TerjeFjern Startet 14.Mars.2018 Del på Facebook Startet 14.Mars.2018 Har en lader som kun har innstillinger for AGM og Gel. Blir det problematisk å lade vanlige standard blybatterier med denne? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Hva er spenningene og ladeforløpet på mulige settinger på laderen, link til mer info om laderen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TerjeFjern Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Nettsted http://www.jk-medico.dk/produkter/marine/fix-serien.aspx Manual. Model CCC1220s03: Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Sorry, jeg finner ingen slike data der, så da er det ikke lett å si noe mer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TerjeFjern Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 Lars H. skrev for 10 timer siden: Sorry, jeg finner ingen slike data der, så da er det ikke lett å si noe mer. Takk for forsøket. Sender en mail til produsenten og spør . Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 15.Mars.2018 Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 Det går greit å lade standard blybatterier med innstillingen for AGM. Innstillingen for Gel gir for lav ladespenning slik at du aldri får toppladet batteriene dine. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2018 Vestkystseiler skrev for 12 timer siden: Det går greit å lade standard blybatterier med innstillingen for AGM. Innstillingen for Gel gir for lav ladespenning slik at du aldri får toppladet batteriene dine. Takker for info Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.Mars.2018 Del på Facebook Svart 21.Mars.2018 Den her lar meg ikke helt i fred. Dere nevner "normale" bly-syre, og AGM og Gel. Hva er "normal"? Send meg gjerne en ordentlig beskrivelse til den her omtalte laderen, fordi jeg klarer ikke å finne korrekte tall til den. Det eneste jeg fant er 1 spenning som er betegnet med presis "14V" Ikker 13,9V og ikke 14,0V og ikke andre spenninger og ikke et ord om temperaturer eller kompensasjon. Men det som er avgjørende er spenning, og strøm, som gjelder for bare 1 bestemt type batteri, dvs. den som skal lades og vedkommende databladet som gjelder for batteriet. Disse verdier varierer, og kan variere kraftig. Uttrykket "normal bly" betyr for tiden for ganske mange mennesker "det jeg får kjøpt overall". "Vanlig" betyr altså ikke "åpne" bly-syre, som både kan lades med høy spenning og påfylles igjen når den tørker ut", men lokket bly-syre, som for det meste ikke kan lades med mer enn 14,4V ved 20 eller 25°C (også temperaturene varierer). Er dette tilfellet da er det meget viktig å sjekke at laderen enten - holde seg godt nedenfor gassingsspenning både uansett og til en hver tid (og garanterer tidelig sulfatering) - eller kan justeres tilpasset type batteri (som begrenser sulfatering helst på det uunngåelige) Både optimal og riktig er det altså bare når laderen kan føres tettest på det riktige spenning for det ene, vedkommende batteriet. Alt annet, særlig bokstavekombinasjoner som "Gel" og "AGM", sier ingenting og må være feil allerede i utgangspunktet. Takk for oppmerksomheten, nåååå sover jeg bedre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
TerjeFjern Svart 21.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2018 (redigert) Fikk svar fra produsenten i går som sier at et åpent bly-syre batteri lades på AGM instilling. All offisiell info om laderen ligger lengre opp i tråden. Håper dette ikke ødelegger søvnen din for mye framover Redigert 21.Mars.2018 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mars.2018 Del på Facebook Svart 21.Mars.2018 Men fikk du noen info om hvilke spenninger laderen gir ved denne AGM-innstillingen? Og er det åpne bly-syrebatterier du har? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 21.Mars.2018 Del på Facebook Svart 21.Mars.2018 (redigert) Takk, TerjeFjern, men det er dessverre ikke tilstrekkelig. Vi må vite hva spenningene er, og når. Alt annet er bare synsing. Et annet eksempel til problemet med denne beskrivelsen er også "innstilling AGM". Det betyr ingenting. Også i dette tilfellet er det avgjørende hvilke spenninger det er fordi de fleste AGM krever lav floatspenning (<13,5V) og minst en type AGM krever spenningsbegrensning til så lite som 14,1V. Så, mas på importøren, det er ikke nok. Jørg red.: Og da var LarsH på samme sporet. som vanlig. Redigert 21.Mars.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
TerjeFjern Svart 21.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2018 (redigert) Nei , fikk ikke mer info. Har noen åpne bly syre batterier men er ikke fremmed for å bytte dem ut da de begynner å bli dårligere. Hadde tenkt å la denne laderen kun lade en batteribank (brukes på inverter/Nespressomaskin) da den andre banken har riktig lader til batteritypen og batterikapasitet.. Redigert 21.Mars.2018 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 21.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2018 Skal plage produsenten litt og se hva som skjer. Oppdaterer når jeg får mer info. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.Mars.2018 Del på Facebook Svart 21.Mars.2018 (redigert) Bra. Og hvis det er fortsatt vanskelig da kunne du jo måle alle spenninger selv. Noe som burde sjekkes uansett, av og til. Du trenger da noe bra multimeter, klokke, og noe å skrive på. Og kaffe. Alternativ en bra batterimonitor, som du kan lese ut etter hvert. Jørg Redigert 21.Mars.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
TerjeFjern Svart 21.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2018 (redigert) Drikker desverre ikke kaffe selv, (er tross alt bare 60 ) . Simarine Pico batterimonitor skal installeres i vår (når våren måtte komme) så det er mulig jeg hekter den opp mot et batteri hjemme og måler litt selv da våren drøyer. Har bra Fluke multimeter mm Redigert 21.Mars.2018 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.Mars.2018 Del på Facebook Svart 21.Mars.2018 Ok. Glem kaffe. Men ellers har du jo alt du trenger, faktisk inkl en monitor som kan gjøre jobben for deg. Da er det bare å sette i gang. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.