Jump to content

Eldre og erfaren, men hva med båtvett? (Manglende båtfører bevis)


Knallipadden

Recommended Posts

Spennende artikkel hentet fra Redningsselskapet. 4 voksne menn med lang erfaring i båt,  men med uten båtførerbevis blir testet for sine kunnskaper. Hvordan tror dere det går? Kanskje en tankevekker at folk født før 1980 slipper å ta båtfører bevis hvis de skal føre stor og/eller rask båt. Tror dere dette resultatet representerer virkeligheten? 

 

https://www.redningsselskapet.no/nyheter/eldre-og-erfarne-men-hva-med-batvettet/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

" Tror dere dette resultatet representerer virkeligheten? "

 

Ja. 

 

Men samtidig tror jeg ikke båtførerprøven i seg selv har mye å si ifht om man ferdes trygt på sjøen. Erfaring har faktisk mye å si, også selv om man stryker på båtførerprøven. 

 

Link to post
Pinkvin skrev 1 minutt siden:

" Tror dere dette resultatet representerer virkeligheten? "

 

Ja. 

 

Men samtidig tror jeg ikke båtførerprøven i seg selv har mye å si ifht om man ferdes trygt på sjøen. Erfaring har faktisk mye å si, også selv om man stryker på båtførerprøven. 

 

Til dels enig. Man ferdes ikke trygt på sjøen uten erfaring selv med bare båtfører prøve, men det er skummelt når folk ikke vet hvem som har vikeplikt, hva forskjellige sjømerker betyr osv. 

Link to post

Det er vel som alt annet. Ting må repeteres, ellers så går det i glemmeboka. Så selv om en tok båtførerprøven som 16-åring, tror jeg ikke at jeg hadde vært noe bedre i dag. (undertegnede er 50 år nå ) Men jeg pleier som regel å lese litt hver vinter for å friske opp. Samtidig ligger som regel boka like ved førerplassen. Så er det sjømerker jeg er usikker på, så blar jeg det fort opp.

Men er usikker på om jeg hadde bestått eksamen om jeg skulle tatt den i dag.. På tross av at jeg leser litt nå og da.

Link to post

Tar en online kurs nå. Det blir en del pugging av ting som er irrelevant for meg men som jeg forstår må være med i prøven for å få det mest mulig helhetlig. Som for eks. når skal jeg heise flagg i Nord-Norge på vinterstid eller alle de forskjellige lanterne føringer til fiskerbåt med og uten trål eller slepebåter, osv., osv.

Mye blir glemt bort 5 minutter etter at jeg har bestått prøven.

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Jeg er 43-årgang og er dermed fritatt for å ha båtførerbevis, men jeg tok det rett etter at jeg kjøpte meg båt i 1987. Men om jeg hadde bestått prøven nå idag? Neppe, jeg hadde nok strøket på lanterneføringer på fiskebåter, interne vikepliktsregler for pinnebåter osv. Men jeg har sluttet med nattseilas, og pinnebåter holder jeg meg langt unna. Kommer jeg nær en pinnebåt, viker jeg tydelig uansett. Men betydningen av oppmerking av leien, er jeg sikker på, forstår ikke at det går an å klare seg på sjøen uten slike kunnskaper.

 

Så, det er nok en del jeg har glemt fra båtførerprøven, men det som betyr noe, tror jeg at jeg har kontroll på. Og litt erfaring har jeg nok opparbeidet meg i løpet av alle disse årene. Navigering uten kartplotter og GPS tror jeg nok jeg har 100% kontroll på. Jeg navigerte jo med "gammeldags" kompass, papirkart og parallellforskyvere og vinkelhaker (alt tilgjengelig ombord fremdeles) fra 1987 frem til 1994 da jeg fikk GPS og til 1997 da jeg fikk meg en 10" kartplotter.

 

Så jeg tror nok en del av oss "gamlinger" klarer seg godt på sjøen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Guest Avmønstret#

Er også "100 år siden" jeg tok båtførerprøven og helt ærlig så syns jeg mye av det jeg lærte så og si "følger meg" rent praktisk når jeg er ute med båten. Dvs at mye repeteres av seg selv. Særlig merker jeg det når jeg kjører Nintendo ifht navigeringen, da kverner lærdommen fra å føre bestikk i bakhodet. Jeg vil vite hvilken kompasskurs jeg har på lengre legger, jeg legger waypoints der jeg får visuell bekreftelse, feks ved ett sjømerke/holme osv. Jeg gjør "krysspeilinger" (nei, jeg bruker ikke peilekompass men vrir skallen og sjekker "nå som vi er her skal jeg se x i den retningen der, yepp, da er vi på plass" type krysspeiling") Og jeg prøver å planlegge med utgangspunkt i at vi må ha marginer for å gjøre feil. 

