dobbaen Startet 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2018 Har defroster på 10kW som ikke vi gå på max. Det er to trinns bryter på denne. Når den står på første trinn så går den fint men når jeg setter den på max så slår sikringen ut etter en liten stund. Noen som har svar på hva som kan være årsaken til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Er kursen du har koblet den til stor nok - er der andre forbrukere på samme kurs ?? Oppgitt Strømforbruk: 3,7/4,5/6,0 amp Ville begynt feilsøkingen her - sammen med å sjekke koblingene. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Brigg Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Du har vel en 10 ampere automatsikring ved bryteren? Synes å huske et annet tilfelle som ble diskutert på forumet hvor det viste seg at det var feil med sikringen. Tror dette var samme type sikring. Om du har et tangampermeter for hånden kan du måle hva strømtrekker er. Om dette ikke er større enn normalt er sikringen en sansynlig årsak. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
NilsPils Svart 17.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2018 Defroster på 10 kW? Hvor stor sikring har du . . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Brigg Svart 17.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2018 10 kw angir (teoretisk) avgitt varmeeffekt. Varmen hentes fra motorens kjølevann. Det er her snakk om en ganske vanlig defroster som selges under ulike navn. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dobbaen Svart 17.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2018 Skal få målt strøm trekk i morgen. Tiden gikk alt for fort i båten i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2018 Har du god spenning til denne defrosteren? Ein elektrisk motor som får for lite spenning vil gå opp i strømforbruk og holda effekten tilnærmet uendra, dette gjer at om spenningen er lav, kan motoren gå med overlast sjølv om den ikkje er oppe i normalt full last. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2018 Høres ut som du kan ha en kortslutning eller jordfeil i defrosteren . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 17.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2018 Med kortslutning burde sikringen slå ut med en gang, ikke etter "en liten stund" som trådstarter sier. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 9 hours ago, Lars H. said: Med kortslutning burde sikringen slå ut med en gang, ikke etter "en liten stund" som trådstarter sier. Ikke uenig i det. Men ting kan endre seg med temperatur og fuktighet. Regner med at dette er et problem man kan finne ut av ved måling. Det behøver jo ikke engang være i defrosteren det eventuelt er kortslutning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mix Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Brigg skrev On 3/17/2018 at 0.32: Du har vel en 10 ampere automatsikring ved bryteren? Denne skal sikres med 15A. Selv har jeg en maken Kinox 10kw defroster, denne er sikret med 20A. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 18.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Fikk målt i dag å strømtrekke ligger på 9,31A Jeg prøver å bytte sikring å ser om ikke det løser problemet. Gikk over koblinger og lyttet til vifte å finner ingen ting som tyder på feil. Det blir varmt i dette rommet som den står i siden diesel varmer også står her. Kan det påvirke noe? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Det er så nært 10A at det helt sikkert er sannsynlig årsak til at sikring slår ut over tid. Det er sikkert fornuftig å gå opp til 15 eller 20A. Men da bør du sjekke at kabling er tilstrekkelig også. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Jeg har samme båt som Dobbaen, til og med samme årsmodell. Defrosteren, sikringen og alt annet er kliss likt. Jeg har aldri opplevd at sikringen har gått. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lars H. Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Så sant sikringen ikke har mill-spec, tror jeg du har problemer med å finne en sikring som har bedre nøyaktighet enn ±10% og gjerne dårligere. Og da er en sikring på 10A for lite når aktuelt strømtrekk er 9,3A. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Ein ting som eg lærde som elektriker er at smeltesikringer er laget for å vera billige, og har dermed ikkje veldig høg presisjon i produksjonen. Det er ogso slik at det kan vera farlig om ein sikring toler for mykje før den ryk, so sikringer lages for å ryka i området 80 - 100 % av påstempla. Det er dermed heilt greit å ganga forbruket med 1,3 og so runda oppover til neste sikringsstørrelse. Pass berre på at ledningane er tjukke nok til denne større sikringen. (Sikringsautomater har tøffare krav til presisjon, men dei har ogso ein annen pris.) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Brigg skrev 1 time siden: Jeg har samme båt som Dobbaen, til og med samme årsmodell. Defrosteren, sikringen og alt annet er kliss likt. Jeg har aldri opplevd at sikringen har gått. Men hva er størrelsen på sikringen dere har på defrosteren da, det har jo ingen av dere opplyst om. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Brigg skrev On 17.3.2018 at 0.32: Du har vel en 10 ampere automatsikring ved bryteren? Synes å huske et annet tilfelle som ble diskutert på forumet hvor det viste seg at det var feil med sikringen. Tror dette var samme type sikring. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
StorStas Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Som Bonita I spør om, er det andre forbrukere på denne kretsen (noe strømtrekk med vifta avskrudd)? Hvis ikke så trekker vifta nå 50% mer enn den skal (hvis 9.31A var jevnt og ikke bare i oppstart). En mulighet utover ting som allerede er nevnt, er at vifta begynner å bli dårlig, eller at den trekker for tungt. Å "bare" øke sikring og evt. kabel kan komme til å forsterke problemet, hva nå enn det er. Og i verste fall resultere i varmgang og det som verre er. Så jeg ville tatt en runde i tenkeboksen ang. det med å øke kapasiteten i kretsen uten å sjekke noe mer. Kanskje løser du bare symptomet og ikke problemet. Min erfaring er at vanlige vifter som disse, trekker mindre strøm når spenningen synker. Høyt spenningsfall som årsak til høyt strømtrekk har jeg derfor liten tro på. Kinox defrosteren som ble nevnt lenger opp, har oppgitt strømtrekk på 180W (15A v/ 12V) ser jeg på nett. Det er nok derfor den skal ha 20A sikring mens Isotherm'en skal klare seg med 10A sikring og 6A strømtrekk. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Hvor mange ganger har jeg sagt det nå. Isotherm defroster skal ha 15A sikring ! Her er det snakk om startstrømmer. Så her har Viksund driti seg ut. RTFM ! ( Read The Fucking Manual) Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Mix skrev for 16 timer siden: Hvor mange ganger har jeg sagt det nå. Isotherm defroster skal ha 15A sikring ! Her er det snakk om startstrømmer. Så her har Viksund driti seg ut. RTFM ! ( Read The Fucking Manual) Fant også denne tekniske data på nett. Ser at det skal være 15A sikring så her er det vel ikke noe tvil om hva som skal til for å løse dette. Må bare sjekk kvadraten på kabelen i båten så håper jeg dette løser seg. Ser også hvis denne defrosteren er brukt mye som jeg tror her på Vestlandet så er nok sikring nå utslitt etter mye belasting over tid og da tåler de ikke så mye før de tar kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Ja, Manualen er det siste en leser. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dobbaen Svart 24.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Sikring byttet og alt ser ut til og fungere fint. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Flott ! RTFM er ett meget bra råd. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Byttet til en annen sikring av samme type eller? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.