Sjøgutt Startet 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2018 Er det noen her som har erfaring med denne motoren, dette er vel en GM motor? Hører mye rart om Hammerheadmotoren. (2002 mod) Denne er på 6,5 l og 300 hk. Blokka var skiftet i fjor samt byttet veiv som er smidd pluss mye annet, ricer etc. Denne motoren står i en Bayliner 2859. Noen påstår at de ikke kan kjøres nært topp turtall under noen omstendigheter. Og ett ganske høyt oljeforbruk må man også regne med? Og hva med dieselforbruket. Så da blir spørsmålet, er denne motoren noe å satse på? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Har også sett at denne motoren står i noen båter på finn, og jeg styrte unna, da jeg syns at bytte av blokk på en nesten ny motor høres skummelt ut.. Den avbildede båten var til salgs i fjor også, iallfall samme bildene. Sitér dette innlegget Link to post
Fearline cornice Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Har eid en sånn motor styr unna!!.bare trøbbel!elendige greier.motor for gjør det selv mekanikkere som liker og skru..... Egner seg nok mest som fastfortøynig? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Den motoren har vel ikke så mye med GM å gjøre uansett. Den har heller ikke noe å gjøre med Peninsular Motors, som noen også hevder. Mener det er et svensk foretak som mekker sammen noe greier. Så vidt jeg har skjønt er ikke 'Hammerhead' noen drømmemotor. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgutt Svart 21.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Det stemmer det, den var til salgs i fjor ja. Vrien å selge med denne motoren i kan jeg tenke meg. Veldig skeptisk til denne motortypen, men denne har smidd veiv så den holder sikkert. Rant vann inn i motoren under vinterlagring gjennom riceren, høres skummelt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgutt Svart 21.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Hulda skrev for 3 timer siden: Den motoren har vel ikke så mye med GM å gjøre uansett. Den har heller ikke noe å gjøre med Peninsular Motors, som noen også hevder. Mener det er et svensk foretak som mekker sammen noe greier. Så vidt jeg har skjønt er ikke 'Hammerhead' noen drømmemotor. Forstått det slik at det er et svensk firma som bygger og selger disse motorene. Men hva om alle «dårlige» deler er skiftet ut? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Har hatt båt med GM 6,5 V8 Peninsular og Bravo x3 drev den er nå bygd på samme blokka, og for å si det slik jeg skal ikke ha flere slike verken motorer eller derv av det slaget. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgutt Svart 21.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Bårdp skrev 4 minutter siden: Har hatt båt med GM 6,5 V8 Peninsular og Bravo x3 drev den er nå bygd på samme blokka, og for å si det slik jeg skal ikke ha flere slike verken motorer eller derv av det slaget. Du har fått nok trøbbel? Hva var det som gikk feil til deg da, var den svenskbygd? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 (redigert) Jeg har ingen oversikt over disse motorene. Det har vært skrevet en del om dem her på forumet. Men om man trekker 300 hk ut av en slik motor, må veiva være smidd, smidde råder, bedre kjøling i toppene, egnet bunnpanne, etc, etc. I bunnen for motoren ligger en base på ca. 180 hk. Hulda har en GM 6,2 L NA, og er godt fornøyd. Men min motor er trimmet ned til 140 hk fra originalt 160 hk. Og jeg bruker vel ikke mer enn 80 hk. Den starter på første klikket og har et utmerket bunndrag, rene dampmaskinen. Motoren min ble levert i bil USA 1985. Jeg kjøpte motoren som 'prospekt' fra USA og overhalte den på slutten av 90-tallet. Mariniserte den og satte den om bord år 2000. Siden har den originale veiva, toppene og det andre gått drøye 1000 timer. I USA er motoren min en utpreget 'billigmotor'. Så jeg har gjort noen modifikasjoner. Noe av problematikken tror jeg at disse kraftpluggene har vært kjørt med drev som ikke håndterer dreiemomentet. Redigert 21.Mars.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgutt Svart 21.