 

Men jeg kjøper ikke "jeg holder bare unna alt jeg ikke skjønner" logikken. Kanskje greit i en tom fjord på vestlandet, men hvordan kan man ferdes trygt feks i fellesferien på Sørlandet eller svenskekysten? Da må man ha amfibiekjøretøy så en kan dra rett på land hvis det kniper ;-) 

 

Kona tok båtførerprøven sist vinter og også roret nedover svenskekysten. Utover det rent formelle og tekniske så prøve jeg å gi av min erfaring ifht å tenke en del steg fremover, plassere seg/båten defensivt for å gi seg selv og andre handlingsrom (og her er det stor forskjell på å gå med motor og å seile..), men det viktigste, ta aldri for gitt at andre båter kan reglene og gjør det du forventer at de skal gjøre ut fra situasjonen. Vær forberedt på at de gjør det stikk motsatte, dvs det som åpenbart er både galt og dumt å gjøre. 

 

Det å ferdes trygt krever en del grunnleggende forståelse, men aller mest erfaring. Det hjelper kanskje litt å ha rett hvis det smeller, men det beste er å unngå at det skjer i det hele tatt :-) 

 

 

Link to post
Pinkvin skrev 8 minutter siden:

Særlig merker jeg det når jeg kjører Nintendo ifht navigeringen, da kverner lærdommen fra å føre bestikk i bakhodet. Jeg vil vite hvilken kompasskurs jeg har på lengre legger, jeg legger waypoints der jeg får visuell bekreftelse, feks ved ett sjømerke/holme osv. Jeg gjør "krysspeilinger" (nei, jeg bruker ikke peilekompass men vrir skallen og sjekker "nå som vi er her skal jeg se x i den retningen der, yepp, da er vi på plass" type krysspeiling") 

 

Ja, er ikke dette du nevner en selvfølge? Men noen ganger kan en tro at når noen ser på kartplotteren at det er klart rett frem og løfter blikket og ser holmen rett fremfor velger: "Den holmen kan ikke være der, det må være feil i naturen, så det er bare å fosse frem!"

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Og hva så . . ?

 

For meg illustrerer dette bare hvor lite verdt båtførerprøven er. For mange av oss er de vanskeligste spørsmålene lite relevante til vår båtbruk og har ofte også lite relevans til sikkerheten til sjøs. For ordens skyld: jeg er blant de aller eldste på forumet, men valgte å avlegge prøven den gang den var frivillig for alle.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Guest Avmønstret#
Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Mistenker at resultatene ville blitt bedre om de hadde valgt 4 seilere i samme alder.

 

Tenkte det samme men hadde nettvett nok til at jeg ikke turte å skrive det :-D

 

Navic II skrev for 1 time siden:

 

Fordi?

 

Det er ikke sånn nå lengre men tidligere så hadde ganske mange seilere bakgrunn fra konkurranse/jolleseiling og hadde gjennomgått opplæring, eller hadde grunnleggende forståelse av vikepliktsregler. Kan man konkurransereglene for seiling så kan man fort litt. Og i slike miljøer er det ganske mye fokus på god sjømannskap generelt. Seilere fra slike miljøer legger stolthet i å "kunne sine saker". Men de siste 20 årene har mye endret seg. Til tross for det tror jeg terskelen for å begynne med seilbåt er hakket høyere så det tiltrekker kanskje folk som har mer genuin interesse. Idolstjerner kjøper ikke seilbåt for å dra til gjestehavna i Tønsberg og flashe pengene sine ;-)

 

En annen ting er at seilere ferdes i trege båter, en kan ikke "kjøre seg utav" en situasjon. Og til sist, når man stikker dypt så har man plutselig en økt interesse i å kjenne litt til dybdene der man ferdes :-) En kan ikke bare "kjøre" rundt og holde seg unna alt som stikker opp av sjøen. 

 

Men det viktigste er kanskje at seilbåter stort sett er for spesielt interesserte, og spesielt interesserte er akkurat det, spesielt interesserte. Og akkurat det resulterer ofte i at man lærer seg litt mer. 

---

Mener at ulykkestatistikken vel viser dette også. Til tross for at seilere ferdes lengre og mer utpå sjøen og faktisk seiler, noe mange tror øker risiko, så var det vel ingen norske seilere som døde i fjor? Men i motorbåter derimot. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Pinkvin skrev 56 minutter siden:

 

Tenkte det samme men hadde nettvett nok til at jeg ikke turte å skrive det :-D

 

 

Det er ikke sånn nå lengre men tidligere så hadde ganske mange seilere bakgrunn fra konkurranse/jolleseiling og hadde gjennomgått opplæring, eller hadde grunnleggende forståelse av vikepliktsregler. Kan man konkurransereglene for seiling så kan man fort litt. Og i slike miljøer er det ganske mye fokus på god sjømannskap generelt. Seilere fra slike miljøer legger stolthet i å "kunne sine saker". Men de siste 20 årene har mye endret seg. Til tross for det tror jeg terskelen for å begynne med seilbåt er hakket høyere så det tiltrekker kanskje folk som har mer genuin interesse. Idolstjerner kjøper ikke seilbåt for å dra til gjestehavna i Tønsberg og flashe pengene sine ;-)

 

En annen ting er at seilere ferdes i trege båter, en kan ikke "kjøre seg utav" en situasjon. Og til sist, når man stikker dypt så har man plutselig en økt interesse i å kjenne litt til dybdene der man ferdes :-) En kan ikke bare "kjøre" rundt og holde seg unna alt som stikker opp av sjøen. 

