Jump to content

Propellvalg Buster XXL 2011 med Evinrude E-TEC 200 hk


Marqies

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en Buster XXL 2011, motor Evinrude E-TEC 200 hk, 2010 mod.

Det er montert en (Turbo) propell 14 1/2 X 19 på motoren, tidligere eier forklarte at han kjørte ofte med meget tung last i ferskvann, toppfart skulle være ca 40 knop. Jeg har 2 propeller til fra før, og lurer på om det er rett propell som er på motor, trodde denne kombinasjon skulle gi mer toppfart. Propeller som er i tillegg 1 stk. 14 1/4 X 17 og 1 stk. 14 X21. Litt for tidlig for testing her nord så jeg lurte på om noe har erfaringer her.

Link to post
Share on other sites

Hei

Du kan jo teste litt når du får båten på sjøen, du skal ha ca. 5600 - 5800 på full gass, så blir hastigheten deretter. Ut fra de propellene du har 17, 19 og 21 tommer så bør en av disse treffe målet. Nå er det flere her inne som er mere propelleksperter en meg, men mitt poeng var at du finner dette best ut med å teste.  

Link to post
Share on other sites

Marqies skrev 41 minutter siden:

tidligere eier forklarte at han kjørte ofte med meget tung last i ferskvann, toppfart skulle være ca 40 knop. Jeg har 2 propeller til fra før, og lurer på om det er rett propell som er på motor, trodde denne kombinasjon skulle gi mer toppfart.

 

høres ut som det vi kaller "festivalpropell" i mine hjemtrakter :giggle:     

 

Iflg Yamaha kjørefakta 2012 (tror det er samme versjon av XXL?)  så skal den gjøre 43 knop med Yamaha F150 , så det bør jo være bra potensiale for mer fart med rett propell. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Blir spennende høre om dine resultater.

 

Har selv en XXL 2009mod med e-tec 200 2013mod på hekken. (Er vel forskjell på skroget mellom 09-11)

 

Kjører med en Ballistic 14 3/8x 21. 

Mistenker jeg og har toppfart å hente på propellvalg, men er ikke sikker hva vi oppnår i turtall /fart. Skal teste ut neste tur ut. 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke Solas 14 x 21 til å passe, var tilpasset Yamaha 150 hk, skal prøve å selge den.

Det er nok samme skrog 340 bredde, mulig noen endringer på plattform bak.   Prøver nå en Ballistik 14,5 x 19, klarer 44,5 knop, ca 5500 rmp.

Problemet er at den tar ikke tak i vannet når jeg starter, spinner løs, når båten får litt fart griper den igjen.

Får heller ikke trimmet baugen opp slik som på gammelbåten, propell slipper før dette skjer. Flyttet motor ned til nest nederste hull, plata flukter med kjøl. Lure kraftig på om det er feil type propell, kanskje den er for liten, spendt på resultat fra din testtur.

Link to post
Share on other sites

Marqies skrev for 21 timer siden:

 Prøver nå en Ballistik 14,5 x 19, klarer 44,5 knop, ca 5500 rmp.

Problemet er at den tar ikke tak i vannet når jeg starter, spinner løs, når båten får litt fart griper den igjen.

Får heller ikke trimmet baugen opp slik som på gammelbåten, propell slipper før dette skjer. Flyttet motor ned til nest nederste hull, plata flukter med kjøl. Lure kraftig på om det er feil type propell, kanskje den er for liten, spendt på resultat fra din testtur.

Høres ikke ut som Ballisticen passer i ditt tilfelle. Har dog ingen erfaring med disse propellene.

 

Jeg ville uansett hevet motoren opp igjen hvis kavitasjonsplaten flukter med kjølen. I alle fall 1 hull opp, kanskje 2. Jeg leser jo at det stod en Turbo 19" på i utgangspunktet. Fikk du testet den og notert ned rpm, fart og kjøreegenskaper? Burde jo gi noenlunde samme fart og rpm som Ballisticen.

