Jump to content

Vannjet i båt


klikk

Recommended Posts

Dere har vel kanskje lest noen av postingene mine om mudring og luftputebåt. Jeg har en eiendom som grenser til sjøen, men det er veldig langrunt så jeg prøver å finne en løsning så jeg kan parkere båten "i hagen". :yesnod:

 

Det er akkurat litt for grunt til å bruke utenbordsmotor når det er lavvann, og det er kjipt å dra frem årene ettersom det er ett stykke å ro.

 

Så etter å ha vurdert mange alternativer så har jeg nå begynt å tenke på alternative fremdriftsmidler, og vannjet kan kanskje være ett alternativ? Hvor mye vann må det være for å bruke vannjet? Er det mulig å bygge om en båt til vannjet? Vil det være ett problem at vannjeten suger sand og slam hvis det blir for grunt? Og ikke minst hva vil det koste å montere vannjet i en 14 fot jolle? Tips og linker mottas gjerne!! :yesnod:

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra www.finn.no:

 

RÅ VANNJET TIL SALGS

 

hatt en del prakk med båten dvs. vi kjørte over vannskitauet å røk turbin akslingen. dette medførte en del komplikasjoner. motoren er nå overhalt og går som en drøm, selges grunnet hytte ved langfjære, da dette medfører problem mtp. innsuget.

 

 

FINN-kode: 5838765

Link to post
Share on other sites

Vannjet er uslåelig når det gjelder manøvrerbarhet, og nesten umulig å slite ut i vanlig bruk.

Men, på grunn av de små klaringene mellom impeller og pumpehus slites de fort ved kjøring i sandholdig vann. Man mister effekt. Og impellere er skamdyre.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med vannjet: GENIALT ! Har hatt flere båter men min Hydrolift 17 med vannjet savnes fortsatt. Jeg brukte båten ofte til å kjøre inn på sandstrender, og dette tålte den godt, men det er klart, du gir ikke full gass på 5 cm vanndybde :nono: . Ved å kjøre på "tomgang" på grunna gikk dette helt fint, og det finnes også flere typer impeller. Bla. rustfritt som gir lengre holdbarhet. Etter 2 sesonger med båten og denne typen bruk merket jeg ingen reduksjon i hastighet eller akselerasjon. En slik båt kan kjøres nærmes overalt, og er perfekt i områder med mange skjær - hvis du ikke kan se skjæret går du stort sett over. Tror det var oppgitt 12 cm dyptgående ved planingshastighet... En liten hake jeg merket: den er ikke glad i tang og tare. Dette setter seg i innsuget men er harmløst og lett å ta ut igjen. Da er det værre med tau, men ved å stoppe i tide og reversere motoren på blokka kan du dra det ut igjen. Lykke til ! :flag:

Link to post
Share on other sites

Burde kanskje presisert.

Har ikke brukt Mercurys Sportjet, men forskjellige kombinasjoner Cummins/Ford/Hamilton/Ultrajet.

En perfekt kombinasjon på 25' båt er Hamilton 272/Cummins 325 hvor det er tilgjengelig impeller som gir full match på turtall/dreiemoment.

Ved å holde turtall rundt 16-1700 og kjøre på bøtta, kan den manøvreres med millimeterpresisjon både forover og akterover. Man kan stå stille og snu rundt.

Disse båtene er som regel utstyrt med gearbox slik at inntaket kan spyles rent.

Har aldri sett de uten syrefast impeller, men mye kjøring i sandholdig vann vil sette ned trykket i pumpa over tid, og dermed toppfarten.

Men tibake til spørsmålet. Har lenge lekt med tanken på å montere drivenheten fra en vannscooter i ei Withjolle. Den skulle det gå an å kjøre på rimelig grunt vann. Skulle heller ikke være noen heksekunst å bygge inn.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Vanjet er fine saker det, men vær oppmerksom på at bunnforholdene har mye å si. Som allerede nevnt er det svært sårbare for tang o.li. Og ting trekkes fort inn i vannjeten, så bunnforholdene bør være ganske bra. ellers tror jeg den beste løsningen er årer. Vannjet er dyrt, sannsynligvis mye dyrere enn båten du har.

