Jump to content

Propellvalg Buster XXL 2011 med Evinrude E-TEC 200 hk

Marqies

Recommended Posts

Fikk endelig brukbart vær, flaps borte, 4 blader ordentlig på plass, etter litt prøving viser det seg at det nå går å løfte baug, max turtall ble 5400 rpm og gps stoppet på 44 knop. max anbefalt til 4800 til 5800 rpm. På 3750 rpm holder jeg 30 knop og drivstoffmåler viser 30l/t, en person om bord, med 2 personer måtte jeg opp 50 rpm og 31l/t. ikke så stor forskjell på en og to personer, på full fart går det 78l/t og 44 knop, det ble drøyt. Støy synes jeg er drøyt i forhold til tidligere firetakt, på 30 knop ikke så stor forskjell, men nærmere full fart blir det sjenerende. Skal få sjekket dyser da det føles som litt vibrasjon i motoren.

Marqies skrev for 3 timer siden:

Fikk endelig brukbart vær, flaps borte, 4 blader ordentlig på plass, etter litt prøving viser det seg at det nå går å løfte baug, max turtall ble 5400 rpm og gps stoppet på 44 knop. max anbefalt til 4800 til 5800 rpm. På 3750 rpm holder jeg 30 knop og drivstoffmåler viser 30l/t, en person om bord, med 2 personer måtte jeg opp 50 rpm og 31l/t. ikke så stor forskjell på en og to personer, på full fart går det 78l/t og 44 knop, det ble drøyt. Støy synes jeg er drøyt i forhold til tidligere firetakt, på 30 knop ikke så stor forskjell, men nærmere full fart blir det sjenerende. Skal få sjekket dyser da det føles som litt vibrasjon i motoren.

Høres ut som det fungerte bedre etter at trimflapsen ble tatt bort ja. 44 knop med 4-blader er kanskje ikke så aller værst tross alt. Det er kanskje mulig å hente et par knop til ved å velge en 3-blads propell spisset mot fart, men da er det godt mulig at andre egenskaper blir dårligere.

Turtallsmessig kanskje bittelitt lavt, men det går nå an å kjøre med denne propellen en stund for å finne ut om 4-bladeren totalt sett gir de egenskapene man ønsker, og heller gå ned 1" i stigning på sikt for å få på plass siste margin.

Solseng skrev for 4 timer siden:

Høres ut som det fungerte bedre etter at trimflapsen ble tatt bort ja. 44 knop med 4-blader er kanskje ikke så aller værst tross alt. Det er kanskje mulig å hente et par knop til ved å velge en 3-blads propell spisset mot fart, men da er det godt mulig at andre egenskaper blir dårligere.

Turtallsmessig kanskje bittelitt lavt, men det går nå an å kjøre med denne propellen en stund for å finne ut om 4-bladeren totalt sett gir de egenskapene man ønsker, og heller gå ned 1" i stigning på sikt for å få på plass siste margin.

Tror jeg er tilfreds, ligger på 1l pr naut mil jevnt opp til 30 knop (4800 rpm), da begynner det og komme noen liter ekstra proporsjonalt med turtallsøkning, kjører sjelden eller aldri på fullt så tror det blir slik.

Veldig spennende å flge med på disse "propell" trådene, det gir kunnskap. Jeg kjører 4-blader nå og er veldig godt fornøyd, bort sett fra mashhastighet, mener jeg har for lav hastighet. På 3500 omdr så har jeg 25-26 knop på 4000 omdr så har jeg 28-29 knop, burde hatt 4-5 knop mere. Leverandøren har testet båten til wot 5900 / 43-44knop.

Ser du skriver at du får 30 knop på 3750 omdr, det er bra. Ser du gjentar det med parantes 4800, kanskje skrivefeil?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

• 11 måneder senere...

Hei.

Prøvde for morroskyld "propell-søkeren" til Seavenseas marine, og etter å ha snakket litt med dem over telefon er konklusjonen at dagens propell (Ballistic 14 3/8x 21) er for tung.

1. Båten er tung i hekken, krever max gasspådrag og bruker lang tid opp i plan

2. Får ca 40knop / 4800RPM. Burde vell krype oppover mot 5600-5800RPM.

Ble anbefalt 2 alternativer fra Turningpoint  Propellers:

• Express 17" For raskere respons, høyere toppfart, men det betyr også høyere RPM og kanskje også høyere forbruk på dagens marsjfart ettersom RPM må opp for å opprettholde samme fart.
  • Express 19" Kompromiss  mellom dagens 21" og 17" for å opprettholde samme  marsjfart.

Gikk for 17", med lovnader om at det gikk an få bytte til 19" dersom jeg ikke ble fornøyd.

Gledes til ny test men skal dessverre på bilferie om en knapp uke, så utprøving må nok vente til vi er tilbake igjen.

Den 3 blad propellen jeg prøvde kom fra Progress, 14 1/2 X 19, fikk 5600 rpm. Mener motor står litt for høyt, da jeg fikk en stor rooster over 2 m høy mener jeg på full driv, gps målt 44knop 2 personer om bord.

Det var trimflaps på båten da jeg kjøpte den, den gikk tvert i plan og meget vanskelig å trimme opp , fikk liksom ikke baugen opp. Fjernet trimflaps, har egentlig følelsen av å ikke få løft nok på baugen fremdeles, bruker en 4 blader fra Seven seas HighRake-4, godt grep i vannet spinner ikke ut.

Bruker du flaps, får du trimmet baug opp til den begynner å galoppere, det skjer ikke her. Kan det være at flaps sto for lavt i øverste pos.

Marqies skrev 1 time siden:

Kan det være at flaps sto for lavt i øverste pos.

høres jo ut som at de ikke var helt optimalt plassert.   De skal vel også monteres litt opp fra bunn slik at de ikke streker i vannet i hele tatt når de er stilt maks opp  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Prøvetur med ny propell:

(Buster xxl-09, e-tec g1  200hk/2,7ltr)

Ny propell: turningpoint propeller express: 14.25x17

Max 41,8knop / 5841 RPM

37knop 5050 RPM

Virker adskillig kjappere i plan en den var med 21" ballistic  vi hadde fra før. 

Ps; tanken var full, og båten normalt lastet for dagstur. 

Redigert av Thomas.antonsen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...