Link to post
Share on other sites

Rota litt med tall først, Turbo var bare 17, fikk 40 knop med den, motor i nest øverste hull. Flyttet litt for mye ned skal prøve å løfte ett hull først. Har en grov skade på steglist nermest kjølen framme på båten, må fikse den, kanskje den kaviterer og steller til disse problemene. 

Link to post
Share on other sites

Thomas.antonsen skrev On ‎24‎.‎05‎.‎2018 at 23.20:

Blir spennende høre om dine resultater.

 

Har selv en XXL 2009mod med e-tec 200 2013mod på hekken. (Er vel forskjell på skroget mellom 09-11)

 

Kjører med en Ballistic 14 3/8x 21. 

Mistenker jeg og har toppfart å hente på propellvalg, men er ikke sikker hva vi oppnår i turtall /fart. Skal teste ut neste tur ut. 

 

 

 

 

 

hva ble resultatet etter prøvetur, finner ut at Ballistic gir løft på hekken.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg har ikke vært ute siden 10mai. 

Skal si fra når vi får sjøsatt igjen.

 

Plages litt med hydraulikken i styringa så vet ikke om jeg stoler 100% på den i fart. Ser ultraflex systemet som fulgte med båten er godkjent for 150Max så jeg vurderer bytte ut.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas.antonsen skrev for 4 timer siden:

Hei.

Jeg har ikke vært ute siden 10mai. 

Skal si fra når vi får sjøsatt igjen.

 

Plages litt med hydraulikken i styringa så vet ikke om jeg stoler 100% på den i fart. Ser ultraflex systemet som fulgte med båten er godkjent for 150Max så jeg vurderer bytte ut.

 

 

 

har samme styring, fungerer meget bra hittil, samme styring har vert med fra 2011, 570 t. venter på 4blads propell, håper på testing kommende uke.

 

Redigert av Marqies (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fjernet trimflaps, stor forskjell, båten har fått normal planingsterskel, kan svinge uten at den slipper, eksosstøy normal. Prøvde en 4 blader Solas propell, det gikk ikke etter skriften, toppfart skulle gå ned det stemte 40 knop, men liter pr nautisk mil gikk opp. På 30 knop gikk forbruket opp fra 34 l/t Ballistic til 39 l/t Solas 4 blader ca. 4000 rmp, det er vel mot normalt. Har for øyeblikket Ballistic på, 14,5 x 19 Max rmp 5600. Motor løftet til hull 2, slipper litt fremdeles i starten men det er vel propelltypen. Vet ikke helt hvor veien går om det blir forsøkt en ny 3 blader, eller at Ballistic blir beholdt.

Lurer fremdeles på hvordan det gikk med testen til Tomas Antonsen med 14 3/8 x 21.

Link to post
Share on other sites

34-39l/t hørtes ekstemt mye ut, burde ligget rundt 20-25l/t, eller rundt 0,7-1,0l/nm. Om du har 150hk vs 200hk så skal ikke forbruket være så stor forskjell ved marchfart. Min båt er selvfølgelig en helt annen båt, men forskjellene er ikke så store alikevel. Jeg kjører en RX4/ 15x18, på 3500 omdr så har jeg en fart på ca.26 knop, forbruk ca. 40l/100km eller 18-19l/t.

 

4-blader sitter som støpt i forhold til RakerII/22 som jeg hadde på forrige båt.

Link to post
Share on other sites

18-19 liter timen er ihertfall jeg langt unnna med etec 200 (2013) i annet en dorgefart. Ligger på nærmere det dobbelte og bruker regne 30liter timen i 30 knop. 

I dag lå forbruket mellom 25 og 40ltr i timen i følge motordata.

 

Litt testing i røff sjø i dag og ser at instrumenter i beste fall viser 1,8kpl men bruker ligge en plass mellom 1.3 og 1.7kpl.

Drivstoffgjennomstrømmig i liter pr time får jeg av en eller annen grunn ikke opp på plotteren så den var ikke så enkel følge med.

 

Skal ikke på noen måte skryte på meg spesielt båtvant  da dette er første båt med såpass motor så det er mulig jeg har noe å hente på å finne optimalt tilt/turtall.

 

Syns dog det evogtil er vanskelig få optimalt gange da farta gjerne slår i litt sjø så da havner vi ofte rundt 20 knop og et forbruk i underkant av 30ltr timen.

