 10 dager i båt...

Hvorfor får jeg en sur-brent-lukt i cabinen?

Først tenkte jeg det skyltes brent ledningsisolasjon. Åpnet apparatet og sjekket ledningene til/fra sensorene på varmeveksler og i luftuttaket i enden av apparatet. Ledningene var fine og lå med god klaring til selve varmeveksleren.

Tenkte så at det kom fra brennkamret.

Byttet alle pakninger, "tau-pakningen" mellom brenner og varmeveksler, pakning under brennerrør/glødepluggboss og pakning mellom varmeveksler og vifte-motor-del.

Nå skulle det bli bra, men nei. Stadig sur lukt i cabinen når apparatet går med varmeproduksjon.

Kjørte det på ventilasjon uten varme. Da var det luktfritt.

Koblet ut slangen for varmluft til cabin og kjørte på nytt med varmeproduksjon. Da fikk jeg den sure lukta i rommet der hvor varmeapparatet står. Altså kommer ikke lukta fra varmluftslangen til cabinen.

Kjøpte 3 meter varmluftslange og koblet på innsugingen til MY30 slik at jeg fikk luftinntaket langt vekk fra apparatet i tilfelle det skulle være mikrolekkasje mellom eksosrør på apparatet og eksosslangen. Ingen forskjell. Stadig sur lukt inne i cabinen.

Jeg har også prøvd med flytende pakning (+350 grdr C) i tillegg til den nye pakningen på brennerrøret/glødepluggbosset og den nye pakningen mellom varmeveksler og vifte-motor-delen. Det hjalp ikke. Sur lukt i cabinen. Har så fjernet den flytende pakning.

Har sjekket forbrenningsluftinnsugningen og vifta, ren og fin. Har sjekket lufttilførselen og orifi (messingskive med lite hull) til brennerøret/glødepluggboss, åpent + rent og fint. Har sjekket dieselrøret til brennerrøret/glødepluggboss, åpent + rent og fint.

hele varmeapparatet har stått i et rent og tørt rom. Varmeapparatet, både innvendig og utvendig er tørt, rent og fint, som et nytt apparat.

Så hva gjør jeg nå?

Jeg har ikke prøvd med eksospasta i sammenføyningen mellom eksosrør og eksosslange. Tenker jeg skal kjøpe pasta i morgen, mandag og prøve på nytt. Det kan være en mulighet at en liten mikrolekkasje i eksossystemet under apparatet vil kunne komme inn ved et ejektorliknende tilfelle gjennom boltehullene og eksosgjennomføringen i det nedre plastdekslet på varmeapparatet.

Jeg har ikke skiftet korkpakningene til de 4 boltehullene og heller ikke korkpakningen rundt flens for eksos og innsug av forbrenningsluft. Kanskje jeg skal legge i litt flytende pakning på/rundt de gamle av kork, slik at det blir tett rundt gjennomføringene (???). Jepp, prøver det i tillegg til eksospasta.

Er spent på morgendagens test.

NB...! Jeg er stadig på jakt etter gode råd og tips...! Ikke vær beskjeden! Kommer du på noe, så del med meg. Alle tips mottas med takk!

Vestkystseiler skrev for 12 timer siden:

Har du CO-alarm i kabinen ? Dersom det er eksoslekkasje i brenneren burde jo alarmen gå. Prøv å la varmluften fra brenneren blåse direkte på CO-sensoren.

Ja, skal prøve med CO-alarm.

Nei, det skyldes ikke støv. Apparatet står i et rent, tørt og støvfritt rom.

FJORDTROLL skrev for 11 timer siden:

Dette kan ikke skyldes støv? 

Ja, skal prøve med CO-alarm.

Nei, det skyldes ikke støv. Apparatet står i et rent, tørt og støvfritt rom.

Har samme varmer som deg men ikke opplevd samme problem. Du hadde jo normal drift i apparatet etter skifte av glødeplugg slik jeg forstår det. Så kom problemet. Jeg vil tro at lukt av brent elektronikk/ledning er akkurat det. Vill sjekket glødepluggen ute av apparatet, kommer lukten herfra? Er termostatene i orden? Kan lukten komme fra viftemotor når denne blir varm?

