gregor Startet 11.Mars.2018 Del på Facebook Startet 11.Mars.2018 Sitter og grubler på rorarm løsning. I sommer hadde jeg ut roret og fant ut at rorakslingen var rusta der det går igjennom skroget og hvor det sitter et pom lager. Hvis jeg hadde malt over det ville malinga blitt slitt bort siden overflata var ujevnt og det ville begynt å ruse igjen. Så jeg valgte å skjære bort rorakslingen og sveisa på et nytt rør i rustfritt med overgangstråd siden roret ellers er i stål. Roret har et lager både i bunnen på skegget, der det går igjennom skroget og der det kommer inn i båten. Siden det er hengsla i bunn av skegget går jo mye av kreftene der og ikke i selve akslingen og det var derfor jeg valgte et rør og ikke emnerør/massiv rundstav.. Planen for rorarmen har vært å ha et 10 cm rustfritt rør som går på utsiden av akslingen og en sveist arm av rustfritt flattstål. Tenkte da å dreie røret slik at det blir så tight som mulig også borre et hull igjennom dette røret og akslingsrøret med en bolt igjennom. Men så har jeg begynt å bli litt usikker på om det er så lurt å borre igjennom akslingen. Det vil vel gjøre det noe svakere? Det vanlige er jo å ha kile også en klem løsning på armen, men siden akslingen er et rør og ikke massiv blir det litt vanskelig. Jeg kunne sveist en kile på utsiden av akslingsroret, men da må denne kappes av for å senere kunne ta ned roret. Eventuelt kan det kansjke være bedre å ha en klem løsning på armen, men med et parr settskruer og borre noen små ikke-gjennomgående hull i akslingen? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.