Napoli Startet 19.Mars.2018 Del på Facebook Startet 19.Mars.2018 (redigert) Jeg har en Wallas 800 som har begynt å bli treg til å starte. Hører viften og klikkelyden, men må gjerne ha ganske mange forsøk for å starte den. Når jeg sammenligner med nabobåtens makne Wallas, blir hans mye raskere varm. Jeg antar at den rett og slett trenger litt kjærlighet og omsorg for å gjøre sitt beste fremover. Er det noe man kan gjøre selv - eller må jeg sende den inn? Jeg vurderer også å kjøpe et varmeviftelokk til den - er det lett å sette på selv, og bør det evt gjøres samtidig med at man har den ute til service? Redigert 19.Mars.2018 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Er den brukt mye? Hva slags brensel bruker du? Får den nok strøm nok? Er du flink til å kjøre den hardt i noen minutter før den skrus av? Har ikke hatt nevene mine på en 800, men tafsa litt på min safeflame 1000 . Går fint det. Ta bilder når du skrur fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Ja, du kan godt gjøre servicen selv. Du skal ha temmelig mange tommeltotter for ikke å få det til. En grei hjelp finner du i dokumentarkivet her på baatplassen.no. I siste post finner du bilder og beskrivelse om hvordan gjøre det, trinn for trinn. Selv om bildene viser en Wallas 100x, er det nøyaktig samme delene i en Wallas 800. Varmeviftelokket er veldig kjekt å ha. Og det lønner seg å montere dette mens du først har apparatet ute av båten. Du nemlig ha det ut for å komme til koblingene på undersiden. Forøvrig: Det er Fritidsparafin som skal brukes på denne, ingenting annet uansett hva du måtte høre rundt omkring. Om det er brukt f.eks Lampeolje/parafin vil brenneren sotes/kokses igjen og du vil få gradvis dårligere effekt, til omtrent ingenting. Viftemotoren har også (selvsagt) innvirkning på forbrenningen. Om denne begynner å lage lagerlyder/skrangler/piper, er den moden for utskifting. Dårlig viftemotor = dårlig forbrenning = koksing/soting = dårlig effekt. Kjør den gjerne på full effekt i ca 5 min før du slår den av. Etterkjølingen blir bedre da. Har ingenting med "å brenne den ren" som enkelte vil påstå. Wallas 800 i god form og med rett drivstoff soter ikke. Tips til kjøp av servicedeler: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=88990349 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Napoli Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Oi, her var det litt å ta tak i ja For å ta @Eurekasine spørsmål først - jeg mistenker at de gir et innblikk i min uvitenhet om den dingsen jeg koker kaffe med : Eureka skrev for 1 time siden: Er den brukt mye? Vet ikke... I min tid brukes den 20-30 ganger i sesongen i ca en kaffekannes tid (som etterhvert begynner å ta litt tid...) Hva slags brensel bruker du? Noe parafingreier jeg kjøpte på Statoil som visstnok skulle funke på Wallas. Er vel etterhvert 3 år gammelt. Får den nok strøm nok? Har ikke målt - hvor mye trenger den for å kjøre optimalt? Er du flink til å kjøre den hardt i noen minutter før den skrus av? Niks... Ser at det er en ting jeg må begynne med ja... Har ikke hatt nevene mine på en 800, men tafsa litt på min safeflame 1000 . Går fint det. Ta bilder når du skrur fra hverandre. @Sercicemannen - tusen takk for fyldig innlegg, da har jeg litt å gå etter. Den høres helt fin ut i lyden, klikker som den har gjort hele veien, og viften gir ingen unormal lyd. Regner med at det er din annonse du linker til - hva trenger du av info for å sende riktige deler? Hvor får jeg forøvrig kjøpt "fritidsparafin"? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 (redigert) Det står fritidsparafin på dunken. Jeg bruker kemityl. Europris hadde den før ihvertfall. Min lokale Bestmarin har den og jeg tror FK har den. Kan høres ut som du har rett sort. Har du sjekka om filteret på slangen nedi dunken har det bra? Mulig Rune, wallasservice, arresterer meg nå, men jeg tenker at om den ikke soter, og den faktisk tenner og brenner, så er det vel ikke grunn til å skifte veke og glødespiral. Dog, det er kjekt å ha repset liggende. For 3-4 år siden skulle jeg og fruen på helgetur med seilbåten. Det skulle lages sushi ombord første kvelden. Dro med lettbåten inn til nærmeste tettsted med butikk. Fikk tak i laks, ris, tilbehør etc etc. Ut igjen på holmen for å koke ris. Full av pågangsmot åpnet jeg en pils, vridde om bryteren på safeflame og venta.... venta... venta.. det ble jaggu ikke varmt på plata. Ukokt ris til sushi blir liksom ikke helt det samme... men nå hadde jeg heldigvis med meg Weber gassgrill og fikk kokt risen der... det løste seg... men uten repkit så er man litt låst.. blir ikke kaffe heller da ? selv om man har beste sort parafin, finfin spenning på batteriene og perfekt fall på returslangen. Så repkit ligger i kartbordet. ( påfølgende helg var det ny tur. Hadde ikke fått tid til å bytte repkit, men hadde det med. Når sulten begynte å gnage, tok jeg løs på demontering... etter en time var den montert sammen, og fyrte igang. Varmt ble det!! Etter en stund var jeg oppe i cockpit og så at eksosutløpet var helt nedsotet. Det fikk stå til. Maten måtte bli ferdig. neste dag var safeflamen åpna igjen. Veken pakket på nytt og spiralen trimna. Etter det ble alt så meget bedre og både kokeplata og varmelokker er mine bedre venner. Redigert 19.Mars.