Kan jo også være en lekkasje i brenneren, eller rundt glødeplugg/termostat om disse ikke har god nok tetning. Om det er mulig å trykkteste brennkammeret så vil det gi deg noen svar..

Hadde samme problem på min Mikuni. Eksos i inneluften. Det var eksoslekkasje i varmeren som lakk ut i kammeret der luften passerer. Ble god som ny etter at alle pakninger ble byttet.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

StHårek skrev for 10 timer siden:

Har samme varmer som deg men ikke opplevd samme problem. Du hadde jo normal drift i apparatet etter skifte av glødeplugg slik jeg forstår det. Så kom problemet. Jeg vil tro at lukt av brent elektronikk/ledning er akkurat det. Vill sjekket glødepluggen ute av apparatet, kommer lukten herfra? Er termostatene i orden? Kan lukten komme fra viftemotor når denne blir varm?

Kan jo også være en lekkasje i brenneren, eller rundt glødeplugg/termostat om disse ikke har god nok tetning. Om det er mulig å trykkteste brennkammeret så vil det gi deg noen svar..

Hei!

Ja, jeg skiftet glødeplugg, boss og alle pakninger utenom korkpakningene i bunn av nedre del av plasthus. jeg har også prøvd med flytende pakning (+350 grdr C) på begge sider av de nye pakningene. har også prøvd med en annen glødeplugg. Ingen ledninger eller isolasjon til disse er svidd. Sur lukt kommer når jeg kjører varmeren med heating (brenner diesel). Ingen lukt når jeg stopper brenneren og kjører apparatet på kald ventilasjon.

Tykteste og tykteste (???). Må nok være litt forsiktig med trykket, men litt overtrykk og lekkasjespray...

Temperaturfølerne ligger utenpå varmeveksleren så her er ingen lekkasje.

Alt er så rent og fint og minner ikke om lekkasje av dieseleksos.

Må nok forske mer.

-Luna- skrev for 3 timer siden:

Hadde samme problem på min Mikuni. Eksos i inneluften. Det var eksoslekkasje i varmeren som lakk ut i kammeret der luften passerer. Ble god som ny etter at alle pakninger ble byttet.

Forstår, men jeg har byttet alle pakninger utenom korkpakningene i bunn av nedre del av plasthus. Jeg har også prøvd med flytende pakning (+350 grdr C) på begge sider av de nye pakningene. Har også prøvd med en annen glødeplugg. Ingen ledninger eller isolasjon til disse er svidd. Sur lukt kommer når jeg kjører varmeren med heating (brenner diesel). Ingen lukt når jeg stopper brenneren og kjører apparatet på kald ventilasjon.

14/3-18...

Hei! Nå har jeg testet den sure lukten med en Clas Ohlson CO-alarm. Intet utslag... Ingen alarm. Tenkte at alarmen (apparatet) var gammel og sensoren ute av funksjon. Kjøpte en ny hos Clas Ohlson. Intet utslag eller alarm på denne heller. Da tenker jeg at det ikke er karbonmonoksid i varmlufta selv om det lukter surt, ubehagelig surt.

Jeg demonterte apparatet igjen, smurte flytende motorpakning (+350 grdr C) på og rundt de 4 korkpakningene ved de 4 gjengehullene for fundamentboltene og gjorde det samme med korkpakningen rundt eksos-/brennluft-flensen i bunn av apparatet. Satte apparatet sammen og lot det stå å herde til neste dag. viet ut eksosslangen i koplingsåpningen med en pren. La på litt eksos-koplings-pasta på eksosrøret i øvre del av der hvor slangeenden kommer og skrudde klemma godt til. Startet opp og testkjørte med varme i apparatet. Det heter at koplingspasta herder ved varme. Resultat = samme sure lukt som dagen før, men ingen alarm på CO-måleren.

Så hva nå...?

