Jump to content

Isotherm defroster slår ut sikring på fullt

dobbaen

Recommended Posts

Du har vel en 10 ampere automatsikring ved bryteren? Synes å huske et annet tilfelle som ble diskutert på forumet hvor det viste seg at det var feil med sikringen. Tror dette var samme type sikring. 

Om du har et tangampermeter for hånden kan du måle hva strømtrekker er. Om dette ikke er større enn normalt er sikringen en sansynlig årsak. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

10 kw angir (teoretisk) avgitt varmeeffekt. Varmen hentes fra motorens kjølevann. Det er her snakk om en ganske vanlig defroster som selges under ulike navn. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

9 hours ago, Lars H. said:

Med kortslutning burde sikringen slå ut med en gang, ikke etter "en liten stund" som trådstarter sier.

Ikke uenig i det.

Men ting kan endre seg med temperatur og fuktighet.  Regner med at dette er et problem man kan finne ut av ved måling. Det behøver jo ikke engang være i defrosteren det eventuelt er kortslutning.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har samme båt som Dobbaen, til og med samme årsmodell. Defrosteren, sikringen og alt annet er kliss likt. Jeg har aldri opplevd at sikringen har gått. 

Så sant sikringen ikke har mill-spec, tror jeg du har problemer med å finne en sikring som har bedre nøyaktighet enn ±10% og gjerne dårligere. Og da er en sikring på 10A for lite når aktuelt strømtrekk er 9,3A.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ein ting som eg lærde som elektriker er at smeltesikringer er laget for å vera billige, og har dermed ikkje veldig høg presisjon i produksjonen. Det er ogso slik at det kan vera farlig om ein sikring toler for mykje før den ryk, so sikringer lages for å ryka i området 80 - 100 % av påstempla.  Det er dermed heilt greit å ganga forbruket med 1,3 og so runda oppover til neste sikringsstørrelse. Pass berre på at ledningane er tjukke nok til denne større sikringen. (Sikringsautomater har tøffare krav til presisjon, men dei har ogso ein annen pris.)

Brigg skrev On 17.3.2018 at 0.32:

Du har vel en 10 ampere automatsikring ved bryteren? Synes å huske et annet tilfelle som ble diskutert på forumet hvor det viste seg at det var feil med sikringen. Tror dette var samme type sikring. 

Som Bonita I spør om, er det andre forbrukere på denne kretsen (noe strømtrekk med vifta avskrudd)?  Hvis ikke så trekker vifta nå 50% mer enn den skal (hvis 9.31A var jevnt og ikke bare i oppstart).  En mulighet utover ting som allerede er nevnt, er at vifta begynner å bli dårlig, eller at den trekker for tungt.  Å "bare" øke sikring og evt. kabel kan komme til å forsterke problemet, hva nå enn det er.  Og i verste fall resultere i varmgang og det som verre er.  Så jeg ville tatt en runde i tenkeboksen ang. det med å øke kapasiteten i kretsen uten å sjekke noe mer.  Kanskje løser du bare symptomet og ikke problemet.

Min erfaring er at vanlige vifter som disse, trekker mindre strøm når spenningen synker.  Høyt spenningsfall som årsak til høyt strømtrekk har jeg derfor liten tro på.

Kinox defrosteren som ble nevnt lenger opp, har oppgitt strømtrekk på 180W (15A v/ 12V) ser jeg på nett.  Det er nok derfor den skal ha 20A sikring mens Isotherm'en skal klare seg med 10A sikring og 6A strømtrekk.

Mix skrev for 16 timer siden:

Hvor mange ganger har jeg sagt det nå. Isotherm defroster skal ha 15A sikring !

Her er det snakk om startstrømmer.

Så her har Viksund driti seg ut.

RTFM ! ( Read The Fucking Manual)

Isotherm.jpg.d3f1b818d7c87cae7623f16809a95cf0.jpg

Fant også denne tekniske data på nett. Ser at det skal være 15A sikring så her er det vel ikke noe tvil om hva som skal til for å løse dette. Må bare sjekk kvadraten på kabelen i båten så håper jeg dette løser seg. Ser også hvis denne defrosteren er brukt mye som jeg tror her på Vestlandet så er nok sikring nå utslitt etter mye belasting over tid og da tåler de ikke så mye før de tar kveld.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...