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Først og fremst: "Servicemannen" er en annen på dette forum. Sikkert en kjekk og grei kar som kan sine ting Hvor ofte skal den brukes? Anbefaler en oppstart annenhver uke, hele året, for at pumpen og viften skal få kjørt seg litt og ikke setter seg. Nok med 15-30 min slik at den blir varm. Parafin: Parafin = ferskvare. Dvs den holder i årevis om den er lagret med tett kork. I det øyeblikk den åpnes bør den brukes innen 1 år. Etterhvert som den "eldes" vil den trekke til seg kondens som legger seg på bunnen av tanken/kannen. Der ligger også enden på drivstoffslangen, og vann brenner som kjent dårlig. Kan kompenseres ved å tilsette 2-3 % "Kondensfjerner for bensinmotor". Gammel Lampeolje/parafin lukter ille. Strøm: Den skal ha 12 v for å virke optimalt. Den kan tenne på lave spenninger ned mot 10,7 v. Blinker den gule lampen på kontrollpanelet har den for lite spenning og vil neppe tenne/starte. (Det hender at den gjør det). Når glødeperioden er over (ca 2,5 min), går den utmerket på 10,7 v. Minste kabeltykkelse skal være 4 mm2, og det holder til kabelstrekk på inntil 4 mtr. Er kabelstrekket lenger økes mm2 med tilsvarende lengde på kabel; 6 mtr = 6 mm2........ Hvor kjøpe Fritidsparafin: Alle Felleskjøpets butikker skal normalt sett ha denne i utvalget sitt, oppsøk og spør. Det her du kjøper den til beste pris. Best Marin - butikker, og alle andre som handler med båtutstyrgrossisten Flak bør ha den, og kan skaffe den. I Grimstad er det "Grimstad Bådsenter AS" som bør ha denne. Ja, det er min annonse. Tok sjansen på litt egenreklame Sender deg en IM Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
aroneid Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 Jeg har også funnet fritidsparafin hos mange bensinstasjoner (om du skulle ha akutt behov en søndag).. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 20.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 @Wallas Serviceog @Eureka, tusen takk for gode innlegg! Dette var en runde med pedagogisk riktig voksenopplæring! Da får jeg bare vente på at våre kan graves ut - så har jeg arbeidslisten komplett for 2018 Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Wallas Service Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 Eureka skrev for 20 timer siden: Mulig Rune, wallasservice, arresterer meg nå, men jeg tenker at om den ikke soter, og den faktisk tenner og brenner, så er det vel ikke grunn til å skifte veke og glødespiral. Dog, det er kjekt å ha repset liggende. Helt riktig Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
index Svart 21.Mars.2018 Del på Facebook Svart 21.Mars.2018 Oppstart annenhver uke altså? Jeg tror ikke min har vært startet på minst 5 år nå, kanskje jeg burde prøve å få liv I den? Må innrømme at den ikek ble startet regelmessig når den var I bruk heller, men den har nå alltid virket. Selv på lampeolje.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Napoli Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Fjoråret ble ikke som planlagt ift båt. Mye annet på agendaen. Men - ny vår, nye muligheter. Wallasen er nå ute av båten, varmeviftelokk på vei fra finn.no og rep sett på vei fra @Wallas Service. Jeg har så smått begynt å plukke på wallasen, og følger Trudelutt sin oppskrift fra arkivet på forumet. Men har oppdaget en vesentlig forskjell fra min til Trudelutt sin. På min går det et rør fra viftehuset og ned i eksosen, som ikke syns på bildene til Trudelutt. Dette virker som om det er loddet/sveiset fast. Hvordan får jeg det løs? Har ikke turt å ta i... En annen ting. Kokeplaten ser stygg/smårusten ut. Noen gode tips til gjenoppliving av denne? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Wallas Service Svart 6.Mai.2020 Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Har dessverre ikke bilder av dette, men skal prøve å forklare: Røret sitter ikke sveiset fast på noen som helst måte, kan riktignok sitte litt fast i eksosrøret. Der røret går inn i brennluftviften sitter en klemme som holder røret på plass inn i viftehuset. Du kan presse sammen klemmen og trekke røret forsiktig ut. Det skal gå, litt kranglete. Du kan også presse litt på røret som stikker inn i eksos-røret, i utgangspunktet er det løst, men kan sitte litt pga varmen og eventuell sotrester. Ofte er det nok å løsne mutterne som holder viftehuset, lirke huset av mens røret følger med. Har gjort det selv mange ganger. Uansett: røret er ikke loddet/sveiset fast. Og: Pass på at røret