 

Ta tallene som kommer her med en liten klype salt da det slo såpass at jeg hadde nok følge med sjøen, så var ikke så enkelt notere:

 

3300RPM 25 knop og kpl på 1.8

4000RPM 35 knop og kpl 1.6

 

Noe mer fart fikk jeg ikke til i dag.

var alene i båten, men med smekkfull tank.

 

Kjøpt ny tilhenger i dag så ble bare en kort testur for bytte av henger. Håprr på bedre forhold snart så skal jeg stikke innom igjen med mer nøyaktig tall..

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Enig at det ikke er så enkelt, spesielt i mye sjø, da vil du jage opp og ned med gassen og mye fuel brukes.

 

Det krevet mye tid på sjøen for å bli kjent med båten "din" og det bør være flatt hav for å virkelig finne ut av dette med turtall, trim og når båten/ motoren liker seg best. Jeg er ikke så interessert i topphastighet, mest interessert i å få båten til å gå fint rundt 3500 - 4000 omdr samt å trimme den til laveste forbruk.

Link to post
Share on other sites

Marqies skrev On 18.6.2018 at 18.07:

Fjernet trimflaps, stor forskjell, båten har fått normal planingsterskel, kan svinge uten at den slipper, eksosstøy normal. Prøvde en 4 blader Solas propell, det gikk ikke etter skriften, toppfart skulle gå ned det stemte 40 knop, men liter pr nautisk mil gikk opp. På 30 knop gikk forbruket opp fra 34 l/t Ballistic til 39 l/t Solas 4 blader ca. 4000 rmp, det er vel mot normalt. Har for øyeblikket Ballistic på, 14,5 x 19 Max rmp 5600. Motor løftet til hull 2, slipper litt fremdeles i starten men det er vel propelltypen. Vet ikke helt hvor veien går om det blir forsøkt en ny 3 blader, eller at Ballistic blir beholdt.

Lurer fremdeles på hvordan det gikk med testen til Tomas Antonsen med 14 3/8 x 21.

Litt av nysgjerrighet: Hvilken Solas 4-blader testet du? (type og pitch). Fint om du sier noe om rpm på wot/bånn gass også. Det burde også skille en del på hvordan båten var å kjøre med 4-blader kontra 3-blad Ballistic. Blir vrient å anbefale propell uten litt mer konkrete tall, båtens bruksområde (type kjøring/last ombord osv.) og prioriterte egenskaper.:smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Marqies skrev On 18.6.2018 at 18.07:

 

Lurer fremdeles på hvordan det gikk med testen til Tomas Antonsen med 14 3/8 x 21.

 

Hei. 

Fikk i går 40 knop og 4800RPM.

Mulig det er litt å hente på trim da jeg er litt usikker på hvordan den skal trimmes opp mot max fart, men der så ut som jeg nærmet meg maks.

2 voksne og 1hund ombord og ca 50% på tanken

 

Link to post
Share on other sites

Hadde du full gass (WOT) da når du fikk 4800 omdr? Jeg vet ikke hvilken motor du har, men vil anta at du burde fått ca.5600-6000 omdr på maks. Det er så mange faktorer som spiller inn, men dersom båten er rein under og ellers bra stand så har jeg villet vurdert dette at propellen er for stor.

Link to post
Share on other sites

Thomas.antonsen skrev 1 time siden:

Mulig det er litt å hente på trim da jeg er litt usikker på hvordan den skal trimmes opp mot max fart, men der så ut som jeg nærmet meg maks.. 

 

Dette kommer seg etterhvert som du blir vant til båten. Mange faktorer som påvirker oppførsel. 

Jeg bruker å følge med på turteller og gps og trimmer opp i små steg.   Trimmer opp helt til farta slutter å øke , mens turtallet fortsetter å øke.   Da begynner propellen å miste grep.  På andre båter så kan propellen fortsatt ha grep, men båten begynner å jage med baugen opp og ned , noe som kan gi økt motstand i vannet pga mer våt flate.   Og andre igjen kan begynne å føles utsabile sideveis

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...