Jump to content

Kan tynn blanding av vann/ klorin skade hvit gelcoat?

Linea

Recommended Posts

Vatten/klorin är utmärkt för jordslag på t ex gångytor. Enda "nackdelen" är väl att båten luktar lita badhus efteråt...:wink:

"Black Streak Remover" från Biltema är mer för att ta bort sot- och smutsränder. Det innehåller nog samma ämnen som rengöringsmedel för kamin och spisluckor i glas (för den fungerar ungefär likadant på det). Mycket effektivt, men se till att det inte ligger kvar för länge innan det "smetas ut" eller torkas av.

Formulan verkar visserligen numera vara lite ändrad, men tidigare version kunde väldigt lätt reagera med smutsen i gelcoaten om den låg kvar för länge ("för länge" var i vissa fall inte ens 60s) och ge en gul utfällning i gelcoaten som var mycket svår att få bort. Men numera och rätt använd är den synnerligen effektiv mot svarta smutsränder.

Men mot jordslag, i synnerhet på gångytor, använder jag också klorin/vatten.

Ingemar E.

NB Forum

• 1 måned senere...
Guest Avmønstret#
Skate skrev On 11.3.2018 at 8.17:

Hei. Jeg fikk tips om denne og har brukt den mot svarte prikker i gelcoaten med stort hell. Veldig effektiv?

95D05E79-B7D3-425C-AD57-3AC9150F8100.jpeg.1b13cab52838077676ecb76c68780905.jpeg

Det der er nok saltsyre, evt oxalsyre. Les produktblad så slipper en å kjøpe utvannet til høy pris. En liter saltsyre er billig og drøy. 

Denne inneholder hverken saltsyre eller oxalsyre, men emner som skal løse opp blant annet sot som er i skitten nedbør og gir svarte striper nedover gelcoat. Her hva den inneholder:

black_streak_remover_data.jpg.442de1aa64b4eb7185a82489f0df5e75.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er klart at alle disse kjemikaliene er billigere i 200 liters fat. Men det er jo grenser for hva man skal ha av ingredienser hjemme og mikse med på kjøkkenbenken. Enkelte ting er greit å kjøpe ferdig blandet. Akkurat saltsyre har jeg stående ufortynnet. Den er jo super som vannlinjerens osv. Enkelte forbruksvarer sparer man mye på å blande selv. Jeg kjøper heller ikke ferdigblandet saft :giggle: 

Ja, det er nok ikke nødvendigvis konsentrasjonen av aktive stoffer som gjelder. Jeg også er meget godt fornøyd med Black Streak Remover for å fjerne, - ja, svarte striper. Og enkelt i bruk er det også. Spray på, vent 10 - 20 sekunder og tørk av med en fuktig/tørr klut. Og stoffet ser ikke ut til å ødelegge voksingen. For mugg og sopp? Jiff eller klorin (på hvit gelcoat, klor bleker).

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

14 hours ago, Komodo said:

Det er klart at alle disse kjemikaliene er billigere i 200 liters fat. Men det er jo grenser for hva man skal ha av ingredienser hjemme og mikse med på kjøkkenbenken. Enkelte ting er greit å kjøpe ferdig blandet. Akkurat saltsyre har jeg stående ufortynnet. Den er jo super som vannlinjerens osv. Enkelte forbruksvarer sparer man mye på å blande selv. Jeg kjøper heller ikke ferdigblandet saft :giggle: 

En annen ting er at vi alle (?) trolig har et stort antall helt unødvendige "vindundermidler" i hus og garasje og at bare noen få hovedingredienser kan gjøre en mer enn god nok jobb brukt riktig. Rundt huset holder det med vann, en dråpe Zalo og en en dash med eddik, billigere enn Jif for kjøkken, Jif for bad, Jif for....

Men for all del, reklamen fungerer og vi "kjøper" den, til dels nokså "rått"?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...