stikker inn i viftehuset og i eksos-røret når du er ferdig, ellers vil neppe Wallas'en starte som den skal. Et medlem her på BP (husker ikke hvem det var) var så hyggelig at han laget en foto-dokumentasjon på hvordan skifte veke og gløder på Wallas-apparatene som har det vi kaller for X-brennere. Dette er modeller som: 100, 100x, 100xU, 90, 90t, 800 og 800t. Alle er kokeapparater. Link til denne foto-dokumentasjonen: (nederste innlegg) Bildene viser en 100x, og bortsett fra at 800 (og 800t) har enkel kokeplate og det spesielle U-røret, er fremgangsmåten og delene de samme. De rustne kokeplatene kan du bruke stålull på om du vil, eller annet egnet slipemiddel (eks: Jif med skurekrem). Blankt metall bruker du en mikrofiberklut, gjerne med litt Zalo eller Jif uten skurekrem. Settes gjerne inn med litt matolje til høsten om båten skal i opplag. Vil lukte litt ved første oppstart til våren, men ikke over lang tid, brenner seg ren i løpet av få minutter. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Napoli Svart 10.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2020 Løfter denne tråden igjen. Mest for å skryte av Rune, @Wallas Service! Jeg har bestilt deler fra ham til servicen. Å gjennomføre denne jobben ser lett ut på papiret, men var ikke så lett i praksis. Vekesylinderen på min wallas satt bom fast, jeg klarte til slutt, med hjelp av grov rørtang å få den av. Med det resultatet at vekesylinderen var "mindre rund" enn den var i utgangspunktet... Så var det denne j... temperatursensoren. Det står i manualen at man skal være forsiktig, fordi den brekker lett. Dette bekreftes herved. Men den brekker ikke der man skulle tro. Den brekker i overgangen mellom sensor og føler. Hvor wallas i sin visdom har valgt å lime sammen med noe tyggis som herder akkurat nok til at det detter fra hverandre og ikke kan settes sammen igjen (dette har de tjent mye penger på opp igjennom). Uansett - hensikten med innlegget var å skryte av hjelpen jeg har fått. @Wallas Service har vært tilgjengelig på mail hele veien til alle rare spørsmål jeg har hatt. Raske og gode svar - og da jeg brakk temp sensoren var delen i posten 30 minutter senere. Makan til service skal man lete lenge etter! Dersom du i det hele tatt vurderer å skru på wallasen din, ta kontakt med ham først som sist. Det kommer til å spare deg for mye ergrelse senere! Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 20.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2020 Da var funksjonstest utført, og dette brenner veldig bra. Brukte den gamle parafinen, tilsatt kondensfjerner. En ting som slo meg, jeg syns den tikker mye mer enn den pleide. Mulig at jeg husker feil, men syns lyden var veldig høy. Kan pumpen ha sett sine beste dager også?? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Wallas Service Svart 20.Mai.2020 Del på Facebook Svart 20.Mai.2020 Så lenge pumpen suger det den skal, tror jeg ikke det. Kan det tenkes at den tar borti noe metall? Eller at røret mellom pumpe og brenner overfører litt støy? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
AdmiralP Svart 14.Desember.2021 Del på Facebook Svart 14.Desember.2021 (redigert) Jeg ser det er en stund siden sist denne var aktiv, men jeg prøver likevel... Kan noen hjelpe meg med tips når symptomene på min Wallas 800t kokeplate er som følger: * Den starter ikke på første forsøk. Den prøver, men de røde flammene på panelet tenner ikke. * Den lekker lampeolje under da den ikke vil fyre i gang. * Stopper jeg den mislykkede starten, venter et par min., og starter igjen; starter kokeplaten etter ca. 5 min., som normalt. Lekkasjen under avtar. * Den virker til å fungere som normalt når jeg først får den i gang, og den kjøler ned og slår seg av tilsynelatende normalt. Jeg vet at forrige eier brukte kokeplaten lite, men i mitt eie siste to årene har jeg prøvd å bruke den aktivt i håp om at den skulle gå seg til. Det ser ikke ut som at den gjør det. Bør den startes/avsluttes på en spesiell temperatur-setting? Jeg vet at dieselbrenneren har godt av å bli kjørt hardt, spesielt mot slutten - gjelder det samme for kokeplaten? Jeg vurderer å ta den ut og kjøre en service på den. Det finnes vel kit for dette? Jeg setter stor pris på om noen har erfaringer og tips å dele ifm. disse utfordringene :-) Redigert 14.Desember.2021 av AdmiralP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 14.Desember.2021 Del på Facebook Svart 14.Desember.2021 Lekkasjen av parafin under kommer mest sannsynlig av dårlig retur. Returslangen skal ha fall hele veien ned til tanken/tankforskruingen. Skal ikke ligge i bukter og bender. I noen få tilfeller er det brudd i vekekoppen, og da trenger du litt deler. Startes på max, og du bruker Fritidsparafin som drivstoff. Når du slår den av spiller det ingen rolle hva den står på. Har det meste av deler på lager. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.