Jump to content

Tilkobling mellom septikslanger og gjennomføring holder ikke tett - hvordan fikse?


Gew77

Recommended Posts

Hei!

 

Byttet setpiktank alle slanger og tilhørende skroggjennomføringer i høst. Brukte to nye syrefaste slangeklemmer på tilkoblingen mellom slanger og stuss på gjennomføringer, og har dratt til med skralle.

 

Likevel opplever jeg at det lekker litt innimellom når jeg åpner ventilene i skroget. Det er nok litt for romt mellom slange og stuss, samt at slangene er vedlig glatte på innsiden.

 

Kan jeg fikse dette? Tips mottas med takk:)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Er vel sånn slange som er blå inni? 

 

Burde passe godt på 1 1/5 toms stuss. 

Men ja, det er greit å legge inn litt tettemiddel.

 

og så er det viktig at ikke strammedelen på de to  slangeklemmene ikke er ved siden av hverandre, men minst 45 grader vinklet. 

Link to post
Share on other sites

Bytt ut de konvensjonelle slangeklemmene med en av disse, de drar sammen så det tyter

 

https://www.google.no/search?rlz=1C1CHZL_noNO768NO769&biw=1229&bih=587&tbm=isch&sa=1&ei=EsqvWs-pGuXF6AS034b4Cg&q=eksosklemme+stokken&oq=eksosklemme+stokken&gs_l=psy-ab.3...5516.10051.0.10759.22.22.0.0.0.0.76.1324.22.22.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.9.549...0i24k1j0i13k1.0.x6NBd8eQ5rM#imgrc=LDK-jG2anFtifM:

 

Ellers vil jeg bare kondolere med å ha fått tak i en slange som ikke passer på slangenippelen. Det er egentlig helt utrolig irriterende at produsentene ikke klarer å lage to så enkle komponenter slik at de passer! Hvis jeg har en slange med innvendig diameter på 12mm, så trenger jeg en nippel som er 12, ikke 10. Selv om man kjøper komponentene i samme butikk er det et helt vanlig problem at de ikke klarer å fremskaffe komponenter som passer :worry:

 

Link to post
Share on other sites

Mim erfaring med slike slanger er at de er myke og lette å få tett. Satser på at noko fuge-lurium kan løse problemet for deg. Ellers ville eg bytta slanger igjen. Annbefaler Lundgrens slanger. Kjøpte hos min lokale båtpusher, mykje betre å jobba med en forrige båt eg bytta i som fikk slanger fra aeo slangeservice, muligens codan. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...