Unique 833 akter Startet 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2018 Vinteren har vært hard med båten, og pulpiten har knekt på to steder. Et verksted skulle ha 10 000 kr for å lage ny og 5000 kr for å sølvlodde den.(uten at de var sikker på at den vil holde) Det er rør på 25 mm av messing med en form for chromlegering over. Jeg har ikke utstyr til å sveise rustfritt, men blåselamper og lodde bolter som kan klare både 450 grader til 1900 grader. Ser av tidligere tråder andre steder at det skal være fullt mulig å gjøre dette selv. Det er foreslått 2 typer Castolin. og 1802 som har et høyere temperaturområde. Og så tykkelser på sølvtråd 3mm ? Her trenger jeg tips, og det er helt sikkert noen som har gjort dette med og uten hell. Flussmiddel Castolin 1802 N FLUSSMIDDEL 157 CASTOLIN 150GR Anvendelsesområde : Rustfritt stål, stål og koppermetaller. Flussmiddel for bløtlodd, temperaturområde 150- 400 ˚C. Enhet: boks. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Jeg bruker castolin 18xf den er flussbelagt. Rengjøring er viktig.hvor bor du i landet? Sitér dette innlegget Link to post
Unique 833 akter Svart 23.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 alphaman skrev On 21.03.2018 at 20.15: Jeg bruker castolin 18xf den er flussbelagt. Rengjøring er viktig.hvor bor du i landet? Castolin 18 XFC 2,0mm a/10 stk- Slaglodd , ser at de på video legger på godt med flussmiddel i tillegg. Vet du om dette er å få tak i på Tess/Swedool Jeg bor i Røyken, forslag? :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Det er en del 80-talls båter som har pulpiter i forniklet messing. Når dette først sprekker og ryker opp er det ikke sikkert det er så veldig lett å reparere. Sprekkene har aldri en plan snittflate, og det er ikke sikkert du klarer å få det rent i fuga. I tillegg kan det hende du får dårlig kontaktflate. Når man lodder slike ting må man tilføre uhorvelig mye varme, så alt må demonteres. Med litt uflaks passer det ikke når du skal montere det tilbake heller. Ulempen med messing kontra rustfritt da er at det er mindre duktilt (formbart), og ikke så lett å tilpasse ved å bøye det til. Spikern i kista for å reparere slike pulpiter er at de som nevnt er forniklet eller forkrommet. Etter en loddereparasjon vil du aldri få det like pent igjen. Når man reparerer rustfrie detaljer kan man bare syrevaske sveisen og polere opp, men her vil det altså bli messingfarget i reparasjonssonen, og etterhvert vil det korrodere og bli grønt. Summa summarum, når dette først ryker ville jeg skiftet ut alt med syrefast. Hadde en kompis med en Joda 8100 med slike forniklede messingpulpiter. Han er selv lodde og sveisekyndig, men så seg ikke lønt med å reparere, så han byttet alt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.