lenny36 Startet 13.Mars.2018 Del på Facebook Startet 13.Mars.2018 Jeg skal bytte propell men trenger litt hjelp til valg av dimensjon. Jeg har en Flipper 630DC 21fot daycruiser med en 150hk Mariner Optimax fra 2006. Den gamle propellen har blitt borte så får defor ikke sjekket dimensjonen som sto på fra tidligere. Er det noen som har samme båt/motor evt andre som vet hvilken dimensjon jeg trenger? Bør jeg velge stål eller alu-propell? Har det egentlig noe å si? På forhånd takk? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 13.Mars.2018 Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 En bekjent med samme båt og 150 etec g2, har 15x24 4blader stål. Går lett i plan med 6-7pers ombord og topper 48 Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 13.Mars.2018 Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 (redigert) Den beste propellen på Optimaxen (5600 rpm/1,87:1) er nok Mercury Enertia-propellen. Men den koster litt. Vet ikke eksakt pris, men tipper 7-8000,-. Den hadde jeg valgt i 21" størrelse. Kanskje en Mirage 21", eller blir den for tung? Den fåes ikke i 20". Et annet godt valg er Turbo 14 1/4 fra Turbo-props. Den hadde jeg valgt i 20" størrelse. Forhandles av Winrace og der får du god veiledning. Litt billigere enn Enertiaen. De fører også Power Tech som er litt billigere enn Turbo, men er kjent for litt avvik/variasjon i pitch. http://www.winracepropellers.no/?side=steel Du kan også kontakte Seven Seas. Det forhandler Turning Point propeller og tilbyr bytte hvis du får feil størrelse. Litt billigere enn Mercury og Turbo-propellene. http://sevenseasmarine.no/ Eller Progress som forhandler Michigan Wheel-propeller (Ballistic/Apollo). Ca. samme pris som Turning Point antar jeg. http://progressing.no/propell/utenbords/ Eller Solas. Den største produsenten av propeller, og lager propeller for Suzuki, Evinrude og Honda. Solas sine egne propeller fåes kjøpt i div. nettbutikker. Helt grei kvalitet til grei pris. Eneste er at man nesten må trekke fra en tomme i størrelse da de gjennomgående er tyngre enn påstemplet pitch. Så da er man kanskje på en 19". Dessuten er det kanskje litt mer vrient å finne frem til akkurat den rette propellen, evt. hub-kit og denslags. En HR Titan 3 i 19" kanskje? Til slutt har man Finn. Tror du finner Mirage Plus i 21" der. Men som sagt: Kanskje litt i overkant for motoren. Redigert 13.Mars.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 13.Mars.2018 Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 Enertia det beste ? Mine erfaringer sier noe annet. Det kommer helt ann på båten og bruken :) men hvordan kan du anbefale en mye mindre propell enn det som fungerer meget bra på samme båt med like mye hk? Du vet at dette er ett steppa skrog som går lett? Må bare spørre Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 13.Mars.2018 Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 På grunn av gearratioet til motoren. Selv om svinghjulet (eller hva vi skal kalle det) snurrer med omtrent samme hastighet, så har de ulike motorene forskjellig giring til propellakselen slik at den snurrer med forskjellig hastighet. Derfor blir pitchen forskjellig fra motor til motor selv om farten kanskje er den samme. Klart at det finnes andre faktorer i valg av propell, og det er mulig at en 4-blads propell ville fungert godt. På noen motorer bedre enn andre. Man taper også litt toppfart, men vinner på aks og løft hvis båten trenger det. Tror likevel ikke jeg vil anbefale trådstarter en 4-blads propell til å begynne med. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 (redigert) Grønngylt skrev for 22 timer siden: Enertia det beste ? Mine erfaringer sier noe annet. Det kommer helt ann på båten og bruken :) men hvordan kan du anbefale en mye mindre propell enn det som fungerer meget bra på samme båt med like mye hk? Du vet at dette er ett steppa skrog som går lett? Må bare spørre Begynner å lure på om vi snakker om samme båt;) Jeg synes 48 knop er veldig bra på en slik daycruiser med 150 hk. Jeg antar det er G2 150HO som yter rundt 165 hk. Jeg slo av ca 3 knop bare for å få en ca fart å beregne på. Når jeg leser test av Flipper 630DC så lurer jeg på om den har stepet skrog, og om det er samme båt vi snakker om. https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/seks-supre-daycruisere-til-under-en-halv-million/a/10086247/ Den oppgis til 38,5 knop med 135-Optimaxen. Et annet sted leste jeg 43 knop med 150 Optimax. Hvis vi går ut fra 42ish knop på max med aktuell motor, så er det kanskje en 19" stålpropell som passer best. (Hvis trådstarter fortsatt lurer da...) Redigert 14.Mars.