Linea Startet 10.Mars.2018 Del på Facebook Startet 10.Mars.2018 Hei Får ofte litt jordslag på dekket der som det er antisklimønster. Kan det skade gelcoaten å vaske over med tynn vann/ klorin blanding? Mvh Linea Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Nei, det går nok bra. Gelcoat er en polyesterbasert herdeplast, og meget motstandsdyktig mot kjemikalier. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Jeg vasker ofte med 30% saltsyre hvis det er no skikkelig drit som jeg ikke får av med såpe. Spray på, vent 5min, spyl av :) Sitér dette innlegget Link to post
Skate Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Hei. Jeg fikk tips om denne og har brukt den mot svarte prikker i gelcoaten med stort hell. Veldig effektiv? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 11.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Takk for innspill og tips Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Klorin/vann er det beste for jordslag/ svartsopp, skader ikke gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Har brukt ufortynnet klorin på rødvins flekker på gelcoat, rene trylleformularen.. Glassfiber tanker er det mest brukte til oppbevaring av etsende kjemikalier... Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 11.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Takk for svar. Da blir det brukt til våren? Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Vatten/klorin är utmärkt för jordslag på t ex gångytor. Enda "nackdelen" är väl att båten luktar lita badhus efteråt... "Black Streak Remover" från Biltema är mer för att ta bort sot- och smutsränder. Det innehåller nog samma ämnen som rengöringsmedel för kamin och spisluckor i glas (för den fungerar ungefär likadant på det). Mycket effektivt, men se till att det inte ligger kvar för länge innan det "smetas ut" eller torkas av. Formulan verkar visserligen numera vara lite ändrad, men tidigare version kunde väldigt lätt reagera med smutsen i gelcoaten om den låg kvar för länge ("för länge" var i vissa fall inte ens 60s) och ge en gul utfällning i gelcoaten som var mycket svår att få bort. Men numera och rätt använd är den synnerligen effektiv mot svarta smutsränder. Men mot jordslag, i synnerhet på gångytor, använder jag också klorin/vatten. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Christian V Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 https://www.google.no/search?q=europris+wc+rens&client=ms-android-samsung&prmd=imnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj1mtbg3bnaAhVIWywKHRULCrQQ_AUIESgB&biw=412&bih=718&dpr=2.63#imgrc=v5sC4W5keuKo_M: Husk å bruke hansker Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 Skate skrev On 11.3.2018 at 8.17: Hei. Jeg fikk tips om denne og har brukt den mot svarte prikker i gelcoaten med stort hell. Veldig effektiv? Det der er nok saltsyre, evt oxalsyre. Les produktblad så slipper en å kjøpe utvannet til høy pris. En liter saltsyre er billig og drøy. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 Denne inneholder hverken saltsyre eller oxalsyre, men emner som skal løse opp blant annet sot som er i skitten nedbør og gir svarte striper nedover gelcoat. Her hva den inneholder: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 Men det er ikke mange dråpene av hver av de kjemikaliene du nevner her Lars H så det meste av innholdet er nok H2O? Når det er sagt så opplever jeg produktet som effektivt til å fjerne sorte "renner" på siden av båten. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 Det er klart at alle disse kjemikaliene er billigere i 200 liters fat. Men det er jo grenser for hva man skal ha av ingredienser hjemme og mikse med på kjøkkenbenken. Enkelte ting er greit å kjøpe ferdig blandet. Akkurat saltsyre har jeg stående ufortynnet. Den er jo super som vannlinjerens osv. Enkelte forbruksvarer sparer man mye på å blande selv. Jeg kjøper heller ikke ferdigblandet saft Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 (redigert) Ja, det er nok ikke nødvendigvis konsentrasjonen av aktive stoffer som gjelder. Jeg også er meget godt fornøyd med Black Streak Remover for å fjerne, - ja, svarte striper. Og enkelt i bruk er det også. Spray på, vent 10 - 20 sekunder og tørk av med en fuktig/tørr klut. Og stoffet ser ikke ut til å ødelegge voksingen. For mugg og sopp? Jiff eller klorin (på hvit gelcoat, klor bleker). Redigert 14.April.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 Tenker en miljø er HUGO best og det gjør det bra i tester. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 Der kan en se.. :-) Sodium, sterkt basisk mao. Salmiakk, eller enda sterkere, kaustik soda, evt plumbo er agligvare/vaskeromsalternativene dersom båtsjappa er stengt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 14 hours ago, Komodo said: Det er klart at alle disse kjemikaliene er billigere i 200 liters fat. Men det er jo grenser for hva man skal ha av ingredienser hjemme og mikse med på kjøkkenbenken. Enkelte ting er greit å kjøpe ferdig blandet. Akkurat saltsyre har jeg stående ufortynnet. Den er jo super som vannlinjerens osv. Enkelte forbruksvarer sparer man mye på å blande selv. Jeg kjøper heller ikke ferdigblandet saft En annen ting er at vi alle (?) trolig har et stort antall helt unødvendige "vindundermidler" i hus og garasje og at bare noen få hovedingredienser kan gjøre en mer enn god nok jobb brukt riktig. Rundt huset holder det med vann, en dråpe Zalo og en en dash med eddik, billigere enn Jif for kjøkken, Jif for bad, Jif for.... Men for all del, reklamen fungerer og vi "kjøper" den, til dels nokså "rått"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Enig i det. Zalo og eddik er to undervurderte produkter Ikke minst eddik, som f.eks. er fremragende til å løse opp rust og annen korrosjon! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 La meg legge til en flaske wc-rens til ti kroner fra Europris så har du et knallprodukt til mye annet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.