Jump to content

Eldre og erfaren, men hva med båtvett? (Manglende båtfører bevis)

Knallipadden

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Målet for ferdsel på sjøen må være litt mer enn å ferdes trygt syns jeg. Om det er eneste målet så er vel vestpåbud, promillegrense nesten nok.

Skal vi kunne ferdes sammen på en god og konstruktiv måte, i ett bilde med stadig mer trafikk på sjøen, så er mer kunnskap veien. 

Selv tror jeg også at mer kunnskap, om så gjennom "mild tvang" som kravet om båtførerprøve for alle født etter 80, gjør at de som faktisk har tatt prøven vil oppleve mer trygget og glede ved å ferdes på sjøen. Kanskje en også kan føle seg tryggere og utvide horisonten ifht båtbruken litt? 

Mulligan skrev On 19.3.2018 at 12.21:

Nei, det er ikke dumt.

Kjennskap til disse reglene gjør at vi slipper gnål om seilbåter som virrer hit og dit.

Mon tro om det kanskje hadde vært dummere om det var seilere som strøk på båtførerprøven grunnet ting som kun gjalt motorbåt og interne regler der. Etter å ha måttet pugge masse info de aldri ville ha bruk for... 

Motorbåtfolk ser gjerne nytten av differensiert opplæring, mens seilbåtfolk mener alle må lære det samme, utfra det pensum som er i dag. Det er tydelig at seilere burde ha et vesentlig mye mer innholdsrikt pensum. Seilere kan hele tiden nevne at seilbåter er vanskelige å styre og manøvrere. Får alvorligere skader ved grunnstøtinger. Og disse ting på tross av vesentlig lavere fart enn motorbåter. Her bør KNBF se på om seilbåter i sin helhet bør forbys eller i det minste reguleres kraftig...

:wflag:

Bare to dager igjen til sjøsetting nå :wink:

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

De erfarne uten båtførerprøven vil alltid være bedre skippere enn ferske med båtførerprøven. Teori er kjekk for førstegangsbåtførere, men lite nytting for de med mye erfaring. Jeg ser ikke nytten for de født før 1980 skal trenge båtførerprøven.

Har faktisk påtførerprøven selv. Vant ett veddemål på om jeg klarte å bestå båtførerprøven uten å lese, altså ta eksamen uten noen som helst forarbeider. Uten veddemålet hadde jeg aldri hatt båtførerprøven. Om jeg lærte noe av å ta påtførerprøven; overhodet ikke.

Seilere har i tillegg til vanlige sjøveisregler (som er de samme som under seilskutetiden) kappseilingsregler. Der begynner det å bli mye morro for regelnerder. Legg på apendixet for matchracing som blandt annet brukes i America's cup. Og alle bøkene om tolkningen av regler og apendixet. Har noen tusen timer med lesing, diskusjoner, seminar, videoer etc på de reglene. Sjøveisreglene blir plutselig veldig enkle der  hovedregelen er å unngå sammenstøt. Mens i matchracing er det om å gjøre å påføre det andre laget en straff, dermed er tolkningene veldig smale.

Det er fornuftig at de som ferdes på sjøen har de grunnleggende ferdighetene som ligger i båtførerprøven. Men det er bare starten. Kunnskapsnivået bør være en del høyere. Ut fra observasjoner på fjorden har de fleste gode ferdigheter. Unntakene er noen få, er ikke overrasket hvis de har båtførerprøven.

Guest Avmønstret#

Må innrømme at jeg blir litt, *vekte ordene på gullvekt*, øh, matt kanskje når noen skriver "pinnebåter som virrer hit og dit". 

Altså, vi ferdes sammen på sjøen, seilbåtene har vært der siden gudene vet når. Motorbåtene kom sånn ca for rundt hundre+ år siden. Og vi har ferdes i sammen siden dengang. 

Min påstand er at om man skal ferdes trygt i sammen så må man ha litt, ikke mye men litt grunnleggende kunnskap om hvordan ulike båttyper fungerer på sjøen. Å skjønne det grunnleggende av seiling tar kanskje 10 minutt med konsentrasjon. Om en vil studere youtube eller noen tegninger.. går ut på det samme. 

Føler man seg utrygg på sjøen fordi man ikke forstår noe av hvordan andre båter fører seg, være seg motorbåter, lastebåter, ferger, seilbåter, selbrett, robåter, kajakker osv så må man øke sin kompetanse. 

Hvis man har ferdes på sjøen over lang tid og fortsatt ikke forstår, ja da vet jeg ikke helt. Men båtførerprøven er kanskje en god start? 

Eller bruke 3 minutter på denne skissen (finnes på norsk også): 

Vindretninger.jpg.d08e11ac452c152234ab61de9abecfe8.jpg

--

Og uansett, jeg legger ansvaret på den som ikke skjønner, føler seg utrygg osv å selv ta tak i problemet og gjøre noe med det. 

Den skissen forsto jeg absolutt ingenting av. Jeg kunne jo fleipe med at om jeg møtte 11 seilebåter i en slik formasjon, ja da, da holdt jeg meg langt unna. Men jeg aner at det har noe med hvordan de skal vike for hverandre med vinden forskjellig inn på seilene. Og her var det helt nye ord for meg. Da jeg tok båtførerprøven var det snakk om le og lo, styrbord halser og annet. Kanskje det hadde vært lurere med å legge ut den norske versjonen, med forklaring? Men takk for forsøket, jeg forsto imidlertid null.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Pinkvin skrev for 12 timer siden:

Vindretninger.jpg.d08e11ac452c152234ab61de9abecfe8.jpg

--

Jeg vet! No sail zone er der jeg kan ferdes med motorbåten min fordi seilbåten har vind fra feil retningen og ligger helt still her «in irons». Da lærte jeg noe nytt J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

17 hours ago, pacuare said:

Seilere har i tillegg til vanlige sjøveisregler (som er de samme som under seilskutetiden) kappseilingsregler. Der begynner det å bli mye morro for regelnerder. Legg på apendixet for matchracing som blandt annet brukes i America's cup. Og alle bøkene om tolkningen av regler og apendixet. Har noen tusen timer med lesing, diskusjoner, seminar, videoer etc på de reglene. Sjøveisreglene blir plutselig veldig enkle der  hovedregelen er å unngå sammenstøt. Mens i matchracing er det om å gjøre å påføre det andre laget en straff, dermed er tolkningene veldig smale.

Joda mye lesestoff i kappseilingsregler men i motsetning til sjøveisreglene trenger man ikke kunne disse om man ikke deltar i i kappseiling selv. Derimot er det jo en selvfølge, selv om enkelte her hevder noe annet, at alle båtførere kjenner alle sjøveisreglene, også de som gjelder seilbåter i mellom.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Mulligan skrev On 19.3.2018 at 11.56:

Tja, det er pensum til båtførerprøven.

og ikke så dumt å kunne/forstå,

det er en del ganske store pinnebåter i fjorden, 50 fot og langt oppover

disse interne vind/pinnebåt reglene gir andre båter en ganske god pekepinn

på hvilken seilbåt som snart vil endre kurs og også en god pekepinn på i hvilken retning

ikke så dumt å være obs på det

V8 rules.

Om jeg hadde mye penger, og enda mindre vett så kunne jeg uten noe slags kunnskap kjøpe og kjøre en motorbåt på 49 fot og 15 -20 tonn i 30 knops fart brilljert og herjet ute i den Norske skjærgården.

min onkel fra Lena på Toten kjøpte seg en eldre princess på nærmere 40 fot i fjor sommer og bruker vel rundt 30 minutter på å klappe til kai. Ellers forteller han med stor stolthet hvor mye drivstoff han klarer å bruke i løpet av en helg. 

Kjetil1 skrev On ‎20‎.‎03‎.‎2018 at 15.26:

Mon tro om det kanskje hadde vært dummere om det var seilere som strøk på båtførerprøven grunnet ting som kun gjalt motorbåt og interne regler der. 

Fortell, fortell, fortell oss mer.

Venter i spenning på å få høre hva som gjelder motorbåt, og spesielt de interne reglene der.

I og med at jeg innimellom må kjøre motorbåt, kan det være greit å kjenne disse "interne" motorbåtreglene.

Motorseiler her, det gikk opp for meg her for noen år siden, velg fra begge leire.

Når det blir trafikk og jeg er mer forvirret enn man bør være, da bare slår jeg av motoren og heiser seil. Alle problem løst. Vik fra meg motorbåter. Kommer det en seiler, tar jeg ned seilene og legger meg i "No sail zone" fra bildet over.

:giggle:

Redigert av Midtpinne (see edit history)
dobsen62 skrev 52 minutter siden:

Fortell, fortell, fortell oss mer.

Venter i spenning på å få høre hva som gjelder motorbåt, og spesielt de interne reglene der.

I og med at jeg innimellom må kjøre motorbåt, kan det være greit å kjenne disse "interne" motorbåtreglene.