Link to post
Share on other sites

Vanjet er fine saker det, men vær oppmerksom på at bunnforholdene har mye å si. Som allerede nevnt er det svært sårbare for tang o.li. Og ting trekkes fort inn i vannjeten, så bunnforholdene bør være ganske bra. ellers tror jeg den beste løsningen er årer. Vannjet er dyrt, sannsynligvis mye dyrere enn båten du har.

<{POST_SNAPBACK}>

Dyrere enn båten blir det garantert ja, for den er ikke verdt stort! :lol:
Link to post
Share on other sites

...

Men tibake til spørsmålet. Har lenge lekt med tanken på å montere drivenheten fra en vannscooter i ei Withjolle. Den skulle det gå an å kjøre på rimelig grunt vann. Skulle heller ikke være noen heksekunst å bygge inn.

<{POST_SNAPBACK}>

Har vært inne på den tanken selv. Hvordan må vanninntaket monteres? Midt under båten? Er det mulig å lage til ett inntak med stort areal og bruke ett slags utvendig filter for å unngå tang ol. i systemet?

Link to post
Share on other sites

Hva med en radikal løsning på problemet?

 

Hva med en flatbunnet pram med propell som skyver luft og ikke vann? Slik som finnes mye i sumpene i Florida...

 

Stabiliteten blir kanskje ikke det beste med en konvertert vanlig båt, men det er jo en mulighet da... Deler fås sikkert kjøpt brukt fra mikroflygere som har bytta ut siden det er helt andre krav til driftssikkerhet på fly... Noen av disse totaktmotorene veier jo også ingenting...

Link to post
Share on other sites

Vannintaket henger fast i resten av enheten, så plasseringen langskips er gitt. Et slikt inntak skal egentlig monteres litt under bunnen på båten, vinklet svakt forover for best effekt. I din noe spesielle applikasjon ville jeg montert det løftet ca 1" fra dypeste punkt på båten. Slike inntak har vanligvis et gitter for å hindre større ting i å bli sugd inn. Tang i mindre mengder er vanligvis ikke noe problem.

Dess mer jeg funderer på dette:

Montere inn drivenheten fra vannscooteren i Withjolla, skjære av scooteren på langs, og bruke styre og sal slik det er laminert fast i jolla. Kunne blitt en artig båt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hva med en radikal løsning på problemet?

 

Hva med en flatbunnet pram med propell som skyver luft og ikke vann? Slik som finnes mye i sumpene i Florida...

 

Stabiliteten blir kanskje ikke det beste med en konvertert vanlig båt, men det er jo en mulighet da... Deler fås sikkert kjøpt brukt fra mikroflygere som har bytta ut siden det er helt andre krav til driftssikkerhet på fly... Noen av disse totaktmotorene veier jo også ingenting...

<{POST_SNAPBACK}>

Tror en flatbunning vil få problemer i bølger ute i skjærgården. Båten jeg bruker nå er en Selco 14, og den stikker ikke så dypt at det er noe stort problem. Har vært inne på tanken å få tak i en brukt paraglidermotor og montere på akterspeilet. De kan gi en thrust på 80kg+ men de bråker endel så det ville nok bare vært aktuelt å bruke som ett hjelpemiddel for å komme ut og inn til båtplassen i tillegg til utenbordsmotor. Jeg har ikke klart å finne noe til en fornuftig pris enda.

Link to post
Share on other sites

Montere inn drivenheten fra vannscooteren i Withjolla, skjære av scooteren på langs, og bruke styre og sal slik det er laminert fast i jolla. Kunne blitt en artig båt.

<{POST_SNAPBACK}>

He - hmm. Mulighet for å unngår forbudet mot morro på sjøen, får du på kjøpet. DET er et prosjekt jeg skulle like å se realisert.

 

Du er nok den ukjente broren ja.. :lol:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Må desverre skuffe en del av dere nå.