Kanskje det ikke er sur eksos fra brenneren...? Mener det ikke kan være lukt fra elektromotoren eller viftene siden det ikke lukter når apparatet kjører på ventilasjon uten fyr i brennkamret. Der er ingen ledninger som ligger ned mot varmeveksleren. Det er ingen steder som indikerer at plast eller gummi er svidd. Plastdekslenes innsider er gullende rene. Det samme er motordel med vifter og varmeveksler av aluminium.

Så hva kan det være...?

En tanke...

På toppen av varmeveksleren ligger det 2 temperaturfølere og det er en temperaturføler i plastdekslets endestykke hvor cabinlufta kommer ut av varmeapparatet...

Kan det være noe galt med disse følerne...?

Kan det være at de "tørkoker" og avgir sur lukt...?

Kan det være 1 av disse 3, 2 av disse 3 eller alle 3...?

Ja nå spør jeg dumt, men noe lager den sure lukta og dette "noe" er inne i varmeapparatet, eller....(?)

Den sure lukta kommer med varm cabinluft ut av endestykket på varmeren..., også når det går på redusert effekt...!

Må tenke litt mer, men du er invitert til å komme med gode råd og tips...!

Kanskje har jeg oversett noe...(?).

• 4 år senere...

Skulle svart for lenge siden. Beklager!

Etter å ha kjørt varmeapparat lenge, flere timer forsvant den sure lukten og har fungert utmerket i lange tider etterpå.

Tenker det var de nye pakningene på brennerhuset som avga lukt. Nå er imidlertid lukta borte og alt er fryd og gammen.

Takk til alle som har bidratt med gode råd og tips!

• 4 måneder senere...

Hei!

Fantastisk med alle gode råd og tips.

Varmeapparatet ble luktfritt etter at pakningene ble "innkjørt".

Har fungert utmerket helt fram til nå.

Var sikker på at nå hadde jeg varmeapparat "ut livet". 

Men den gang ei.

Jeg har to japanske dieselvarmere som lager varm luft i båten, Mikuni MY30.

De har fungert utmerket fra 2008 og fram til nå.

Forrige eier mener han aldri har gjort noe med varmeapparatene.

De har bare fungert.

I den ene har jeg skiftet glødeplugg og pakninger en gang siden jeg overtok båten i 2015.

Den andre har jeg ikke løsnet en skrue på i løpet av alle disse år.

Nå har den ene "kjørt seg fast", stoppet opp.

Det kom skurrelyder/skrapelyder fra den innen den stanset.

Nå er vifta/motoren veldig treg å dreie rundt.

Motoren kan være kaputt eller at det er et lager/foring som er utslitt.

Er blitt fortalt at japanerne har sluttet å produsere disse varmeapparatene(?).

Jeg kan ikke forstå hvorfor. Det er jo fantastiske varmeapparat som bare virker og virker år etter år.

Noen her som vet hvor jeg får tak i deler, ny varmer av samme slag eller en brukt, Mikuni MY30?

Har forstått det slik at flere her inne har skiftet ut sine eldre Mikuni MY30.

Kanskje noen av dere vil donere et eller flere til meg framfor å ha de "liggende å slenge"?

Det er lovt å håpe, eller?

Tja, nå har jeg spurt.

Venter håpefullt på svar.

Mvh. s-bgaare.

• 2 uker senere...

MIKUNI MY30 ...

Er det noen her inne som har kjennskap til om det, et eller annet sted i verden, via internett er mulig å få tak i deler til denne varmeren?

Har forstått at det kan være vanskelig.

Jeg har to slike varmere i båten min og nå har den ene "tatt kvelden". Det kom noen ulyder fra vifta/viftemotoren innen den stoppet. Nå er det veldig tungt å dreie vifta med fingrene.

Kanskje er det noen av dere som har byttet ut Mikuni MY30 med et annet merke og stadig har den gamle liggende i påvente av "bedre tider" og som kunne tenke seg å donere den gamle til meg?

Donere eller selge veldig rimelig?

Med håpefull hilsen s-bgaare.

• 4 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...