Jump to content

Marinediesel Hammerhead 300 hk, erfaringer?

Sjøgutt

Recommended Posts

Har litt kjennskap til disse motorene i bil. Både 6.2 og 6.5 turboversjonen. Begge holdt ca 350 000 km. Bilene ble pent kjørt og det var rikelig med kraft i dem. De brukte relativt mye diesel og med unntak av el styrt dieselpumpe som ble skiftet på garanti var det lite problemer. På slutten var det oljeforbruk og vannforbruk som var problemet. 

Det er ofte en annen sak når motorene står i en båt. Forkammer motorer er ike så glade i høy belastning. Å belaste en 6.2 liter med 80 hk tilsvarer ca 25 hk på en toliter diesel. Det bør den klare. Det finnes nok mange motorer som tåler høyere belastning kontinuerlig enn denne.

vil tro at volvos 60 serie, ivecos 5.5 liter cummins ba tåler belastning bedre men de er nok tyngre og passer dårlig for drev. Volvos 40 serie på 3,6 tåler nok mere kontinuerlig enn denne motoren. Jeg ville i alle fall ikke brukt denne motoren om den må gå på høy belastning kontinuerlig. Med moderat effektutak kan den nok gå lenge. 350 000 km tilsvarer ca 7000 timer.

Jeg vil si det er en nokså sober analyse @ulyden. I utgangspunktet å ta en bilmotor og dytte den inn i en båt, så bør den trimmes ned. Ikke opp. Og trimmes den opp, så er det vesentlige detaljer som må byttes. Jeg vil vel anta at min motor, nedtrimmet bilmotor, vil holde 4000 timer, maks. Den har gått drøye 1000 timer på 17 år. Og trimmer man opp, og gjør det ordentlig, så blir det ingen billig motor. Men det blir en himla sprek motor :-)

På den andre siden. Jeg har kjennskap til en del yrkesbåter som kjører anerkjente marinemotorer. De kjøres hardt, full service etter boka, og kneler etter 5000 driftstimer.

Hulda skrev On 23.3.2018 at 16.25:

Vi kan sikkert krangle om mange andre greier. De motorene du nevner der har jeg aldri sett, eller jobbet med. Og dytter man en slik nedi hekken på en tredvefoter, regner jeg med at TS får andre bekymringer.

Helt klart. En 4000 hk nede i kjelleren hadde gjort seg, haha...... men motoren bør tåle 75% av kraften som marsjfart.

Vi har ett firma her i Trondheim som driver å bygger, importerer Hammerhead. Motro AS, 

Kanskje en ide å ta seg en tur og forelegge de hva som er byttet ut på denne motoren. Det største problemet er visstnok å få nok kjøling av oljen.? Og tilfredsstillende kjøling og unngå vannlekkasjer som havner i sylindrene .

Det er ikke der det ligger, mener jeg. Man må heller titte på lasten på råder, veiv, turtall og generell fjerning av energi (varme) fra de forskjellige delene av motoren. En billigmariniserer skjønner blant annet ikke dette med å fjerne varme fra topplokkene. Og det er den vanskeligste biten. Og så kommer lasten på rammelagrene og boltingen av lagerbukkene til blokka. Til slutt balansering av drivlinjen med remskive og demper i den ene enden og svinghjulet/demperplate i andre enden. Da kan man si at man ivaretar den 'dynmaiske biten av balanseringen', den andre er distribusjon av drivstoff til sylindrene og kompresjonen i hver sylinder. Feil her er også grunnlag for feillast. Blant annet kan det bli levert råder som ikke er like lange. Da må rådene matchveies og stempelkronene må freses slik at de stikker like høyt i brennkammeret. Masse greier å holde styr på.

GM 6,2, 6,5, Duramax og videre har oljekjøling koblet til bunnen av bilradiatoren. Hos meg har jeg oljekjølelinjen koblet direkte til sjøvannskjøler. Oljen hos meg holder 82 grader konstant, hvilket er innenfor spec. som GM for min motor setter fra 80- til 125 grader C. Men tar man over 300 hester ut av en slik motor, så endrer naturligvis dette bildet seg også. 

På bilen har det vært en del problemer i tillegg. En del av disse problemene er alder knyttet til feil frostvæske, blant annet. Fordi om motoren er av jern, så er radiatoren av aluminium, hvilket kan gi galvanisk tæring og aluminiumspon i olje og kjølevæske. Den er det ikke alle som har fått med seg.

Man må i det hele tatt spille på lag med konstruksjonen for at det skal bli noe suksess. Uansett hva det er. 

Jeg mener at disse folkene i Tronheim har vært omtalt her på Baatplassen, du finnner sikkert informasjon om du søker. 

Redigert av Hulda (see edit history)
ulyden skrev On 23.3.2018 at 23.19:

Med moderat effektutak kan den nok gå lenge. 350 000 km tilsvarer ca 7000 timer.

Dette gir en snitthastighet på 50 km/t og tidsmessig stemmer det bra med Ola som bruker bilen til og fra jobb. Ser man derimot på hvor mange liter brennstoff bilen bruker kontra båten på disse 7000 timene er tallene helt ulike. Min bil med 124 hk bensin bruker 0,6 pr mil og computer viser at jeg har snitthastighet på 60 km/t hvilket gir 3,6 liter pr time. En nyere Honda 115 hk utenbordsmotor bruker 25 liter pr time på det vi kaller marsjfart, ca 25 knop, altså ikke full gass. Tar man den ned i 12 knop så klarer den seg med 16 liter i timen. Så sakte tror jeg ikke mange kjører med en båt som har en toppfart på over 30 knop, og selv på under halv fart er det langt ned fra 16 til 3,6liter. Så skal man måle påkjenning en båtmotor får i forhold til en bilmotor så er det kanskje antall liter drivstoff motorene har fordøyd som må sammenlignes. Jeg måtte ha presset bilen min til å bruke ca 5 liter på mila for og svelge unna det samme som båten, og da har ikke båten mer en marsjfart engang.Nå er det vel kjørecomputer både i nyere bil og båt og tallene overrasker sikkert flere. 

Å regne ut fuel forbruk er en svært god måte å få en ide om hvilket arbeid motoren har utført. Tror cat bruker dette. Men ser man på stempelhastighet også som sier noe om hvor langt stempelet har beveget seg gir dette også en indikasjon. Dette er spesielt på generator motorer som gjerne står med fullt turtall og lav belastning. Motoren jeg kjenner til gikk ca 35000 mil med et forbruk på 1,4 l/mil som betyr 50 000 liter. Om vi antar at motoren kunne bruke 35 liter pr time maks og marsjet på 75% av dette 26 l/h ville samme fuel burn gi 1900 timer. Som sagt er dette bare utregninger men det gir en ide om levetid. Samtidig er det klart at øker man snitt belastning så minker mengde diesel man kan brenne mellom overhalinger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...