Her er et sitat direkte fra politiets innstruks:

Ethvert fartøy under 4(fire) meter, med vannjet, og forbrenningsmotor som fremdrift, er å regne som en vannscooter. Og skal straffeforfølges ved bruk i norsk farvann.

 

Så sørg i hvertfall at det er en større enn 14 fots båt dere gjør dette på da.

 

MVH

Yoopie

Link to post
Share on other sites

Den er over 4m ja. Men uansett så er den forskriften ikke laget for å ramme båter med vannjet, kun typiske scootere. De hadde vel litt problemer med å definere en vannscooter ettersom de lages i flere varianter, og valgte derfor en definisjon som kan ramme alle slike fartøy. Sitter man i en båt så tviler jeg på at det blir noe problem så lenge man bruker den noenlunde fornuftig.

Link to post
Share on other sites

Den er over 4m ja. Men uansett så er den forskriften ikke laget for å ramme båter med vannjet, kun typiske scootere. De hadde vel litt problemer med å definere en vannscooter ettersom de lages i flere varianter, og valgte derfor en definisjon som kan ramme alle slike fartøy. Sitter man i en båt så tviler jeg på at det blir noe problem så lenge man bruker den noenlunde fornuftig.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm, "ETHVERT"...", "...Og SKAL straffeforfølges... " - mine uthevinger.

 

Lyder ikke som en forskrift som er laget til å KUNNE brukes ved behov

Link to post
Share on other sites

Tenkta bare jeg skulle stille et litt banalt spørsmål ved hele problemstillingen...

 

Jeg har en Tohatsu 9,9 på en Askeladden 14". Motoren min har en egen gruntvanns innstilling hvor motoren låses helt oppe i vannflaten. Propellen er bare noen få centometer under vannflaten, men akkurat nok til å drive helt greit. Har brukt det flere ganger for å komme gjennom grunne mudrete steder hvor båten knapt går klar av bunn.

 

Har motoren din en slik innstilling? Om ikke - så kjøp deg en som har?:-)

 

AndersH

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

En Selco 14 er vel over 4 meter? 14fot*0,33m=4,6m

<{POST_SNAPBACK}>

Litt flisespikkeri men, 1 fot er vel 30,52 cm, 14 fot er fortsatt over 4 meter så det går greit.

Tenkte på de som skulle montere dette på en with jolle, med salen og styre fra scooteren.

Tror nok "Ole-politi" hadde helt greit kalt det en scooter da(lyden er lik, bevegelsesmønsteret er likt, betjeningsmåten er lik etc.)

 

mvh

Yoopie

Link to post
Share on other sites

Hmmm, "ETHVERT"...", "...Og SKAL straffeforfølges... " - mine uthevinger.

 

Lyder ikke som en forskrift som er laget til å KUNNE brukes ved behov

<{POST_SNAPBACK}>

Fungerer ikke slik i praksis, du vil aldri bli stoppet i en båt med vannjet og dømt etter denne loven! Jeg husker når denne loven ble innført. Og politiet uttalte da til media at hensikten er å ta typiske leketøy som vannscootere ol. . De brukte denne ordlyden for å kunne hindre at det tas i bruk nye leketøy som omgår loven ved å kalle seg noe annet enn "vannscooter".

Link to post
Share on other sites

Tenkta bare jeg skulle stille et litt banalt spørsmål ved hele problemstillingen...

 

Jeg har en Tohatsu 9,9 på en Askeladden 14". Motoren min har en egen gruntvanns innstilling hvor motoren låses helt oppe i vannflaten. Propellen er bare noen få centometer under vannflaten, men akkurat nok til å drive helt greit. Har brukt det flere ganger for å komme gjennom grunne mudrete steder hvor båten knapt går klar av bunn.

 

Har motoren din en slik innstilling? Om ikke - så kjøp deg en som har?:-)

 

AndersH

<{POST_SNAPBACK}>

Joda den har grunntvannsinnstilling og bruker den når jeg kan. Men man må jo ha motoren så langt ned at propellen får skikkelig tak og vanninnsuget kommer nedi vannet. Dette fungerer greit noen ganger, men på lavvann så slår propellen i steiner innimellom.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...