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Der ser du steppet. Eieren har heisa så kavitasjonsplata på motoren ca 4cm over bunnen og satt på 4bladers propell. Jeg har selv prøvekjørt den og sett tallene på kartplotteren. Kansje det er 4bladers propell som er "the shit" på dette skroget Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Ah, se der ja. Nå er nok G2-motoren litt sprekere enn Optimaxen, så man kan kanskje ikke forvente samme gode resultat med Mercuryen. Det kan være at stepet fører til at vannet som treffer propellen innholder luftbobler og som gjør at propeller med mye grep fungerer bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Det er en standar 150 g2 han kjører med, ho modellen kom kun med elektrisk styreservo og han ville ha vanlig hydraulisk styring. Men merc'ne pleier og være bra spreke (150-225 er jo samme motoren) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Her er en link til en test av 150 hestere i båtmagasinet 4/2004 hvor bla 150 Optimax er med. Testbåten er en Flipper 630 HT. Tror det er samme skroget. Toppfarten i denne testen ligger rundt 45-46 knop. Optimax 150 er her kjørt med 19" laser..... http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-150-hk-utenbordsmotorer Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Bra fart med Laser-propellen. Riktignok er liten propell på 13 1/4" i diameter. Kanskje litt liten når båten er lastet og man skal opp i plan. Men her må nesten trådstarter komme med innspill på bruk og ønsker. Men tallene og reelle erfaringer viser spennet som oppstår mellom ulike propeller og rigging. Sitér dette innlegget Link to post
lenny36 Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 Hei takk for alle innspill. Jeg er ganske grønn på dette med propeller og hadde egentlig tenkt en helt standard propell, men begynner jo å skjønne at det ikke finnes noen «standard». Jeg kjøpte båten brukt og da hadde den en standard stålpropell som har stått på siden båten var ny. Den fungerte utmerket og er egentlig bare ute etter å erstatte denne. Brukes som familiebåt så vi drar med oss litt last. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Mars.2018 Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 til den bruken er kanskje ikke toppfarta heller like viktig, men heller at motoren dytter båten full av last uanstrengt opp i plan, og fornuftig fart / drivstoff forbruk på marsjfart..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lenny36 Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 Ja Ivar, men vil ikke miste for mye toppfart heller så et kompromiss kanskje. Kjører for det meste i 20-25 knop når vi drar på tur. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Mars.2018 Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 (redigert) hva gjorde du på topp med gammelpropellen? Slett ikke umulig at du med ny propell kan få ca samme fart som før, og samtidig bedre egenskaper på andre områder Redigert 15.Mars.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lenny36 Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 Jeg mener at jeg testet men ble litt skuffet over st jeg ikke fikk den opp i 40 knop, rundt 38 tror jeg men dette var med en del bagasje og utstyr. Dette var samme mnd jeg oppdaget at den var slitt og begynte å «spinne» under press. Defor jeg må bytte. Fikk en pris tidligere på rundt 2000kr for en stålpropell av samme type. Glemte dessverre å notere dimensjonen på den gamle propellen. Hvilken propell anbefaler dere til denne båten/motoren? Trenger eksakte råd da jeg er grønnskolling på området. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 16.Mars.2018 Del på Facebook Svart 16.Mars.2018 (redigert) Det vanskelig å komme med veldig konkret anbefaling da det oftest handler om kompromisser når man velger propell. Men ut fra det du skriver tenker jeg at du trenger en propell som fungerer godt ved normal/vanlig høyde på motor og som fungerer bra i cruisefart. Siden båten brukes som familiebåt og litt last er det også viktig å ikke velge for "tung" propell. Først det som har med pris å gjøre: En ny stålpropell koster nok fra 4000,- og oppover. Alternativt må det handles brukt med den risikoen det er. Så til konkrete forslag (eller hva jeg tror kanskje kan passe): Mercury Mirage Plus 19". En veldig bra allround-propell som mange brukere er fornøyd med. Tror den treffer nokså bra på pitch og turtall. Ulempen er at den fort koster 6-7000,- ny hos Mercury-forhandlerne. Det ligger noen slike på Finn, men jeg ble vel ikke helt overbevist over annonsene. Det er iallefall viktig at de er uskadet, har riktig dreieretning (høyre eller RH/right hand) og at HUBen passer/lar seg bytte. Ebay eller utenlandske webshoper er et annet alternativ. https://www.mercurymarine.com/no/no/propellers/elite-series/mirage-plus/?utm_source=Overlay_IP%3Dno&utm_campaign=Region+Redirection&utm_medium=us+&utm_term=no Redigert 16.Mars.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.