Jump to content

Hva tror vi om bruktbåtmarkedet 2018?

Sjøstein

Recommended Posts

svebe skrev 29 minutter siden:

Har fulgt markedet i de scandinaviske landene i noen år nå. For meg ser det ut til å være kjøpers marked i de fleste segmentene.

Ikke uenig i det som en hovedtendens, selv om det er litt aktivitet og noen blir solgt i løpet av relativt kort tid. I løpet av drøyt to måneder har jeg lagret 15 eldre (70- og 80-tall) seilbåter på favoritter på Finn, størrelse fra 30 til 32 fot og prisklasse fra knapt 100.000 opp til ca. 300.000 (inkl. et par oppussingsobjekter til lavere pris) og seks av disse er i dag merket som solgt.

Chiefengineer skrev for 12 timer siden:

Viknes har god tiltro i markedet, fabrikken er høyeste grad oppegående, prisingen har blitt oppfattet som korrekt og merket har hatt en betydelig stigning i nypris på alle modellene de siste 10 årene, noe som også har bidratt til å holde bruktprisene oppe.

Høye opplagspriser og inkompetente båtverksteder som tar seg overbetalt for dårlig utført jobb preger dessverre båtbransjen.

Jeg er på utkikk etter en Viknes 1030 og har vært det ganske lenge.

Synes imidlertid at bruktprisene er høye.  En del selgere har åpenbart for høye prisforventninger og disse båtene blir liggende, lenge.

Men kommer det fornuftig prisede båter så er de borte etter kun få dager.

Men jeg kjenner også på en grunnleggende usikkerhet i forhold til å bevege meg inn i dette markedet for relativt store båt med dieselmotor.

Jeg er stygt redd frykt for at bruktprisene på denne typen båter vil kunne falle kraftigere i de kommende årene enn hva som har vært tilfelle hittil.

Så det å kjøpe en 2008 Viknes 1030 for 1,8 mill i dag kan fort bli ekstra dårlig butikk. Økonomisk blir det aldri å eie båt men jeg tror vi vil se en priskorreksjon i bruktmarkedet i de kommende årene.

Så jeg jobber hardt for å få meg selv til å like seilbåt :-)

Redigert av nie (see edit history)
nie skrev for 6 timer siden:

Så jeg jobber hardt for å få meg selv til å like seilbåt :-)

Hvis du ikke har vært ute i en seilbåt ennå bør du finne noen som kan ta deg med ut en dag, evt. møt opp i nærmeste seilforening når sesongen starter. Det er alltids noen som har plass når de seiler tirsdags/onsdagsregatta. 

Skal ikke si noe negativt om Viknes, men for meg er det i hvertfall mye lettere å like seilbåter enn båter uten seil :smiley:

• 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...