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 En motor på 6.5 liter burde tåle 300hk? Men det er som du sier, er ikke innmaten god nok så går det galt. Jeg tror at i den aktuelle motoren er dævelskapet bytta ut ser det ut som. Det er tre oljekjølere på den pluss ekstra vannkjøling både gjennom aggregat Bravo x3 og bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Sitat Du har fått nok trøbbel? Hva var det som gikk feil til deg da, var den svenskbygd? Det kan du gott si. Aggregatet tålte ikke dreiemomentet motoren ga og lagre og tannhjul røk kun etter kort tid. Overhalte det et par ganger kjøpte så et nytt som vel holt i 50t. Blir svært dyrt i lengden og ikke minst kjedelig med en båt som for det meste sto på land for repprasjon. Motoren hadde alskens slags feil fra glødeplugger som røk i eningen til kjølere som lakk og til slutt knakk akslingen inn til dieselpumpen. Olen måtte skiftes etter kun kort tid fordi den ble brent om en gikk med litt høy belastning et par timer. Kanskje ikke så rart da motoren kun tok 7l olje og det er jo nesten ingen ting på en 300 HK motor. Det eneste positive ved dette er at en blir god til og skru på motor og drev Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Jeg har diskutert 'en V8'er' med en eller annen her inne tidligere. Og kom til at den motoren hadde fint lite å gjøre med Peninsular. Husker ikke om det var Bårdp, mulig at han husker. Men 7 liter olje stemmer bra med bunnpannen til bilmotoren. Disse motorene, og dette gjelder generelt alle V8, liker dårlig å tilte ned i bakkant under gange. Da skal de i så fall ha en spesiell 'skvalpeplate' innstallert i bunnpannen. Hulda har den korrekte bunnpannen, men kjører med redusert oljevolum grunnet nedtilting i bakkant og manglende 'korrekt' skvalpeplate. Oljevolumet i bunnpannen hos meg varierer mellom 8- og 9 liter. I tillegg kommer 1 liter i oljekjøleren. Et vanlig oljeskift er 8 liter. Oljetemperaturen min holder 82 grader, hvilket er laveste spec. fra GM. Oljeforbruket er vel så der 1 liter på 50 timer. Oljeskift hver 100 timer eller årlig, det som kommer først. Det går an å få kjøpt rimelige og elendige glødeplugger. Jeg kjøpte kvalitet, og de har fungert upåklagelig siden 2005. Brudd i akslingen til dieselpumpen har jeg aldri hørt om tidligere. At dreiemomentet til disse motorene røsker i filler drev som ikke tåler momentet, er kjent. Det har også værte en del veivbrudd grunnet feilinstallasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgutt Svart 22.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Blir Ikke roligere nå nei, wow. Har bare erfaring med Volvo. Må vel få spesifikk informasjon om hva som er forbedret på denne oppjusterte motoren. Det er vel en grunn til at han selger nå. Han har vært eier på denne båten siden 2002 så det har nok ikke vært bare elendighet. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Er båten bare billig nokk kan det nå uansett være et fornuftig kjøp. Motoren og drevet kan vel holde noen år om du kjører den forsiktig og så får du heller pakke inn en Volvo D4 når den ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgutt Svart 22.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Bårdp skrev 1 time siden: Er båten bare billig nokk kan det nå uansett være et fornuftig kjøp. Motoren og drevet kan vel holde noen år om du kjører den forsiktig og så får du heller pakke inn en Volvo D4 når den ryker. Tenker slik ja. Ikke all verden for båten men får håpe at kjellerdyret holder noen år til. Den er kjørt kun 5 timer etter overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Man skal ha klart for seg at blokka til en Volvo marine kan hete Kubota og sitte i en gravemaskin, Peguot og sitte i en bil, eller marinemotorer som Vetus og Perkins. Og sannsynligvis har ingen av dem støpt motorblokka. Volvo leverer bensin V8 og V6, som i USA rusler rundt på 4 gummihjul som Chevrolet og Buick, laget av GM. Derfor kan man ikke generalisere og si at 'GM 6,5 er noe søppel'. Det kommer an på hvem som har bygget motoren opp, og hvilken kvalitet samme har bygget inn i motoren, og hvordan innstallasjonen er utført. Sitér dette innlegget Link to post
Holmedal Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Styr langt unna! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 (redigert) Det er nok en grunn til at disse alltid er nyoverhalte ved salg. Alt for stort effektuttak medfører hyppige havarier, rett og slett. Og motorrommet I disse båtene har som regel bare plass til en kompakt V8'er, så da er man fanget på et vis.... Redigert 23.Mars.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Sjøgutt skrev On 21.03.2018 at 22.23: En motor på 6.5 liter burde tåle 300hk? Men det er som du sier, er ikke innmaten god nok så går det galt. Jeg tror at i den aktuelle motoren er dævelskapet bytta ut ser det ut som. Det er tre oljekjølere på den pluss ekstra vannkjøling både gjennom aggregat Bravo x3 og bunn. Blir oppgitt over uttalser som 'GM er noe dritt', 'styr unna, bare møkka', 'Hammerhead = GM = Penisular = dritt'. Der blir liksom ikke noe svung over argumentasjonen. Det blir mer som at noen har kjøpt noe de ikke har greie på til en pris de har kunnet akseptere, blir som å kjøpe kvalitetsklokke av en omsreisende kramkar. Og forvente Rolex. Ekte Rolex. Så tilbake til spørsmålet over: Nei, 6,5 liter motorvolum og 300 hk er ingen umulighet. Men