Hadde det vært noen interne regler skulle jeg gjerne fortalt. Men, innlegget var en tenkt situasjon. En del seilere mener at andre, les motorbåtfolk skal kunne alt som har med seilbåt å gjøre, slik at det blir lettere for seilere å manøvrere disse seilbåtene, som de gang på gang sier er så vanskelige å manøvrere. De stikker gjerne inn små setninger i forsøk på å omvende de andre. Gjerne som svar på ting som feks; "Jeg har problem med at sot fra eksos legger seg på akterspeilet på min motorbåt. Hva kan jeg gjøre?" Og får til svar: Kjøp seilbåt, da slipper du problemet." Eller; "Jeg vurderer å flytte inn i båt, hva velger jeg?" Svar: "Seilbåt selvfølgelig! Alt annet er rådyrt, motoren(e)koster en formue å vedlikeholde osv osv" som om seilgarderobe, rigg og jeg vet ikke hva som trengs til seilbåter nærmest dumpes over seilbåten gratis tre ganger i året.

Flesteparten av seilere er helt ålreite, men jeg blir mega frustrert over de seilere som ikke ser lenger enn til sin egen mast og forventer at alle andre skal føye seg etter seilernes minste nykker. Aksepter at vi er forskjellige. Det gjør motorbåtfolk. Vi dømmer ikke seilere som folkeslag nedenom og hjem eller driver skremselspropaganda om at seilbåter er dårlig og dyrt og motorbåt er guds gave til båtfolket. Vær greie å ikke bruk angrep som beste forsvar hver gang ting diskuteres. Ikke tro at hver gang en motorbåteier er frustrert over seilbåtspesifike saker eller har møtt en navlebeskuende seiler, og ytrer det, er han ute etter seilere i sin helhet. Forsøk heller å hev forståelsen og toleransen overfor andre folk hos de seilere som tror de seiler America's Cup og mener verden skal stoppe og holde seg unna. Ikke mas på alle andre om at de/vi skal stoppe verden for dem.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Guest Avmønstret#
Framtia skrev for 5 timer siden:

Er bare å brøle BABORD når noen kommer i nærheten, så skjønner alle at man ikke har peiling, og man blir sluppet frem...

Men egentlig, sånn i turseilerpraksis så kan jeg ikke huske å måtte "stå på krava" om jeg seiler på styrbord halser. Men det er kanskje fordi de andre seilerene kan reglene og viker så tidlig at det aldri oppstår en reell vikepliktsituasjon. Og så må jeg innrømme at jeg til tider kan rote litt og blande regattaregler fra hine hårde dager med de allmenne reglene, og det er jo ikke så smart. 

Feks så gjelder vel "plass for land" også innen de allmenne reglene når man seiler, eller? Bare at det heter noe annet... eller noe? 

Har til gode å rope til en annen båt når jeg turseiler. Mens jeg liker at folk roper under regatta hvis de er i tvil om at andre skjønner deres intensjoner. Egentlig er ikke roping så dumt, i mangel av blinklys ;-) Men motorbåtene vil neppe høre en drit når de sitter i motorduren sin så... da ender vi på blinklys igjen da :-D 

Du leste det her først; Blinklyspåbud på alle seilbåter over 8 meter. ;-) 

Kjetil1 skrev for 4 timer siden:

Hadde det vært noen interne regler skulle jeg gjerne fortalt. Men, innlegget var en tenkt situasjon. En del seilere mener at andre, les motorbåtfolk skal kunne alt som har med seilbåt å gjøre, slik at det blir lettere for seilere å manøvrere disse seilbåtene, som de gang på gang sier er så vanskelige å manøvrere.

Når det gjelder vikeplikt, er det veldig enkelt. Motorbåter skal rett og slett holde av veien når vi seiler.

Vikeplikt seilbåter imellom trenger dere heller ikke å tenke på, dersom dere holder riktig avstand når vi seiler.

Ellers er manøvreringsegenskapene på en morderne seilbåt gode, når vi går for motor.

Problemet er at manøvreringsegenskapene under seiling, kan variere fra meget god til meget dårlig, avhengig av seilføring, vindretning og kurs.

I verste fall kan man miste styringen. (broach)

Jeg kan skjønne at en snekke med 6-7 knops fart, kan synes det er vanskelig å alltid holde av veien.

Personlig prøver jeg å unngå å havne i situasjoner med andre saktegående båter når jeg seiler, uavhengig om det er seil eller motorbåt det dreier seg om.

Tror heller ikke det er så mange, som ser på dette som ett problem.

Har truffet på rasshøl både med seilbåt og motorbåt, men de er heldigvis unntakene.

De aller fleste jeg treffer på sjøen er hyggelige mennesker, uavhengig av båttype.

Guest Avmønstret#

Skal ikke gjøre dette til noe mer enn det faktisk er. Folk har ulik bakgrunn, kommer fra ulike miljøer, møtes på sjøen og driver med sitt der. 

Å kategorisere "alle seilere er sånn" og "alle motorbåtfolk er sånn" er i bunn og grunn bare tøv hele veien. 

--

Ja, noen er "mer seilere" enn andre, og noen er "mer motorbåtfolk" enn andre, men hva så? Siste årene har jeg møtt stadig flere motorbåtfolk i seilbåt, som blir seilere, og det er også seilere som går over til motorbåt. 

Om jeg en dag kjøper meg ei snekke så er jeg jo fortsatt den jeg er. Det er jo ikke sånn at jeg plutselig syns seilbåter og seilere er plagsomme. Og vise versa. 

--

En kan jo heller ikke bli gretten når noen påpeker fordelene med motorbåt, eller ulempene med seilbåt. 

Så ja, jeg kan, personlig, ikke akseptere at motorbåtfolk og seilere er særlig forskjellige. Det er hva vi gjør det til og jeg kan ikke si at jeg har sett de store forskjellene på folka. Husk, alle båter med motor er motorbåter til de evt. heiser seila. Så vi alle er tross alt motorbåtfolk ;-) 

Pinkvin skrev 26 minutter siden:

....Husk, alle båter med motor er motorbåter til de evt. heiser seila. Så vi alle er tross alt motorbåtfolk ;-) 

....Husk, alle båter med motor er motorbåter til de evt. heiser seila og kutter ut motoren som fremdrift.

Ser nokon meiner at det ikkje har noko for seg at det er pensum ang vikeplikt for seglbåt i båtførarprøven, men: 
"Dersom du er født i 1980 eller senere og skal føre en fritidsbåt med lengde over 8 meter eller med motor større enn 25 hestekrefter, må du ha båtførerbevis." (https://www.sdir.no/fritidsbat/sertifikater/batforerbevis/
Derfor må ein også ha med kva reglar som gjeld når seglbåtar skal vike for kvarandre, når ein tar båtførarbeviset. Det spesifiseres ikkje om du fører motorbåt eller seglbåt når du tar beviset, så du skal kunne føre begge deler. 

Ellers trur eg båtførarbeviset hvertfall er ein god start for å få litt meir kjennskap til sjøen for dei som ikkje kan noko. I dag kan ein som er født i 1979 eller før, kjøpe seg ein 49-fotar og dure avgårde i 40 knop utan noko som helst kjennskap til det som skjer på sjøen. 
Skummelt for andre i fritidsbåtar, skummelt for dei som fører yrkesfartøy og ikkje minst for den som fører båten. 
Men at kun prøven er nok, har eg lite tru på. Erfaring må også til. 

Det er i grunnen kun disse to reglene nedenfor motorbåteiere behøver å kjenne til. Kjenner du disse to reglene vil du lett kunne forberede deg på hvilken av seilbåtene som vil endre kurs. 

1. Når hvert fartøy seiler med vinden inn på forskjellig side, skal det fartøy som har vinden inn om babord, holde av veien for det andre. (Huskeregel "Styrbord står")

2.

Når begge fartøy seiler med vinden inn på samme side, skal det fartøy som er til lovart, holde av veien for det som er i le.

I tillegg må du forvente at en som seiler med kurs rett på land normalt vil "slå"(vende 90 grader mot vinden) før båten går på land.

Når seilbåter "virrer" rundt er det disse enkle reglene de forholder seg til.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

tilleggsopplysning; en seilbåt som krysser mot vinden vil normalt forsøke å seile slik at vinden treffer båten med en vinkel på et sted mellom 40 og 50 grader, det gir normalt høyest fart i retning målet (f.eks ut fjorden). Derfor vil seilbåter normalt endre kurs i takt med at vinden endrer retning. Kan nok oppfattes som virring for de som legger terrenget til grunn, og ikke vindretningen (noe seilere må for kunne dra nytte av "motoren"). 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

aleksbe skrev for 3 timer siden:

Ellers trur eg båtførarbeviset hvertfall er ein god start for å få litt meir kjennskap til sjøen for dei som ikkje kan noko. I dag kan ein som er født i 1979 eller før, kjøpe seg ein 49-fotar og dure avgårde i 40 knop utan noko som helst kjennskap til det som skjer på sjøen. 

Dette eksemplet er det mange som drar frem, og jeg kjenner jeg blir litt lei. Ok, det finnes sikkert et par ny-rike og en og annen Idol stjerne som Mr. Fuentes  (36 fot) men flertallet av oss i store båter født før 79, har i det minste gått gradene fra langt mindre båter før vi ender opp i 40+ fot klassen, og har opparbeidet oss lang erfaring. Jammen har mange i denne klassen båtlappen eller D5L lappen også.  Jeg skjønner at en person født før 79 KAN kjøpe skute i 40+ fot klassen, men jeg tror det er uproblematisk få personer som har baller nok til å gjøre dette med 0 kompetanse. I tillegg er vi som er født før 79 en utdøende rase...

Høne, øl og hornmusikk!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...