Mouche Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 10 hours ago, Lars H. said: Har du glemt alle med seilebåt som omtrent aldri har satt seil, men kun har kjøpt seilebåt fordi de får mer boligvolum i båten for samme prisen som for en motorbåt? Statistikken for grunnstøting ledes av de med pinnebåt. Er eierne av disse båtene også de som kan minst, oppfører seg dårligst på sjøen og statistisk sett har flest ulykker med personskade og/eller dødsfall? Forøvrig skjer de fleste grunnstøtninger i farvann der fører er kjent, i alle fall hevder forsikringsselskapene det; https://www.nrk.no/vestfold/500-grunnstotinger-i-sommer-1.13646206 Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lazyjack Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 9 hours ago, Lars H. said: Og det utnyttes til det ytterste og ignoreres når de ikke seiler. Men hva som de med pinnebåter krysser av på en prøve, er jo noe helt annet. Da er det jo ikke noen motorbåter i nærheten. Denne generaliseringen din er fordummende Lars. Vi opplever alle folk som oppfører seg dumt men det betyr ikke at de fleste gjør det. Link to post
nordan family 27 Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Jeg trenger ikke båtførerprøven. Men jeg tok den for snart 30 år siden. Så tok jeg nylig D5L. Ble overrasket over hvor mye jeg burde kunne - selv i dagseilas i indre Oslofjord. Vi ferdes også i «plaskebassenget» sammen med store yrkesfartøy som følger et regelsett som (i teorien) også gjelder for oss andre også. Tror mange som mener de klarer seg godt nok gjør det fordi «de andre» som kan bedre tar hensyn når man ikke helt følger boka selv. Men da klarer man seg for så vidt «godt nok» også. Tok D5L for å få eget kunnskapsnivå løftet litt. Skal ikke ha så stor båt at sertifikatet trengs. Det var veldig nyttig - anbefales! Link to post
JRK Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Hei, Om målet er at de før 1980 også burde ha båtførerprøve, så prøver jeg meg på følgende resonement. "Elevene" hadde hatt båt I mange år og det værste de hadde opplevd så langt var landkjenning under kjølen eller/og noen bøyde propellblader. Jeg tok båtførerprøven først som niendeklassing I 1976 og senere på 90 tallet. Det værste jeg har vært ut for er jo akkurat det samme som disse. Da kan man jo trekke den konklusjonen at livserfaring på sjøen er like bra som båtførerprøven og da er kanskje ikke den regjeringen som innførte dette så dum allikevel. En parallell. Vi må alle ta førerkort, alle kræsjer, men de yngre mest (Tror jeg). Med andre ord livserfaring er minst like viktig som teoretiske prøver. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Lars H. skrev for 11 timer siden: Har du glemt alle med seilebåt som omtrent aldri har satt seil, men kun har kjøpt seilebåt fordi de får mer boligvolum i båten for samme prisen som for en motorbåt? Statistikken for grunnstøting ledes av de med pinnebåt. Mente ikke å glemme de som går rett i seilbåt, derfor jeg nevnte endring i hvem som er seilere de siste 20 ish årene. At de går mer på grunn med seilbåt er jo litt logisk, men sier vel også noe om endringen i brukere. En endring som jeg ser på som positiv. Seiling var alt for lenge snobbete og ekskluderende. Nå er det for alle, også de uten allverdens erfaring. Ang konkurranseseiling så er det ikke sjeldent en stor fordel å ha svært god kunnskap om staker/grunner og skjær for å kunne knipe noen meter. Gjelder ikke jolleseiling på olympisk bane osv, men i større båter/seilaser. Deltar man i feks Koster rundt så leser man kart for å si det sånn :-) Link to post