 

Men det viktigste er kanskje at seilbåter stort sett er for spesielt interesserte, og spesielt interesserte er akkurat det, spesielt interesserte. Og akkurat det resulterer ofte i at man lærer seg litt mer. 

---

Mener at ulykkestatistikken vel viser dette også. Til tross for at seilere ferdes lengre og mer utpå sjøen og faktisk seiler, noe mange tror øker risiko, så var det vel ingen norske seilere som døde i fjor? Men i motorbåter derimot. 

Godt poeng.. Har selv ikke pinnebåt og kommer nok aldri til å kjøpe det heller. For oss, så går det litt i seneste laget. Men du har uansett ett godt poeng i det du skriver.  Så er det noe med det å ta hensyn og vise hensyn.. Jeg kjøpte min første båt når jeg var 12 år. Hadde spart en god stund. Første året, ble det å ro.. Hadde penger kun til båten den gangen. Året etter, ble det en 4hk osv osv. Poenget mitt, er at jeg kan love deg jeg var forsiktig med den båten. For å ikke snakke om når jeg fikk kjøpt meg motor. Kunne jeg se bunnen, så var det tomgang inn til land.. Ut fra dette, så ble det til at en lærte seg merker, lese sjøkart + + +  Gjør fremdeles feil når jeg er på sjøen, men tviholder ikke på retten og tar det veldig med ro når det er mye trafikk og små båter..

Link to post
Pinkvin skrev for 1 time siden:

Det er ikke sånn nå lengre men tidligere så hadde ganske mange seilere bakgrunn fra konkurranse/jolleseiling og hadde gjennomgått opplæring, eller hadde grunnleggende forståelse av vikepliktsregler.

 

Men å drive turseiling i trange farvann med lykter, merker og staker lærte de seg ikke. Det var ikke der seilasene foregikk.

 

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Men de siste 20 årene har mye endret seg. Til tross for det tror jeg terskelen for å begynne med seilbåt er hakket høyere så det tiltrekker kanskje folk som har mer genuin interesse.

 

Har du glemt alle med seilebåt som omtrent aldri har satt seil, men kun har kjøpt seilebåt fordi de får mer boligvolum i båten for samme prisen som for en motorbåt?

 

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Mener at ulykkestatistikken vel viser dette også.

 

Statistikken for grunnstøting ledes av de med pinnebåt.

 

Skal vi fortsette med diskusjonen hvem som har best båt, er flinkest med båt, har penest mamma, har sterkest far . . . ., tror jeg at jeg finner frem popkornet serv om det ikke er fredag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lazyjack skrev 20 minutter siden:

og i tillegg også kjenner vikepliktregler mellom motorbåter.

 

Og det utnyttes til det ytterste og ignoreres når de ikke seiler. Men hva som de med pinnebåter krysser av på en prøve, er jo noe helt annet. Da er det jo ikke noen motorbåter i nærheten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Man blir som sagt ikke en god fører teknisk av å ta båtførerprøven, men man skal kunne mer enn å føre en båt også. Selv hadde jeg vokst opp i båt og lærte mye nytt når jeg i voksne alder tok båtfører bevis. Mye på sjøen er sunn fornuft, men jeg kunne for ekempel ikke nok om ledens hovedretning, fartsgrenser i forhold til land, badeplasser, i forhold til vikeplikt ovenfor seilbåter, ulike kartsymboler, hvike sektor som er trygg å seile i i forhold til fyr. Hvordan jeg skal identifisere fyr i forhold til navigering, kardinal merker, varder og båker, mm. Hvis dere leser teorien til båtfører prøven er det mye nyttig (og unyttig) info man får med. Jeg føler selv jeg har blitt en tryggere båtfører etter å ha tatt båtfører beviset selv om jeg har klart meg helt fint og ikke har gjort noen store brølere før jeg tok det. Jeg tok alltid hensyn til andre båter, spesielt store. Jeg mener at i eller rundt store byer med mye båttrafikk er der ekstra viktig å vite hva man skal gjøre i ulike situasjoner. Andre steder i landet med lite trafikk fungerer det greit å bare være kjent. Man lærer mye av å være på sjøen også, men man lærer ikke alt uten å systematisk gå gjennom det. Da er et kurs fint.

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...