Jump to content

Centurion 47 i Mexico. Kostnader ved frakt og renovering av båt?

Norsken

Recommended Posts

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Perkins, må vel være 4.107/8 er kurrant mtp deletilgang til en lav pris, jeg vil tro over hele verden mer eller mindre (brukt i diverse landbruksmaskiner). 

Motoren er nok heller en Perkins Prima, man ser dekselet til registerreima i framkant av motoren (har Perkins Prima selv). Så og si samme motor som Volvo MD22, bare en annen farge. Grei å få tak i deler til den også, selv om den gjerne ikke er like solid som de mer tungbygde Perkinsene.

Jeg tok igår kontakt med et selskap som driver med Delivery, med skipper osv, og fikk svar nå nettopp om pris både fra Florida og rett fra Mexico - Oslo. Florida er da såklart billigst og fikk en estimert pris på 9.800 pund, og Mexico-Oslo på rundt 16.600 pund. Jeg vil tro at dette er uten flybilletter til crew, også kommer det vell også diesel. Usikker på om estimert pris er med mat. 

Men det var jo igrunn egentlig en ganske kurrant pris. Spørs om det muligens er best å få båten over på østkysten av Mexico, og la de ta det der ifra. 

Må si det kribler litt i magen nå som det viser seg at dette kanskje er gjennomførbart. 

Angående den stålbåten så ser den bra ut, så ut som bra håndtverk og liker den akterkabinen med køya mot skutesiden. Jeg vil tro det er litt Najad/HR trangt i båten, med tanke på så mye innhold og bare 38 fot. 

Siden jeg har hund som er halvstor så må jeg tenke litt på plass til han å, må ha plass å legge seg langflat på dørken uten at jeg må drive å klatre over han hele tiden. 

Også er det jo denne ståltypen som er brukt, folk sier at dette er stål som muligens kan være litt vrient å sveise. Samt at det er mye sprøere enn vanlig stål. 

Det er atraktivt med stålbåt og sjødyktigheten, men det blir som du sier litt tungvint på korte koseturer. Her er det vell ett fint kompromiss med de eldre 80 talls ræserne, som gjerne blir en blanding mellom langkjølet og nyere finnekjølbåtene. 

Det er koselig med trang og mørk båt, men så er det jo også greit å kunne å røre seg litt uten å må sette opp vikeplikter for folk ombord osv. 

Det er som folk sier, at båt er ett kompromiss, å man må rett å slett finne mellomtingen. Dette sliter jeg litt med i de nyere båtene, alle er så like, så det er vanskelig å finne en båt som tilbyr deg noe som ikke den andre har. Bortsett fra luksus merkene da, men da blir det alt for dyrt for vanlig folk igjen. 

Hva mener du med å bygge om til en billigbåt, dobsen62? 

1 hour ago, Hakkannen said:

Motoren er nok heller en Perkins Prima, man ser dekselet til registerreima i framkant av motoren (har Perkins Prima selv). Så og si samme motor som Volvo MD22, bare en annen farge. Grei å få tak i deler til den også, selv om den gjerne ikke er like solid som de mer tungbygde Perkinsene.

Hvordan har primaen fungert for deg da? Mye dårligere en 4. serien? Har god erfaring selv fra Perkins, men aldri satt fingrene i en prima før. 

Primaen starter alltid og går fint og jevnt. Min er fra 1992 og har da fått sine kroniske lekkasjer her og der, men slike motorer skal vel ha litt gjennomtrekk av diverse flytende når de drar på årene:lol: Den starter hver gang, men klart, den røyker også litt når man drar på. Sangen "Smoke on the water" blir sunget nesten hver tur.

Motoren har registerreim som bør byttes hvert 5. år (eller innen så og så mange driftstimer, husker ikke tallet i farten). Registerreima er heldigvis meget enkel å bytte; man kløyver bare reima på langs med en tapetkniv eller lignende, drar av ytterste lag og dytter inn ny reim i samme sporene før man kapper siste halvpart av den gamle reima og dytter den nye helt inn. Så noe gaffateip over reim og tannhjul (for å feste reima til tannhjulene) og så bytter man strammehjulet. Da vil i alle fall ikke registerreima hoppe over noen tenner.

Joda, de er vell ikke helt uvanlig at det blir litt lekkasjer med årene, bare den får det den vil ha så går det nok greit :lol: 

Det er litt begrenset hva man finner om disse på nettet synes jeg, så det er godt å høre at det er en duganes motor. Kjekt triks ved bytte av regreim å, sparer seg vell fort noen kroner når det er så enkelt. 

Takker for tipset :thumbsup:

• 2 uker senere...

Jeg ville vurdert å se nærmere på denne båten hvis du vurderer 80-tallsbåt rundt 50 fot av god kvalitet, og samtidig en båt som skiller seg ut i mengden. Båten er i Norge så usikkerheten rundt CE-godkjenning, og utgifter på frakt kan du se bort fra. Prisen ser ikke ille ut heller, men som på de fleste andre eldre seilbåter (forsåvidt nye seilbåter også) blir du neppe arbeidsledig med det første. Løp og kjøp...

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=97762720

Guest Avmønstret#

Dæven, lekker båt da gitt. Og lystall 1,34 er jo en månerakett :-)

Men selv med 51 fot så er bredden bare 3.30. Så fortsatt "kun pølse og spagetti båt" kanskje?

--

Om jeg var på båtbytte og hadde pengene klare hadde jeg aldri turt å se på en sånn båt for da hadde den blitt med hjem uansett tror jeg ;-)

Guest Avmønstret#
Sun Flyer skrev 8 minutter siden:

Wasa er ikke kjent for høy byggkvalitet. Men kan godt hende denne er bra. Har trådstarter Kystskipper?

Tenkte på det samme ifht byggkvalitet og wasa, men om dette er noe nær "one off" så kan det hende at det ikke er sånn her? Ser jo flott ut... men det gjør forsåvidt mye rart ;-) Ville nok hatt med meg noen som er kjent med typiske wasasvakheter, eller lest meg veldig opp. 

Jeg vet ingenting om Wasa og byggekvalitet, men tror at Wasa også solgte halvfabrikat. Er det bakgrunnen for bekymring/rykter om byggekvalitet? Hva er typiske wasasvakheter?

Selv snuste jeg på en Wasa 30 for noen år tilbake, men slo det fra meg da den var så trang og lav under dekk at jeg med mine 1.90 ikke kunne sitte ordentlig under dekk. 

Redigert av HaHa (see edit history)

Kjenner etpar stykker som har hatt Wasa og det har vel kommet fram mye rart. Men liker man konseptet er det bare å hoppe i det. Utfra det ts skrev tidligere er jeg usikker på om en brøkdalsrigg med rette salinger og lensetakler er det riktige valget. Selv om det er veldig bra rigg når man gjør det riktig.

Typiske wasasvakheter? Det jeg har hørt om er, vann i sandwichdekk (under teak), vann i bunnstokker, vann i avstivinger rundt roret og selve roret. lekkasjer mellom skrog og dekk og gjennom røstjern samt delaminering i sandwichskrog. Da hjelper det lite med pen teakinnredning...

Men må understreke at den omtalte båten kan være i kjempebra stand.

TS har uansett ikke meldt seg inn de siste dagene.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

:lol:  :lol:  :lol: det var dagens Honduras :thumbsup:

Sun Flyer skrev for 1 time siden:

Typiske wasasvakheter? Det jeg har hørt om er, vann i sandwichdekk (under teak), vann i bunnstokker, vann i avstivinger rundt roret og selve roret. lekkasjer mellom skrog og dekk og gjennom røstjern samt delaminering i sandwichskrog. Da hjelper det lite med pen teakinnredning...

Med de svakhetene der på mer enn en båt, er det et merke jeg ville holdt meg laaangt unna. Blir aldri hel ved igjen :nonod: Dessuten, en 50 foter som er 3,3m brei, det må vel være for spesielt interesserte?

Minner meg på hvorfor jeg har en enkel båt. Utenpåhengende ror og motor. Ingen sandwich, ingen teak. Ingen VVS. Ingen gass. Loungehøyde i salongen. Svingkjøl som svinger opp ved grunnstøting. Et fjelltelt på sjøen. Komfort er overvurdert ;-)

Tråden har sklidd langt vekk fra trådstarters intensjon. Tror heller ikke den wasaen er det han ser etter, selv om den skulle være helt prima.

Guest Avmønstret#
HaHa skrev On 29.3.2018 at 18.36:

Minner meg på hvorfor jeg har en enkel båt. Utenpåhengende ror og motor. Ingen sandwich, ingen teak. Ingen VVS. Ingen gass. Loungehøyde i salongen. Svingkjøl som svinger opp ved grunnstøting. Et fjelltelt på sjøen. Komfort er overvurdert ;-)

First class 8 er høyt på "vil ha lista" om jeg engang skal nedgradere, størrelsesmessig, fra familiebalje til "kjapp og leken" båt for campingturer i skjærgården. Ser for meg ut som en noe perfekt konstruksjon for formålet. 

Men litt knepen som bobåt kanskje ;-)

Pinkvin skrev for 11 timer siden:

First class 8 er høyt på "vil ha lista" om jeg engang skal nedgradere, størrelsesmessig, fra familiebalje til "kjapp og leken" båt for campingturer i skjærgården. Ser for meg ut som en noe perfekt konstruksjon for formålet. 

Men litt knepen som bobåt kanskje ;-)

Man kan jo ta med et familietelt med ståhøyde i tillegg :-) Eller ha en del av båtkontoen avsatt til fjordhotell og restaurantbesøk.

Guest Avmønstret#
HaHa skrev 38 minutter siden:

Man kan jo ta med et familietelt med ståhøyde i tillegg :-) Eller ha en del av båtkontoen avsatt til fjordhotell og restaurantbesøk.

Med restaurantbesøk under beltet vil jeg heller sove og våkne i en trang båt med kondens dryppende, frese en cowboyfrokost på blusset og koke kaffe som jeg nyter i cockpit enn å overspise på eggerøre laget av pulver og vassent bacon på hotellets frokostbuffe. 

Glemte å nevne at jeg er allergisk mot hoteller ;-) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...