Mulligan Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Lars H. skrev for 20 timer siden: interne vikepliktsregler for pinnebåter osv. Hva er det for noen regler? Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Det er de reglene jeg ikke kan, men det har visst noe med hvordan vinden kommer inn seilbåtene seg imellom. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 57 minutes ago, Lars H. said: Det er de reglene jeg ikke kan, men det har visst noe med hvordan vinden kommer inn seilbåtene seg imellom. Typisk unyttig kunnskap for oss med motorbåt . . . Ellers er det ikke bare teoretiske kunnskaper som skal til. Du bør også kjenne din egen båt og være i stand til å løse problemer ev teknisk art når de oppstår (og det gjør de før eller siden) for sikker ferd til sjøs. Motorproblemer, tett filter, varmgang, lekkasjer, flatt batteri, . . . . . Har hjulpet mange hjelpeløse båfolk med ganske elementære saker gjennom årene. Like hyggelig å hjelpe hver gang, men det forundrer meg av og til hvor lite noen (gjelder ikke alle . .!) kjenner sin egen båt og hvor lite verktøy og reservedeler noen har med seg . . . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 At enkelte ikke kjenner sin egen båt, forundrer meg også. Men en må vel innse at noen kun ser på båten som et "fremkomstmiddel" og andre ser på den som et "prosjekt", med alle grader imellom. Og slik må det vel være, vi er alle forskjellige, både når det gjelder båt og ellers i livet. Men jeg må si at jeg stusser litt når det her på forumet kommer spørsmål som: "Jeg har fått en ekkel kloakklukt i båten og det skal visstnok være en tank for septik i båten, kan noen fortelle meg hvor den kan befinne seg?" Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 (redigert) 14 hours ago, Lars H. said: Statistikken for grunnstøting ledes av de med pinnebåt. Det er nok flere grunner til at seilbåter opptrer oftere i forsikringsselskapene grunnstøtingsstatistikker. En kortkjølet moderne seilbåt får nesten alltid omfattende skader ved grunnstøtinger over 2-3 knop. En motorbåt hvor kjølen er det dypeste punktet får ofte ingen eller kun mindre skader ved grunnstøtinger og skaden repareres utenom forsikringen. Det skal også legges til at det i mange tilfeller er mer krevende å seile enn å gå for motor. Man skal håndtere seil samtidig som man skal navigere og i områder med mye trafikk så kan det bli litt stressende og man går kanskje for nær en stake, for nær land eller lignende. Det er selvsagt ingen unnskyldning for dette skal en seiler kunne men kan kanskje forklare hvorfor det er mer krevende å seile enn å sitte i et sete med kartolotteren rett foran seg. Redigert 19.Mars.2018 av Lazyjack (see edit history) Link to post
Mulligan Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 NilsPils skrev 37 minutter siden: Typisk unyttig kunnskap for oss med motorbåt . . . Tja, det er pensum til båtførerprøven. Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 (redigert) Og det sier litt om denne "prøven". At disse reglene er beskrevet i læreboken er forsåvidt greit, men håper det ikke er spørsmål innen dette i selve prøven. At en ihuga motorbåteier som aldri kunne tenke seg å sette sine bein i en seilebåt skulle risikere å stryke pga. dette, virker for dumt. Redigert 19.Mars.2018 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 (redigert) Nei, det er ikke dumt. Kjennskap til disse reglene gjør at vi slipper gnål om seilbåter som virrer hit og dit. Redigert 19.Mars.2018 av Mulligan (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Kanskje seilerne kunne sluttet å "virre hit og dit" når det er mye trafikk med andre båter uten seil i "trange" farvann? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kapt Skuteløs Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Lars H. skrev 5 minutter siden: At enkelte ikke kjenner sin egen båt, forundrer meg også. Men en må vel innse at noen kun ser på båten som et "fremkomstmiddel" og andre ser på den som et "prosjekt", med alle grader imellom. Og slik må det vel være, vi er alle forskjellige, både når det gjelder båt og ellers i livet. Men jeg må si at jeg stusser litt når det her på forumet kommer spørsmål som: "Jeg har fått en ekkel kloakklukt i båten og det skal visstnok være en tank for septik i båten, kan noen fortelle meg hvor den kan befinne seg?" Slik må det jo bli. Bransjen, media og vi, reklamerer jo med at Sjøen er for alle. Slik vil vel også de fleste at det skal være. På landjorda er det jo ikke noe bedre, veldig mange aner ikke en gang hvordan de peiler olje på bilen sin. Link to post
