Jump to content

Hva tror vi om bruktbåtmarkedet 2018?


Sjøstein

Recommended Posts

Sjøen for alle er over, påsken er rett rundt hjørnet, men snøen ligger fortsatt meterdyp på Østlandet. Har søkt litt rundt her og ser det ofte kommer en bruktmarked-tråd på denne tida men kan ikke finne noen i år, så jeg forsøker meg.

 

Det er 6000 båter på Finn pr. i dag. Jeg er på jakt etter ny brukt seilbåt så jeg er veldig spent på utviklingen i år. Følger naturlig nok mest med på seilbåtene, 370 ute nå og 50-60 nye i uka foreløpig. Normal topp er vel 800-900 seilbåter sent på våren? Ser det er solgt flere 30-fotere fra 70-tallet i prisklassen 30’-100’ de siste månedene. Ser også litt på snekker for interessens skyld og her er det langt færre foreløpig, men skjer vel mer senere på våren.

 

Har inntrykk at det er litt aktivitet, greie båter til rett pris blir solgt raskt mens dem det hefter noe ved eller som ligger for høyt i pris bare blir liggende. Ny motor hjelper, men ikke hvis prisen er feil eller båten ellers er i dårlig stand. Hva tror folket, er vi på vei mot et selgers marked for gode objekter eller må man dumpe pris for å få solgt eldre bruktbåter? Noen som har erfaringer, meninger eller spådommer om markedet å komme med?

Link to post
Guest Avmønstret#
Sjøstein skrev for 22 timer siden:

 

Burde jo være gode nyheter for meg som skal ha en gammel holk fra 80-tallet mellom 30 og 32 fot!

 

Skal ikke se bort fra at en "økologisk, tilbake til naturen/gjenbruk" greie også kan komme i båtmarkedet. For jeg må innrømme at jeg ble overrasket når hytter uten strøm og vann, langt borte fra folk, plutselig er de mest populær utleiobjektene på finn og airbnb. 

 

Så kanskje eldre og billige seilbåter får ett oppsving? Men jeg hadde ikke kjøpt meg opp den delen av markedet for å tjene penger uansett :-D

 

Artikkelen om at folk bytter inn motorbåtene og vil ha nyere seilbåter opp mot 40 fot med tre lugarer kan jo også peke på noe som også vil skje "lengre ned" i markedet. At folk bytter ut snekker osv i eldre seilbåter, eller kjøper seg rett inn med eldre seilbåt som førstebåt. Kanskje..? 

Link to post
Pinkvin skrev 19 minutter siden:

Så kanskje eldre og billige seilbåter får ett oppsving? Men jeg hadde ikke kjøpt meg opp den delen av markedet for å tjene penger uansett :-D

 

Artikkelen om at folk bytter inn motorbåtene og vil ha nyere seilbåter opp mot 40 fot med tre lugarer kan jo også peke på noe som også vil skje "lengre ned" i markedet. At folk bytter ut snekker osv i eldre seilbåter, eller kjøper seg rett inn med eldre seilbåt som førstebåt. Kanskje..? 

 

He he, nei det er neppe en forretningsmodell som har fremtiden foran seg.

 

Nettopp, det forplanter seg nok "nedover" om det blir økt etterspørsel etter større båter. Mange har jo mindre, eldre båter de må selge først også. Ble vel en slags propp i markedet av det når nybåtsalget tok av ut over på 2000-tallet. Med påfølgende prisfall.

Link to post

Det er vel ingen priser som går oppover... men verditap i prosent kan vel kanskje bli lavere for litt større båter med tre lugarer enn for andre båter. Ellers blir det jo stadig solgt nye båter uten at båter blir skrotet i noe særlig grad. Så da vil det bli båter som blir vanskelig å selge. Det blir i alle fall helt nødvendig og oppgradere og vedlikeholde disse båtene for at de skal holde seg kurante. 

Link to post
Sahara skrev for 2 timer siden:

Det er vel ingen priser som går oppover... men verditap i prosent kan vel kanskje bli lavere for litt større båter med tre lugarer enn for andre båter.  

Jo det er faktisk priser som går oppover.

Nyere større motorbåter er det blitt solgt lite av de siste årene, så bruktmarkedet blir veldig tynt og da slår det ut på økte priser.

Men om det er så mange kjøpere som er villig til å betale det som forlangt, er en annen ting.

Link to post
58 minutes ago, brs said:

Jo det er faktisk priser som går oppover.

Nyere større motorbåter er det blitt solgt lite av de siste årene, så bruktmarkedet blir veldig tynt og da slår det ut på økte priser.

Men om det er så mange kjøpere som er villig til å betale det som forlangt, er en annen ting.

 

Jøss... Da skal jeg jaggu investere i en motorbåt og selge med gevinst neste år.