hvis dette er en motorblokk som sitter i Chevrolet Truck, så var denne på fra 180- til ca. 210 HK, med eller uten turbo. Denne lasten er kjølesystemet, smøresystemet og materialer beregnet etter. Så kommer noe bajasser og finner ut at 'detta trimmer og mariniserer vi, enkelt å få til'. Og det er riktig. Enkelt å øke uttaket. Men det koster skjorta å gjøre det ordentlig, mange penger. Og da er ikke dette noen billigmotor lenger. Og bare den motoren som sitter i Hulda, levers i minst fire forskjellige versjoner. Og man må være spesialist for å se forskjell. Huldas motor heter LL4, og er en 'heavy duty' på 160 HK v/3600 rpm, men maks dreiemoment allerede ved 2200 rpm (rundt 375 NM). Så om en eller annen cowboy kaller denne blokka 'Hammerhead', trimmer den til 300 HK (ikke noe problem), hva kan man som kunde forvente? Man kjøper i hvert fall ikke noe som man kan forvente skal holde over tid. Og man bør ikke ta ut mer enn maks. 200 HK. Så langt har motoren til Hulda sikkert passert 1 mill kilometer. Samme blokk, samme veiv, samme kam, samme topplokk. Og jeg er klar over at noe kan ryke, en eller annen gang, og noe vil ryke. Det jeg har gjort med selve motoren er boring og nye stempler, nytt register, nittrittherding av veiva (tenk deg en wienerpløse uten skinn, ikke veldig sterk. Trekk et skinn utenpå, pølsa blir mye sterkere), nyoverhalt dieselpumpe fra godkjent renoveringsverksted, renoverte dyser, nye glødeplugger. Renovert starter og ny vannpumpe. Motoren er trimmet ned til 140 hk. Starter på første klikket og går jevnt som en dampmaskin, time ut og time inn. Kvalitet som forventet? Absolutt. Pris som forventet? Budsjett: Motor, gir, marinisering, propell, aksling (hele drivlinjen med kontroller) for 100 000 kroner i år 2000, var innenfor, som budsjettert. Så jeg er egentlig kjempefornøyd. Andre opplever 'samme motoren' som bare søppel. Så kan vi titte på en tilsvarende 'proffmotor' i V8-konfigurasjon. CAT 3208. Skal 'nullstilles' etter ca. 15 000 timer (etter husken, sluttet hos CAT i 1985, glemselens slør- og alt det der). Leveres fra ca. 320 HK og oppover til drøye 400 HK. Motorvolum, drøye 14 liter. Oljevolum i bunnpannen, antar 20 liter. Altså dette er like mange HK, som andre trekker ut av en 6,5 liters motor. Og CAT'en veier vel tre ganger mer. Og CAT'en er i en helt annen liga. Men forslaget over med å kjøre pent så lenge det går, deretter sett inn en Volvo D4 er kanskje ikke dårligste rådet. Men tar du det litt med ro, så kan det hende at Volvo D4 har blitt en gammel motor før du må skifte. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Som jeg tidligere har skrevet er problemet at det tas ut mer effekt en konstruksjonen er god for over tid. Om du kjører en slik motor forsiktig og ikke belaster med mer en kanskje 150-200 Hk vil nokk både drev og motor holde lenge. Men om en som jeg og kjører på 75% belastning over flere timer ryker det fort. Jeg hadde med andre or feil motor til mitt bruk. Har i snart 40 år jobbet med motorstyringssystemer og annen skipsautomasjon på større fartøyer. Og de kan jeg ikke dy meg for og kommentere CAT. Det er motoren de som ikke har råd til en skikkelig Alfa eller Wärtsilä kjøper. Onsinede rykter vil ha det til at CAT har tilfeldig tenningsrekkefølge og en død Spanjol i bunnpanna. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Ha, ha... Da jeg sluttet hos CAT i 1985, jobbet jeg mer eller mindre offshore frem til høsten 2013. Jeg må ha jobbet med noen hundre CAT både der og innen anleggsbransjen, helt siden Sira Kvina. Det eneste jeg har sett knekke disse motorene er uvettig bruk og manglende service. For å si det politisk korrekt 'jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen'. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Da sluttet du før moroa begynte. På 90 tallet var jeg to ganger med på å bli slept fra Rockall til Ullapool fordi registret røk på Spanskbygde CAT motorer på 3-4000 Hk. Og de motorene var helt nye det var på første tur med båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Vi kan sikkert krangle om mange andre greier. De motorene du nevner der har jeg aldri sett, eller jobbet med. Og dytter man en slik nedi hekken på en tredvefoter, regner jeg med at TS får andre bekymringer. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Ja det vil jeg tro. Vi har nokk son sett kuppet tråden med ting som ikke har noe med saken å gjøre. Fra min side var det kun humoristisk ment. Har kjørt mange båter med CAT som har funger utmerket. Men ikke alt fra dem heller er gull. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Jobba sammen med mange fra BOMEK, vi hadde samme humoristiske grunnlaget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.