Jump to content

Flipper 630DC med 150hk Mariner Optimax, dimensjon på propell?


lenny36

Recommended Posts

Jeg skal bytte propell men trenger litt hjelp til valg av dimensjon. Jeg har en Flipper 630DC 21fot daycruiser med en 150hk Mariner Optimax fra 2006. Den gamle propellen har blitt borte så får defor ikke sjekket dimensjonen som sto på fra tidligere. Er det noen som har samme båt/motor evt andre som vet hvilken dimensjon jeg trenger? Bør jeg velge stål eller alu-propell? Har det egentlig noe å si? På forhånd takk?

Link to post

Den beste propellen på Optimaxen (5600 rpm/1,87:1) er nok Mercury Enertia-propellen. Men den koster litt. Vet ikke eksakt pris, men tipper 7-8000,-. Den hadde jeg valgt i 21" størrelse. Kanskje en Mirage 21", eller blir den for tung? Den fåes ikke i 20".

 

Et annet godt valg er Turbo 14 1/4 fra Turbo-props. Den hadde jeg valgt i 20" størrelse. Forhandles av Winrace og der får du god veiledning. Litt billigere enn Enertiaen. De fører også Power Tech som er litt billigere enn Turbo, men er kjent for litt avvik/variasjon i pitch.

http://www.winracepropellers.no/?side=steel

 

Du kan også kontakte Seven Seas. Det forhandler Turning Point propeller og tilbyr bytte hvis du får feil størrelse. Litt billigere enn Mercury og Turbo-propellene.

http://sevenseasmarine.no/

 

Eller Progress som forhandler Michigan Wheel-propeller (Ballistic/Apollo). Ca. samme pris som Turning Point antar jeg.

http://progressing.no/propell/utenbords/

 

Eller Solas. Den største produsenten av propeller, og lager propeller for Suzuki, Evinrude og Honda. Solas sine egne propeller fåes kjøpt i div. nettbutikker. Helt grei kvalitet til grei pris. Eneste er at man nesten må trekke fra en tomme i størrelse da de gjennomgående er tyngre enn påstemplet pitch. Så da er man kanskje på en 19". Dessuten er det kanskje litt mer vrient å finne frem til akkurat den rette propellen, evt. hub-kit og denslags. En HR Titan 3 i 19" kanskje?

 

Til slutt har man Finn. Tror du finner Mirage Plus i 21" der. Men som sagt: Kanskje litt i overkant for motoren.

 

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

På grunn av gearratioet til motoren. Selv om svinghjulet (eller hva vi skal kalle det) snurrer med omtrent samme hastighet, så har de ulike motorene forskjellig giring til propellakselen slik at den snurrer med forskjellig hastighet. Derfor blir pitchen forskjellig fra motor til motor selv om farten kanskje er den samme.

 

Klart at det finnes andre faktorer i valg av propell, og det er mulig at en 4-blads propell ville fungert godt. På noen motorer bedre enn andre. Man taper også litt toppfart, men vinner på aks og løft hvis båten trenger det. Tror likevel ikke jeg vil anbefale trådstarter en 4-blads propell til å begynne med.

Link to post
Grønngylt skrev for 22 timer siden:

Enertia det beste ? Mine erfaringer sier noe annet. Det kommer helt ann på båten og bruken :) men hvordan kan du anbefale en mye mindre propell enn det som fungerer meget bra på samme båt med like mye hk? Du vet at dette er ett steppa skrog som går lett? Må bare spørre

Begynner å lure på om vi snakker om samme båt;) Jeg synes 48 knop er veldig bra på en slik daycruiser med 150 hk. Jeg antar det er G2 150HO som yter rundt 165 hk. Jeg slo av ca 3 knop bare for å få en ca fart å beregne på.

 

Når jeg leser test av Flipper 630DC så lurer jeg på om den har stepet skrog, og om det er samme båt vi snakker om.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/seks-supre-daycruisere-til-under-en-halv-million/a/10086247/

Den oppgis til 38,5 knop med 135-Optimaxen. Et annet sted leste jeg 43 knop med 150 Optimax.

 

Hvis vi går ut fra 42ish knop på max med aktuell motor, så er det kanskje en 19" stålpropell som passer best. (Hvis trådstarter fortsatt lurer da...)

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Bra fart med Laser-propellen. Riktignok er liten propell på 13 1/4" i diameter. Kanskje litt liten når båten er lastet og man skal opp i plan. Men her må nesten trådstarter komme med innspill på bruk og ønsker. Men tallene og reelle erfaringer viser spennet som oppstår mellom ulike propeller og rigging.:smiley:

Link to post

Hei takk for alle innspill. Jeg er ganske grønn på dette med propeller og hadde egentlig tenkt en helt standard propell, men begynner jo å skjønne at det ikke finnes noen «standard». Jeg kjøpte båten brukt og da hadde den en standard stålpropell som har stått på siden båten var ny. Den fungerte utmerket og er egentlig bare ute etter å erstatte denne. Brukes som familiebåt så vi drar med oss litt last.  

Link to post

til den bruken er kanskje ikke toppfarta heller like viktig, men heller at motoren dytter båten full av last uanstrengt opp i plan, og fornuftig fart / drivstoff forbruk på marsjfart..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

hva gjorde du på topp med gammelpropellen?   

 

Slett ikke umulig at du med ny propell kan få ca samme fart som før, og samtidig bedre egenskaper på andre områder 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg mener at jeg testet  men ble litt skuffet over st jeg ikke fikk den opp i 40 knop, rundt 38 tror jeg men dette var med en del bagasje og utstyr. Dette var samme mnd jeg oppdaget at den var slitt og begynte å «spinne» under press. Defor jeg må bytte. Fikk en pris tidligere på rundt 2000kr for en stålpropell av samme type. Glemte dessverre å notere dimensjonen på den gamle propellen. Hvilken propell anbefaler dere til denne båten/motoren? Trenger eksakte råd da jeg er grønnskolling på området. ??

Link to post

Det vanskelig å komme med veldig konkret anbefaling da det oftest handler om kompromisser når man velger propell. Men ut fra det du skriver tenker jeg at du trenger en propell som fungerer godt ved normal/vanlig høyde på motor og som fungerer bra i cruisefart. Siden båten brukes som familiebåt og litt last er det også viktig å ikke velge for "tung" propell.

 

Først det som har med pris å gjøre: En ny stålpropell koster nok fra 4000,- og oppover. Alternativt må det handles brukt med den risikoen det er.

 

Så til konkrete forslag (eller hva jeg tror kanskje kan passe):

Mercury Mirage Plus 19". En veldig bra allround-propell som mange brukere er fornøyd med. Tror den treffer nokså bra på pitch og turtall. Ulempen er at den fort koster 6-7000,- ny hos Mercury-forhandlerne. Det ligger noen slike på Finn, men jeg ble vel ikke helt overbevist over annonsene. Det er iallefall viktig at de er uskadet, har riktig dreieretning (høyre eller RH/right hand) og at HUBen passer/lar seg bytte. Ebay eller utenlandske webshoper er et annet alternativ.

 

https://www.mercurymarine.com/no/no/propellers/elite-series/mirage-plus/?utm_source=Overlay_IP%3Dno&utm_campaign=Region+Redirection&utm_medium=us+&utm_term=no

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...