Link to post

Selgers marked på båter med innabords bensinmotor og kjøpers på tilsvarende diesel. Slutten på fritaket for avgift på dieselen kommer og markedet forbereder seg. Spesielt vil større båter med utenbords være meir attraktive enn noen gang og vil sveipe inn i markedet mens røykmaskinene ligger igjen usolgt grunnet latterlig høy prisforventning av nåværende eier. 

Link to post

Ikke så enkelt dette. Vi ønsker oss en "hytte på sjøen" og vurderer å kjøpe motorbåt ca 35 fot.

Men bruktprisene er jo latterlig høye. Det er forsåvidt greit nok så lenge det fortsetter slik og båten får et normalt verditap.

Skrekken er jo likevel å ende opp med å kjøpe bruktbåt idag til 2 mill og at denne faller i verdi til en god mill på få år fordi miljøbevisstheten inntar båtfolket. Lett å se for seg en massiv konvertering til seilbåt i årene som kommer....

Link to post
Pinkvin skrev 8 minutter siden:

Vil det ikke da være like greit å legge 2 mill i seilbåt.. tror det finnes mange varianter som vil fungere godt som hytte på sjøen. 

Jo, forsåvidt. Eneste haken er at vi har lyst på motorbåt. Sitter høyere, ser mer i en motorbåt og så har vi ikke noe forhold til seiling...?

Link to post
Guest Avmønstret#
nie skrev for 12 timer siden:

Jo, forsåvidt. Eneste haken er at vi har lyst på motorbåt. Sitter høyere, ser mer i en motorbåt og så har vi ikke noe forhold til seiling...?

 

Ville kikket på DS utgaver av seilbåt, og med cockpittelt så har man grei uteplass også. Men klar, skal en veldig høyt til værs så må en opp i masta :-D

Link to post

Vil si prisene er generelt ok, men utvalget variabelt. Som vanlig holder Viknes seg godt i pris, mens andre har en bratt kurve nedover.

Tror større båter blir værre og selge grunnet høy driftskost. Folk  setter bort mere arbeid og med dagens verksted og opplagspriser raser båtpengene ut av konto. Mange bruker 100K i året på en båt som brukes noen uker om sommeren.

Link to post
Knurrbart skrev for 22 timer siden:

Selgers marked på båter med innabords bensinmotor og kjøpers på tilsvarende diesel. Slutten på fritaket for avgift på dieselen kommer og markedet forbereder seg. Spesielt vil større båter med utenbords være meir attraktive enn noen gang og vil sveipe inn i markedet mens røykmaskinene ligger igjen usolgt grunnet latterlig høy prisforventning av nåværende eier. 

 

Er lov å håpe at de styrende organer tar til vettet på dette ja :thumbsup: Men foreløpig er det vel bare et parti som ønsker å gjøre noen som helst ting med prising av drivstoff på sjøen - og det partiet vil ta bort veiavgiften på bensin, slik at bensin og diesel har samme avgiftsnivå på sjøen. 

 

Tilbake til topic. Båtmarkedet er helt sunt og fint. Har du en kurant båt, som er kurant priset blir den solgt. Jeg vurderte å selge Nimbusen i juli ifjor, la den ut på Finn.no til det jeg anså som en fornuftig pris (regnet meg frem til et lite verditap på båten, etter å ha kjørt den i ca 500 timer) og hadde sikkert 20 forespørsler på den. Til slutt var jeg like ved å akseptere et bud på 5000,- over den prisantydningen jeg hadde. Men etter en runde med familien ble det til at vi ville beholde båten, liker den for godt til å selge den :smiley: 

 

Hvis man går og håper på å tjene penger på båten etter å ha hatt båten i en periode - så ønsker jeg lykke til med det. Båter har et verditap, som alt annet man kjøper. Dersom man ikke gjør noe for å motvirke det tapet, vil båten synke i verdi. Dette er kun et tegn på et sunt og godt fungerende marked.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
hanto1 skrev for 4 timer siden:

Vil si prisene er generelt ok, men utvalget variabelt. Som vanlig holder Viknes seg godt i pris, mens andre har en bratt kurve nedover.

Tror større båter blir værre og selge grunnet høy driftskost. Folk  setter bort mere arbeid og med dagens verksted og opplagspriser raser båtpengene ut av konto. Mange bruker 100K i året på en båt som brukes noen uker om sommeren.

 

Viknes har god tiltro i markedet, fabrikken er høyeste grad oppegående, prisingen har blitt oppfattet som korrekt og merket har hatt en betydelig stigning i nypris på alle modellene de siste 10 årene, noe som også har bidratt til å holde bruktprisene oppe.

 

Høye opplagspriser og inkompetente båtverksteder som tar seg overbetalt for dårlig utført jobb preger dessverre båtbransjen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...