Lazyjack Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 1 hour ago, Lars H. said: Og det sier litt om denne "prøven". At disse reglene er beskrevet i læreboken er forsåvidt greit, men håper det ikke er spørsmål innen dette i selve prøven. At en ihuga motorbåteier som aldri kunne tenke seg å sette sine bein i en seilebåt skulle risikere å stryke pga. dette, virker for dumt. Hvis du har slik kunnskap så vil du på forhånd kunne forutse hvilke manøvrer seilbåter vil komme til å gjøre. På den måten vil det du oppfatter som "virring" fremstå som ganske logisk. Det skal likevel ikke underslås at seilere selvsagt også kan og gjør feil og at det finnes mange eksempler på trange farvann der seilere med fordel kan gå for motor om de har. Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Lazyjack skrev 5 minutter siden: Det skal likevel ikke underslås at seilere selvsagt også kan og gjør feil Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 6 hours ago, Lars H. said: Kanskje seilerne kunne sluttet å "virre hit og dit" når det er mye trafikk med andre båter uten seil i "trange" farvann? Definer trnagt farvann! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Nei, det er det nok ingen klar definisjon på. Jeg tror nok at de som "virrer hit og dit" har en helt annen oppfatting av det enn jeg måtte ha. Men nå skal jeg heller trekke meg ut av denne tråden. Imorgen blir det tur til havnen for å fjerne "burka'n" på båten. Da slipper forhåpentligvis vinterdepresjonen og jeg blir litt blidere, he he. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Da får du vel en sommerdepresjon istedet, hvis du ser en seilbåt i havnen LarsH S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Nei da, det er minst like mange trivelige seilere som motorbåtfolk. Er dere klar over at det er VÅRJEVNDØGN imorgen? Dagen er blitt like lang som natten, og blir bare lengre og lengre for hver dag, - i hele landet! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 8 hours ago, Lars H. said: Nei da, det er minst like mange trivelige seilere som motorbåtfolk. Tror du nå i farten har glemt at det er langt flere motorbåter enn seilbåter så andelen trivelige seilere er da langt større enn andelen trivelige motorbåtførere? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Eika Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Unge er faktisk flinkere enn eldre til å kjøre syns jeg. Årligt har vi 300-350 opplagskunder og jeg vet ikke hvor mange butikk kunder som er innom iløpet av sommeren, men folk i 20-30åra kjører faktisk endel bedre enn folk i 50-60åra, og unnskyldningene fra gamlingene er gjerne "det er no gærent med den elektroniske gir/gass spaken" "i gamledager hadde vi waier styring, ikke elektrisk søppel" "svært så smale bryggeplasser dere har" Men de unge kommer gjerne med den samme unnskyldninga "jeg er ikke helt vant til båten, det kommer seg vel med noen timer kjøring" Link to post
Bidevind Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 (redigert) Lars H. skrev for 11 timer siden: .... Imorgen blir det tur til havnen for å fjerne "burka'n" på båten. Da slipper forhåpentligvis vinterdepresjonen og jeg blir litt blidere, he he. Når presenningen er av vil nok vinterdepresjonen etter hvert slippe taket. Ønsker deg en god sesong på vannet. Redigert 20.Mars.2018 av Bidevind (see edit history) Link to post
hanto1 Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Folk flest kjører veldig fint og greit, selv om man ikke kan kardinalmerkene på rams med symbol og farger, eller bruker 2 forsøk på å legge til ved kai eller i båsen. Det er værre med dem som ikke følger med eller nistirrer ned i kartplotteren i stedet for å holde utkikk. Noen gamle burde absolutt ha litt oppfriskning , men om man har hatt et aktivt båtbruk i 40+ år så skal man være ganske treg i pappen om man ikke da har opparbeidet seg kunnskap nok til sikker seilas. Teori er vel og bra men etter diverse kurs med mob & livbåt sammen med skippere og styrmenn fra handelsflåten så var antall striper på ermet ingen garanti for at man kan føre og legge til med liten båt. På den ene tankbåten jeg var på var det 2. maskinistens oppgave og legge livbåten inntil slik at krokene kunne festes når vi skulle hives ombord igjen. 1 styrmannen var ikke vant til liten båt og knotet fælt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn