Goodspeed Startet 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2018 Jeg sliter med å få løsnet varmeelement til varmtvannstanken pga et stag som holder noe av det elektriske av en eller annen grunn er sveiset så tett opptil varmeelementet at jeg ikke kommer innpå med spesialpipen jeg har kjøpt (41 mm), den er for tykk og det går nesten ikke an å Rikke staget siden det er så tett innpå sveisen. Jeg kommer ikke til med fastnøkkel da den blir for lang. Noen som har tips til hva annet jeg kan bruke? Rørtang funker ikke pga jeg ikke får nok kraft. Finnes det noen ters som bare kan festes på deler av kantene? Under ser dere dette staget som den sorte strømledningen er festet på Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Puntern Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Finn frem vinkelsliper og kutt bort ene siden av pipen. Da får du en spesial spesialpipe. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 http://www.luna.no/artikkel/5103002/10921005/ kan denne gjera jobben? den skal vera adskillig mindre godstykkelse enn ei pipe. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 (redigert) Jeg har spesialnøkkel til dette formålet. Hadde du bodd nærmere kunne du lånt av meg. Mulig du måtte slipe litt i godset på nøkkelen, men det hadde gått. Du får tak i den hos en rørgrossist. Men kjenner du en rørlegger, så kan du låne. En velutstyrt servicebil bør ha en sånn? Redigert 18.Mars.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Du sier at det ikke går med rørtang. Du snakker ikke om vannpumpetang? Hvis ikke går det normalt med en større. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Goodspeed Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Puntern skrev for 16 timer siden: Finn frem vinkelsliper og kutt bort ene siden av pipen. Da får du en spesial spesialpipe. Dinamo skrev for 15 timer siden: http://www.luna.no/artikkel/5103002/10921005/ kan denne gjera jobben? den skal vera adskillig mindre godstykkelse enn ei pipe. Komodo skrev for 7 timer siden: Du sier at det ikke går med rørtang. Du snakker ikke om vannpumpetang? Hvis ikke går det normalt med en større. Ja, det er er vannpumpetang jeg mente. Problemet er at det er litt trangt, så det er er ikke plass til en så stor tang. Tom Rør skrev for 8 timer siden: Jeg har spesialnøkkel til dette formålet. Hadde du bodd nærmere kunne du lånt av meg. Mulig du måtte slipe litt i godset på nøkkelen, men det hadde gått. Du får tak i den hos en rørgrossist. Men kjenner du en rørlegger, så kan du låne. En velutstyrt servicebil bør ha en sånn? Takk for tips og tilbud om lån. Jeg prøver å slipe ned godset på den pipen jeg har, så håper jeg det går. Om ikke må jeg prøve med en slik rørpipe, om den er tynn nok. Går for slip først og håper det holder at den ikke ryker. virker som elementet sitter rimelig hardt. Men sikkert ikke annet å forvente etter 20 år... Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Kva hensikt har den røyrstubben? Ser for meg at eg hadde brukt ein rettsliper og frest forsiktig på sveisen og så knekt den vekk. Men prøv først å slip litt av ei pipe, slik som piper til lambdamåler er laga. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Goodspeed Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Sjeldenutpå skrev 1 time siden: Kva hensikt har den røyrstubben? Ser for meg at eg hadde brukt ein rettsliper og frest forsiktig på sveisen og så knekt den vekk. Men prøv først å slip litt av ei pipe, slik som piper til lambdamåler er laga. jeg vet ikke helt om dette er standard eller noe hjemmelaget. Den eneste funksjon det har nå er å feste /holde på plass et beskyttelseslokk, samt å holde på plass den svarte strømkabelen. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Komodo Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Goodspeed skrev for 20 timer siden: Jeg kommer ikke til med fastnøkkel da den blir for lang. Hvis du kapper en fastnøkkel i to blir den ikke for lang. Så setter du fastnøkkelen rett inn på mutteren, og bruker en stor skifteøkkel på håndtaket til å vri. Ellers kan jeg anbefale denne forvokste vannpumpetanga fra BT, den har reddet meg ut av en del kinkige situasjoner. F.eks. krabbeklør som er for store til å knekkes med vanlige vannpumpetenger Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Goodspeed Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Har tenkt på det første alternativet med å bare kappe av en fastnøkkel. Det kan faktisk gå. Ellers ser det ut som jeg likegodt først som sist får gå til innkjøp av tanga til BT. Ser den er nevnt flere plasser og vil mest sannsynlig komme til nytte enten før eller siden. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Treanger Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 (redigert) Hvis du skal bytte ut varmeelementet hadde jeg bare brukt en god meisel og gitt den en kakk med hammer på en av hjørnene på mutteren. Redigert 19.Mars.2018 av Treanger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Treanger skrev for 4 timer siden: Hvis du skal bytte ut varmeelementet hadde jeg bare brukt en god meisel og gitt den en kakk med hammer på en av hjørnene på mutteren. Desse elementa kjem med pakning, enten fiber eller gummi. Eit element med fiberpakning kan nok løysast på den måten, mens eit element med gummipakning nærmest berre ler av forsøket. Sitér dette innlegget Link to post
Treanger Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 (redigert) Dinamo skrev for 2 timer siden: Desse elementa kjem med pakning, enten fiber eller gummi. Eit element med fiberpakning kan nok løysast på den måten, mens eit element med gummipakning nærmest berre ler av forsøket. Hvis en gummipakning klarer å sette deg fast ta i bruk en skibrenner, så kan se du hvem som smiler bredest av deg eller gummipakningen. Redigert 19.Mars.2018 av Treanger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Har tatt av dette elementet på min. Husker ikke hvordan men brukte ikke pipe eller annet spesialverktøy. Ut fra hva jeg har i verktøykassa brukte jeg enten en kraftig skiftenøkkel på den måten Komodo beskriver eller en rørtang ala denne. Hvis pakningen ikke er byttet, er det plastpakning. Den bør byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 -eventuelt stor skiftnøkkel rett innpå, så et annet verktøy med stor arm/ moment til å dra den rundt. Men... du skal bytte varmeelement? —jeg kjøpte nytt varmeelement på 800w til min bereder siden det som sto i, som nytt, var såpass stort at jeg bekymret meg litt for stort strømtrekk og fulle gjestehavner.. Nå ble det ikke til at jeg har bytta, men jeg innbiller meg at det kosta 1200 kr... med mindre du allerede har kjøpt element, er det ikke like greit å bare kjøpe ny bereder? Den er vel ikke helt ny den du har.. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Ally skrev 15 minutter siden: Har tatt av dette elementet på min. Husker ikke hvordan men brukte ikke pipe eller annet spesialverktøy. Ut fra hva jeg har i verktøykassa brukte jeg enten en kraftig skiftenøkkel på den måten Komodo beskriver eller en rørtang ala denne. Hvis pakningen ikke er byttet, er det plastpakning. Den bør byttes. Vet ikke hvilken pakning som er på, men det ser ut som gummipakning. Det fulgte med ny gummipakning til elementet:) Eureka skrev 1 minutt siden: -eventuelt stor skiftnøkkel rett innpå, så et annet verktøy med stor arm/ moment til å dra den rundt. Men... du skal bytte varmeelement? —jeg kjøpte nytt varmeelement på 800w til min bereder siden det som sto i, som nytt, var såpass stort at jeg bekymret meg litt for stort strømtrekk og fulle gjestehavner.. Nå ble det ikke til at jeg har bytta, men jeg innbiller meg at det kosta 1200 kr... med mindre du allerede har kjøpt element, er det ikke like greit å bare kjøpe ny bereder? Den er vel ikke helt ny den du har.. Ja, har allerede kjøpt. Fikk sporet meg frem til leverandør for den type jeg har slik at jeg fikk er nytt originalt element. Dette kostet meg ikke mer enn rundt 600 kr ink frakt såvidt jeg husker. Så det ble en del billigere enn ny tank. Normalt ville jeg nok uansett bare gått for ny tank, men jeg må demontere halve babord side i salongen for å komme til bak tanken for demontering, så da tenkte jeg at jeg prøver det enkleste først. Bare jeg får løsnet det gamle elementet da. :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.